پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۶۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸
این‌بارنوبت زنان بود. آنها آستین بالا زده‌اند تا راهی تازه پیش روی فعالیت‌های شهری باز کنند. آن‌هم در پایتخت؛ شهری که نیمی از جمعیت آن‌را تشکیل می‌دهند.

شعار سال: این‌بارنوبت زنان بود. آنها آستین بالا زده‌اند تا راهی تازه پیش روی فعالیت‌های شهری باز کنند. آن‌هم در پایتخت؛ شهری که نیمی از جمعیت آن‌را تشکیل می‌دهند.

ماجرا هم چیزی نیست جز برگزاری نمایشگاه «زنان و تولید ملی». نمایشگاهی که قصد دارد تا از امکانات شهر هوشمند و استارتاپ‌های زنان در بخش‌های تولیدی به ویژه پوشاک حمایت کند. مشاور امور بانوان شهردار تهران گفت:« قرار است هر ساله نمایشگاه زنان و تولید ملی نه 2 بار بلکه 4 بار برگزار شود

فاطمه راکعی افزود: «ارائه ایده از سوی زنان متخصص و سازمان‌های مردم نهاد ازجمله دغدغه‌های من است . نخستین خواسته من از شهردار تهران این بود که برای نشاط و شکوفایی جامعه در حوزه زنان، نگاه مثبتی نسبت به تجمیع مراکز مربوط به زنان در شهرداری داشته باشیم. امیدوارم با این تجمیع، سرعت ارتقای مدیریت، جذب زنان در ساختار شهرداری و تلاش در سطح محله‌ها افزایش یابد» به گفته او، عرضه تولیدات بین استانی، افزایش کمی نمایشگاه از 2 بار به 4بار در سال، تلاش برای راه‌اندازی نمایشگاه‌های دائمی، استفاده از امکانات شهر هوشمند و حمایت از استارتاپ‌های زنان در بخش‌های تولیدی به‌ویژه پوشاک از مهم‌ترین اهداف این دوره از نمایشگاه است.

به گزارش همشهری، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی گفت: رئیس‌جمهور باید وزیر زن انتخاب می‌کردند که به گفته خودشان نگذاشتند. اما تقصیر خودشان بود و باید اجازه می‌دادند تا تابوها شکسته شود.

محسن هاشمی خود را تنها رئیس شورای شهر نامید که با همکاری 2خانم جلسات شورای شهر تهران را اداره می‌کند. او افزود: تلاش ما این است که شورای شهر تهران به سهمیه 30درصدی زنان مدیر نزدیک شود.

او با یادآوری این نکته که زنان می‌توانند در بخش‌های مربوط به تولید ملی و در عین حال در خانواده فعال باشند، گفت: زنان می‌توانند هم در خانواده وهم در تولید و اشتغال حضور داشته باشند و این در حالی است که نقش مردان در تولید پررنگ و در خانواده کمرنگ است. هاشمی در این باره به ذکر یک مثال از زمانی پرداخت که برای جداسازی واگن‌های زنان و مردان در مترو برنامه‌ریزی می‌کردند. او گفت: برخی انتقاد می‌کردند که چرا 2واگن به زنان و بقیه واگن‌ها به مردان اختصاص دارد اما من معتقدم که هم واگن‌های مترو به زنان اختصاص دارد؛ چون هر زنی بخواهد می‌تواند به‌راحتی وارد واگن مردان شود اما این امکان برای مردان وجود ندارد.

از نظر هاشمی، هم‌اکنون کمبودی از نظر فعالیت زنان در حوزه‌های مختلف نداریم، اما این قشر در نقش‌های مدیریتی کمتر دیده می‌شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مسائل کشور تنها از طریق تولید ملی می‌تواند برطرف شود، تصریح کرد: درآمد ملی ما امروز 5هزار و 780دلار است و همین موجب می‌شود که برخی جوامع از ما پیشرفته‌تر باشند و تولیداتشان نیز بیشتر از ما باشد. در هر صورت، وضع امروز با تعداد نیروی انسانی و انگیزه‌های مذهبی مبنی بر تولیدملی همخوانی ندارد. مسئولان نظام هم باید تغییر در این شرایط را در اولویت اصلی خود قرار دهند. او با تأکید بر اینکه نمی‌توان دست دولت را بست و در عین حال انتظار تولید داشت، گفت: این هنر نیست که با افراط و تفریط به کشور صدمه بزنیم و اقداماتمان عایدی جز یک شعار تو خالی نداشته باشد.

مشکلات زنان تنها به‌دست خودشان حل نمی‌شود

در ادامه این مراسم زهرا نژادبهرام، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه مسئله زنان به نوعی مسئله کشور است و همه دست‌اندرکاران باید آن را حل کنند، گفت: اگر با این رویکرد به اشتغال زنان توجه کنیم، متوجه می‌شویم که نیازمند حضور تمامی مسئولان مربوطه هستیم.

وی موضوع اشتغال زنان را یکی از مسائل جدی زنان در جامعه برشمرد و گفت: در این مورد مدیریت شهری مسئولیت تولید و اشتغال ندارد اما باید از روند اشتغال‌زایی حمایت کند. در واقع اگر عمق مسئله را به درستی ببینیم هم انتظاراتمان تعریف می‌شود و هم جایگاه هر نهاد و سازمان در حمایت از اشتغال زنان مشخص می‌شود. نژادبهرام با تأکید بر اینکه مشکلات زنان تنها به‌دست خود زنان حل نمی‌شود، خاطرنشان کرد: چطور در موقع انتخابات و رأی‌گیری مسائل به‌عنوان منافع ملی مطرح می‌شوند اما آن زمان که قرار است مسئله زنان رفع شود، موضوع تنها به زنان محدود می‌شود؟

سهم 50 درصدی زنان در پژوهش‌های علمی

ولی‌الله شجاع پوریان، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران: شکاف جنسیتی موجود در جامعه و استفاده محدود از ظرفیت زنان برخلاف تأکیدات امام‌خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است. 24میلیون شاغل در کشور داریم که زنان تنها 4میلیون از این جمعیت را تشکیل می‌دهند. در جهان نیز تنها یک دهم از درآمد به زنان اختصاص دارد و یک صدم از اموال جهان برای زنان است و این در حالی است که سهم زنان در پژوهش‌های علمی 50درصد است. در سنوات اخیر در شهرداری تهران اقدامات خوبی برای توانمندی زنان صورت گرفته است که نمایشگاه فعلی، بخشی از این توانمندی‌ها در حوزه تولید ملی است. امروز نیز شاهد تجمیع مراکز مربوط به زنان در شهرداری تهران هستیم و امیدواریم این امر موجب تلاش‌های بیشتر در اداره کل امور بانوان شود. همچنین شهرداری از سال آینده موضوع پرورش خانم‌ها در هیأت مدیره سازمان و شرکت‌های شهرداری را به‌طور جدی در دستور کار قرار می‌دهد تا در پایان سال 97همکاران خانم آمادگی پذیرش این مسئولیت را داشته باشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازروزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 15اسفند 96، کدمطلب:8688، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۷
0
0
این دو برابر کردن نمایشگاه های تولیدات زنان میتواند برای مشکارت های مالی فرصتی دو برابری برای شکرت های کوچک و بزرگ ایجاد کند
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین