پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۰۸۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۲
سوریه رسما هنوز موشک های «اس300» یا «اس 400» روسی بسیار پیشرفته را تا کنون تحویل نگرفته است ولی سامانه موشکی کره شمالی از نوع«کی ان 6» جدید و پیشرفته را در اختیار دارد.

شعارسال: «عبدالباری عطوان» نویسنده معروف عرب و سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم در سرمقاله این روزنامه نوشت: فرماندهان نظامی اسرائیلی و همتاهای آمریکایی شان با وجود گذشت یک هفته از سرنگونی یک جنگنده«اف 16» پیشرفته و هوشمند بر فراز آسمان فلسطین اشغالی توسط پدافند سوریه همچنان در حالتی از شوک به سر می برند به ویژه پس از انتشار گزارش های آمریکایی استراتژیک درباره احتمال جایگزینی این نوع از هواپیماها با هواپیماهای پیشرفته تری از نوع«اف35» ولی این هواپیما نیز پیش از این دوبار اولی در ماه اکتبر و دومی در ماه نوامبر سال گذشته میلادیتوسط ضد هوایی های سوریه مورد اصابت قرار گرفته است و چندان مورد اعتماد نیست.

مجله اویشن آنالیست وینگ آمریکایی متخصص در امور هواپیمایی در مطلبی تأکید کرد که موشک های ضد هوایی سوریه بیش از دو بار موفق شدند که هواپیماهای مهاجم اسرائیلی را مورد اصابت قرار دهند؛ امری که تأکید می کند پیامدهای چنین مقابله ای در هر گونه جنگ آینده ای بسیار خطرناک است زیرا برتری هوایی اسرائیلی ها تضمین شده نیست.

کنترل و نظارت نظامی اسرائیل که هر گونه انتشار اطلاعات درباره سرنگونی اف16 را ممنوع کرده بود روز گذشه اجازه داد که گزارش هایی منتشر شود که می گوید موشک های سوریه که هواپیماهای مهاجم اسرائیلی را روز شنبه گذشته ردگیری و دنبال کردند از روی آسمان شهرهای «حیفا» و تل آویو عبور کردند و به همین دلیل فرودگاه تل آویو برای چند ساعت بسه شد.

خطرناک تر از آن این است که برخی گزارش ها حکایت از آن دارد که حزب الله لبنان سامانه های موشکی «سام5» که می توانند هواپیماهای بدون سرنشین و با سرنشین از جمله هواپیماهای باربری و جاسوسی را سرنگون کند، فعال کرده است.

نگرانی قابل توجهی که بر مسئولان نظامی اسرائیلی حاکم است و محور آن حادثه سرنگونی هواپیمای اف16 است دو شق دارد اولی احتمال فرود خلبانان با چترهای شان در دفعات آینده در اراضی سوریه و لبنان و در نهایت اسارت شان است و دومین شق افتادن لاشه هواپیماها به دست کارشناسان روس است که در صورت سقوط چنین هواپیماهایی در اراضی سوریه در نهایت روس ها از سامانه های راداری و کنترل و تجسس و نیز موشک های بسیار سری شان مطلع شوند.

آقای«فیصل المقداد» معاون وزیر خارجه سوریه در کنفرانسی مطبوعاتی که دو روز پیش برگزار کرد تهدید کرد که سامانه دفاع هوایی سوریه هر گونه هواپیمای اسرائیلی که حریم هوایی سوریه را نقض کند سرنگون می کند اما آقای «ایمن ساسون» مردم شمار سه در وزارت خارجه و معاون وزیر خارجه سوریه از غافلگیری هایی در آینده خبر داد که روزها و هفته های پیش رو آن را فاش می کند و متجاوزان را شوک زده خواهد کرد.

وبسایت«المونیتور» که دفتر مرکزی آن در واشنگتن است به نقل از مجلات امریکایی متخصص در امور دفاع هوایی تحلیل هایی را نقل کرد که تأکید می کند سوریه رسما هنوز موشک های «اس300» یا «اس 400» روسی بسیار پیشرفته را تا کنونتحویل نگرفته است ولی سامانه موشکی کره شمالی از نوع«کی ان 6» جدید و پیشرفته را در اختیار دارد که ارتش کره شمالی آن را به خدمت گرفته است و دارای ویژگی های دفاعی است که دست کمی از موشک های روسی یاد نشده ندارد.

موشک های صربستان اسطوره هواپیمای شبح«اف117» آمریکایی را زمانی که یکی از این نوع هواپیماها را بر فراز آسمان بلگراد در سال 1999 سرنگون کردند،در هم شکستند و اسرار آن به دست رهبران روسیه افتاد؛امری که منجر به توقف تولید این نوع هواپیماها توسط آمریکایی ها شد.حالا بعید نمی دانیم که این هواپیمای جایگزین شبح یعنی«اف35» که تولیدش نزدیک به 1500میلیارد دلار هزینه در بر داشته است و قیمت هر هواپیما نزدیک به 95 میلیون دلار است ،یعنی گرانترین در جهان، در آسمان سوریه به همین سرنوشت دچار شود و چه بسا منظور آقای سوسان زمانی که خبر از غافلگیری ها در آینده داد، همین است.

محور مقاومت پس از بازگشت آرامش به بیشتر مناطق سوریه و محدود شدن جبهه ها به فضل توافقنامه های کاهش تنش، نفس راحتی کشیده است و اکنون به مسائیل اصلی تمرکز کرده است مانند مساله اشغالگری اسرائیل و حضور نظامی آمریکا در اراضی سوریه.

برتری هوایی اسرائیل که سرنوشت بیشتر جنگ ها علیه عرب ها را رقم زد به سرعت در حال ذوب شدن است و «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان در سخنرانی شب گذشته اصل واقعیت را گفت وقتی سرنگونی هواپیمای اسرائیلی را دستاورد و موفقیت سوری با تصمیم سوریه ای ها توصیف کرد و گفت که حزب الله می تواند سکوهای استخراج نفت و گاز اسرائیل در دریای مدیترانه را در فقط چند ساعت منهدم کند. ما بر اساس تجربه هایی که داریم و بر اساس صادقانه بودن هر حرفی که زده بر این باور نیستیم چنین حرف هایی را بدون امکان توان اجرای آنها زده باشد.

همانطور که پیش از این گفتیم باز هم تکرار می کنیم که معادله های بازدارندگی قدیمی از هم پاشید و معادله های جدیدی به جای آن قرار گرفت که باعث می شود کفه ترازوی مقاومت برای تعیین سرنوشت هر گونه جنگی در آینده سنگین تر و قوی تر شود زیرا توانش برای ایستادگی بیشتر شده و زرادخانه نظامی در همه عرصه ها ایجاد کرده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری جماران، تاریخ انتشار: 28 بهمن 1396، کدخبر: 863861 ، www.jamaran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
چهره واقعی نظامی اسرائیل دیگه کم کم داره رو میشه و اون ابهت پوشالی داره به خاک میشینه به لطف الهی
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
این بود قدرت برتر هوایی که اسرائیلی ها از اون حرف میزدند؟
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین