پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۹۱۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
ﻋﻀﻮ اﻧﺠﻤﻦ ﻋﻠﻮم زراﻋﺖ و اﺻﻼح ﻧﺒﺎﺗﺎت اﯾﺮان، بخش کشاورزی کشورمان را از ظرفیتی عظیم برای ایجاد تحولات ارزنده اقتصادی برخوردار دانست و گفت: حمایت از کالای ایرانی ضامن خودکفایی در این حوزه است.

شعار سال: دکتر ابراهیم آذرپور با بیان اینکه نامگذاری سال 97 به سال «حمایت از کالای ایرانی»، نویدبخش فردایی روشن برای شکوفایی هرچه تمامتر اقتصاد ملیست، خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی به عنوان اصلی ترین محور تامین امنیت و کیفیت غذایی، نقش بسزایی را در حفظ استقلال و خودکفایی کشورمان بر عهده دارد.

جایگاه مطلوب محصولات داخلی در مقایسه با کالاهای وارداتی/ تولید 95 درصد زعفران جهان در ایران

ﻋﻀﻮ اﻧﺠﻤﻦ ﻋﻠﻮم زراﻋﺖ و اﺻﻼح ﻧﺒﺎﺗﺎت اﯾﺮان با اشاره به اینکه تحقق توسعه همه جانبه در حوزه های مختلف بخش کشاورزی منجر به پایداری و ارتقاء سطح تولید می شود، تصریح کرد: سلامت و مطلوبیت محصولات کشاورزی داخلی و نیز کیفیت و کارایی تجهیزات و ادوات صنعتی مورد نیاز ساخت داخل برای کشت و پرورش گیاهان در مقایسه با کالاهای وارداتی از جایگاه بسیار قابل قبولی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه کشورمان تولید کننده عمده برخی از شاخص ترین محصولات کشاورزی در سطح جهان است، یادآور شد: ایران با حدود 95 درصد تولید، مقام نخست تولید زعفران را در دنیا به خود اختصاص داده، ولی سود حاصل از عمده فروشی این محصول که جایزه سه ستاره خوش‌ طعم‌ ترین غذای دنیا را به دست آورده، کمتر از منفعتی است که نصیب کشورهای دلال می شود.

آذرپور با بیان اینکه اسپانیا زعفران خریداری شده از ایران را به بیش از 140 کشور صادر می کند، افزود: بسته بندی مناسب، جذاب و خلاقانه؛ بازاریابی تخصصی، تبلیغات موثر و برندسازی از عوامل اصلی مطرح شدن نام این کشور به عنوان بزرگترین صادر کننده در بازار زعفران جهان است.

کاربرد پائین نهاده های شیمیایی در تولید چای ایرانی

وی با اشاره به رکود طولانی مدت صنعت چای کشور و نابودی پهنه گسترده ای از باغات چای شمال گفت: در تولید و فرآوری محصول چای داخلی از کمترین میزان نهاده های شیمیایی استفاده می شود ولی هر ساله شاهد کاهش تولید و کم رغبتی جامعه به مصرف آن هستیم، و در عوض واردات بی رویه چای ناسالم خارجی منجر به اشباع بازار و تغییر ذائقه ایرانیان شده است.

آذرپور با تأکید بر اینکه به نژادی، کاربرد مکانیزاسیون و استقرار سیستم های هوشمند مدیریت مزرعه از مهمترین راهکارهای افزایش بهره وری در تولید محصولات کشاورزی است، تصریح کرد: بهبود وضعیت بهره وری انرژی و افزایش راندمان مصرف نهاده ها نه تنها منجر به تاثیرگذاری حداکثری آنها در ارتقاء تولید می شود بلکه از هزینه کردهای غیرضروری نیز می کاهد.

تحقق کارآفرینی با گسترش کسب و کارهای خانگی در نواحی روستایی/ لزوم هدایت مراکز علمی و تحقیقاتی به سوی تولید محصولات دانش بنیان

وی به اهمیت ایجاد و گسترش کسب و کارهای کوچک و خانگی در حوزه کشاورزی اشاره کرد و افزود: شناسایی، سیاست گذاری، راه اندازی و توسعه ظرفیت هاي این نوع از کسب و کارهای خرد در جهت توسعه اشتغال زایی، منجر به تحقق کارآمد کارآفرینی در نواحی روستایی می شود.

آذرپور در ادامه تصریح کرد: تهیه، بسته بندی و فرآوری محصولات کشاورزی جهت مصرف در بازارهای محلی و منطقه ای، پرورش انواع ماهیان خوراکی و زینتی، ساخت کمپوست و ورمی کمپوست، تولید صنایع دستی هنری از مواد زائد و جانبی و ... نمونه هایی از ظرفیت های موجود در بخش کشاورزی برای راه اندازی کسب و کارهای خانگی است.

وی با تأکید بر لزوم هدایت مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی در حوزه کشاورزی به سوی تولید محصولات دانش بنیان، تربیت کارآفرینان متخصص و کارآفرینی اظهار کرد: اجرای پژوهش هایی که صرفاً جنبه تئوری داشته و از شاخص های کاربردی بودن برخوردار نباشد، همچون آفتی در این مسیر موجب کاهش سرعت پیشرفت کشاورزی علمی و عدم تحقق توسعه در این بخش می شوند.

رونق اقتصاد بخش کشاورزی در گرو حمایت توأم دولت و ملت از تولیدات داخلی

آذرپور با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی ماهر در کنار استفاده از تجهیزات مدرن موضوعی است که نباید از ضرورت آن غفلت کرد، افزود: صرف وقت و هزینه برای آموزش نیروی کار حرفه ای جهت اجرای مطلوب عملیات مختلف کشاورزی، از طریق بهره وری بالا و کارایی مناسب بدست آمده، جبران می شود.

وی حمایت از تولید ملی را رکنی اساسی در تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: حمایت توأم دولت و مردم از محصولات کشاورزی تولید داخل نه تنها موجب رونق اقتصادی و ایجاد تحولات چشمگیر در این بخش می شود، بلکه با دلگرمی هرچه بیشتر کشاورزان به آینده شغلی و درآمدی خویش زمینه ساز افزایش سطح زیر کشت، استفاده از علم روز و صرف توجه بیشتر آنان به مزرعه و سلامت مصرف کنندگان خواهد بود.

آذرپور در پایان با اشاره به لزوم توجه ویژه مسئولین به توسعه صنعت گردشگری کشاورزی تصریح کرد: این نوع گردشگری نه تنها خود عامل رشد درآمدزایی و اشتغال در مناطق روستایی کشورمان بوده، بلکه با فراهم سازی بستری مهیا برای معرفی و فروش محصولات داخلی، گامی موثر در مسیر تامین معیشت کشاورزان خواهد برداشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری استان گیلان، تاریخ 12 فروردین 97، کد مطلب: 60867: www.stnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
0
0
ایرانی ها اگر بخواهند در هر زمینه ای میتوانند حرف هایی برای گفتن داشته باشند ، کافی است این خود باوری میان ما وجود داشته باشد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین