پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۳۹۴
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۹
به دنبال کم‌آبی امسال بهار مردم سیستان به خزان تبدیل شده و محصولات کشاورزی از بی‌آبی تلف شده‌اند، درحالیکه مردم در لابه‌لای تلی از خاک دست و پا می‌زنند و کارد به استخوان رسیده، مسؤولان از عدم پرداخت خسارت به مزارع کشاورزی بیمه نشده خبر می‌دهند و محقق شدن آن را کاری سخت می‌دانند.

شعار سال: سیستانی که پیشینه فرهنگی و تاریخی آن زبانزد ایران و جهان است و همگان آن را به زادگاه بزرگانی چون یعقوب لیث و اسطوره‌هایی چون رستم و سهراب و آیت‌الله سیستانی می‌شناسند، این روزها دچار قهر طبیعت شده و حال و روز خوشی ندارد.

با توجه به اینکه رهبری معظم انقلاب از این منطقه به عنوان تنگه احد جمهوری اسلامی ایران یاد کردند، لازم است مسؤولان در رسیدگی به مشکلات آن اهتمام بیشتری داشته باشند.

نفس‌های سیستان به شماره درآمده و مردمان آن اکثرا در حال کوچ و مهاجرت هستند، دیگر چه باید به روز این منطقه بیاید که آقایان مسؤول کمرهمت ببندند و گفتار درمانی را کنار بگذارند.

بهار امسال برای سیستانی‌ها خزان بود چراکه حاصل دسترنجشان در جلو چشمانشان تلف شد، کشاورزانی که با هزار امید به فکر کشت گندم بودند، زمین‌های خود را آماده کردند و بذر کاشتند، با نرسیدن به موقع آب، امیدشان نا امید شد و از این زمین پر برکت، امسال چیزی بجز "هیچ" برداشتند نمی‌کنند.

زمین‌های کشاورزی تنها راه درآمد مردم منطقه است که مسؤولان با عدم مدیریت صحیح آن ها را هم ویران کردند.

حضور جمعیت بسیار زیاد مردم سیستان در گلستان و گرگان و سایر شهرهای شمالی کشور نشان از عمق فاجعه مهاجرت از سیستان دارد.

قطعا اگر سوءمدیریت مسؤولان نبود، امروز شاهد این حجم از مهاجرت نبودیم و سرمایه زابلی‌ها در شمال و مشهد و سایر استان‌ها هزینه نمی‌شد.

این جمعیت اندکی هم که در منطقه مانده‌اند قطعا درآمدی ندارد و اوضاع اقتصادیشان برای مهاجرت خوب نیست و لاجرم باید در لا به لای تلی از خاک زندگی کنند و در آخر دلشان خوش باشد که در سرزمین مادری و زادگاهشان مدفون می‌شوند.

نبود اشتغال، وجود آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی و قهر طبیعت همه و همه امانشان را بریده، شاید غیرت ملی و سیستانیشان اجازه ندهد بیش از این فریاد بزنند اما اگر به فکرشان نباشید روزی خواهد بود که این شکایت نزد پروردگار محاکمه‌ای سخت به دنبال خواهد داشت.

انتقاد نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان از نمایندگان

شدت مشکلات منطقه سیستان و بی تفاوتی مسؤلان و نمایندگان سیستان در هفته‌های اخیر به اندازه‌ای رسید که چند روز پیش نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان در نخستین شورای اداری استان با بیان اینکه متاسفانه گندم‌کاران سیستانی به دلیل نرسیدن آب ضرر بسیاری متحمل شدند، ادامه داد: استان ما از خشکسالی رنج می‌برد و آنطور که باید مسائل استان پیگیری نمی‌شود.

آیت الله عباسعلی سلیمانی افزود: نمایندگان استان باید مسئله خشکسالی را با جدیت در مجلس پیگیری کرده و از ظرفیت مسؤولان محلی هم به موقع استفاده کنند.

امام جمعه زاهدان خطاب به نمایندگان افزود: نمایندگان باید به طور جدی مسئله خشکسالی را پیگیری کنند، نماینده نباید وقت خود را صرف عزل و نصب‌ها کند، بلکه باید صدای مردم منطقه خود باشد و در راستای احقاق حقوق مردم تلاش کند، دوران نمایندگی می‌گذرد و باید به گونه‌ای عمل کنند که مشکلی از مردم برطرف شود.

صندوق بیمه کشاورزی جوابگوی خسارت مردم باشد

امام جمعه زابل گفت: باید پول کشاورزان در اسرع وقت داده شود و بانک کشاورزی و صندوق بیمه در خصوص حقوق کشاورزان کوتاهی کرده است و باید جوابگو باشد و درخواست ما این است که در اسرع وقت هم خسارت های قبلی و فعلی را پرداخت کنید و هم مسئولین بزرگوار به خاطر قصور و کوتاهی ها خودشان از مردم رشید، فهیم و بصیر سیستان عذرخواهی کنید.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر کیخا گفت: از استاندار درخواست ویژه داریم به عنوان نماینده ارشد دولت در استان که یک سند و چشم اندازی برای تمام موضوعات استان از جمله موضوع اقتصاد، دام، کشاورزی، ورزش، علم طراحی و تدوین کنند و هر مسئول و فرمانداری که می‌آید طبق همان چشم انداز حرکت کند.

حسینعلی شهریاری به نمایندگی از نمایندگان استان پیشقدم شد و روز یکشنبه ١٩فروردین ماه جاری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سیاست لبخند دولت در مقابل فاجعه خشکسالی و مهاجرت مردم سیستان را فاجعه دانست.

*فریاد نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس

حسینعلی شهریاری به نمایندگی از نمایندگان استان پیشقدم شد و روز یکشنبه ١٩فروردین ماه جاری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سیاست لبخند دولت در مقابل فاجعه خشکسالی و مهاجرت مردم سیستان را فاجعه دانست و در تذکر شفاهی اظهار کرد: مزارع سیستان در حال سوختن است، بی توجهی به این معضل مهاجرت مردم را در پی دارد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی افزود: عدم تحقق و سوءتدبیر حقابه سیستان از افغانستان و سیاست لبخند در سیاست خارجی تبدیل به فاجعه ای گردیده که مرزداران غیور باید مهاجرت و مرز را تحویل کسانی دهند که دولت باید صدها میلیارد تومان برای تامین امنیت آن هزینه کند.

وی بیان کرد: مزارع سوخته حتی مورد استفاده دام ها نیز نمی‌شود، پرداخت فوری خسارات وارده به سیستانیها راهکار موقتی جلوگیری از مهاجرت است.

نماینده سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز 21 فروردین ماه جاری در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی اظهار کرد: نمی‌دانم با چه زبانی حرف بزنم تا مسئولان صدای مردم را بشنوند، مردم به دلیل بی‌آبی و خشکسالی و قطع آب هیرمند جان خود را از دست می‌دهند.

احمدعلی کیخا افزود: به خدا قسم وزارتخانه جهاد کشاورزی خواب است، مدیر بحران شما می‌گوید از مدیران استانی تقاضای رسیدگی دریافت نکردیم، این پدیده قابل پیش‌بینی بود، چرا اقدامی انجام نشده است، چرا وزیر جهاد کشاورزی به استان سفر نمی‌کند.

وی خطاب به وزیر امور خارجه گفت: آقای ظریف آیا از افغانستان می‌ترسید، چرا سفیر افغانستان را احضار نمی‌کنید؟ چرا سخنگوی شما ساکت مانده است، مگر این موضوع مسئله ملی نیست.

کیخا ادامه داد: چگونه است صدا و سیما هزار متر باغ گل محمدی سیستان را نشان می‌دهد اما مزارع خشک و سوخته مردم را نشان نمی‌دهد، چرا این مشکلات را به مقام معظم رهبری منعکس نمی‌کنید، چرا وقتی با مقام معظم رهبری جلسه تشکیل می‌دهید حتی یک نفر از نمایندگان استان را با خود همراه نمی‌کنید.

خشکسالی ادامه زندگی را برای کشاورزان سخت کرده است

نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: خشکسالی سبب شده تا اکثریت منابع آبی خشک شوند و شرایط ادامه زندگی برای کشاورزان و دامداران در مکان های فعلی از بین برود و به حاشیه شهرها کوچ کنند.

علی کرد با انتقاد از عملکرد دولت در هماهنگی و شناخت ظرفیت‌های روستاها تصریح کرد: به دلیل عدم توجه دولت به روستاها تعداد زیادی از روستاهای سیستان و بلوچستان تخلیه می‌شود و مردم به حاشیه‌نشینی روی می‌آورند و برای امرار معاش به فروش مواد مخدر و گسترش معضلات اجتماعی می پردازند.

نماینده مردم خاش و میرجاوه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نداشتن طرح و برنامه مناسب برای اشتغال باعث شده تا بسیاری از مردم در خیابان‌ها، جایگاه‌های سوخت، معابر سطح شهر و در ازدحام جمعیت به تکدی‌گری روی بیاورند.

و اما تیرخلاص مدیرکل دفتر ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان بر دل کشاورزان: دولت باید مجوز بدهد وگرنه بدون بیمه، پرداخت خسارت به کشاورزان بسیار سخت است.

غلامرضا اربابی به خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: آن دسته از مزارع کشاورزی که بیمه بوده خسارت‌ها ارزیابی و پیگیری لازم برای پرداخت خسارت انجام خواهد شد.

وی افزود: قانون می‌گوید باید مزارع بیمه باشد تا خسارت پرداخت شود و بابت آن بخش از مزارع که بیمه بودند خسارت به کشاورزان پرداخت می شود، آن دسته از مزارع کشاورزی که بیمه نبودند کار بسیار سخت است، اما پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد، باید دولت مجوز بدهد وگرنه بدون بیمه پرداخت خسارت بسیار سخت است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: مردم در بیمه کردن مزارع کشاورزی کوتاهی کردند، بیمه موضوع جدیدی نیست و باید موقع کشت بیمه می‌کردند، مردم از بیمه استقبال نکردند و این کار را سخت کرده، همه مسؤولان استان تلاش می‌کنند اما کار بسیار سخت است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 22 فروردین 97، کد مطلب: 13970122000045، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین