پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۷۴۱
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
وجود ۲۹ منطقه سکونتگاه غیررسمی؛ "امیرعباس‌ها" را دریابید

شعار سال: در دنیایی که عده‌ای "بستنی با طعم طلا" می‌خورند، کودکی در گوشه‌ای از شدت فقر و گرسنگی جان می‌دهد. فقر و محرومیت همچون بیماری مضمنی در سراسر این کره خاکی ریشه دوانده و گاهی خط فقر که نه عده‌ای در زیر "ساتور فقر" به گذران عمر می‌پردازند.

در ایران نهادی تحت عنوان کمیته امداد امام خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی راه‌اندازی شد تا با استفاده از کمک‌های مردمی و اعتبارات دولتی به امر ساماندهی و یاری رسانی به نیازمندان اقدام کند. این نهاد نیز اکنون در خوزستان همانند همه استان‌های کشور فعال است و به اجرایی ساختن اقداماتی در جهت ایجاد یک زندگی عادی برای قشر ضعیف جامعه عمل می‌کند.

محمدرضا حیدری، معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد خوزستان در نشستی که در خوزستان داشت برایمعرفی هرچه بیشتر اقدامات کمیته امداد امام خمینی(ره) نکاتی را مطرح کرد کهبا توجه به تعدد شاخصه‌های فعالیت‌های کمیته امداد این مصاحبه بیشتر حول محور "صدقه" می‌چرخد.


در ادامه، نخست نکات مهم این گفت‌وگو و سپس شرح کامل مصاحبه را می‌خوانید.

* بودجه کمیته امداد خوزستان 550 میلیارد تومان است

* راه اندازی نرم افزار «تخلیه الکترونیکی صدقات» و طراحی اپلیکیشن "سپاس"

* صدقات در کجا و به چه صورت هزینه می‌شوند؟

* ساخت هزار واحد مسکونی برای مددجویان خوزستانی در نظر گرفته شده است

*مشکلات مددجویان زیاد و پیچیده هستند

* مبالغ بر اساس نیت خیّر و در سرفصل‌های مرود نظر خیّر هزینه می‌شوند

ضمن تشکر از شما که وقتتان را به ما دادید در ابتدا قبل از شروع مباحث اصلی درباره ماهیت شکل‌گیری کمیته امداد توضیحی مختصر بفرمایید.

حیدری: چند روز بعد از پیروزی انقلاب جمهوری اسلامی، انقلابیون قدیمی خدمت حضرت امام خمینی(ره) می‌روند و وضعیت آن‌دسته از افرادی که در زمان مبارزات با مشکلاتی موجه شده بودند را برای امام شرح می‌دهند پس از آن برای رفع مشکلات و گرفتاری‌های مبارزان و انقلابی‌ها نهادی تشکیل می‌شود.

کمیته امداد ماهیت و پایه‌هایش را بر اساس داده‌های مردمی بنیان گذاشت و به صورت شدید به دولت متکی نشد به طوری که امروزه بر اساس پژوهش‌های انجام شده انفاقات مردم در طی سال 40 هزار میلیارد تومان است و یا اینکه در روز نخست محرم مردم 10 هزار میلیارد تومان نذورات دارند.


اقدامات و بودجه کمیته امداد در سال جاری چگونه است؟

حیدری:امسال برای 100 هزار خانواده مددجوی خوزستان و جمعیتی تحت پوشش 220 هزار نفری، بودجه 550 میلیارد تومانی در نظر گرفته‌اند که 100 میلیارد تومان انفاقات مردمی و 17 میلیارد تومان صدقه است.

برای اقناع مردم در زمینه چگونگی هزینه وجوهات مردمی و نیز سرعت‌دهی به پرداخت‌ها چه اقداماتی انجام شده؟

حیدری: برای تحقق این ارقام باید بسترسازی می‌کردیم تا بتوانیم اعتماد مردمی را جلب کنیم برای همین ثبت و ضبط صدقات به صورت الکترونیکی است و از این نظر جزو استان‌های پیشگام در کشور هستیم.

تیرماه امسال نرم افزاری را راه اندازی کردیم تحت عنوان «تخلیه الکترونیکی صدقات» ماهیت کار آن طوری است که وقتی همکاران ما به مردم جهت جمع آوری صدقه مراجعه می‌کنند پرینت دیجیتال ارائه داده می‌شود و برای همین بر اعتماد مردم تأثیر مثبت داشته است.

تکنولوژی‌های روز در تفکرات پایه‌ای فعالیت‌های کمیته امداد چه نقشی دارند؟

حیدری:کار دیگری که کردیم طراحی اپلیکیشن "سپاس" است که خوزستان پایلوت کشور است و در این اپلیکیشن خیّر به صورت مستقیم به درگاه الکترونیکی وصل می شود و قطعاً به ما کمک می‌کند که در جمع آوری صدقات سریعتر باشیم و طبیعتاً روند ارائه خدمات تسریع می‌شود.

البته نهادینه شدن این کار کمی زمان‌بر است ولی ما در حال حرکت به این سو هستیم. البته این به معنی جمع آوری صندوق‌ها نیست و این کار در کنار همان روش‌های سنتی به کار گرفته می‌شود.

صدقات در کجا و به چه صورت هزینه می‌شوند؟

حیدری: کمیته امداد سازمان پاکی است و ریال به ریال پول‌ها را براساس نیت خیّر توزیع می‌کنیم و براساس فتواهای مراجع عظام تقلید، صد در صد وجوه در همان شهرستان‌ها هزینه می‌شوند. از زمانی که فتاح رئیس کمیته امداد شد حتی برای تولید صندوق‌های صدقه هم از وجوه صدقات استفاده نمی‌کنیم.

تقریبا 35 درصد صدقات در حوزه سلامت مددجویان هزینه می‌شود؛ 29 درصد در بحث مسکن، 20 درصد در مسائل فرهنگی مانند اردوها و کلاس‌های فرهنگی، 10 درصد برای تعامل با موسسات و خیریه‌ها و شش درصد برای مشاغل است و این درصدگذاری براساس نیازها و اولویت‌های ما در خوزستان است.


یکی از نیازهای مبرم نیازمندان بحث مسکن است در این زمینه چه برنامه‌هایی دارید؟

حیدری:سال گذشته 14 میلیارد تومان صدقه جمع آوری کردیم که براساس تقسیم بندی بالا توزیع کردیم. ما در خوزستان 29 منطقه سکونتگاه غیررسمی داریم که عمده ساکنان آنها مددجویان کمیته امداد هستند از این رو حدود هشت هزار واحد مسکن نیاز داریم.

مثلا امسال که بنای ما تحقق 17 میلیارد تومان صدقه است تقریبا حدود پنج میلیارد تومان از این مبلغ برای مسکن هزینه می‌شود و هدف گذاری ما تأمین 1000 واحد مسکونی است ولی با توجه به منابع این رقم تحقق پیدا نمی‌کند.

سال گذشته تفاهم نامه تأسیس 1000 واحد مسکونی با سپاه را داشتیم که حدود 600 تا 700 واحد مسکونی احداث شدند که بخشی از آنها با همکاری دولت و خیریه‌ها محقق می‌شود. با سپاه 1000 واحد بنا بود بسازیم که با حضور سردار جعفری 350 واحد تحویل داده شد و کار در حال پیشروی است و به صورت پروژه‌ای در حال پیش رفتن کار است.

با توجه به وضعیت حاکم بر بحث نیاز به مسکن با موسسات خیریه برای ساخت مسکن همکاری دارید؟

حیدری:با موسسات خیریه تفاهمات خوبی داشتیم مثلا با موسسه اشرف الانبیا در تهران توافق کردیم که در روستاهایی در خرمشهر، شادگان و آبادان 80 واحد بسازند؛ با موسسه 14 معصوم اهواز تفاهم کردیم که برای مددجویان مشترک خونه بسازیم به طوری که 750 میلیون تومان ما و 500 میلیون تومان آنها پرداخت کنند و به ازای هر واحد 30 میلیون تومان در نظر گرفتیم که برای ودیعه مسکن یا کمک خرید هزینه می‌شوند.


آیا به استفاده از شیرین‌شهر و شهر رامین فکر کرده‌اید؟!

حیدری: آن چیزی که امروزه نیاز مددجویان ما است یک بخش آن به کمیته امداد باز می‌گردد از این رو با بنیاد مسکن از طریق مرکز توافق شده و با استان‌ها تعمیم داده شده و بحث ما در مسکن موقعی حل می‌شود که ما زمین هم داشته باشیم.

بنیاد مسکن در مناطق شهری که نمی‌تواند کار کند و در خود شهر هزینه تمام شده مسکن زیاد است. ما باید با سایر نهادها و سازمان‌ها سهم بگذاریم و به صورت مشارکتی کارها را پیش ببریم مثلا تفاهم نامه‌ای داشتیم با یکی از شرکت‌های پتروشیمی که به صورت نصف نصف 16 واحد مسکونی را با بودجه 800 میلیون تومانی بسازیم.

مبالغ پرداختی از سوی مردم در کمیته امداد به چه صورت هزینه می‌شود آیا دسته بندی خاصی دارید که نیت خیّران مورد توجه قرار گرفته شود؟

حیدری:منابع مادی کمیته امداد بر سه محور است، بودجه دولت، کمک‌های مردمی هم به دو بخش تقسیم می‌شوند که بدون محدودیت و شرط است مثل صدقات که بر حساب نیاز هزینه می‌شوند اما بخشی از آنها به صورت امانی هستند که می‌گویند باید در بخش مورد نظر فرد هزینه شود و ما در آن بخش‌های مورد نظر پول‌ها را هزینه می‌کنیم بنابراین مبالغ بر اساس نیت خیر و در سرفصل‌های مرود نظر خیّر صرف می‌شوند.


شرکت‌های مطرح خوزستان برای کمک به نیازمندان تعامل لازم را دارند؟

حیدری:خوزستان قطب صنعتی کشور است و مسئولیت اجتماعی در کنار مسائل رقابتی به عنوان یک برند برای شرکت شناخته می‌شود، خیلی از این شرکت‌ها ورود می‌کنند اما نیاز ما خیلی بیشتر از این است بنابراین رسانه‌ها کمک کنند که همه شرکت‌ها ورود کنند.

و اما سخن آخر...

حیدری: رسیدگی به نیازمندان و مددجویان کمیته امداد که هر کدام به نوبه خود مسائل، مشکلات و دغدغه‌های خاصی دارند بار سنگینی است و به تنهایی نمی‌توانیم این بار سنگین را به جایی برسانیم. مشکلات زیاد و پیچیده هستند.

یکی از مددجویان ما به نام "امیر عباس" در شرایط سختی است که وقتی به منزل او می‌رویم و این کودک شش ساله با انواع و اقسام مشکلات را می‌بینیم گویی به آخر دنیا رسیده‌ایم؛ باید بگویم که امیر عباس‌های استان خوزستان فراوانند واقعا یک دست کمیته امداد نمی‌تواند این کشتی طوفان‌زده بحرانی زندگی‌اشان را به ساحل نجات برساند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 29 آبان 96، کد مطلب: 1577358: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین