پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۳۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵
معاون پیشین آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه گفت:هند درحال حاضر از مسیر سوئز برای جابجایی کالاهای خود استفاده می کند اما مسیر ایران هم از نظر زمان و هم هزینه صرفه جویی قابل ملاحظه ای برای هندیها خواهد داشت.

شعارسال: ابراهیم رحیم پور روز یکشنبه  گفت: توجه سیاست خارجی ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به کشورهایی بوده است که مستقل هستند و این سیاست ما در چهار دهه اخیر برقرار بوده است.

وی اضافه کرد: بعد از فروپاشی شوروی و نظام دو قطبی با وجود اینکه این رویکرد دستخوش مشکلاتی شده از جهاتی دیگر کار با این تفکر بیشتر هم شده و بیشتر می توانیم با این کشورها کار کنیم.

** فرصت های بیشتری در سیاست خارجی ما ایجاد شده است

معاون پیشین وزیر امور خارجه که به تازگی بازنشسته شده است،ادامه داد: در دوره اخیر روس ها با آمریکا مشکل پیدا کرده اند و بازهم فرصت های دیگری برای ما در عرصه سیاست خارجی ایجاد شده است.

وی آسیا را از اولویت های سیاست خارجی کشورمان به ویژه در دوره ریاست جمهوری روحانی عنوان کرد و گفت:علیرغم بعضی تحلیل ها که معتقدند بعد از برجام نگاه ما به غرب بوده اتفاقا آمارها نشان می دهد توجه ما به این طرف هم کم نبوده است.

رحیم پور یادآورشد: در دوره دولت قبل تنش هایی با غرب راه انداختیم که لازم هم نبود چرا که غرب هم یکپارچه نیست و در خیلی از مسائل منافع و دیدگاه های مختلف دارند و ما هم با این بخش ها کار می کنیم.

**باید چاله ها را پر می کردیم

معاون پیشین وزیر امور خارجه افزود:بنابراین شبهه ای که ایجاد شده مبنی بر اینکه گرایش دولت به غرب است این طور نبود ما باید چاله ها را در این مدت پرمی کردیم بعضی از چاله ها پر می شود بعضی هم باتلاق می ماند.

وی با اشاره به جایگاه هند، روسیه و چین به عنوان سه قدرت مهم در جهان اظهار کرد:ما نیاز به توسعه مناسبات با این کشورها داریم البته این نیاز یک طرفه هم نیست و آنها هم به ما نیاز دارند.

رحیم پور اضافه کرد: اینکه از این سه کشور نام می بریم به معنی کم اهمیت بودن دیگر همسایگان از جمله پاکستان نیست. به هر حال پاکستان همسایه مسلمان و تاریخی ماست.

وی تصریح کرد:هر15همسایه زمینی و آبی برای ما مهم هستند البته حساب عربستان و یکی دو کشور دیگر جداست که آن هم پرونده جدایی دارد و ما خود را در روابط با آنها مقصر نمی دانیم.

به گفته معاون پیشین وزیر امور خارجه ' آمار رفت و آمدهای متقابل دیپلماتیک ما در دولت اول آقای روحانی نشان می دهد میزان سفر به منطقه آسیا در مقایسه با سایر مناطق جهان قابل مقایسه نیست'.

وی با اشاره به سفر سال گذشته نخست وزیر هند به ایران پس از 14 سال اظهار کرد: مودی علیرغم اینکه یک چهره مذهبی، فرهنگی و سیاسی است اما از عملکرد قوی اقتصادی داشته است.

**کارهای اقتصادی سریع به نتیجه نمی رسد

رحیم پور خاطرنشان کرد: البته دولت قبلی هند در طراحی مسیر هند نقش مهمی داشته است اما آقای مودی هم در این مسیر حرکت می کند. به طوری که هند همانند چین در سال های اخیر رشد اقتصادی مستمر داشته است هر چند دو کشور دو مدل مختلف هستند.

معاون پیشین وزیر امور خارجه یادآور شد: طبیعی است دولت آقای روحانی هم با توجه به نیازهای کشور تلاش می کند به عنوان یک دولت اقتصادی عمل کند و اهدافی را در این خصوص پیش بینی کرده است .در عین حال باید موانع بیرونی و درونی دستیابی به اهداف دولت هم باید مد نظر قرار گیرد کما اینکه من معتقدم همه موانع بیرونی نیست.

وی با بیان اینکه هند هم علاقمند است با ایران کار کند،خاطرنشان کرد:البته ممکن است تفاوت های دیدگاهی هم بین دو طرف وجود داشته باشد با این حال همکاری دو طرف مبتنی بر برد-برد است واز دو سال و نیم قبل که آقای مودی سر کار آمده است دو طرف در این مسیر کار کرده اند.

رحیم پور اظهار داشت:واقع امر این است که کارهای اقتصادی سریع به نتیجه نمی رسد بخصوص که مزاحمت افرادی مثل ترامپ و اسرائیل هم در میان باشد ضمن اینکه نباید فراموش کرد که هندی ها سیستم سریعی ندارند و با حوصله کار می کنند و حوصله آنها از ما هم بیشتر است.

معاون پیشین وزیر امور خارجه با اشاره به تعاملات اقتصادی ایران و هند گفت:هندی ها در دوران تحریم هم از خریداران نفت ما بودند.ما هم با این پول کالای هندی می خریدیم که البته بعد از رفع تحریمها ما این معادله را قبول نداریم در عین حال ما خرید برنج را ادامه می دهیم.

** بالانس روابط تجاری به نفع ماست

وی اضافه کرد: در مجموع می توان گفت بالانس روابط تجاری دو طرف به نفع ماست البته بعضی ها این را قبول ندارند و می گویند نفت کالا نیست با این حال در وضعیت موجود حجم مبادلات تجاری دو کشور حدود 9 میلیارد دلار است.

به گفته رحیم پور مذاکراتی بین دو طرف برای سرمایه گذاری در جریان است و اگر سرمایه گذاری هندی ها را به این حجم مبادلات اضافه کنیم مراودات دو طرف افزایش قابل توجهی می یابد.

معاون پیشین وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: سه پروژه بندر چابهار، خط آهن زاهدان- چابهار و پروژه نفتی فرزاد بی پروژه هایی هستند که دو طرف درباره آنها مذاکره می کنند.در این بین برای توسعه میدان فرزاد بی صحبت های زیادی شده است، چانه زنی های زیادی داشتیم و امیدواریم این سفر جان تازه ای به این طرح ها بدهد.

** باید در میدان فرزاد بی فرصت را از دست ندهیم

رحیم پور با تاکید بر اهمیت پروژه فرزاد بی اظهار کرد: این میدان با سعودی ها مشترک است و باید زودتر وارد عمل شویم چرا که ممکن است همانند میدان مشترک با قطر چیزی برای ما نماند.هرچند عقب ماندگی ها از قطر را تا حدی جبران کردیم اما به هر حال باید در حوزه های مشترک که هم با کویت هم عربستان و هم قطر داریم سریع وارد عمل شویم.

معاون پیشین وزیر امور خارجه افزود:ورود هندی ها در این پروژه هم به نفع آنها هم به نفع ماست و روابط دو کشور را از تجارت صرف فراتر می برد این هدفی است که ما داریم

وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت توافقنامه چابهار که سال گذشته به امضای روسای جمهور ایران و افغانستان و نخست وزیر هند رسید گفت: تا جایی که یادم هست دو کشور دیگر تشریفات پارلمانی این توافقنامه را گذرانده اند اما این توافقنامه هنوز از مجلس ما بیرون نیامده است.

معاون پیشین وزیر امور خارجه اضافه کرد:البته ما منتظر نماندیم به طوری که اخیرا انتقال محموله بزرگی ازگندم به افغانستان را تسهیل کردیم و در حال حاضر هند عملا از این مسیر استفاده می کند.

** استفاده از مسیر ایران برای هند صرفه جویی قابل ملاحظه ای دارد

رحیم پور با بیان اینکه توافقنامه شرایط را قانونمندتر می کند، اظهار کرد:استفاده از مسیر ایران به افغانستان، آسیای میانه ، روسیه و از راه گرجستان به اروپا برای هندی ها صرفه جویی قابل ملاحظه ای دارد و هند می تواند حجم زیادی کالا از این مسیر منتقل کند.

به گفته وی هندی ها الان از مسیر سوئز کالاهای خود را منتقل می کنند اما مسیر ایران هم از نظر زمان و هم هزینه صرفه جویی قابل ملاحظه ای برای هندی ها دارد

رحیم پور در ادامه در خصوص طرح توسعه بندر گوادر پاکستان توسط چین و رویکرد هندی ها در قبال این طرح اظهار کرد: هند و پاکستان سیاست های متقارنی ندارند.طبیعتا هندی ها از طرح چینی ها تحت عنوان یک کمربند یک جاده استقبال نکردند از طرف دیگر حجم کالایی که می خواهند از مسیر ایران جابجا کنند حجم بالایی است.

وی خاطرنشان کرد: البته بندرعباس و بندرامام خمینی هم برای جابجایی کالا قابل استفاده است. با این حال وقتی حجم مبادلات افزایش یابد این بنادر جوابگو نیستند و چابهار حتما باید توسعه یابد.

معاون پیشین وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد:هند ، ژاپن، کره جنوبی و بعضی از کشورهای دیگر هم علاقه دارند تا از این بندر استفده کنند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 29بهمن 1396، کدخبر: ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
0
0
خوشبختانه برجام باعث شد روابط ما با دیگر کشور های جهان به حالت عادی خود برگردد ، چرا که جو منفی ای که علیه ایران وجود داشت از میان رفت و دیگر شاهد ایران هراسی و تحریم علیه فعالیت های اقتصادی نیستیم
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین