پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۵۹۱۷
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت:در شش ماهه اول 614 هزار نفر نسبت به سال قبل وارد بازار کار شدند اما برای نخستین بار 795 هزار نفر مشغول بکار شدند یعنی 181 هزار از بیکاران سال گذشته در جمعیت بیکار شاغل شدند.

شعارسال : محمد باقر نوبخت روز سه شنبه با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی افزود: بر اساس پیش بینی دولت باید تا پایان سال در مجموع 45 هزار و 900 میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی سرمایه ای در طرح های عمرانی مصرف شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با قدردانی از کمیسیون تلفیق مجلس به دلیل محدود کردن منابع در لایحه بودجه 97 طبق پیشنهاد دولت گفت:این منابع می تواند کمی منقبض تر هم شود.

وی ادامه داد: برای سال 95 که 238 هزار میلیارد تومان عملکرد داشتیم رشد اقتصادی 10.8 با احتساب نفت و بدون احتساب نفت رشد اقتصادی 6.2 درصد بود.

معاون رئیس جمهوری اظهار داشت: آثار این عملکرد اینست که در 6 ماهه اول امسال نسبت به سال قبل در رشد اقتصادی با احتساب نفت 6.5 و بدون احتساب نفت شش درصد است.

نوبخت گفت: همچنین رشد اقتصادی در شش ماهه اول سال گذشته با احتساب نفت 8.8 درصد و بدون احتساب نفت 7.3 درصد بود.

وی افزود: نکته قابل توجه این بود که در شش ماهه اول امسال هیچ یک از رشد محصول ناخالص داخلی وارزش افزوده منفی نبوده است ورشد اقتصادی در بخش ساختمان که همیشه منفی بود ولی در شش ماهه اول امسال مثبت 2.3 درصد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهارداشت: در صنعت و تامین آب و برق و گاز درهمین دوره که در بخش معادن رشد اقتصادی منفی 5 بود درشش ماهه اول امسال 2.7 مثبت شد.

نوبخت ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطلع باشند، مسئولین مرکز آمار را هم دعوت کنند تا این اعداد را به صورت کارشناسی بررسی کنند چرا که این اعدادی نیست که بگوییم حس نمی کنیم، چنین اتفاقی افتاده است.

وی گفت:مشکلات فراوانی در اقتصاد داریم و در شش ماهه اول 614 هزار نفر نسبت به سال قبل وارد بازار کار شدند اما برای نخستین بار 795 هزار نفر مشغول بکار شدند یعنی 181 هزار از بیکاران سال گذشته در جمعیت بیکار شاغل شدند.

رئیس سازمان برنامه وبودجه اظهارداشت: نرخ بیکاری در شش ماهه اول به 11.7 درصد کاهش یافت در حالی که نرخ بیکاری در سال 95 حدود 12.4 درصد بود که این رخداد ناشی از تاثیر مثبت خود را در شاخص بیکاری نشان داد.

نوبخت با اشاره به شاخص تورم ، گفت: براساس عملکرد بودجه وسایر متغییرهای کلان اقتصادی تورم در دوازده ماهه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته برای خوراکی ها 13 درصد و درغیر خوراکی ها 6.6 درصد بود.

وی ادامه داد:پیش بینی ما برای سال آینده برمنابع ومصارف لایحه بودجه 97 که تقدیم مجلس شورای اسلامی شد اینست که رشد اقتصادی 5.8 درصد با احتساب نفت و بدون احتساب نفت شش درصد باشد و رشد سرمایه گذاری 11.2 درصد است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره عملکرد بودجه سال 96 اظهارداشت: در بررسی بودجه 96 مقایسه دو عدد قابل توجه است اینکه پیش بینی دولت این بود که با فرض قیمت هر بشکه نفت 50دلار و واریزی سهم صندوق 20 درصد ، حدود 309 هزار میلیارد تومان از محل درآمدها و واگذاری دارایی های سرمایه ای منابع مالی کسب کند.

نوبخت افزود:اما برخی کارشناسان معتقد بودند که قیمت نفت فراتر از این رقم برود بنابراین سقف دیگری را با نفت 55 دلاری در نظر گرفته شد که معادل این افزایش قیمت 10 هزار میلیارد تومان منابع افزایش می یابد که از سوی مجلس شورای اسلامی مورد تایید قرار گرفت و بودجه سال 96 به 319 هزار میلیارد تومان رسید.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی پیش بینی منابع را تغییر داد و این رقم را به 346 هزار میلیارد تومان بودجه را افزایش داد البته این در شرایطی بود که به جای واریزی 20 درصدی به صندوق توسعه می بایست به 30 درصد افزایش یابد که با این وضعیت و درآمدها تقلیل می یابد.

رییس سازمان برنامه وبودجه اضافه کرد: پیش بینی دولت برای فروش نفت به ازای هر بشکه 50 دلار کاملا درست بود بطوری که الان براساس گزارش وزارت نفت برای 10 ماهه اول اندکی بیش از 50 دلار بطور متوسط توانستیم نفت بفروشیم.

نوبخت افزود: اولین پیش بینی دولت در لایحه 96 معطوف به فروش نفت درست بود ولی سرجمع انچه پیش بینی کردیم در بودجه تحقق پیدا نکرد چون دولت با 20 درصد واریزی را به صندوق پیشنهاد کرد، درحالی که مجلس به 30 درصد افزایش داد.

وی ادامه داد: براساس پیش بینی دولت 100 درصد منابع بودجه 96 محقق خواهد شد ولی براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی 90 درصد محقق می شود.

نوبخت گفت: در بخش واگذاری دارایی های سرمایه که در لایحه بودجه 106 هزارمیلیارد تومان بود به 119 هزارمیلیارد تومان افزایش یافت که در10 ماهه امسال 79 هزار میلیارد تومان محقق شده است.

وی افزود: در بخش واگذاری دارایی های مالی هم به پیش بینی دولت در لایحه بودجه 14 هزارمیلیارد تومان اضافه شد ودرمجموع 55 هزار و400 هزار میلیارد تومان باید کسب منبع کنیم که نسبت به تحقق لایحه 125 درصد ونسبت به مصوب 102 درصد است.

رییس سازمان برنامه وبودجه اضافه کرد: در بخش اعتبارات هزینه ای هم پیش بینی این است که 185 هزارمیلیارد تومان پرداخت گردد که در 2 ماهه آینده 50 هزار میلیارد پرداخت می شود ودر حد 100 درصد اعتبارات هزینه ها را خواهیم داشت .

نوبخت گفت:اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای یعنی همان طرح های عمرانی مهم است که در لایحه پیشنهادی دولت 52 هزار 700 میلیارد تومان بود ولی مجلس آن را به 71 هزار و400 میلیارد تومان افزایش داد وتا این تاریخ دولت موفق شد 38 هزار و500 میلیارد تومان به طرح های عمرانی تخصیص دهد که حدود 29 هزار و300میلیارد تومان را خزانه پرداخت کرده است ومابقی از جنس اوراق است.

وی خاطر نشان کرد:عملکرد بودجه نسبت به بودجه سال گذشته نشان می دهد که منابع براساس پیش بینی دولت 33 درصد افزایش یافته ولی نسبت به مصوبه مجلس شورای اسلامی عقب است که نشان می دهد در تصویب لایحه بودجه سال 97 باید احتیاط بیشتری به درآمد ومنابع پیش بینی صوت گیرد.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان نوبخت پرسید ، این سئوال مطرح است در 10 ماهه 96 ، که گفته شد 40 هزارمیلیارد تومان اوراق واگذار کردید مطابق قانون بودجه 96 سقف دارد وبالاتر زدید و این خلاف قانون برنامه است.

نوبخت پاسخ داد:این نکته ای که فرمودید متاسفانه برخی این اشتباه را مرتکب می شوند، واگذاری دارایی مالی به منزله اوراق مشارکت نیست و دولت در حد 34 هزار و500 میلیارد تومان سقف قانون بودجه را رعایت کرده است .

وی افزود: به همین منظور کمیته ای هم از سوی دولت ومجلس شورای اسلامی تعیین گردید تا به موضوعات نظارت کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری آفتاب نیوز، تاریخ انتشار: 3 بهمن 1396، کدخبر: 504074، www. aftabnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین