پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۷۷
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶
پرسه سگ‌های ولگرد خواب را از چشم شهروندان ملاثانی شکار می‌کند و سیطره شبانه این سگ‌ها کابوس نیمه شب مردم این شهر است.

شعارسال: وجود سگ‌های ولگرد در سطح خیابان‌ها و کوچه‌های شهر ملاثانی باعث نگرانی شهروندان این شهر شده و مردم از وجود سگ‌های ولگرد شکایت دارند.

این حیوانات ضمن ایجاد آلودگی‌های بهداشتی و محیطی در سطح شهرها، در برخی مواقع با حمله به مردم که احتمال وجود بیماری‌هایی که ممکن است انسان از طریق این حیوانات به آن مبتلا شود، به‌ویژه ابتلای این سگ‌ها به بیماری «هاری»، نگرانی‌هایی را به وجود آورده است که جمع آوری و اتلاف آنها ضروری است.

افزایش بی رویه جمعیت سگ‌های ولگرد و پرسه زنی آنها در برخی از خیابانهای شهر و مخصوصاً در خیابان 18 متری و 24 متری ملاثانی، که در بعضی مواقع کار به تعقیب و گریز می‌کشد، در تعدادی از این تعقیب و گریزها، مردم دنبال سگ‌ها و در تعدادی هم سگ‌ها دنبال زنان و کودکان! معضلی است که این روزها به شدت موجب هراس و نگرانی و ایجاد مشکلاتی برای شهروندان شده و خطر جدی برای سلامت و امنیت شهر و شهروندان ایجاد کرده است و از سویی شاهد برخورد آنچنانی با این حیوانات مزاحم نیستیم.

وجود سگ‌های ولگرد و گرسنه در سطح شهر که بیشتر در کنار سطل های زباله قابل رویت هستند نگرانی و توجه همگان را به این موضوع بیشتر کرده است وجود تعداد زیادی سگ در سطح شهر باعث نازیبا نشان دادن شهر می شود.

بسیاری از خیابانهای ملاثانی نیمه شب ها میزبان سگ‌های ولگرد است و این اتفاق در حالی رخ می دهد که بسیاری از شهروندان از این موضوع گلایه دارند.

یکی از شهروندان ملاثانی در این رابطه می گوید: هر شب شاهد جولان سگ‌ها در کوچه و خیابان محل سکونتمان هستیم و شهرداری باید به این موضوع رسیدگی کند.

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه این سگ‌ها امان مردم را بریده است گفت: سگ‌های ولگرد ترس و نگرانی را به اهالی خیابانهای شهر بوجود آورده است و شبها از وجود چنین سگهایی آرامش و استراحت نداریم.

وی با اشاره به زندگی گله ای این سگ‌ها در کوچه ها و خیابان ها می افزاید: بسیاری از شب ها اگر قرار باشد دیر به منزل برسیم باید فکری هم به حال لحظه مواجهه با آنها بکنیم در غیر این صورت ممکن است هر اتفاقی بیفتد.

دیگر شهروند ملاثانی هم از سر و صدای ممتد و آزار دهنده این موجودات گلایه کرده و می افزاید: در اغلب ساعات پایانی روز و نیمه های شب صداهای عجیب و غریبی از سگ‌های ولگرد به گوش می رسد که معمولا باعث وحشت و ترس اعضای خانواده بویژه کودکان می شود.

این حیوانات شبها و در وقت استراحت خانواده ها، با سر و صدای بسیار زیاد برسر زباله ها و پس مانده ها درگیر شده و تا صبح این مسئله ادامه دارد که خواب و آسایش را از مردم سلب کرده است. حتی بسیاری نیز در مصاحبه هایشان اظهار کردند که کودکان ما از ترس نمی توانند بخوابند و مشکلات روحی شدیدی برای آن ها به وجود آمده است.

به عقیده کارشناسان سگ های ولگردی که به دنبال یافتن غذا و سرپناه به خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های شهر ملاثانی هجوم آورده و بسیار دردسرساز می‌شوند با یک اقدام و برنامه بلند مدت قابل دفع هستند و خطر این حیوانات به سهولت قابل از بین رفتگی است؛ البته نباید کار را موقتی و زودگذر نیمه کاره رها کرد.

این موضوع بیشتر از همه برای دانش‌آموزان و کودکان ترس و وحشت دارد چرا‌که هر صبح هنگام عبور دانش‌آموزان به سوی مدرسه این حیوانات با پارس و حتی حمله به سوی آن‌ها سبب اعتراض والدین به مسئولان دست‌اندرکار می‌شود.

شیوع آلودگی و امراض قارچی و بیش از همه آن تماسی که این سگ‌های دوره‌گرد با اجسام کنار خیابان یا میادین برقرار می‌کنند و دانش‌آموزان به علت کنجکاوی دست به همه چیز می‌زنند می‌تواند یک موج بیماری در شهر ملاثانی ایجاد کند.

خطرساز بودن برای سلامت و تهدید آرامش روانی و روحی شهروندان ملاثانی مهم‌ترین دغدغه پرسه این سگ‌ها در شهر است و برخی از آن‌ها وارد منازل و زمین‌های خالی شده و سبب نجاست و انتقال مکان به مکان آلودگی شدید زیست محیطی می‌شوند.

سگ ها دارای قابلیت تولید مثل بسیار بالا بوده و به همین علت جمعیت سگ‌های ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه، سریعاً افزایش یافته که مخاطرات فراوانی برای شهروندان به دنبال خواهد داشت.

بیماری کیست هیداتید، هاری و بیماری های مشترک بین انسان و حیوان تنها چند نمونه از بیماری ناشی از وجود این سگ ها در شهر است که امکان دارد از زمان آلوده شدن تا بروز نشانی ها حتی ده ها سال فاصله دیده شود، لذا این امکان وجود دارد که آلودگی در سنین کودکی و نشانی ها در سنین میانسالی و بالاتر روی دهد.

به نظر می‌رسد زوزه‌های شبانه و تعقیب و گریزهای روزانه معطل تصمیم‌گیری مسئولان شهرداری و بهداشت است که آسایش مردم نباید در گیر و دار بروکراسی اداری و ماندن طرح‌ها در پشت در مدیران قرار گیرد، چرا که آرامش روحی و روانی بسیار ارزشمند است و توجه بیشتری را می‌طلبد. در این راستا طرح معدوم سازی سگ های ولگرد از سطح شهر باید اجرا شود و در این باره شبکه بهداشت و درمان شهرستان باوی و شهرداری ملاثانی باید به وظایف خود عمل کنند و ضرورت دارد شهرداری ملاثانی نسبت به تشکیل کارگروه و اجرای دستورالعمل اتلاف سگ های ولگرد که منجر به ایجاد وضعیت نابسامان در سطح شهر شده اند اقدام کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی باوی نیوز، تاریخ انتشار: 9بهمن1394، کدخبر: 7944: www.bavi-news.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین