پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۱۴۹۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۸
رئیس کمیته امداد گفت: هم‌اکنون ۱,۵ دهک جامعه (۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر) در فقر مطلق به سر می برند و اگر بخواهیم سطح رفاه مردم را خیلی بالا ببریم این عدد خیلی بیشتر خواهد شد حتی تا ۱۶ یا ۲۰ میلیون نفر هم افزایش خواهد یافت.

شعارسال: سید پرویز فتاح با حضور در برنامه نگاه یک علاوه بر شفاف سازی از نحوه هزینه کرد کمک های مردمی، فعالیت ها و برنامه های این نهاد را تشریح کرد.

رئیس کمیته امداد در این برنامه با اشاره به اینکه اقشار مختلفی تحت حمایت این نهاد قرار دارند گفت: دانش آموزان مهمترین قشر تحت حمایت کمیته امداد هستند چرا که نمی خواهیم فقر به فرزندان نیازمندان به ارث برسد.

** افزایش 30 درصدی کمک‌های مردمی در جشن عاطفه‌ها

وی با اشاره به اینکه ورود دانش آموزان محروم به سال تحصیلی جدید هزینه هایی به خانواده های نیازمند تحمیل می کند گفت: کمیته امداد برای تامین لوازم تحصیلی دانش آموزان هر ساله برنامه ویژه ای دارد اما این اقدامات در دو سال اخیر تقویت شده است. بسته های تحصیلی مورد نیاز با توجه به پایه تحصیلی دانش آموزان تهیه و پیش از بازگشایی مدارس در اختیار آنها قرار می گیرد.

فتاح با بیان اینکه لوازم تحصیلی مورد نیاز دانش آموزان در جشن عاطفه ها با دست پرمهر مردم در قالب کمک های نقدی و غیر نقدی تهیه می شود افزود: 23 و 24 شهریورماه مرحله نخست این جشن در سطح ملی برگزار شد که آمارهای اولیه نشان می دهد که حجم کمک های مردم در جشن عاطفه ها نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش یافته است.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: مرحله دوم جشن عاطفه ها با توزیع پاکت میان دانش آموزان در مدارس آغاز می شود. در این مرحله خانواده هر دانش آموز با توجه به توانایی مالی خود به دانش آموزان محروم کمک می کنند. این بخش از کمک ها در اختیار اولیای مدارس قرار می گیرد تا میان دانش آموزان نیازمندان همان مدرس توزیع شود.

** افزایش مشارکت مردمی نشانه اعتماد مردم به کمیته امداد

وی در پاسخ به این سوال که در گذشته به اعتماد مردم در مقابل خرید ساختمان و سفرهای خارجی مدیران کمیته امداد ضربه وارد شد اما پس از ورود شما به این نهاد وعده دادید که اعتماد مردم به کمیته امداد را بازگردانید. چقدر در این زمینه موفق بوده اید؟ گفت: زمانی که به کمیته امداد آمدم پاسخم به نخستین سوال خبرنگاران درباره برنامه هایم « افزایش اعتماد عمومی» بود.

وی ادامه داد: کمیته امداد مانند دیگر نهادها و سازمان ها نیست که اگر بودجه دولتی باشد فعالیت کند و اگر بودجه ای نبود فعالیتش متوقف شود. جامعه هدف کمیته امداد تحمل این وضعیت را ندارد. فلسفه ایجاد کمیته امداد نیز این است که برای حل مشکلات نیازمندان روی کمک مردم حساب کند. بنابراین برای افزایش کمک های مردمی باید اعتماد عمومی را تقویت کرد.

فتاح با اعلام اینکه شاخص ها نشان می دهد اعتماد مردم به کمیته امداد بهبود یافته است گفت: سال 94 رقم مشارکت های مردمی در کمک به نیازمندان هزار میلیارد تومان بود اما این رقم با حدود 50 درصد افزایش در سال 95 به هزار و 450 میلیارد تومان رسید. مشارکت های مردمی در شش ماهه نخست امسال نیز در تمام شاخص ها 30 تا 50 درصد رشد داشته است که این آمارها نشان دهنده افزایش اعتماد عمومی به کمیته امداد است.

وی جذب حامی در طرح محسنین حمایت از فرزندانی که پدر خانواده به علت ناتوانی قادر به تامین هزینه های زندگی نیست - را یکی دیگر از عوامل نشان دهنده افزایش اعتماد عمومی به این نهاد دانست و افزود: در طرح اکرام ایتام برای هر فرزند یتیم حداقل پنج حامی جذب شده و حداقل دریافتی ماهانه آنها به 140 هزار تومان رسیده است. رمضان امسال نیز با کمک صدا و سیما 520 هزار نفر برای حمایت از فرزندان محسنین ابراز تمایل کردند. این درحالیست که پیش از این مردم تمایلی برای کمک به این فرزندان نشان نمی دادند.

رئیس کمیته امداد با تاکید براینکه فعالیت های کمیته امداد برای افزایش اعتماد عمومی در این مرحله متوقف نمی شود گفت: در دو سفر اخیرم به جنوب کرمان و استان سیستان و بلوچستان اثر این موضوع کاملا مشهود بود.

** کوچک سازی در کمیته امداد ادامه دارد

وی درباره فروش ساختمان سوهانک و دریافت پول آن توضیح داد: این ساختمان به دولت فروخته و قرار داد فروش امضا شده و مصوبه دولت را هم دریافت کرد. اکنون در حال سیر مراحل اداری است. کمیته امداد این ساختمان را کامل تخلیه کرد و به زودی به دولت تحویل داده و پول حاصل از آن دریافت می شود.

فتاح در پاسخ به این سوال که آیا کوچک سازی در کمیته امداد ادامه خواهد یافت پاسخ داد: حجم بدنه این نهاد نسبت به دو سال گذشته 20 درصد کاهش یافته است و از این محل 80 میلیارد تومان صرفه جویی شده که تبدیل به خدمت شده است.

وی افزود: البته این موضوع باید در همه قوا انجام شود چرا که هم اکنون 95 درصد از درآمدهای دولت صرف هزینه های جاری می شود. در کمیته امداد به روش علمی تلاش می شود هزینه های جاری کاهش یابد. برای این کار برخی از فعالیت ها از طریق مراکز نیکوکاری، طرح اکرام ایتام و محسنین به مردم واگذار شده است.

** کمیته امداد از شائبه فعالیت‌های سیاسی مبراست

رئیس کمیته امداد درباره فعالیت های سیاسی کارکنان این نهاد نیز با طرح این سوال که آیا کسی خبری از دخالت سیاسی کمیته امداد شنیده است؟ گفت: پس از انتخابات در نخستین دیدارم با رئیس جمهوری، وزیر کشور خطاب به آقای روحانی اعلام کرد که «شهادت می دهم هیچ گونه گزارشی از دخالت کمیته امداد در انتخابات گزارش نشده است

فتاح با اذعان به اینکه در انتخابات مجلس شورای اسلامی 90 نفر از کارکنان کمیته امداد در سطوح مختلف به دلیل ناآگاهی مرتکب تخلفاتی شدند تصریح کرد: در ابتدا تصمیم به اخراج این کارکنان گرفتم اما با وساطت نمایندگان و مسئولان استانی فقط ١٧ نفر اخراج شدند.

وی با اشاره به اینکه کمیته امداد به عنوان یک نهاد انقلابی زیر نظر ولی فقیه فعالیت می کند تاکید کرد: با توجه به این گفته امام خمینی (ره) مبنی بر «هیچ ثوابی بالاتر از کمک به محرومان نیست» نباید کارکنان این نهاد با انجام فعالیت های بی ارزش منزلت خود را کاهش دهند.

** اطلاع رسانی محل هزینه کمک‌های مردمی برای افزایش اعتماد عمومی

فتاح اصلی ترین ماموریت کمیته امداد را افزایش اعتماد عمومی عنوان کرد و گفت: بخشی از این اعتماد عمومی با شفاف سازی و اطلاع رسانی از اقدامات و عملکرد این نهاد ایجاد می شود و مردم باید بدانند کمک هایشان به خانه، اشتغال، جهیزیه و کمک های تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان نیازمند تبدیل می شود .

وی ادامه داد: با توجه به اینکه جامعه تحت حمایت کمیته امداد افراد آبرومندی هستند و بسیاری از این افراد تقاضا دارند اطلاعاتشان محرمانه در اختیار کمیته امداد بماند. بر همین اساس در این زمینه نمی توان اطلاع رسانی کرد.

رئیس کمیته امداد با اشاره به پخش تیزرهایی از فعالیت کمیته امداد با همکاری رسانه ملی با هدف تشویق مردم به امور خیر، افزود: این تیزرها نشان می دهند کمک های مردمی در چه زمینه هایی برای نیازمندان هزینه می شود.

** ٣٣٠ هزار دانش آموز و ٧٢ هزار دانشجو تحت حمایت کمیته امداد

فتاح با بیان اینکه تمامی سه میلیون مددجوی تحت حمایت کمیته امداد از بیمه درمان، تکمیلی و حوادث برخوردارند افزود: سال گذشته ٤٠٠ میلیارد تومان برای درمان افراد تحت حمایت هزینه شد این در حالیست که بیمه پایه کمیته امداد تمام هزینه های درمان مددجویان را ١٠٠ درصد تامین می کند.

رئیس کمیته امداد با اشاره به بودجه شش هزار میلیارد تومانی کمیته امداد برای کمک به نیازمندان گفت: از این رقم هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان کمک های مردمی است که در قالب ١٨ نوع خدمت برای حل مشکل نیازمندان هزینه می شود.

وی با بیان اینکه زمینه ادامه تحصیل ٣٣٠ هزار دانش آموز و ٧٢ هزار دانشجو با حمایت کمیته امداد فراهم شده است افزود: اگر از این افراد حمایت نمی شد از تحصیل باز می ماندند و برای با سوادی این افراد باید هزینه مضاعفی صرف می شد.بر همین اساس کار کمیته امداد پیشگیری از آسیب های پیچیده تر است.

**ساخت 20هزار مسکن برای مددجویان در سال 95

فتاح با اشاره به اینکه کمیته امداد با پرداخت سالانه ٩٠ هزار فقره جهیزیه زمینه ازدواج افراد نیازمند را فراهم می کند افزود: سال گذشته ٢٥٠ میلیارد تومان برای جهیزیه دختران و پسران تحت حمایت و همچنین زنان سرپرست خانوار هزینه شد.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه ٣٠٠ میلیارد تومان سال گذشته برای تامین مسکن نیازمندان هزینه شد گفت: علاوه بر تحویل٢٠ هزار مسکن مددجویی در شهرها و روستاها به مددجویان تحت حمایت، ٥٠هزار مورد بازسازی و تعمیر مسکن هم انجام شد.

وی با بیان اینکه عمده اعتبارات کمیته امداد برای پرداخت مستمری مددجویان هزینه می شود گفت: از ابتدای امسال با مصوبه مجلس و همکاری دولت مستمری مددجویان سه برابر شد. افزایش یارانه و مستمری مددجویان تاکنون چهار هزار میلیارد تومان برای دولت بار مالی ایجاد کرده است.

**علت عمده خروج افراد از چرخه حمایتی کمیته امداد خودکفایی است

وی با اشاره به کاهش ١٠ درصدی جمعیت تحت حمایت کمیته امداد در سال گذشته عنوان کرد: با توجه به برنامه پنج ساله ششم، کمیته امداد و سازمان بهزیستی موظف شدند که هر ساله ١٠ درصد از جمعیت تحت حمایت خود را کاهش دهند. این اقدام سال گذشته برای نخستین بار انجام شد. علت عمده خروج افراد از چرخه حمایتی کمیته امداد نیز خودکفایی بود.

فتاح با بیان اینکه سال گذشته به ١٠٢ هزار مددجوی تحت حمایت هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان وام اشتغال پرداخت شد گفت: این تعداد اشتغال زایی در سامانه دولت ثبت شده که شکست در این زمینه بسیار پایین بوده است.

رئیس کمیته امداد در ارتباط با چگونگی شناسایی افراد نیازمند توضیح داد: بخشی از این شناسایی، خود اظهاری است. این در حالیست که کمیته امداد در سراسر کشور و تمامی روستاها حضور دارد. بخشی هم با معرفی مسئولان، ائمه جمعه و جماعت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد حمایت این نهاد قرار می گیرند که البته بعد از معرفی این افراد، با تشکیل پرونده نیازمندی آنها توسط مددکاران بررسی می شود. هم اکنون نیز شناسایی افراد نیازمند در مناطق محروم با ضریب هشت و ٩ در اولویت کاری کمیته امداد است.

** خروج 35هزار خانوار مددجو با اصلاح قانون زندان

وی با اشاره به اینکه ٣٥ هزار خانوار با سرپرست زندانی تحت حمایت کمیته امداد هستند گفت: یکی از موضوعاتی که موجب ایجاد مشتری برای کمیته امداد می‌شود زندانی شدن سرپرست خانوار است. این موضوع را به اطلاع آیت الله لاریجانی، رئیس قوقه قضاییه هم رسانده‌ام. قانون در این مورد باید اصلاح شود. خانواده زندانیان اگر تحت حمایت قرار نگیرند دچار آسیب می شوند البته با همکاری ستاد دیه به دنبال آزادی سرپرست زندانی جرائم غیر عمد هستیم تا با این اقدام، یک خانواده از چرخه حمایتی خارج شود.

**امتیازات کمیته امداد نسبت به خیریه‌ها

فتاح در ادامه با بیان اینکه کمیته امداد خیریه ها را رقیب خود نمی داند از نحوه نظارت بر فعالیت آنها انتقاد کرد و گفت: مسئله این است که خیریه ها چطور مجوز دریافت می کنند؟ هم اکنون صدور مجوز به صورت موازی توسط چند دستگاه انجام می شود این در حالیست که مشخص نیست کدام دستگاه باید برتخلفات موسسات خیریه نظارت کند. در این زمینه ضابطه خاصی وجود ندارد.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه همکاری با خیریه ها در برنامه این نهاد قرار دارد گفت: البته کمیته امداد اختیاراتی دارد که خیریه ها از آن محروم هستند به عنوان مثال معافیت سربازی برای فرزندان ذکور خانواده در صورت طلاق و یا محروم بودن از نعمت پدر از لحاظ قانونی برای کمیته امداد وجود دارد. همچنین با توجه به محدود بودن دامنه جغرافیایی خیریه ها، کمیته امداد در توزیع کمک های مردم می تواند عدالت بیشتری داشته باشد و بر همین اساس هم افزایی و همکاری با خیریه ها در برنامه این نهاد قرار دارد.

**تعریف فقر مطلق بار سیاسی به همراه دارد

فتاح با اشاره به یکی از برنامه های دولت دوازدهم مبنی بر ریشه کنی فقر مطلق گفت: از آقای روحانی بابت اینکه این شعار را نه در زمان رقابت های انتخاباتی بلکه پس از پایان انتخابات اعلام کردند تشکر می کنم. به نظر می رسد در طول انقلاب اسلامی ایران چنین شعاری نداشتیم هر چند انقلاب اسلامی برای تحقق همین هدف شکل گرفت. اما آقای روحانی با شجاعت چنین شعار مهمی را دوباره مطرح کردند. کمیته امداد از این شعار بسیار استقبال می کند چون دقیقاً به ماموریت این نهاد مربوط می شود.

وی افزود: بسیار مطلوب است دولت موفق به تحقق این شعار شود. تعیین تعریفی از فقر مطلق در کشور بسیار سخت شده است چون اگر بخواهیم تعریف دقیقی ارائه کنیم همراه با بار سیاسی خواهد بود. وزارت تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی باید تعریف دقیقی از فقر مطلق ارائه کند و طبق قانون اساسی چتر حمایت خود را بر سر همه مردم کشور بگستراند.

وی با اشاره به این گفته نهاوندیان مبنی بر اینکه هم‌اکنون 1,5 دهک جامعه - 10 میلیون تا 12 میلیون نفر- در فقر مطلق به سر می برند گفت: به نظر من هم این رقم درست است. البته اگر بخواهیم سطح رفاه مردم را خیلی بالا ببریم این عدد خیلی بیشتر خواهد شد حتی تا 16 یا 20 میلیون نفر هم افزایش خواهد یافت.بنابراین بستگی دارد که برای مردم چه امکاناتی در نظر گرفته شود. ما نیز برای تحقق این شعار رئیس جمهوری کمک خواهیم کرد.

فتاح با بیان اینکه نظام اسلامی ایران از بدو انقلاب اسلامی برای ریشه کنی فقر تلاش کرده است گفت: من هر هفته به نقاط دور دست کشور که شاید کمتر مسئولی رفته باشد سفر می کنم. روستاهای کرمان، کهنوج و سیرجان را در هفته پیش بازدید کرده ام. هر جا می‌روم مردم برق، آب سالم و بهداشتی، تلفن و اداره پست دارند که این نشان دهنده اقدامات انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته است.

** لزوم اصلاح پرداخت یارانه‌ها

وی بر لزوم اصلاح پرداخت یارانه تاکید کرد و گفت: درست نیست یارانه به همه مردم پرداخت شود. البته دولتمردان نیز با این موضوع موافق هستند. مسئله این است چرا 40هزار میلیارد تومان اعتبار یارانه ها را هزینه می کنیم. پیشنهاد می دهم واریز یارانه ها به کمیته امداد واگذار شود تا یارانه ها به درستی میان نیازمندان توزیع شود.

رئیس کمیته امداد درباره اقدامات این نهاد برای اشتغال مددجویان تحت حمایت گفت: برای اشتغال ابتدا باید جامعه هدف به خوبی شناسایی شود. منظور از جامعه هدف محصلان، زنان سرپرست خانوار و ‌یا سالمندان نیست چون این افراد وظایف مهمتری برعهده دارند یا توانایی انجام کار ندارند. هم اکنون 700هزار سالمند بالای 65 سال تحت حمایت کمیته امداد قرار دارد که توانایی اشتغال را ندارند.

** پرداخت 140هزار وام اشتغال به مددجویان در سال 96

وی افزود: پس از شناسایی و ارائه آموزش های فنی و حرفه ای لازم به مددجو، وام اشتغال به او پرداخت می شود. امسال با افزایش اعتبار اشتغال زایی به حدود 140 هزار مددجو تحت حمایت وام پرداخت می شود.

وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی کمیته امداد این است که به مددجویان ماهیگیری را آموزش دهد گفت: هر وام اشتغالی که به فرد تحت حمایت پرداخت شود در نهایت منجر به خروج یک خانواده از چرخه حمایتی این نهاد می شود.

** کمیته امداد مسئول رسیدگی به همه آسیب‌های اجتماعی نیست

رئیس کمیته امداد درباره اقدامات این نهاد برای کودکان کار توضیح داد: اگرچه وجود کودکان کار در جامعه یک آسیب اجتماعی است اما کمیته امداد مسئول رسیدگی به همه آسیب ها مانند معتادانی که صندوق های صدقه را مورد دستبرد قرار می‌دهند، نیست. چرا باید اجازه ‌دهیم در جامعه ما معتاد متجاهر وجود داشته باشد.

فتاح درباره افزاش خدمات به مددجویان تحت حمایت کمیته امداد گفت: این نهاد عمق خدمات را افزایش خواهد داد به طوری که اگر خدمات درمانی به بیمار ارائه می دهیم به گونه ای باشد که مددجو مشکلی غیر از بیماری نداشته باشد. من دست مردم را می‌بوسم چرا که در انجام کار خیر از برخی مسئولان پیشی گرفته اند .

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی صراط، تاریخ انتشار:26شهریور1396 ، کدخبر: 380262: www.seratnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
0
0
این نتیجه و معلول عدم توزیع عادلانه ثروت در میان قشر های مختلف جامعه س ، به طوری که فاصله های طبقاتی و شکاف هارا به شدت افزایش داده است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین