پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۰۷۴
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
در حالی که برداشت گندم آغاز شده و برداشت برخی محصولات استراتژیک از جمله کلزا نیز بزودی شروع خواهد شد؛ دولت همچنان به نقض قانون و عدم اعلام نرخ خرید تضمینی ادامه می‌دهد.

شعار سال: خرید تضمینی گندم از روز دوشنبه ششم فروردین ماه در برخی نقاط کشور آغاز شده و با وجود آنکه ۱۳ روز از شروع خرید می گذرد، دولت همچنان بر نقض قانون و عدم اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اصرار می کند، از سوی دیگر خرید تضمینی برخی از محصولات مانند کلزا نیز طی روزهای آینده آغاز می شود و اقدامات دولت کشاورزان را نگران و سردرگم کرده است.

در همین زمینه علیقلی ایمانی اظهارداشت: بخش کشاورزی، حوزه ای آسیب پذیر است که اگر مورد حمایت قرار نگیرد با شکست مواجه می شود و بخش عمده ای از شاغلان این حوزه شغل خود را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه در تمام دنیا نیز حمایت از بخش کشاورزی و کشاورزان به روش های گوناگون مرسوم است، ادامه داد: یکی از راه های حمایت از بخش کشاورزی و کشاورزان در کشور ما، اجرای قانون خرید تضمینی برخی از محصولات کشاورزی است؛قانون گذار دولت را موظف کرده نرخ خرید تضمینی محصولات استراتژیک را حداقل مطابق نرخ تورم افزایش دهد.

رئیس بنیاد گندمکاران ایران تصریح کرد: ما کشاورزان نیز در همین کشور زندگی می کنیم و قاعدتا وضعیت‌مان از شرایط و نوسانات اقتصادی موجود متاثر است.

افزایش چشمگیر قیمت نهاده‌های کشاورزی

ایمانی اضافه کرد: طی سال های اخیر نیز قیمت برخی از نهاده های کشاورزی افزایش زیادی داشته به عنوان مثال کشاورزان، علفکش آتلانتیس را که متعلق به شرکتی آلمانی است، در سال زراعی ۹۶-۹۵؛ ۸۵ هزارتومان در هر لیتر خریداری می کردند اما در همین سال زراعی که در آن قرار داریم و هنوز نرخ گندم را مشخص نکرده اند، کشاورزان برای مبارزه با علف های هرز گندم، بابت هر لیتر از این عفلکش ۱۶۵ هزارتومان پرداخت کرده اند.

وی افزود: سال گذشته یارانه کود دی آمونیوم فسفات و کود اوره حذف شد؛ به این ترتیب قیمت هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود دی آمونیوم فسفات از ۶۵ هزارتومان در سال گذشته به ۱۲۰ هزارتومان در سال جاری افزایش یافته همچنین قیمت کود اوره از ۳۰ هزارتومان به حدود ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده ضمن اینکه چون سهمیه کود اوره در اختیار کشاورزان قرار نگرفته، دسترسی به آن مشکل شده و در بازار آزاد این کود را به قیمت ۶۰ تا ۶۵ هزارتومان به کشاورزان می فروشند.

به گفته ایمانی قیمت هرکیلوگرم بذر گندم نیز نسبت به سال گذشته کیلویی ۲۰۰ تومان افزایش یافته و از کیلویی ۱۵۶۰ تومانبه ۱۷۶۰ تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان با سخت ترین شرایط اقلیمی و اقتصادی، تولید کشور را سرپا نگه داشته اند، گفت: با شرایط موجود، نباید قشر تولیدکننده، این گونه مورد بی مهری دولت قرار بگیرد.

رئیس بنیاد گندمکاران ایران با بیان اینکه عده ای عنوان می کنند چون منابع نداریم نمی توانیم قیمت گندم را افزایش دهیم، افزود: مگر سال گذشته کشاورزان حدود هفت الی هشت ماه صبر نکردند و مطالبات خود را با تاخیر نگرفتند؟ مگر دولت طی این مدت تحمل تولیدکنندگان را ندیده است؟ اما اینکه بخواهند صورت مساله را به طور کلی پاک کنند مشکلی برطرف نمی شود و شرایط بدتر خواهد شد.

ایمانی اضافه کرد: اگر تولیدکننده به زمین بخورد و تولید به اندازه کافی نباشد، دولت از کجا قادر خواهد بود این همه گندم تامین کند؟، جواب مصرف کنندگان را چه خواهد داد؟ چه میزان اشتغال از بین خواهد رفت؟

آیا قرار است ماجراهای سال ۸۳ تکرار شود؟

وی تصریح کرد: سال ۸۳ نیز چنین اتفاقاتی افتاد و ضریب خوداتکایی دانه های روغنی را که به ۱۷ درصد رسیده بود تحت تاثیر قرار داد و به دو درصد رساند که البته طی سال های اخیر این عدد دوباره در حال رشد است؛ آیا قرار است برای گندم نیز دوباره همین ماجرا تکرار شود؟

ایمانی افزود: مقام معظم رهبری در سالجاری بر حمایت از کالای ایرانی تاکید کرده اند، اما متاسفانه در شرایط کنونی نه تنها از تولید داخلی حمایت نمی شود بلکه اصلا به آن توجه هم نمی شود؛ تولید داخل تنها شامل خودرو و کالاهای صنعتی نیست بلکه اصلی ترین محور آن بخش کشاورزی است.

دولت از طرفی تسهیلات اشتغال زایی می‌دهد؛ از طرفی اشتغال کشاورزان را از بین می برد

وی با اشاره به برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستایی، تصریح کرد: دولت در حالی از محل این منابع برای اشتغال زایی در روستاها، تسهیلات پرداخت می کند که اقدامات اخیر دولتمردان سبب نارضایتی کشاورزان شده و ممکن است منجر به از بین رفتن اشتغال آنان شود!

ایمانی ادامه داد: کشاورزی از محورهای اصلی اشتغال در روستاها است و ما بهتر است به جای اینکه به فکر ایجاد مشاغل جدید باشیم، مشاغل فعلی را حفظ کنیم؛ بسیاری از دامداری ها و مرغداری های ما به دلیل عدم حمایت خالی مانده در حالی که اگر به خوبی حمایت انجام می شد نیازی به واردات گوشت به کشور نبود.

وی تاکید کرد: اینکه ما یک شغل ایجاد و پنج نفر را بیکار کنیم، سیاست درستی نیست.

ایمانی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از مباحث مطرح شده درباره لزوم کاهش کشت گندم به دلیل کمبود آب، گفت: ما این نظریه غیرکارشناسی را قبول نداریم، کارشناسان اهل فن باید در این زمینه اظهارنظر کنند.

وی با اشاره به اینکه گندم محصولی است که در پاییز کشت می شود، افزود: براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی طی سال های اخیر سطح زیرکشت این محصول کاهش و عملکرد در واحد سطح افزایش یافته است.

ایمانی اضافه کرد: گندم تولیدی کشور بیشتر از ۸۰ درصد از نزولات جوی استفاده می کند.

خرید حدود ۵۰ هزارتن گندم تاکنون/ آغاز خرید در جنوب خوزستان بزودی

رئیس بنیاد گندمکاران کشور درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم در کشور نیز اظهارداشت: در مناطقی که خرید آغاز شده، تاکنون حدود ۴۰ تا ۵۰ هزارتن گندم خریداری شده است ضمن اینکه به زودی خرید در جنوب خوزستان نیز آغاز خواهد شد.

فعلا مبلغی به کشاورزان پرداخت نمی شود

ایمانی تصریح کرد: چون قیمت خرید تضمینی هنوز مشخص نشده، دولت فعلا فقط به صورت علی الحساب محصول کشاورزان را خریداری می کند و مبلغی به آنان نمی پردازد.

وی با بیان اینکه کشاورزان سراسر کشور در حال تنظیم طوماری خطاب به رهبرانقلاب و شخص رییس جمهور هستند، که بزودی آماده خواهد شد، افزود: کشاورزان به وضعیت موجود به شدت اعتراض دارند، آنها محصولی را کشت کرده اند که دولت برخلاف وظیفه قانونی خود قیمت آن را اعلام نکرده و تولیدکنندگان هم اکنون در نیمه راه هستند و هنوز نمی دانند محصولی که کشت کرده اند برایشان سود اقتصادی دارد یا خیر؟

ایمانی اضافه کرد: این مساله نیز فقط مربوط به گندم نیست و بیش از ۴۰ محصول از جمله دانه های روغنی، پنبه، چغندر قند، برنج، جو و ... مشمول قانون خرید تضمینی هستند.

خرید کلزا به زودی آغاز می شود

وی ادامه داد: یکی دیگر از نگرانی های موجود در این زمینه آن است که برداشت کلزا به زودی در کشور آغاز می شود اما هنوز نه قیمت آن مشخص شده و نه معلوم است کدام دستگاه مسئول خرید آن است، در حالی که کلزا محصولی است که قابلیت نگهداری ندارد و باید بلافاصله خریداری شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت مشرق، تاریخ 20 فروردین 97، کد مطلب: 845130: www.mashreghnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین