پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 11
کد خبر: ۱۱۸۶۲۸
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰
در نخستین روزهای کاری سال 1397 قیمت دلار دوباره شروع به افزایش نموده است و رکوردهای جدیدی را به نام خود ثبت می کند. در شش فروردین دلار نقدی در بازار به قیمت های بالاتر از پنج هزار تومان رسید و این در حالی بود که دلار صرافی های مجاز با شرایط خاص در حوالی کانال 4800 تومان معامله شد. این افزایش قیمت دلار و نوساناتش نشان می دهد که راهکارهای در نظر گرفته شده بانک مرکزی موقتی و بی تاثیر بوده است.

شعار سال: داستان افزایش قیمت دلار به سال 1397 نیز کشیده شده است و طبق اطلاعات موجود در مورخه شش فروردین 1397 قیمت دلار مرز پنج هزار تومان را نیز رد کرد و حدود 5023 تومان در بازار آزاد معامله شد. این در حالی بود که نرخ دلار بانکی در حوالی کانال 4800 تومان در حال نوسان می باشد.

کارشناسان عوامل مختلفی را در افزایش های جدید نرخ دلار موثر می دانند که از آن جمله می توان به کاهش عرضه ارز و همچنین آغاز دور جدید مسافرت های خارجی و افزایش تقاضا برای ارز اشاره نمود.

این افزایش و نوسانات دو روز گذشته نرخ دلار و سایر ارزها نشان از آن دارد که راهکارهای قبلی بانک مرکزی برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز موثر نبوده است. شایان ذکر است که در اواخر بهمن ماه سال گذشته بانک مرکزی تصمیم گرفت برای جلوگیری از افزایش نرخ دلار و کاهش التهابات بازار ارز با کمک نیروی انتظامی به برخورد با دلالان ارز بپردازد و همچنین تدابیر سه گانه ای را برای مقابله با این التهابات در نظر گرفت. یکی از این تدابیر سه گانه افزایش نرخ سود بانکی به 20 درصد به مدت دو هفته بود که با سیاست های کاهش نرخ سود بانکی که بانک مرکزی از شهریور 96 در پیش گرفته بود به شدت در تناقض بود.

تدبیر دیگری که بانک مرکزی در اواخر اسفندماه سال گذشته در نظر گرفت این بود که در تاریخ 21 اسفند ماه و به منظور کم کردن فاصله نرخ فروش دلار سامانه سنا و نرخ خرید دلار در بازار آزاد و همچنین جمع نمودن صف های تشکیل شده در جلوی صرافی ها، اقدام به افزایش یکباره قیمت نرخ دلار در سامانه سنا نموده و قیمت آن را از 4497 تومان در مورخه 21 اسفند به 4755 تومان در مورخه 22 اسفند 1396 رساند. هم اکنون و با فاصله گرفتن دوباره قیمت دلار در بازار آزاد از نرخ آن در سامانه سنا باید گفت که این تدبیر بانک مرکزی هم تنها چند روزی موثر بوده و با این روند باز هم باید شاهد تشکیل صف هایی در جلوی درب صرافی ها باشیم.

تا لحظه نوشتن این متن هیچ یک از مسئولین بانک مرکزی واکنشی را به این افزایش قیمت دلار و رکورد شکنی آن نشان نداده اند و به گفته محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گویی هنوز در تعطیلات نوروزی به سر می برند.

با توجه به اینکه نرخ دلار یکی از عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد ایران می باشد و نوسانات آن باعث ایجاد بی ثباتی در بازارها می گردد و آینده نگری و برنامه ریزی برای تولید کالا را دچار اختلال می کند و همچنین با توجه به اینکه شعار سال جدید حمایت از کالای ایرانی می باشد، مسئولین بانک مرکزی باید تا دیر نشده است به تعطیلات نوروزی خود پایان دهند و راهکاری اساسی را برای کنترل قیمت دلار و نوسانات آن در نظر بگیرند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تابناک، تاریخ 7 فروردین 97، کد مطلب: 785555: www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین