پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۶۹۳
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
قائم مقام وزیر بهداشت به بیان توضیحاتی درباره تحولات حوزه بهداشت و درمان بعد از پیروزی انقلاب و دستاوردهای چهار دهه گذشته پرداخت.

شعارسال:قائم مقام وزیر بهداشت به بیان توضیحاتی درباره تحولات حوزه بهداشت و درمان بعد از پیروزی انقلاب و دستاوردهای چهار دهه گذشته پرداخت.

«24 هزار تخت بیمارستانی در چهار سال اخیر در بیمارستان‌های کشور به بهره‌برداری رسیده است» این را ایرج حریرچی سخنگو و قائم مقام وزیر بهداشت گفته است همچنین حسن هاشمی وزیر بهداشت می‌گوید «درباره دارو هم پس از انقلاب ۹۷ درصد نیاز ایران در داخل کشور تولید شده و ارزش دارویی از ۶۰ درصد به ۷۰ درصد رسیده است.»

انقلاب اسلامی ایران تحولات شگرفی را در کشور پدید آورد و در این میان حوزه بهداشت و درمان هم از این قاعده مستثنی نبوده است و پیشرفت‌های چشمگیری از رایگان شدن بیمه برای 11 میلیون ایرانی تا طرح تحول سلامت را در این حوزه شاهد هستیم علاوه بر آن اوضاع به گونه‌ای پیش رفته است که امروزه به جای اعزام بیماران به کشورهای اروپایی یا معالجه مردم به وسیله پزشکان هندی و بنگلادشی بسیاری از بیماران خارجی تحت عنوان گردشگر سلامت به کشور سفر می‌کنند و بیمارستان های کشور در طول چهار دهه عمر انقلاب اسلامی از امکانات خیلی خوب بهداشتی و درمانی برخوردار شدند.

به مناسبت دهه مبارک فجر به گفت‌وگو با ایرج حریرچی قائم وزیر بهداشت نشستیم تا تحولات حوزه بهداشت و درمان پس از انقلاب را از زبان وی جویا شویم که در ادامه مشروح این گفت‌وگو قابل مشاهده است.

حریرچی درمورد وضع امید به زندگی در کشور اظهار کرد: امید به زندگی یکی از اهداف اصلی نظام سلامت و بهداشت و درمان محسوب می‌شود و یکی از خصوصیات پیشرفت کشورها و شاخص‌های ارزشمند طول عمر نوزادان است که افزایش این زمان نشان از عملکرد مثبت حوزه بهداشت و درمان دارد.

افزایش امید به زندگی پس از انقلاب اسلامی

وی بیان کرد: قبل از انقلاب میانگین سال هایی که انتظار می رود یک نوزاد زنده بماند در حدود 50 سال بود که امروزه خوشبختانه در سایه انقلاب اسلامی این معیار تغییر کرده است علاوه بر آن امید به زندگی زنان ایرانی در حدود 78 سال و در مردان 73 سال است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امید به زندگی به اندازه 25 سال افزایش پیدا کرده است و این مسئله به عنوان یک شاخص مهم در حوزه بهداشت و درمان محسوب می شود.

حریرچی بیان کرد: افزایش سن امید به زندگی بعد از انقلاب اسلامی به دلیل بهبود زیر ساخت های بهداشتی و اقتصادی و اقدامات انجام شده در حوزه سلامت است.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: شاخص امید به زندگی سالم در بین مردم ایران در حدود 65 سال است و چنین افراد سالمی باعث توسعه و پیشرفت کشور شده و مدت زمان بیشتری از کارایی لازم برخوردار هستند.

صعود به رتبه 63 دنیا در شاخص امید به زندگی

وی با اشاره به اینکه سن امید به زندگی سالم تاثیر فراوانی در فراغت از کار و حتی سن بازنشستگی دارد، عنوان کرد: در طول سال های گذشته رتبه ایران در حوزه شاخص امید به زندگی 110 بوده و خوشبختانه امروزه ایران به رتبه 63 دنیا صعود کرده است.

حریرچی در خصوص کاهش مرگ و میر مردم ایران اظهار کرد: کاهش مرگ و میر زودرس در حوزه سلامت یک شاخص مهم محسوب می شود زیرا بیش از 80 درصد از مرگ و میرها قبل از سن 50 سالگی بوده که خود مرگی زودرس بوده است و پیش از انقلاب تنها 20 درصد از مردم ایران بالای 70 سال عمر می کردند.

وی تاکید کرد: از میان 360 هزار مرگ و میر رخ داده در سال 95، 193 هزار مرگ و میر قبل از 70 سالگی بوده است که در این میان 124 هزار مرگ مربوط به مردان و 69 هزار فوتی مربوط به زنان بوده است.

تشکیل پرونده الکترونیکی سلامت برای 77 میلیون ایرانی

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کاهش مرگ‌ومیرهای زودرس موفقیت و شاخص مهم در حوزه بهداشت و درمان هر کشور محسوب می شود، عنوان کرد: پوشش بیمه ای بیش از 11 میلیون ایرانی از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است به طوری که بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب و در طول چهار سال گذشته 24 هزار تخت بیمارستان به مجموع تخت های بیمارستانی کشور اضافه شده است و با اجرای پروژه طرح تحول سلامت سیستم پزشک خانواده و نظام ارجاع که در سراسر کشور در حال راه‌اندازی است؛ بیش از 77 میلیون ایرانی دارای پرونده الکترونیکی سلامت شدند.

ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب در حاشیه شهرها

وی به خدمات بهداشتی برای حاشیه نشینان اشاره و بیان کرد: پایگاه های بهداشت و خانه های بهداشت همچنین مراکز جامع سلامت در سطح کشور مشغول به فعالیت هستند و بعد از انقلاب اسلامی ایران وضع بهداشت و درمان شهرها و به خصوص مناطق محروم و حاشیه شهرها بسیار مناسب و در سطح ایده ال قرار گرفت.

ارتقای اورژانس هوایی با هدف افزایش سرعت رسیدگی به بیماران

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بعد از انقلاب اسلامی پایگاه‌های اورژانس از پیشرفت قابل توجهی و چشمگیری برخوردار است به طوری در جریان زلزله کرمانشاه در مدت کوتاهی 7 هزار مصدوم از منطقه حادثه دیده به بیمارستان های اطراف منتقل شده اند.

حریرچی اضافه کرد: اورژانس هوایی در راستای تسریع در امدادرسانی و انتقال مصدومان به مراکز درمانی راه اندازی شد و در حال ارتقا است و دولت مجوز خرید بیش از هزار دستگاه آمبولانس را هم داده است.

وی یادآور شد: در راستای کاهش زمان رسیدن بر بالین بیماران موتورلانس‌های اورژانس در کلان شهرها راه اندازی شد که خدمات بهداشتی و درمانی دراختیار مردم جامعه می گذارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت باشگاه خبرنگاران جوان،تاریخ انتشار12بهمن 96،کدخبر: 6419719 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین