پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۷۸۲
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۸
سرنگونی یک جنگنده پیشرفته رژیم صهیونیستی از سوی سامانه دفاع هوایی سوریه به مثابه پایان آنچه برتری هوایی این رژیم در جنگها خوانده می شد و انتقام دمشق از تل آویو محسوب می شود.

شعارسال: روز دهم ماه فوریه ۲۰۱۸ در روند جنگ سوریه نقطه عطفی به شمار می رود زیرا قواعد بازی به گونه دیگر نمایان شد و آن سرنگونی جنگنده اف ۱۶ اسرائیل از سوی سامانه دفاع هوایی سوریه بود.

البته یک منبع نظامی سوریه اعلام کرد که تصمیم به سرنگونی جنگنده های متجاوز رژیم صهیونیستی مدتها قبل اتخاذ شده بود و بارها سامانه دفاع هوایی به مقابله برخاسته است اما تل آویو به آن اعتراف نکرده بود. سامانه دفاع هوایی در جنوب سوریه به مقابله با جنگنده های متجاوز با بیش از ۱۰ موشک از نوع سام ۵ که سوریه از مدتها قبل این موشک ها را در اختیار دارد، رخ داد.

شبکه ۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بیش از ۲۵ موشک به جنگنده اف ۱۶ شلیک شده که منجر به سرنگونی آن شده است. رسانه های صهیونیست از سرنگونی بالگرد اسرائیلی بر فراز شبعا نیز خبر دادند. این رسانه ها اعلام کردند که دمشق از سامانه اس ۳۰۰ استفاده نکرده است. به گفته این رسانه ها دو خلبان اف ۱۶ با چتر بیرون پریدند که یکی از آنها زخم شدید و دیگری خفیف دارد.

این دستاورد بزرگی برای ارتش سوریه محسوب می شود زیرا قبلا سامانه دفاع هوایی سوریه به حملات پاسخ داده بود اما سرنگونی جنگنده به مثابه دستاورد راهبردی محسوب می شود و نوید دهنده مرحله جدیدی است.

سرنگونی جنگنده به مثابه دستاورد راهبردی محسوب می شود و نوید دهنده مرحله جدیدی است.

«حسن حسن» کارشناس نظامی سوری به شبکه المنار اعلام کرد: آنچه رخ داد مرحله جدیدی از مراحل جنگ با رژیم صهیونیستی و جنگ تحمیلی ضد سوریه است. مقابله و ساقط کردن جنگنده دلالت بر کفایت عالی در برخورد با تجاوز است. دشمن خواستار تغییر قواعد درگیری بود و تغییر کرده است اما مطابق اراده ملت های منطقه».

آشفتگی جبهه داخلی رژیم صهیونیستی پس از این حادثه ضعف تل آویو را بیش از قبل آشکار کرد. به هر حال آنچه دهم فوریه ۲۰۱۸ رخ داد به مثابه ضربه مهلکی به آنچه برتری هوایی اسرائیل خوانده می شد، است

آنچه دهم فوریه ۲۰۱۸ رخ داد به مثابه ضربه مهلکی به آنچه برتری هوایی اسرائیل خوانده می شد، است

از سویی واکنش منحصر به فرد سوریه سبب نشست فوری مقامات رژیم صهیونیستی و وحشت و فرار شهرک نشینان شد و گشوده شدن پناهگاهها در شهرک های شمالی اراضی فلسطین اشغالی وتوقف پروازها در فرودگاه بن گورین تل آویو و بسته شدن همه راههای منتهی به شمال فلسطین اشغالی را به همراه داشت.

رسانه های رژیم صهیونیستی در تحلیل واقعه اعلام کردند که اینکه جنگنده اسرائیلی هدف قرار گرفته است به مثابه ضربه به برتری هوایی اسرائیل است و آنها به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم توصیه کردند که از تنش بیشتر پرهیز کند و درس عبرت بگیرد.

به نظر می رسد که تل آویو دریافته که معادله قدیمی تفاوت پیدا کرده به ویژه که خط قرمزی در برخورد با تجاوزات رژیم صهیونیستی وجود ندارد و ارتش سوریه به هر تجاوز جدیدی واکنش نشان می دهد. سوریه از مرحله تهدید به مرحله عمل رسیده است. بشار اسد تهدید چندی قبل خود را عملی کرد.

سرنگون کردن جنگنده اسرائیلی حادثه ای کم اهمیتی نیست و قواعد درگیری که از سال ۲۰۱۱ وجود داشته را دچار تغییر اساسی کرده است. صهیونیستها هرگاه که می خواستند اهداف نظامی را در سوریه هدف قرار می دادند و بر این باور بودند که دمشق گرفتار یا ناتوان است و نمی تواند واکنشی نشان دهد اما تحول راهبردی رخ داد.

صهیونیستها در کل جنگهای خود ضد اعراب از نیروی هوایی شان استفاده کردند از سال ۱۹۴۸ آنها برای برتری در جنگ به نیروی هوایی روی آوردند. آنها در جنگ علیه لبنان و غزه به نیروی هوایی روی آوردند و در طی سالهای بحران سوریه مراکز نظامی سوریه را هدف قرار داده اند. دمشق انتقام همه تجاوزهایی که از سال ۲۰۱۱ به این طرف به سوریه از سوی اسرائیل صورت گرفته بود را گرفت.

این واقعه نشان داد که سوریه سامانه دفاع هوایی قوی دارد که برتری هوایی اسرائیل را از بین برده و ناکام گذاشته است. دمشق سلاحی قوی در اختیار گرفت که قواعد درگیری را برهم زد و به صهیونیستها نشان داد که ورود آنها به عرصه جنگ آنگونه که فکر می کنند ساده نیست. جایی برای شروط اسرائیل در معادله سوریه وجود ندارد. این تل آویو را به نقطه صفر بازمی گرداند زیرا توان ورود نظامیانش به سوریه را ندارد زیرا در باتلاق سوریه گرفتار می شود.

سوریه امروز تابوی برتری هوایی اسرائیل را با سامانه دفاع هوایی اش شکست. هرگونه جنگ برای صهیونیستها درهای جهنم را به روی آنها می گشاید زیرا سرنوشت این جنگ مشخص نیست. ظرف ۳۰ سال گذشته جنگنده رژیم صهیونیستی سرنگون نشده است و تحولی که رقم خورده ،تهدید سلاح قوی اسرائیل را آسان و ممکن در جنگ آتی کرده است به ویژه که مهمات و موشک موجود در جنگ آتی برای مقابله با جنگنده های اسرائیلی به نظر می رسد که وجود دارد.

جنگنده اف ۱۶ «سوفا» مدرن بود. رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۱ تعداد زیادی از جنگنده های اف ۱۶ قدیمی از رده خارج کرده و آن را با سوفا جانشین کرده بود

جنگنده ای اف ۱۶ که هدف قرار گرفت از نوع قدیمی نبود بلکه از نوع پیشرفته بود که طوفان نام داشت. جنگنده اف ۱۶ «سوفا» مدرن بود. رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۱ تعداد زیادی از جنگنده های اف ۱۶ قدیمی از رده خارج کرده و آن را با سوفا جانشین کرده بود.

این نشان می دهد که محور مقاومت پهپاد یا مشابه آن را ساقط نکرده بلکه سلاحی که اسرائیل به آن مباهات می کرد و در نیروی هوایی این رژیم روی آن حساب ویژه ای باز می شد را ساقط کرده است.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب در این باره در رای الیوم نوشته است: واکنش سوریه این بار متفاوت بود و این نشان دهنده تغییر ریشه ای در قواعد معادله است و دیگر حریم هوایی سوریه و لبنان برای جنگنده ها و موشک های اسرائیلی بدون مشکل نیست.

وی ادامه داد: اینکه نتانیاهو در تماس تلفنی از پوتین و ترامپ روسای جمهور روسیه و آمریکا خواسته که دخالت کنند نشان دهنده این است که خواهان جنگ فراگیر نیست و این به مثابه تغییر در معادلات است. پیام قوی این است که زمان عربده کشی اسرائیل تمام شده است.

عطوان آورده است: این به نوعی واکنش غیر مستقیم روسها به سرنگونی جنگنده سوخوی روسیه در حومه ادلب نیز هست. گنبد آهنین اسرائیل در مقابله با موشک های سوری شکست خورد و در مقابله با موشک های مقاومت از جنوب لبنان نیز شکست خواهد خورد. سرنگونی اف ۱۶ اعتبار امت عربی را بازگردانید و روحیه اعراب را بالا برد. محور مقاومت که صبر طولانی داشت به مرحله واکنش راهبردی به شیوه ای حساب شده و جدید روی آورده است».

به هر حال قدر مسلم آن است که واکنش سوریه به حملات رژیم صهیونیستی این رژیم را در موضع ضعیف و جدیدی قرار می دهد که تحرکات آن در حریم هوایی سوریه را محدود می کند به ویژه که سامانه دفاع هوایی سوریه قدرت و توان خود را به نمایش گذاشت. محدود شدن تحرکات رژیم صهیونیستی در حریم هوایی سوریه بر تروریستها به ویژه در قنیطره تاثیر خواهد گذاشت.

هم اکنون همه احتمالات در سوریه وجود دارد به ویژه که قواعد درگیری از زمانی که جنگنده روسیه بر فراز ادلب ساقط شد تغییر کرده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 22بهمن1396، کدخبر: 4224693: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین