پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۸۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۷
فصل کشت انواع محصولات در مزارع گسترده جنوب کرمان آغاز شده و درحالی که در سایر نقاط کشور برف می بارد، در این منطقه کشاورزان روزهای پر کاری را برای کشت و برداشت محصولات سپری می کنند.

شعارسال: فصل کشت انواع محصولات در مزارع گسترده جنوب کرمان آغاز شده و درحالی که در سایر نقاط کشور برف می بارد، در این منطقه کشاورزان روزهای پر کاری را برای کشت و برداشت محصولات سپری می کنند.

 این روزها در حالیکه بخش هواشناسی بخش های مختلف خبری از بارش برف چند متری در غرب و شمال کشور خبر می دهند که در جنوب استان کرمان هوا بهاری شده است.

آغاز دی ماه برای مردمان زحمت کش هفت شهرستان جنوبی استان کرمان شروع فصل کشاورزی است، مزارع سرسبز و کشاورزان در حال کشت و کارند، از برداشت مرکبات گرفته تا گلخانه های وسیع و مزارع ذرت و سیب زمینی و پیاز و انواع محصولات جالیزی، مردمان جنوب استان کرمان که جمعیتی بیش از یک میلیون نفر را شامل می شود شغل اصلی شان کشاورزی ست و با وجود مشکلاتی که به دلیل کاهش آب پیدا کرده اند اما هنوز هم سعی می کنند نانشان را با تلاش شبانه روزی در زمین های بکر و حاصلخیز این منطقه تامین کنند.

یک کارشناس کشاورزی در جنوب کرمان می گوید: هم اکنون به صورت همزمان کار کشت برخی از محصولات و برداشت محصولات دیگر در جنوب کرمان انجام می شود و عملا هیچ فصلی از سال را نمی توان در جنوب کرمان یافت که کار کشاورزی در منطقه انجام نشود.

اقلیم کرمان در جنوب بیابانی نیست بلکه در این منطقه زمین های بکری وجود دارد که علیرغم خشکسالی هنوز هم یکی از بهترین مناطق کشور برای کشتهای خارج از فصل محسوب می شوند

محمد میرکهنوج ادامه داد: اقلیم استان کرمان در جنوب استان به هیچ عنوان بیابانی نیست بلکه در این منطقه زمین های بکر و حاصلخیزی وجود دارد که علیرغم خشکسالی و کمبود آب هنوز هم یکی از بهترین مناطق کشور برای کشتهای خارج از فصل محسوب می شوند.

وی افزود: در حال حاضر در برخی از شهرستان های استان کار برداشت حداقل ۱۰ محصول مختلف زراعی و باغی در حال انجام است.

وی همچنین گفت: جنوب کرمان دومین قطب تولید مرکبات در کشور محسوب می شود که انواع مرکبات کاملا ارگانیک و با طعم و مزه شیرین و مطلوب تولید می کند، کار برداشت این محصولات از آبان ماه شروع شده و بنا به ارقام مختلف مرکباتی که وجود دارد در هر ماه یک گونه متفاوت برداشت می شود که بخش قابل توجهی از نیاز بازار در فصل زمستان و همچنین نیاز بازار نوروز را تامین می کند.

کشت و برداشت انواع محصولات کشاورزی در هندوستان ایران

میرکهنوج همچنین به وجود بیشترین سطح زیر کشت خرما در کشور در جنوب کرمان اشاره و بیان کرد: در این شرایط خاص آب و هوایی عده ای در حال کشت محصول هستند و عده ای نیز در حال برداشت محصول می باشند.

وی گفت: کشت انواع محصولات به طور متناوب ادامه خواهد یافت و در نهایت در اوج گرمای تابستان شکل تولید محصول تغییر می کند و در زمستان نیاز استانهای سردسیر تامین و روانه بازار می شود.

صادرات محصولات به کشورهای حاشیه خلیج فارس

فرماندار جیرفت نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: ۹۰ درصد از مردم جنوب کرمان در زمینه کشاورزی مشغول به کار هستند و بخش دیگری نیز در راستای سرمایه گذاری و کار در زمینه مشاغل وابسته به کشاورزی از جمله فرآوری، بسته بندی، حمل و نقل و صادرات محصولات کار می کنند.

احمد امینی روش ادامه داد: بخش قابل توجهی از این محصولات به استانهای تهران، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و مراکز مهم جمیعتی کشور ارسال می شود و بخشی دیگر راوانه بازارهای عراق، کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه می شوند.

فرماندار جیرفت گفت: جنوب کرمان و شهرستان جیرفت به واقع بزرگترین گلخانه طبیعی کشور محسوب می شود و تولید بسیاری از محصولات استراتژیک در جنوب کرمان عملا موجب خودکفایی در تولید بسیاری از محصولات شده است.

امینی روش بیان کرد: با توجه به وجود فرودگاه جیرفت و همچنین راههای گسترده ای که در جنوب کرمان ایجاد شده است و طرح راه آهن جنوب کرمان عملا وضعیت دسترسی کشاورزان به بازارهای مصرف بهتر از قبل در حال پیگیری است.

۷۰ هزار عنبرآبادی در حال کشاورزی

فرماندار عنبرآباد نیز به خبرنگار مهر می گوید: این روزها کشاورزی موجب رونق اقتصاد بومی و توسعه اقتصاد مقاومتی در شهرستانهای جنوبی استان کرمان شده است.

نادر ملایی می گوید: کار برداشت انواع محصولات با به کارگیری ۷۰ هزار نفر در شهرستان در حال انجام است و به صورت همزمان کار کشت برخی دیگر از محصولات نیز با رعایت الگوی کشت در حال انجام است.

این روزها گوجه به یکی از گران ترین محصولات کشاورزی تبدیل شده اما در زمان برداشت این محصول در زمین های کشاورزی قیمت هر کیلو گوجه به ۱۰۰ تومان هم می رسد

وی گفت: ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی در این شهرستان تولید می شود

وی ادامه داد: در این فصل حداقل ۱۰ نوع محصول در حال برداشت و کشت است و صادرات محصولات هم در دستور کار قرار داد.

وی ادامه داد: سالانه بیش از ۴ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در جنوب کرمان تولید می شود.

فرماندار عنبرآباد بیان کرد: این شهرستانهای در تولید دهها محصول در کشور رکورد دار هستند و موجب رونق اقتصادی در این مناطق می شوند.

دغدغه های کشاورزان

هر چند که زنگ کشاورزی در جنوب کرمان زده شده و همه پای کار هستند اما نگرانی هایی نیز کشاورزان را دغدغه مند کرده است، حضور گسترده دلالان در زمان برداشت محصولات کشاورزی، عدم نقش آفرینی مطلوب فرودگاه جیرفت در انتقال محصولات، افزایش قیمت کم و سموم کشاورزی، استفاده بی ضابطه از سموم کشاورزی غیر مجاز، عدم ساماندهی مطلوب سیستم حمل و نقل جاده ای، خشکسالی و کمبود شدید آب، عدم بازاریابی و تولید مازاد برخی از محصولات از جمله این مشکلات هستند.

حالا کشاورزان کرمانی در حالی دستان پینه بسته شان در زیر خورشید سوزان مناطق گرمسیر جنوب کرمان خاکها را زیر رو می کند که چشمان آنها نگران از عدم تدبیر مسئولان در زمان برداشت محصول و تولید مازاد در زمان فروش و افت شدید قیمت است.

همچنین در حالی این روزها گوجه به یکی از گران ترین محصولات کشاورزی تبدیل شده است که در زمان برداشت این محصول در زمین های کشاورزی قیمت هر کیلو گوجه به ۱۰۰ تومان هم می رسد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 12دی 1397 ، کدخبر: 4501858،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین