پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۸۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴
صدای خسته کشاورزان جیرفتی که این روزها چوب حراج به محصولات کشاورزی آن‌ها زده شده است را دانشجویان دانشگاه آزاد جیرفت شنیده‌اند و می‌گویند نباید همه چیز به نفع افرادی که ژن خوب دارند، تمام شود.

شعار سال: فصل بهار و آغاز برداشت محصولات کشاورزی و حاصل دسترنج کشاورزان شروع شده است، شاید بارها به هنگام سفر و عبور از مزارع کشاورزی شاهد حضور این کشاورزان در مزارع حتی در زیر آفتاب سوزان بوده‌ایم که با چه زحمت و مشقتی مشغول به کار و تلاش در زمین بوده اند.


حاصل تلاش کشاورزان در جیرفت

کشاورزان از جمله قشر‌های زحمت کش جامعه هستند که حاصل دسترنج و تلاش آن‌ها مورد استفاده بسیاری از افراد جامعه قرار می‌گیرد، اما این قشر مظلوم و محروم جامعه بسیاری مواقع مورد بی مهری قرار می‌گیرد و حاصل دسترنج آن‌ها که حاصل عرق روی پیشانی و دست‌های پینه بسته آن‌هاستT خیلی ارزان توسط دلالان خریداری می‌شود و چندین برابر در بازار‌ها به فروش می‌رسد.


حضور دانشجویان در کنار کشاورزان جیرفتی

فصل بهار است و زمان برداشت محصول بهاره کشاورزان در بسیاری از استان‌ها از جمله کرمان آغاز شده است، کشاورزان مناطق جنوبی کرمان از جمله جیرفت نیز در حال برداشت محصول کشاورزی هستند، محصولات جالیزی، میوه نوبرانه و توت فرنگی، خیار و هندوانه... اما این روز‌ها بازار خرید محصولات کشاورزی و حاصل دسترنج آن‌ها در بازار به چوب حراج گذاشته شده است.



نارضایتی کشاورزان کرمانی از بازار فروش


بازار بد محصولات کشاورزی و نارضایتی کشاورزان کرمانی

مشکل این روز‌های کشاورزان جیرفتی دغدغه دانشجویان دانشگاه آزاد جیرفت شده است و این دانشجویان برای حل مشکل آن‌ها به مطالبه گری از مسئولان پرداخته‌اند و خواستار توجه مسئولان به این کشاورزان شده‌اند و به گفته کشاورزان، دانشجویان صدای آنها شده ‌‌اند تا بلکه مشکل آنها به گوش مسئولان برسد.


محصولات به بار نشسته کشاورزان جیرفت


مهدی آذربار، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد جیرفت با اشاره به زمان برداشت محصولات کشاورزی توسط کشاورزان این استان در این فصل سال و شکل آن‌ها گفت: بحث کلی در مورد ضرر و زیان کشاورزانی است که با هزاران زحمت تهیه می‌شود؛ اما موقع برداشت مسئولان توجه به نرخ و قیمت ندارند.


مزرعه کشاورزی روستای تاریخی در جیرفت

وی با بیان اینکه مسئولان حرف از آبیاری قطره‌ای می‌زنند؛ در حالی که باید برای کشاورزان تسهیلاتی فراهم شود،گفت: این تسهیلات برای افرادی که نفوذ دارند و بالای ۱۵۰ هزار هتکار زمین دارند، اجرا می‌شود و برای کشاورز پینه بسته‌ای که از راه کشاورزی نان خانواده خود را فراهم می‌کند، در نظر گرفته نمی‌شود و در نتیجه گوجه از کشاورز ۲۰۰ تومان خریداری و در بازار به قیمت ۲۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.


مزارع کشاورزی در جیرفت


عسگری، چهل ساله و یکی از کشاورزان ساکن روستای تاریخی
میان چیل در جیرفت است، وی به بیان مشکلات کشاورزان پرداخت و گفت: محصول ما شامل گندم، پیاز و خیار است و کشت‌های متفاوتی در هر سال داریم که بار سنگی از بدهی برای ما باقی می‌گذارد و این بدهی‌ها گویا تا پایان عمر همراه ما خواهد بود.


اما دانشجویان دانشگاه آزاد جیرفت که این روز‌ها با حضور در مناطق کشاورزی این روستا به عنوان دلگرمی برای کشاورزان هستند، قصد دارند تا صدای این کشاورزان را به گوش مسئولان برسانند.


کشاورزان جیرفتی مشغول کار


این کشاورز جیرفتی که حضور این دانشجویان را به عنوان دلگرمی در این منطقه می‌دادند، می‌گوید که درست است که ما کشاورز هستیم؛ اما موضوعات بیساری را از رسانه و از همین دانشجویان یاد گرفته‌ایم اینکه در چند سال قبل قانونی بود در مجلس وضع شد که بر اساس آن مراحل کشت، داشت و برداشت محصول کشاورزی به عهده وزارت جهاد کشاورزی قرار داده شد و مقصر وزارت جهاد کشاورزی است.

اما یکی کشاورزان جیرفتی درد دلش را برای نمایندگان مجلس بازگو کرد و گفت: عالیجنابان نمایندگان مجلس، مسؤلان سازمان جهاد کشاورزی، مسؤلان سازمان صمت این درددل ما کشاورزان جنوب استان کرمان است، که سال پیش رو را در حالی که شما حضرات در زیر باد کولر با ماشین‌های در اختیار و در کانون گرم خانواده سپری می کنید، ما هم در غصه محصول فروش نرفته و چک‌های برگشتی و بی محلی مغازه دار سر کوچه می‌گذرانیم، این بگذرد و آن هم بگذرد، اما چه گذشتنی؟

این کشاورز ضمن انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس و عدم تحقق شعارهایشان در هنگام انتخابات در نامه ای در رابطه با شعارهای که محقق نشد، نوشت:آه و صد آه که این‌ها رویایی بیش نیست. همانگونه که ما در ایام پیش رو باید شرمنده زن وبچه هامان باشیم، شما هم در پیشگاه الهی شرمنده شوید.

برگزاری مراسم خاکسپاری محصولات کشاورزی در اقدامی نمادین از جمله اقدامات کشاورزان کرمانی بود که به دنبال چوب حراج به محصولات کشاورزی آنها انجام شد.


تدفین نمادین گوجه فرنگی

این کشاورز جیرفتی با تشکر از تشکر از دانشجویان گفت: دانشجویان صدای مطلوم کشاورزان هستند؛ چرا که جرات حرف زدن ندارند اگر حرف بزنند سوخت چاه‌هایشان را قطع می‌کند چند وقت پیش بود که در منطقه ای یکی از کشاورزان اعتراض کرده بود و همین آقایان دولتی بودند که فیلم گرفتند و کشاورزان را تهدید کردند؛ سهمیه سوخت آنها قطع می‌شود، اما دانشجویان روحیه ما هستند و با انجام کار جهادی در کنار مردم مظلوم و کشاورز هستند.

این دانشجویان همچنین تفکر کدخدامنشی و ارباب و رعیتی را عامل مشکل این کشاورزان می‌دانند و افرادی که به جای حل مشکل این افراد در پشت میز نشسته‌اند و هر چند وقتی با ماشین کولر دار سری به کشاورزان می‌زنند و بدون اینکه آگاه به وضع و شرایط این کشاورزان باشند، صحبت از آبیاری قطره‌ای می‌زنند.


زمان برداشت محصولات کشاورزی در جیرفت

همچنین مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه جیرفت با بیان اینکه تسهیلات تنها برای کشاورزان گردن کلفت که دارای چندین هزار هکتار زمین هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در حالی که کشاورزی که اندک سرمایه اش یک زمین زراعی کوچک است که با آن نان خانواده اش را می دهد؛ اما از سوی مسئولان مورد بی مهری قرار می گیرد.


زمین و تجهیزات کشاورزی جیرفت

وی با اشاره به شعار سال که به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، گفت: تحقق این شعار در گرو کمک به قشر بی بضاعت جامعه است نهعوامل و دست پشت پرده بویژه در کشاورزی که نرخ محصولات این کشاورزان را آن‌ها تعین می‌کنند، باید جلوی دلالان را که حق کشاورز را پایمال می‌کنند گرفته شود و مسئولان باید قاطعانه جلوی آنها بایستند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 2 اردیبهشت 97، کد مطلب: 679109: www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
همیشه اولین راه حل فشار به شکاورزای بنده خدا بوده تو ایران واقعا
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
0
0
باید دولت ارگان هایی برای خرید مستقیم محصولات کشاورزی و عرضه به مردم در نظر بگیره که از کشاورزان حمایت کنه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین