پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۹۴۶
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۲
مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: طرح یکپارچه‌سازی سواحل (ICZM) در خوزستان با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال از اعتبارات داخلی سازمان در حال اقدام است.

شعار سال: مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: طرح یکپارچه‌سازی سواحل (ICZM) در خوزستان با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال از اعتبارات داخلی سازمان در حال اقدام است.

حمید خلیلی با بیان اینکه طرح ملی مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی در تمام استان‌های کشور همچون خوزستان اجرایی می‌شود، افزود: مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی یک فرآیند مستمر و پویا است که براساس آن تصمیمات لازم برای بهره‌‌برداری صحیح، توسعه موزون و حفاظت از نواحی ساحلی و دریایی و منابع آن اتخاذ می‌شود.مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور ادامه داد: برای انجام این طرح بزرگ اندازه‌گیری‌های دریایی، دیتاهای اندازه‌گیری، جزر و مد و موضوع رسوب باید به درستی و اصولی شناسایی شود تا مقدمه طرح تدقیق قرار گیرد.وی به اهداف این طرح اشاره کرد و گفت: این طرح نقشه‌های کاربری مطلوب اراضی در دریا و خشکی را ارائه می‌کند که هر یک از پهنه‌های اراضی، دارای چه کاربری مطلوبی بوده و درجه‌بندی مطلوبیت این اراضی چه مقدار است.

خلیلی ادامه داد: برای بهره‌برداری تمام دستگاه‌ها از این طرح، یک برنامه مدون بالادست و نقشه راه مناسبی تدوین می‌شود و مبادرت به رفع تضادها می‌کند اما اگر هر دستگاهی بخواهد حرف خودش را به کرسی بنشاند، اجرای این طرح دچار مشکل می‌شود. وی تصریح کرد: برای اجرای هرچه بهتر این طرح، شناخت پدیده‌ها باید کامل شود که اکنون این اقدام در قالب طرحی به نام پایش و اندازه‌گیری پارامترهای دریایی در خوزستان در حال انجام بوده و حدود ۶۰ درصد پیشرفت دارد.مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور اظهار کرد: اکنون با توجه به تاکید استاندار خوزستان، بلافاصله پس از انجام طرح پایش، مطالعات تدقیق در خوزستان آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: برای طرح تدقیق و مطالعات آن حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده است. مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور ۲۵ درصد توزیع سازه‌های دریایی در خوزستان را مجاز و ۷۵ درصد را غیرمجاز برشمرد و گفت: متاسفانه ۶۸ درصد از این سازه‌ها متعلق به بخش دولتی و ۳۲ درصد متعلق به بخش خصوصی است.خلیلی اظهار کرد: اکنون برنامه‌ریزی برای مطالعات طرح مدیریت یکپارچه‌سازی مناطق ساحلی خوزستان مطابق با درخواست استانداری در حال انجام است.وی افزود: خوزستان در طرح اندازه‌گیری میدانی، نصب دستگاه‌ها و دیگر اقدامات لازم در این خصوص ۵۵ درصد پیشرفت داشته که تاکنون حدود ۷۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور ادامه داد: بیشترین سازه‌های دریایی در خوزستان متعلق به نفت و صنعت بوده که اگر در این زمینه عزم جدی وجود داشته باشد، بیش از ۷۰ درصد سازه‌های سواحل این استان سازماندهی می‌شوند. وی همچنین به الزامات استقرار طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM) اشاره کرد و گفت: آموزش مدیران و کارشناسان دستگاه‌های ذی‌نفع، حضور مستمر استانداری و دستگاه‌ها در جلسات کمیته‌های ساماندهی و مدیریت سواحل استان‌ها از الزامات این طرح است. خلیلی الزام قانونی در به‌کارگیری نتایج تحقیقات، اطلاع‌رسانی طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور، پایش و ارزیابی برنامه‌های اقدام مطالعات این طرح از طریق کمیته‌های ساماندهی و مدیریت سواحل در شناسایی و آسیب‌شناسی استقرار طرح و بهبود آن با همکاری دستگاه‌های ذی‌نفع را از دیگر الزامات اجرای این طرح برشمرد. معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان نیز گفت: سواحل و دریاها در روند توسعه کشور نقش موثری داشته و می‌توان صنایع آب‌بر را به جای مرکز کشور یا مناطق کویری، در مناطق ساحلی و دریایی جانمایی کرد.

قدرت‌الله دهقان اظهار کرد: بی‌شک زمانی که با آگاهی و آمادگی به سمت منابع طبیعی برویم، آینده درخشانی را نیز برای مردم به‌ویژه ساکنان این مناطق به ارمغان آورده و در حفاظت از منابع طبیعی نیز تلاش بیشتری صورت گرفته است.معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان ادامه داد: با توجه به تفاوت فرورفتگی و درون‌رفتگی سواحل خوزستان با استان هرمزگان و تفاوت‌های ماهیتی با حوزه خزر، سعی شده با مشورت دستگاه‌های ذی‌ربط تا اندازه‌ای اقدامات این حوزه را کاربردی‌تر برنامه‌ریزی کنیم. نبی‌الله خون‌میرزایی فرماندار اهواز و مدیرکل شیلات خوزستان نیز گفت: در مطالعات جامعی که برای سواحل خوزستان در نظر گرفته و تکمیل می‌شود باید تلفیق مطالعات صورت گرفته با مطالعات انجام‌شده شیلات را نیز در نظر گرفت تا در پهنه سواحل از فعالیت‌های آبزی‌پروری عقب نمانیم. احمدرضا لاهیجان‌زاده، مدیرکل محیط زیست خوزستان نیز در این جلسه با تاکید بر اجرای طرح‌های مختلف با درنظر گرفتن مسائل زیست‌محیطی گفت: برای اجرای این طرح‌های مهم جا دارد ضمانت اجرایی طرح یکپارچه سواحل (ICZM) ارائه شده و برای تکمیل اطلاعات و مطالعات جامعی که در سواحل انجام می‌شود، تبادل اطلاعاتی نیز با محیط زیست خوزستان صورت گیرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 27دی 96، کدمطلب:۳۳۴۱۶۲۳، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین