پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۱۵۰۴۵
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۷
عضو شورای شهر تهران گفت: بنابر آمارهای رسمی شش هزار نفر از ساکنان پایتخت دست‌فروشی را راهی برای امرار معاش انتخاب کرده‌اند.

شعارسال: زهرا نژادبهرام در پنجاه و یکمین جلسه شورای شهر در نطق پیش از دستور خود به رویکرد اصلاح طلبی نسبت به زنان اشاره کرد و گفت: در نگاه اصلاح طلبی، زن بودن و مرد بودن تفاوتی در ماهیت انسانی ایجاد نمی‌کند و گام‌های رو به جلو برای افراد ربطی به جنسیت آ‌نها ندارد و شهروندان تهرانی این نگاه اصلاح طلبی را برای مدیریت شهری انتخاب کرده‌اند.

وی ادامه داد: زنان به دلایل تاریخی و فرهنگی و اجتماعی از صحنه اجتماع دور نگه داشته شده‌اند و راهکار برون رفت از این مساله ایجاد سهمیه مثبت و ریل‌گذاری و حذف اقداماتی است که می‌خواهد زنان را از ظرفیت‌های اجتماعی و سیاسی جامعه دور کنند.

نژاد بهرام با بیان اینکه رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان از مهمترین مولفه‌های گفتمان ساز جریان اصلاح طلبی است افزود: پایگاه رای آوری اصلاح طلبان مردم هستند و ادبیات اصلاح طلبان مردم محورانه است.

وی با اشاره به اتفاقاتی که در روزهای گذشته افتاده است گفت: برخورد با حجاب و رفتاری موسوم به دختران انقلاب از دسته وقایعی بود که نشان می‌د هد باید بار دیگر به دنبال جستجوی راهکار گفت‌وگو با مردم از نگاه پذیرش انواع شکاف‌های جنسیتی و طبقاتی باشیم لازم است با اتکا به رویکرد رهبر انقلاب برای ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه و بسط این کرسی‌ها در جامعه روی آورده و مسائل زنان را با ایجاد فرصت‌های گفت‌وگو حل کنیم.

این عضو شورای شهر در بخش سوم سخنانش به ضرورت نشر عدالت در شهر تاکید کرد و گفت: رویکرد جنسیتی در برنامه‌ریزی و طراحی فضاهای شهری منجر به ایجاد فضاهایی مردانه شده است و شهرسازی را دچار نوعی کوری جنسیتی کرده است حضور زنان در فضا حق مسلم آنها است.

وی با اشاره به اهمیت سیستم حمل و نقل عمومی برای زنان به ویژه زنان طبقه پایین و کارگر افزود: یکی از انتقادات جدی از منظر زنانه به رویکرد برنامه‌ریزی شهری دوره گذشته قربانی کردن حمل و نقل عمومی برای توسعه بزرگراه‌ها است. بر اساس پژوهش شورای شهر در پاییز 92 نرخ مالکیت خودرو در مناطق پایین و بالای پایتخت 50 درصد باهم تفاوت دارد و عدم توجه به حمل و نقل عمومی به نفع حمل و نقل خصوصی مستقیما زنان فرودست را هدف قرار داده است و اغلب مناطق فقیرنشین و کارگری از مراکز کار و اشتغال فاصله دارند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر با اشاره به وجود مشکلات اقتصادی شدید افزود: به گواهی آمارهای رسمی شش هزار نفر از ساکنین پایتخت دست‌فروشی را راهی برای امرار معاش انتخاب کرده‌اند. زنان در بحران‌های اقتصادی نخستین کسانی هستند که از چرخه ا قتصاد کنار گذاشته می‌شوند و بخش عمده دست‌فروشان زنان هستند.

وی ادامه داد: بنابراین لازم است در دوره جدید مدیریت شهری ساماندهی و تعریف فضاهای مناسب برای کسب و کار آنان در اولویت جدی قرار گیرد.

نژادبهرام در انتها با بیان اینکه وقتی به زنان فرصت ندادیم که استعدادهایشان را نشان دهند افزود: راهبرد صحیح افزایش کمی و کیفی حضور زنان در جامعه کاستن از تبعیض جنسیتی است و مدیریت شهری جدید باید این رویکرد را با عنوان دغدغه اساسی در دستور کار قرار دهد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تابناک، تاریخ انتشار:15اسفند1396 ، کدخبر: 780260: www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین