پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۵۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
کاهش نزولات جوی در سالهای متمادی و در سایه آن کاهش سطح آب های زیر زمینی، توأمان با نبود یک مدیریت و برنامه مدون موجب وارد شدن ضربه مهلک به پیکره کشاورزی و معیشت مردم بخش کاغذکنان شهرستان میانه شده است.

شعار سال در طی سالیان گذشته همواره دولتمردان با مشکل کمبود آب شرب و خشکسالی در نقاط مختلف کشور رو بهرو و بنا بر سیاست های کلی در صدد کاهش تبعات آن بوده اند.

در این میان شهرستان‌ میانه یکی از قطب‌ های صنعت و کشاورزی در استان آذربایجان شرقی بشمار می رود که در سال‌های اخیر عوارض جدی تداوم روند خشکسالی و برداشت بی‌رویه از منابع آب را تجربه می‌کند.

بخش کاغذکنان با ۷ هزار سال قدمت و تمدن بشری از مهم‌ ترین بخش‌ های تاریخی این شهرستان محسوب می ‌شود، که متاسفانه دولتمردان تا کنون به تعهدات خود در قبال تامین آب کشاورزی ۱۲ هزار هکتار از اراضی پایاب سد شهریار این منطقه که می توانست تأثیر زیادی در رونق کشاورزی منطقه داشته باشد، عمل نکرده اند.

ساکنین بخش کاغذکنان شهرستان میانه سالهای طولانی از نظر تأمین آب مورد نیاز خود دچار مشکلات عدیده ای هستند، به طوری که برای مصرف آب روزانه جهت امور شخصی وغیره در مضیقه و تگنا می باشند.این موضوع در حالی ادامه می یابد که بارها اهالی این روستاها صدای خودرا به مسئولین رسانده اند ولی متأسفانه آبرسانی بصورت عادلانه انجام نگرفته است.

علی رغم این موضوعات کاهش سطح آب های زیر زمینی و همچنین کاهش نزولات جوی در طی این سال ها در این منطقه نمود بیشتری پیدا کرده است و در مقابل دولت به هیچ کدام از اهداف که از قبل مطرح گشته جامه عمل نپوشانده و راکد باقی ماند.


در دولت تدبیر و امید و مصادف با سفر رئیس جمهور کشور جناب دکتر روحانی به استان آذربایجان شرقی مردم و مسئولین بار دیگر بر خواسته همگانی مردم در مورد اجرای پایاب سد شهریار و ادامه این طرح تاکید کردند.

اما بازهم با قرار گرفتن در فصل گرما و فصل کاشت و برداشت محصولات کشاورزی مشاهده می شود که عملا اقدام موثری در جهت حل این مشکل برداشته نشده است و در برخی از روستاها این بخش مردم علاوه بر کمبود آب کشاورزی با مشکل نبود آب شرب نیز مواجه هستند.

مردم بخش کاغذکنان با امضای طوماری و ارسال آن به رئیس جمهور خواستار پمپاژ آب از سد شهریار میانه شدند. این طومار که به امضای اهالی کاغذکنان و مهر شوراهای بیش از ۵۰ روستا رسیده است تحویل دفتر رئیس جمهوری شد. رونوشت این طومار نیز جهت پیگیری به بخشداری کاغذکنان، فرمانداری شهرستان میانه،استانداری آذربایجان شرقی، وزارت نیرو، سازمان آب منطقه ای آذربایجان شرقی و نمایندگان شهرستان میانه در مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

تجربه نشان داده که سایه خشکسالی هر چند سال یکبار و به صورت دوره ای بر سر ایران خواهد آمد به الطبع بخش کاغذکنان هم از جمله مناطقی در ایران هست که از این بلای طبیعی مستثنی نیست و حتی شرایطی به مراتب بدتر از مناطق دیگر دارد.

در بخش کاغذکنان به دلیل واقع شدن در ارتفاع بلند از سطح دریا امکان حفر چاه عمیق وجود ندارد و آب مورد استفاده مردم از آبهای سطحی و چشمه ها می باشد که آن هم با اندکی کاهش در میزان نزولات آسمانی دچار کم آبی و خشکسالی می شود.

برای رفع معضل کم آب راهکارهای مختلفی بستگی به شرایط جغرافیایی و اقلیم منطقه وجود دارد، که احداث سد از جمله آنهاست. به برکت پیروزی انقلاب اسلامی ایران در چند سال گذشته شاهد ساخت و بهره برداری تعداد زیادی سد در مناطق مختلف ایران بودیم که بخش کاغذکنان هم به دلیل واقع شدن در مسیر رودخانه قزل اوزن از این حیث بی نصیب نبود.

در سال ۱۳۵۱ طرحی در مجلس شورا و سنا تصویب شد که به موجب آن با ساخت سد در خاک کاغذکنان علاوه بر تأمین نیازهای آبی ۲۰۰۰۰۰ هکتار از شالیزارهای شمال کشور ۲۰۰۰۰ هکتار هم از زمینهای تشنه کاغذکنان را تحت آبیاری قرار دهد. متأسفانه در سالهای گذشته با بی توجی مسئولین شهرستان و نمایندگان شهرستان میانه در مجلس شورای اسلامی طرح آبدهی به بخش کاغذکنان از اهداف این سد که از آن به عنوان طرح ملی مطرح می شود حذف شده است.


در چند ماه گذشته با تلاش مسئولین و نمایندگان شهر اردبیل در مجلس شورای اسلامی وزارت نیرو با برداشت ۲۸۵ میلیون متر مکعب آب از رودخانه قزل اوزن به شهر و دشت اردبیل موافقت کرده است. همچنین استاندار اردبیل در پی اعتراض مردم شهرستان خلخال و کوثر در پی نادیده گرفتن سهم آنها از برداشت آب از رودخانه قزل اوزن گفته است که خواستار برداشت ۵۵۰ میلیون متر مکعب و تحت پوشش دادن شهرستان خلخال و کوثر هستیم سوال اینجاست که آیا این حق مردم بخش کاغذکنان هست که از آب رودخانه قزل اوزن که دورتادور این منطقه را احاطه کرده است استفاده کنند یا استان سرسبز گیلان !

آیا این حق مردم کاغذکنان هست که سالهاست با مشکل کم آبی مواجه هستن از آب سدی استفاده کنند که در خاک خودشان ساخته می شود یا استان اردبیل که چندین سد در آنجا وجود دارد.همه ما این ضرب المثل را می دانیم که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.

اکنون ۱۰۰۰۰ نفر در ۷۸ روستای بخش کاغذکنان میانه ساکن هستند که از این تعداد ۴۸ روستا بالای ۲۰ خانوار و تعداد ۳۰ روستا نیز زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

لازم به ذکر است زمانی که طرح ساخت سد شهریار میانه به تصویب رسیده بود قرار بوده که به ۲۰ هزار هکتار از زمینهای کاغذکنان آب پمپاژ شود ولی با پیگیری نکردن مسئولین و مردم منطقه این طرح منتفی شده است.

امید است مسئولین و دولتمردان تدبیر و امید در جهت احقاق حق مردم بخش کاغذکنان که سالها هست با مشکل خشکسالی دست به گریبان هستند، گامی مثبت و عملی برداشته و مشکلات بوجود آمده را مرتفع نمایند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار 18 اسفند 94 ، کد مطلب: 672040:www.dana.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Arab Emirates
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
با این کمبود هایی که تو بخش کشاورزی وجود داره و پشت گوش انداختن مسئولین دیگه کسی تا چند سال دیگه دنبال کشاورزی نمیره تولیداتمون صفر میشه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین