شعار سال: حمایت از کالای
ایرانی باعث جلوگیری از انتقال سرمایه ها به خارج از کشور و جذب سرمایه های خارجی
به دلیل صرفه اقتصادی برای سرمایه گذاران و مقابله با تحریم های ناعادلانه و
نابخردانه اقتصادی کشورهای سلطه گر می شود.
زمانی که کشور خود اتکاء و متکی به تولیدات درونزای خود باشد، مسلماً
قدرت چانه زنی آن نیز در معادلات و معاملات بین المللی افزایش می یابد.
حمایت از تولید داخل یعنی کاهش صادرات موادخام و بسترسازی ایجاد و
افزایش ارزش افزوده روی مواد خام در کشور، حمایت از تولید داخل یعنی افزایش اعتماد
به نفس و تقویت باورهای فرهنگی و اجتماعی و کاهش آثار تحریم های جهانی در ابعاد
فرهنگی، اجتماعی، روحی و روانی جامعه؛ حمایت از تولید داخل یعنی تلاش برای بومی
شدن تکنولوژی های مختلف در حوزه تولید از طریق آزمون و مهندسی معکوس.
برای تحقق شعار سال 97 رعایت الزامات زیر بسیار اثرگذار خواهد بود:
- بهبود کیفیت:
رفع مشکلات و ایرادات کیفی، استاندارد سازی کیفیت محصولات، تولید
متناسب با نیاز واقعی مشتریان ایرانی حتی بصورت منطقه ای، تولید محصولات با دوام بیشتر
و مطمئن تر، توجه بیشتر به ایمنی و بهبود بسته بندی.
- توسعه تنوع و بروز کردن:
تولید متناسب با استاندارد های جهانی، با سلایق و توقعات مشتریان بویژه
جوانان،گسترده کردن دامنه طرح ها، رنگ ها، مدل ها و ...) کاهش قیمت تمام شده،
افزایش کارآیی منابع، کاهش ظرفیت های خالی، بلا استفاده و نیمه استفاده، کاهش
اتلاف ها و ضایعات مواد، انرژی و ملزومات.
- بهبود خدمات پس از فروش:
توجه به خدمات عام و خاص مورد نیاز مشتریان پس از فروش و تقویت کیفیت و
کمیت شبکه خدمات پس از فروش، استاندارد سازی خدمات، مدیریت و کنترل مطلوب کیفیت خدمات
و ایجاد نظام واقعی ارزیابی عملکرد و رتبه بندی، الگو برداری از تجارب برتر.
- تبلیغات موثر و فرهنگ سازی ملی:
استفاده از روش های نوین و اثر بخش معرفی کالا، بسیج رسانه های مختلف
بویژه رسانه ملی، آگاه سازی مردم از ویژگی ها و خواص برجسته کالاهای داخلی، ایجاد
پرستیز اجتماعی برای استفاده از کالای ایرانی، تشویق استفاده کنندگان از کالای ایرانی
به شکل های مختلف از جمله تخفیف با توجه به حجم خرید و دادن تسهیلات خرید.
- بهبود بازاریابی:
درک صحیح نیازهای واقعی مشتریان، استفاده از مهندسی فروش برای کالاهای
صنعتی و سرمایه ای، بکارگیری روش های نوین و بروز جذب مشتریان و سفارش، تقویت نیروهای
متخصص بازاریابی و بازاریاب حرفه ای، ایجاد ارتباط قوی با شبکه بازار و عمده فروش
ها و خرده فروش ها، ایجاد منفعت کافی برای شبکه فروش در بازار برای فروش کالای ایرانی،
قیمت گذاری مناسب و درست متناسب با انواع بازارها.
- بهبود نام و نشان تجاری:
انتقال پیام مشتریان راضی و خشنود مصرف کننده کالا به جامعه، برنامه
ریزی «برند»، استفاده از
نام ها و نشان های متناسب با فرهنگ، هنجارها و تمایلات اجتماعی جامعه، تبلیغ موثر
نام و نشان در سراسر کشور، بهره گیری از امکانات رسانه ها و مراکز اطلاع رسانی و
تبلیغات، ایجاد پشتوانه بین المللی برای نام و نشان کالا از طریق صادرات و حضور در
بازار های خارجی.
- جلوگیری از واردات کالای قاچاق ارزان و با کیفیت پایین:
بررسی و شناسایی مبادی و مجاری ورود عمده کالای قاچاق به کشور، مشارکت
هر سه قوای مجریه، قضائیه و مقننه برای برخورد با پدیده قاچاق کالا، برخورد جدی با
واردکنندگان و توزیع کنندگان عمده کالا قاچاق و مصادره اموال آنان، استفاده از
توان و شمّ کسب و کار واردکنندگان کالای قاچاق برای صادرات کالای ایرانی، شفاف
سازی قوانین و مقررات، افزایش تعرفه کالاهای وارداتی و کاهش تعرفه واردات مواد
اولیه و قطعات.
- ایجاد تسهیلات خرید:
ایجاد امکان خرید کالا بصورت اقساط کوتاه، میان و بلندمدت، تامین بودجه
خرید بصورت اعتباری از طرف بانک ها برای مشتریان، دادن وام های مناسب با نرخ بهره
کم به خریداران کالا، دادن بخشی از حقوق و دستمزد به کارکنان به صورت غیر نقدی در
قالب اجناس ایرانی.
- سرمایه گذاری روی فناوری های نوین و به روز:
بهبود کیفیت، کاهش هزینه و افزایش تنوع محتاج فناوری های نو و به روز
برای تامین هرچه بهتر و صحیح تر نیاز های مشتریان و افزایش قدرت و توان رقابت
پذیری بنگاه ها است.
- توسعه نظام های مدیریت و مدیران:
ضرورت اصلاح دیدگاه ها، نگرش و نظام فکری مدیران و دوری جستن از اندیشه
ها و باور های کهنه و ناکارآمد و بها دادن جدی و واقعی به خواسته ها و توقعات
مشتریان، استاندارد کردن سیستم های مدیریت بویژه مدیریت کیفیت در بنگاه های
تولیدی، تفکیک مالکیت از مدیریت و توجه اساسی به مدیریت حرفه ای، پرورش مدیران
جهان تراز و در سطح بین المللی برای ارتقاء توان و سطح رقابت پذیری، به کارگیری تجارب
موفق ملی و بین المللی در عرصه مدیریت.
- پرورش منابع انسانی متخصص:
با توجه به اینکه عوامل اصلی تولید و ایجاد ارزش افزوده، انسان و
سرمایه هستند، همانگونه که نیاز به فناوری پیشرفته و به روز وجود دارد نیاز به انسان
های متخصص، توسعه یافته و به روز که علاوه بر دانش آکادمیک، آموزش های حرفه ای را
نیز آموخته اند و علاوه بر دانش در ابعاد نگرشی، فکری، انگیزشی و رفتاری در مدار
بالندگی و توسعه یافتگی قرار گرفته اند، یک ضرورت است. لذا قائل شدن نقش اصلی برای
انسان و سرمایه ای دانستن آن برای سرمایه گذاری یک ضرورت است.
- بهبود طراحی و فرمولاسیون:
برای تولید بهتر از نظر کیفیت و بسته بندی و همچنین قیمت مناسب، بی
تردید باید به فعالیت و مرحله طراحی و فرموله کردن محصول توجه ویژه ای نمود.
انطباق هرچه بهتر و بیشتر با نیازهای مشتریان، بهبود و ارتقاء کیفیت و استفاده
هرچه بهتر از منابع بویژه مواد اولیه، نیازمند طراحی بهتر، قوی تر و پیشرفته تر، استفاده
از فناوری های نوین طراحی و بکارگیری افراد متخصص حرفه ای است.
- بهبود و مهندسی مجدد فرآیندها:
تحول و دگرگونی در فرآیندهای اصلی، پشتیبان و مدیریتی اغلب بنگاه های
تولیدی یک ضرورت است. مهندسی مجدد فرآیندهای شرکت های تولیدی موجبات تحول و قرار گرفتن
شرکت ها در مسیر و راهی بهتر، با عملکردی بهره ورانه تر و حرکت در مسیر تعالی
خواهد شد. حفظ فرآیند های مرده و ناکارآمد، که شرکت ها را زمین گیر کرده و در تله
بهره وری پایین دچار کرده است، جز نابودی و از بین رفتن، نتیجه ای ندارد و نمی
تواند منجر به تولید کالا های با کیفیت بالاتر و مشتری پسندتر شود.
- جذب سرمایه گذار خارجی:
جذب سرمایه گذاران خارجی باعث چندین نتیجه مثبت و خوب خواهد شد. اول
اینکه کمبود سرمایه برای توسعه را جبران می کند، دوم اینکه دانش فنی و مدیریتی و
فناوری روز را وارد بنگاه های اقتصادی کشور خواهد کرد، سوم اینکه فضا و شرایط ورود
بنگاه های ایرانی به بازار های خارجی را فراهم می کند.
- ایجاد تسهیلات مالی برای تولید کنندگان:
تولیدکننده ایرانی بویژه شرکت های کوچک و متوسط مشکلات کمبود نقدینگی
دارند لذا برای توسعه و بهبود خود نیازمند حمایت مالی هستند بویژه اگر قرار بر
فروش کالا با تسهیلات میان مدت و بلندمدت باشد. لذا ایجاد شرایط و فضای مناسب برای
دسترسی بهتر و راحت تر بنگاه ها به منابع مالی مورد نیاز و تقویت توان مالی و
اقتصادی آنان برای افزایش قدرت و توان تولید و فروش، ضروری است البته با شرط اینکه
برای تخصیص منابع مالی، نظام صحیح و علمی برقرار شود.
- بهبود و اصلاح قوانین و مقررات کهنه، ناکارامد و ضد بهره
وری:
وجود قوانین و مقررات دست و پا گیر که عمر آنها سر آمده و حاصل عقل و
خرد دیروز و متناسب با شرایط زمانی و مکانی دیگری بوده اند، موجبات بروز مسائل و مشکلات
اساسی برای بنگاه های اقتصادی شده که ناگزیر بخشی از توان و انرژی آنان را می بلعد
و موجبات دل سردی و بی انگیزگی آن ها را فراهم می کند. شناسایی و حذف و اصلاح اینگونه قوانین و مقررات و
محدود کردن تعدد و تنوع و به روز کردن آنها یک الزام است.
- الگو برداری از تجارب موفق در دنیا:
همواره باید از تجارب سایرین درس گرفت و از آنها نهایت بهره را برد.
تجارب کشور هایی مانند هند، چین و ژاپن در ایجاد فضا و اتمسفر مناسب در سطح ملی
برای حمایت از تولیدات داخلی جهت تقویت و رونق اقتصادی کشور قابل استفاده است؛اگرچه
این سیاست و رویکرد در بسیاری از کشور های دنیا با شدت و ضعف متفاوت و به صورت
مستقیم و غیر مستقیم به کار گرفته شده است. باید درس آموخته های این تجارب را برای
کشورمان به نحو احسن به کار گیریم.
کلام آخر:
برای تحقق شعار سال، هم افزایی تمامی دستگاه های اجرایی و بویژه دستگاه
های فرهنگی و رسانه ها و نیز آحاد مردم ضروری است.
الگو شدن رفتار مسئولان و مدیران کشور در زمینه استفاده از محصولات
ساخت داخل، تامین منابع کافی از طرف دولت، تخصیص منابع مالی بانک ها و موسسات به
بنگاه های تولیدی در چارچوب سیاست گذاری و اجرای برنامه های صحیح توسط بانک مرکزی،
تعهد و التزام عملی صاحبان کسب و کار و مدیران بنگاه های اقتصادی به انجام اصلاحات
و دگرگونی ها با توجه به حمایت های جامعه و دولت از تولید داخلی، ایجاد نظام و ساز
و کار کنترل، ارزیابی و بازخور، اصلاح قوانین و مقررات متناسب با حمایت از کالاهای
ایرانی، در مجموعه قوای سه گانه،هم راستایی و هم هدفی رسانه های مختلف برای حمایت
واقعی و فرهنگ سازی در راستای استفاده از کالاهای ساخت داخل و نیز برند سازی
کالاهای ایرانی و همچنین ایجاد ساز و کار و ساختار مناسب برای تشویق رفتار های
مناسب و الگو از نکات مهمی است که باید در راستای حمایت از تولید و کالای ایرانی
بطور جد مورد توجه قرار گیرد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،
تاریخ 7 فروردین 97، کد مطلب: 82872509: www.irna.ir
ا.ح75