پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۱۶۰
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
وزیر نفت شنبه شب با حضور در یک برنامه تلویزیونی به ۱۳ پرسش درخصوص شرایط صنعت نفت و گاز کشور پاسخ داد.

شعار سال: میان توضیحاتی که به تفصیل بیژن زنگنه در پاسخ به این پرسش‌ها داد، چند نکته بسیار مهم و بعضا نگران‌کننده به چشم می‌خورد. اول اینکه وی با تاکید بر رشد تولید نفت و گاز در میادین مشترک کشور، از افت تولید میادین مستقل به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در آنها خبر داد. به گفته وزیر نفت در صورت تداوم این شرایط کشور در سال‌های آتی با افت تولید مواجه خواهد شد. اما دومین نکته‌ مهم اظهارات زنگنه به شدت مصرف بنزین کشور باز می‌گشت، موضوعی که پیش از این «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی تحت عنوان «آژیر زرد مصرف بنزین» به آن پرداخته بود. به گفته وی رشد سالانه هفت تا هشت درصدی مصرف بنزین آینده خودکفایی در تامین این سوخت را مبهم کرده است. وی همچنین توضیحات مفصلی درخصوص تخلف ۱۰۰ میلیارد تومانی در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ارائه کرد و از آمادگی این وزارتخانه برای اخراج مدیران دوتابعیتی خبر داد.

میدان‌های مشترک در چه شرایطی هستند؟

به گفته زنگنه دی‌ماه پارسال تولید گاز در پارس جنوبی ۴۷۰ میلیون مترمکعب در روز بود اما با افزایش ۸۳ میلیون مترمکعبی تولید گاز از این میدان مشترک امسال به ۵۵۳ میلیون مترمکعب در روز رسید. وی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار تولید ایران مقداری از قطر پیش افتاد، تصریح کرد: البته قطر اجرای فازهای جدیدی را آغاز کرده است، اما ما همچنان در تولید از این میدان از آنها پیشی گرفته‌ایم. زنگنه گفت: سال ۹۷ هم پنج فاز پارس‌جنوبی به بهره‌برداری خواهد رسید و ۱۴۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز ترش اضافه می‌شود. البته بخشی از فاز ۱۴ هم سال ۹۸ به مدار می‌آید. پس از آن هم باید منتظر تولید فاز ۱۱ پارس جنوبی باشیم.وی همچنین به افزایش تولید نفت خام در میدان‌های مشترک نفتی اشاره کرد و گفت: در دی‌ماه امسال تولید نفت خام از میدانهای مشترک غرب کارون شامل میدان‌های یادآوران، یاران و آزادگان به ۳۰۵ هزار بشکه در روز رسید، این در حالی است که سال ۹۵ تولید از این میدان‌ها ۱۶۱هزار بشکه در روز بود. وزیر نفت با بیان اینکه برنامه مفصلی برای افزایش تولید نفت از میدان‌های مشترک غرب کارون داریم، افزود: تا تیرماه ۱۳۹۷، ۵۰ تا ۶۰ هزار بشکه به تولید نفت میدان‌های غرب کارون اضافه می‌شود. زنگنه گفت: تولید نفت میدان آذر که از پارسال آغاز شده بود، امسال به حدود ۳۰ هزار بشکه رسید و برداشت از لایه‌ نفتی پارس‌جنوبی به میزان بیش از ۲۰ هزار بشکه در روز هم امسال آغاز شد.

تولید و صادرات نفت کشور در چه شرایطی است؟

آنطور که وزیر نفت می‌گوید در حالی که تولید نفت و گاز میدان‌های مشترک افزایش یافته، اما تولید برخی دیگر از میادین‌ مستقل کم شده است؛ چراکه در این سال‌ها جز در میدان‌های مشترک نفت و گاز، برای سرمایه‌گذاری در میدان‌های غیرمشترک کمبود منابع داشتیم و نتوانستیم نگهداشت تولید را به موقع انجام دهیم. به گفته زنگنه، اگر نتوانیم برای این مساله تدبیری بیندیشیم، به‌طور حتم تولید نفت کشور در سال‌های آینده دچار افت می‌شود. وزیر نفت با بیان اینکه افزایش برداشت از میدان‌های مشترک سبب افزایش صادرات شده است، افزود: در بخش نفت در میانگین ۱۰ ماه سال ۹۶، ۶۰ هزار بشکه افزایش صادرات نفت داشته‌ایم و هم‌اکنون صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران به بیش از ۵/ ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. وزیر نفت ظرفیت تولید نفت ایران را زیر چهار میلیون بشکه در روز اعلام کرد و گفت: هدف‌گذاری انجام شده در برنامه برای تحقق ظرفیت تولید روزانه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام است، اما اگر منابع داشته باشیم می‌توانیم بالاتر از این رقم هم ظرفیت تولید ایجاد کنیم.

پروژه‌های صادرات گاز در چه شرایطی است؟

زنگنه همچنین درباره صادرات گاز گفت: امسال صادرات اقتصادی و تجاری به عراق آغاز شد که هم اکنون به ۱۲ تا ۱۳ میلیون مترمکعب در روز رسیده است، به ترکیه هم طبق روال ۳۰ میلیون مترمکعب در روز گاز صادر می‌کنیم. وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که آیا ایران هم‌اکنون از ترکیه بابت فروش گاز به این کشور پولی هم دریافت می‌کند، گفت: فکر می‌کنم در همین ماه‌ها بدهی ما به ترکیه که به قیمت روز محاسبه شده است، تمام می‌شود و دریافت پول بابت فروش گاز به ترکیه آغاز خواهد شد.وزیر نفت درباره انتقال گاز ایران به هند نیز تصریح کرد: برنامه‌ای برای انتقال گاز به هند وجود ندارد و این موضوع تنها یک ایده است، ضمن اینکه هندی‌ها هیچ‌وقت در این زمینه با ما همکاری نکردند. زنگنه ادامه داد: شرکت گازپروم روسیه اظهار علاقه کرده در پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان و هند مشارکت داشته باشد. ما هم آمادگی خود را برای صادرات گاز ایران اعلام کرده‌ایم. وی با تاکید بر اینکه پاکستان مقصر اجرا نشدن پروژه خط لوله آی‌پی است، افزود: با وجود اینکه ایران میلیاردها دلار بابت اجرای این پروژه تا مرز پاکستان هزینه کرده، طرف‌های پاکستانی همچنان نسبت به تعهدهای خود پایبند نیستند. وزیر نفت با بیان اینکه ایران هنوز اقدام‌ حقوقی انجام نداده است، گفت: مذاکرات و مکاتبات کافی به‌عنوان مستندسازی برای اقدام‌ حقوقی لازم را انجام داده‌ایم.

تامین سرمایه پروژه‌های نفتی در چه وضعیتی است؟

زنگنه با بیان اینکه مذاکرات ما با شرکت‌های خارجی در جریان است، گفت: چنانچه مذاکرات را بتوانیم به نتیجه برسانیم ظرفیت تولید بالای یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد، اما این کار دشواری است، زیرا بخشی از این کار به ما بر‌می‌گردد و بخشی هم به فضای داخلی و سیاسی بین‌المللی. وی با بیان اینکه در بودجه ۹۷ منابعی برای جلوگیری از افت تولید در نظر گرفته نشده است، گفت: با این حال قرار است یک طرح ۵/ ۵ میلیارد دلاری را برای نگهداشت تولید و بالا بردن تولید اجرا کنیم. این طرح را به شورای اقتصاد تحویل داده‌ایم و فکر می‌کنم به‌زودی در دستور کار قرار گیرد.وی درباره امضای تفاهم‌نامه با شرکت گازپروم روسیه نیز گفت: ایران به منظور مطالعه فنی چهار میدان گازی فرزاد A، فرزاد B، پارس‌شمالی و میدان گازی کیش با شرکت گازپروم تفاهم‌نامه امضا کرده است و این شرکت روسی علاقه دارد این میدان‌ها را توسعه دهد. به تازگی با آنها تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده‌ایم، زیرا علاقه‌مند بودند در تولید ال‌ان‌جی در ایران سرمایه‌گذاری کنند. وزیر نفت گفت: اوایل فروردین ماه ۹۷ شرکت گازپروم باید نتایج مطالعات و پیشنهاد خود را به ما ارائه دهد تا ما آنها را بررسی کنیم.

توتال در فاز ۱۱ چه می‌کند؟

وزیر نفت با بیان اینکه شرکت توتال در حال اجرای قرارداد فاز ۱۱ است، گفت: با این حال در قرارداد توسعه فاز ۱۱ گفته‌ایم اگر در ظرف یک سال و نیم مجموع کنسرسیوم ۵۰۰ میلیون دلار هزینه نکنند ما مجاز هستیم قرارداد را لغو کنیم و هیچ مبلغی هم به آنها پرداخت نشود. وی افزود: هم اکنون شواهدی مبنی بر خروج این شرکت از پروژه وجود ندارد و همه مناقصه‌های فاز نخست جز مناقصه حفاری طبق زمانبندی انجام و همه برنده‌ها هم مشخص شده است. وزیر نفت ابراز امیدواری کرد ظرف ۱۵ تا ۲۰ روز آینده همه قراردادهایی که نزدیک به یک میلیارد دلار است و بیشتر برنده‌های آنها هم شرکت‌های ایرانی هستند، ابلاغ و فعال شوند.

پول‌های فروش نفت وصول می‌شود؟

زنگنه در پاسخ به این پرسش که آیا پول فروش نفت را دریافت می‌کنیم یا مسدود می‌شود، گفت: اکنون هیچ پولی از فروش نفت ایران مسدود نمی‌شود و همه مبالغ محموله‌های صادراتی نفت خام ایران به حساب‌های بانک مرکزی واریز می‌شود. زنگنه گفت: تنها در برخی کشورها مانند کره‌جنوبی و مقدار کمتری چین در انتقال پول مشکل داریم که مجبور می‌شویم برای انتقال آن، هزینه پرداخت کنیم زیرا هنوز روابط بانکی ما گرفتار تحریم‌های غیرهسته‌ای است که به نوعی تحریم‌های اولیه و فشار آمریکا است.

آیا ایران به خودکفایی بنزین می‌رسد؟

از دیگر طرح‌های مهمی که سال ۹۶ افتتاح شد، نخستین فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود. زنگنه با بیان اینکه هم اکنون ۱۲ میلیون لیتر بنزین نزدیک به استاندارد یورو پنج در پالایشگاه ستاره تولید می‌شود، افزود: تا پایان امسال نخستین تولید را از فاز دوم این پالایشگاه خواهیم داشت. با این حال وزیر نفت این مهم را عاملی برای رسیدن به خودکفایی تامین بنزین نمی‌داند، چراکه همراستا با تولید خودرو، تقاضای سوخت نیز افزایش می‌یابد و ایران را از این هدف دور می‌کند. وی در این‌خصوص می‌گوید: زمانی که سالی ۱/ ۱ تا ۲/ ۱ میلیون دستگاه خودرو تولید می‌شود، تقاضای سوخت سالانه هفت تا هشت درصد بالا می‌رود که این رقم معادل حدود روزانه شش تا هفت میلیون لیتر بنزین است. زنگنه ادامه داد: البته با ورود فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال آینده، وضع تولید متعادل و با عملیاتی شدن فاز سوم در اواخر سال آینده وضع تولید سوخت مطلوب می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی می‌توانیم بگوییم صادرکننده بنزین هستیم، تصریح کرد: به دلیل مصرف بالایی که داریم بازه زمانی که ایران توانایی صادرات بنزین داشته باشد، خیلی کوتاه خواهد بود. ضمن اینکه خودروهای تولیدی کشور غالبا کم‌مصرف نیستند و در نتیجه هرچه بنزین تولید می‌کنیم از سوی خودروهای جدید مصرف خواهند شد.

چه قیمتی برای اوپک مطلوب است؟

وی با بیان اینکه اوپک علاقه‌ای به افزایش قیمت نفت بالای ۶۰ دلار ندارد، گفت: چراکه هرچه قیمت‌ها بالاتر برود دوباره تولید انواع نفت نامتعارف مانند شیل اویل در آمریکا افزایش می‌یابد. وزیر نفت افزود: برای کسب درآمدی پایدار، درازمدت و کم‌نوسان، نظر همه این بود که قیمت نفت روی رقم ۶۰ دلار برای هر بشکه بماند، اما اکنون به دلیل رشد قیمت‌ها دوباره تهدیدی برای اوپک از سوی شیل اویل‌ ایجاد خواهد کرد. به گفته زنگنه احتمالا تا پایان سال ۲۰۱۸ توافق نفتی اجرا خواهد شد، اما به‌طور معمول وقتی قیمت‌ها بالا می‌رود، کشورها به‌تدریج اندکی بیش از سهمیه خود تولید می‌کنند. وی درباره اینکه اگر اوپک افزایش تولید و صادرات را در دستور کار قرار دهد، آیا ایران ظرفیت افزایش تولید را دارد گفت: بله، می‌توانیم ظرفیت تولید نفت خود را افزایش دهیم.

ماجرای تخلف اکتشاف چه بود؟

زنگنه تخلف ۱۰۰ میلیارد تومانی در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت را از اختلاس بدتر دانست و گفت: در اختلاس، حجمی از پول از سوی فردی در محلی غیر از محل اصلی خود، هزینه می‌شود. اما در این تخلف، فرد ظاهرالصلاحی از سال ۸۸ تاکنون به مرور اقدام به برداشتن پول از محل خزانه و همچنین از محل سپرده‌هایی که دیگر شرکت‌ها نزد شرکت ملی نفت ایران داشته‌اند، کرده است. وزیر نفت با بیان این‌که قوه قضائیه و نیروهای امنیتی در تعقیب فرد متخلف هستند، ادامه داد: این شخص که یکی از مسوولان حسابداری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت بوده است، در طول سال‌های گذشته به بهانه مشکلات مالی، از همکارانش مقدار زیادی پول قرض کرده بود تا به وی شک نکنند، سرانجام مدیر حسابداری مدیریت اکتشاف متوجه این تخلف می‌شود و از وی توضیح می‌خواهد که این شخص بلافاصله فرار می‌کند.

زنگنه با اشاره به اخباری مبنی بر حضور فرد خاطی در کانادا، اظهار کرد: این فرد شایعه حضورش در کانادا را به این دلیل عنوان کرده که دستگاه امنیتی ایران به دنبالش نگردد اما من معتقدم او باید در اطراف ما باشد. از آنجا که ایران با برخی کشورها قرارداد استرداد مجرمان دارد، این موضوع باید پیگیری شود. وی افزود: اینکه فردی طی چند سال اقدام به برداشت پول از خزانه یک شرکت کند و همه مراجع نظارتی از بازرس قانونی شرکت تا دیوان محاسبات، سازمان بازرسی، حسابرسی داخلی شرکت نفت و حراست‌ها هیچ کدام نتوانند این موضوع را کشف کنند، نشانه ضعف در سیستم است. وزیر نفت درباره اقدام‌های انجام شده برای حل این پرونده تخلف مالی توضیح داد: من برخی افراد مقصر را برکنار کرده‌ام، قوه قضائیه نیز اقدام به بازداشت افراد مظنون و انجام بازجویی‌های فنی کرده است.

مدیران دوتابعیتی چرا بر سر کار هستند؟

وزیر نفت اعلام کرد: هر زمان که دستگاه امنیتی به ما بگوید که چه افرادی دوتابعیتی هستند آنها را برکنار می‌کنیم. وی در ادامه افزود: من چگونه بفهمم شخصی دوتابعیتی است؟ در دولت قرار شده وزارت اطلاعات همه افراد دوتابعیتی را مشخص کند. زنگنه با تاکید بر اینکه مطابق قانون اساسی افراد دو‌تابعیتی در ایران به رسمیت شناخته نمی‌شوند، گفت: فرد یا باید تبعه ایران باشد یا تبعه کشور دیگر، بنابراین افراد دو‌تابعیتی حتی نمی‌توانند کارمند عادی باشند چه برسد به مدیر.

«ب. ز» پول نفت را بر‌می‌گرداند؟

وزیر نفت درباره بازگشت پول نفتی که نزد بابک زنجانی است، گفت: زمانی شرکای این محکوم نفتی اعلام کردند که دو میلیارد یورو را پس می‌دهند، چندی پیش گروهی به دستگاه اطلاعاتی و قوه قضائیه مراجعه کردند و ما سه نهاد با هم نشست‌هایی داشتیم. با وجود اینکه از نظر ما احتمال تحقق این موضوع یک درصد هم نبود، اما پذیرفتیم که با این فرد که یک تاجیکستانی است و به ایران رفت‌و‌آمد دارد، صحبت‌هایی داشته باشیم. اما تا به امروز همچنان پولی دریافت نکرده‌ایم. زنگنه با بیان اینکه معتقدم پولی وجود ندارد، اظهار کرد: دیدگاه دیگران نیز به این نظر نزدیک است، البته مسوولان قضایی در این زمینه بسیار جدی هستند تا جایی که وقتی فرد متخلف اعلام کرده بود حاضر است دو میلیارد یورو را بدهد و آزاد شود، قوه قضائیه این موضوع را نپذیرفته و به وی اعلام کرده است که این پرونده تنها بخشی از تخلفات اوست.

وزارت نفت چرا به مساله نفتکش سانچی ورود نکرد؟

وی درباره حادثه نفتکش سانچی و جایگاه وزارت نفت در این حادثه ضمن عرض تسلیت گفت: وزارت نفت با شرکت ملی نفتکش جز اینکه صندوق بازنشستگی نفت چند درصدی از سهام این شرکت را دارد، هیچ ارتباطی ندارد. زیرا اصل سهام این شرکت به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری که هر دو زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند، تعلق دارد. وزیر نفت در ادامه درباره حادثه نفتکش سانچی ادامه داد: شرکت هانوا توتال کره جنوبی به‌صورت فوب (FOB) از ایران میعانات گازی خرید که ما هم پول آن را گرفته‌ایم.

اسکله جاسک کی فعال می‌شود؟

وزیر نفت با اشاره به برگزاری مناقصه‌های پروژه‌ احداث پایانه نفتی جاسک گفت: مناقصه‌های مربوط به ساخت خطوط لوله این پروژه برگزار و پیمانکاران آن که سه شرکت لوله‌سازی ایرانی هستند، مشخص شدند، همچنین قرارداد این بخش از پروژه جاسک امضا شد و در انتظار گشایش اعتبارات اسنادی (LC) هستیم. وزیر نفت با یادآوری اینکه رئیس‌جمهوری تاکید کرد که تا پایان سال ۹۸ بخش اصلی احداث خط لوله این پروژه تکمیل شود، افزود: تلاش بر آن است که تا پایان سال ۹۸ اسکله صادراتی پایانه جاسک فعال شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 9 بهمن 96، شماره: 3346920


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین