پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۸۱۸۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۷
انتخاب نجفی به عنوان شهردار از جمله اشتباهات شورای شهر تهران بود. همین مساله نشان می دهد که اعضای شورا درک درستی از شرایط شهر تهران و نیازمندی های آن ندارند.

شعار سال: انتخاب نجفی به عنوان شهردار از جمله اشتباهات شورای شهر تهران بود. همین مساله نشان می دهد که اعضای شورا درک درستی از شرایط شهر تهران و نیازمندی های آن ندارند. همچنین در این چند ماه نشان داده شد که شورای شهر نمی تواند ارتباط خوب و موثری را با شهرداری برقرار کند و در این مدت زمزمه های تغییر شهردار به وضوح شنیده می شد.

حال که حدود هفت ماه از آغاز به کار شورای شهر پنجم می گذرد و اکنون که نجفی از سِمَت شهرداری استعفا داده است، بهتر می توان عملکرد شورای شهر و علل انتخاب نجفی به عنوان شهردار و نتیجه آن را بررسی کرد. اصلی ترین و حساس ترین وظیفه شورای شهر در هر دوره ای، انتخاب شهردار می باشد که شورا در اولین اقدام به بررسی صلاحیت ها و برنامه های افرادی که از طریق شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان انتخاب شده بودند، پرداخت. هفت کاندیدایی که عبارت بودند از محمدعلی نجفی، حسین مرعشی، الهه کولایی، محمدعلی افشانی، حبیب الله بی طرف، محمد شریعتمداری و محسن مهرعلیزاده. از بین این افراد، نجفی و مرعشی به عنوان اصلی ترین گزینه مطرح بودند که در پایان با کناره گیری مرعشی، محمدعلی نجفی با بالاترین رای به عنوان شهردار پایتخت انتخاب شد.

نجفی که کلید ساختمان بهشت را به دست آورد، در اولین فرصت اقدام به مشخص کردن مدیران بخش های مختلف شهرداری کرد. پس از مشخص شدن معاونت های شهرداری و همچنین شهرداران مناطق مختلف تهران، نجفی با موجی از انتقادات حتی از سوی هم حزبی ها و همچنین اعضای شورای شهر همراه شد. عمده انتقادات درباره استفاده نکردن از نیروهای جوان در بدنه شهرداری و همچنین به کارگیری بسیار کمتر بانوان به نسبت آقایان در مسئولیت های مختلف شهرداری بود. از هفت مسئول معاونتی که برای شهرداری انتخاب شده بودند، سه نفرشان بازنشسته بودند که همین مساله واکنش محسن هاشمی، رئیس شورای شهر را نیز در پی داشت. هاشمی پس از اطلاع از بازنشسته بودن سه  نفر از معاونان شهردار، با لحن طنز و تمسخر به نجفی گفت که بقیه معاونان را نیز از بازنشستگان انتخاب می کردید! از دیگر واکنش های اعضای شورای شهر نسبت به انتخاب مسئولین شهرداری توسط نجفی، اظهار بی اطلاعی اعضای شورا از انتصابات بود که مدعی بودند که آن ها هم خبر انتخاب مدیران شهرداری را از رسانه ها می شنوند و شورا از این مسائل بی اطلاع است.

در یکی از جلسات شورا مقرر شد تا نجفی گزارشی 100 روزه از عملکردش و همچنین اوضاع مدیریت شهری که تحویل گرفته است را ارائه دهد. در این گزارش که هیچ اثری از عملکرد نجفی نبود، صرفا به نقد و بدگویی از دوران قالیباف پرداخت و با وارد کردن اتهاماتی در زمینه های مختلف به قالیباف، دوران مدیریت ایشان را سراسر اشتباه و پرهزینه دانست.

اگر بخواهیم عملکرد نجفی را که توسط شورای شهر تهران انتخاب شده است را در زمینه های مختلف بررسی کنیم، کارنامه خوبی از عملکردشان دستگیرمان نخواهد شد. در زمینه عمرانی، در دوران آقای نجفی هیچ پروژه عمرانی افتتاح نشد. در این مدت بارها توسط شهردار و معاونانش و همچنین اعضای شورای شهر شنیده ایم که پروژه عمرانی جدیدی در شهر تهران توسط شهرداری ساخته نخواهد شد و مردم نباید انتظار ساخت پل، اتوبان و... را از شهرداری داشته باشند. نکته تاسف بار اینجاست که بسیاری از پروژه هایی که در دوران شهردار سابق کلنگش زده شده بود و پیشرفت محسوسی هم در ساختشان ایجاد شده بود، در دوران نجفی، پروژه ساخت و تکامل آن ها متوقف شد. برای مثال پروژه ترمینال شرق که در آستانه کامل شدن در دوران قالیباف بود، به دلایل نامشخص ساخت این پروژه متوقف شد.

در زمینه فرهنگی نیز در مدت هفت ماه هیچ اقدامی نشد. از همان ابتدا نیز مشخص بود که مدیریت شهری جدید برنامه ای برای مسائل فرهنگی ندارد و آن را می توان از عملکرد 7 ماهه شهرداری به وضوح دید.

اما معضل اصلی و پاشنه آشیل شهرداری در این مدت در بحث خدمت رسانی به مردم پایتخت بود. پس از زلزله خفیفی که در تهران اتفاق افتاد مشخص شد که شهرداری تهران آمادگی کافی برای مدیریت بحران در زمان وقوع زلزله ندارد.

اوج ناکارآمدی شهرداری در زمان بارش نسبتا شدید برف که در ابتدای بهمن ماه بارید، نمایان شد. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در این خصوص گفت:« در پی بارش برف شدید اقداماتی در راستای بازگشایی معابر اصلی انجام شد اما متاسفانه شهرداری تهران نسبت به برف‌روبی و آماده‌سازی کوچه پسکوچه‌ها عملکرد خوبی را نداشت. در پی بارش برف در تهران 2 تا 3 هزار نیرو و همچنین 63 پایگاه برف‌روبی در سطح شهر تهران مورد استفاده قرار گرفت و شهرداری توانست خیابان‌های اصلی را با استفاده از نمک و شن بازگشایی کند اما در کوچه پس کوچه‌ها عملکرد خوبی را نداشت و دچار بحران بود.»

بر اثر این بارش شهر تهران به طور جدی وارد بحران شد. تا چندین روز عابرین پیاده نمی توانستند از پیاده روها استفاده کنند چرا که سطح پیاده روها را یخ پوشانده بود. در آن مدت فقط معابر اصلی شهر به طور کامل باز بود و خیابان های فرعی و کوچه های شهر بر اثر یخبندان مسدود بود و مردم در آن مدت با زحمات بسیاری مواجه شدند. بر اثر بارش برف، در همان شب بارندگی، هزینه کرایه تاکسی از فرودگاه امام خمینی (ره) به تهران یک میلیون تومان شد!

به هرحال انتخاب انتخاب نجفی به عنوان شهردار از جمله اشتباهات شورای شهر تهران بود. همین مساله نشان می دهد که اعضای شورا درک درستی از شرایط شهر تهران و نیازمندی های آن ندارند. همچنین در این چند ماه نشان داده شد که شورای شهر نمی تواند ارتباط خوب و موثری را با شهرداری برقرار کند و در این مدت زمزمه های تغییر شهردار به وضوح شنیده می شد.

اکنون زمان آن رسیده است که شورای شهر با بررسی استعفای نجفی تشخیص دهد که آیا نجفی می تواند خواسته های اصلاح طلبان را برآورده کند یا این که آن ها با پذیرش استعفای نجفی و انتخاب گزینه کارآمد بتوانند شانس خود برای انتخابات آینده را حفظ کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری فردا، تاریخ انتشار 6 فروردین 97، کد مطلب: 796106، www.fardanews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
0
0
انتخاب شهردار تهران به نظر من بسیار عجله ای صورت گرفته است ؛ گزینه های بهتری نیز برای انتخاب کردن وجود داشت
ا.ح75
ناشناس
Austria
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
0
0
واقعا میشد در این مدت یک شهردار خوب هم انتخاب کرد! الان موندیم بین زمین و هوا! قالیباف کجا این اقای نجفی کجا!
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین