پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۱۷۳۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۶
در این خبر با عجیب ترین چیزهایی که تاکنون به عنوان پول از آنها استفاده شده است آشنا می‌شوید.
شعارسال: پول مورد استفاده انسان ها از شکل اولیه اش در دوران  باستان تا به امروز تغییرات زیادی کرده؛  از صدف های حلزونی و استخوان ها گرفته تا بیت کوین و پول الکترونیک. اگرچه سکه ها، اسکناس های امروزی و کارت های اعتباری با کاربردی گسترده تقریبا در همه جا پذیرفته شده اند، اما هنوز هم در بعضی نقاط دنیا از چیزهای عجیبی به عنوان روشی برای پرداخت استفاده می شود. در ادامه با برخی از این عجایب آشنا خواهید شد:

۱- خشت های ساخته شده از برگ چای


برای دوره ای طولانی، از قرن نهم تا بیستم، خشت های ساخته شده از برگ چای فشرده شده به عنوان شکلی از پول در سرزمین هایی مثل ترکمنستان، چین، مغولستان و بعضی از بخش های روسیه کاربردی گسترده داشتند. این خشت ها در اشکال و اندازه های مختلفی ساخته می شدند. به علاوه، کیفیت برگ چای مورد استفاده در خشت ها متفاوت بود و همین مسأله عامل تعیین کننده ی ارزش خشت بود.

۲- ادرار


حتما عجیب به نظر می رسد اما در زندان ها از ادرار به عنوان پول استفاده می شود. زندانیان گهگاه به طور تصادفی تحت آزمایش اعتیاد قرار می گیرند؛ به این ترتیب اگر مواد مخدر مصرف کرده باشند به دردسر خواهند افتاد. به همین دلیل ادرار زندانی هایی که اعتیاد ندارند در عوض خدماتی دیگر مبادله می شود.

۳- شوینده های لباس


ظاهرا در بعضی نقاط دنیا شوینده ی لباس معروف تاید به عنوان پول در میان دلالان مواد مخدر استفاده می شود. این ماده ی شوینده بسیار متداول است و فروختن آن کار ساده ای است. به همین دلیل آن را از فروشگاه ها می دزدند تا آن را با مواد مخدر مبادله کنند. برای مثال، در بازار سیاه یک تاید ۴ کیلوگرمی به اندازه ی ۱۰ دلار ماده ی مخدر گل یا کوکایین ارزش دارد.

۴- صلیب کاتانگا

به نظر می رسد این صلیب ها مربوط به دوران باستان هستند اما در حقیقت این اشکال مسی در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در بخش هایی از سرزمینی که امروزه جمهوری دموکراتیک کنگو نام دارد به عنوان پول استفاده می شدند. صلیب های کاتانگا در اندازه های مختلفی ساخته می شدند و هر یک به طور متوسط در حدود ۲۰ سانتیمتر قطر و نزدیک به ۱ کیلوگرم وزن داشتند.

۵- سنگ های رای

سنگ های رای احتمالا بزرگ ترین پول استفاده شده در تاریخ هستند. از این سنگ ها در جزیره ی یاپ و در حدود سال ۵۰۰ میلادی استفاده می شد. هر سنگ رای تاریخ خودش را دارد؛ نکته ای که تعیین کننده ی ارزش مادی آن بود. هر چه ساخت و انتقال سنگ دشوارتر بود، ارزش آن بیشتر می شد.

اگرچه پول های امروزی جایگزین این سنگ ها شده اند، اما ساکنان جزیره ی یاپ هنوز از این سنگ ها به عنوان پول در میان خودشان استفاده می کنند.

۶- مارهای لوبی

مردم لوبی از قبایل سرزمین غنا هستند و مارها نقش مهمی در فرهنگ آن ها داشتند. مردم لوبی که به کار کشاورزی مشغول بودند، زمان زیادی را در زمین هایشان سپری می کردند و در آنجا با مارهای زیادی مواجه می شدند. آن ها مارهای آهنینی ساختند که در اصل برای محافظت از خود استفاده می شدند و بعدها به عنوان پول در میان مردم محلی کاربرد پیدا کردند.

۷- دندان دلفین

به سختی می توان باور کرد اما امروزه در بعضی نقاط جزایر سالومون از دندان های دلفین ها به عنوان پول استفاده می شود. طبق تحقیقات، آمار ثبت شده از تعداد دلفین هایی که از سال ۱۹۷۶ تا ۲۰۱۳ به خاطر دندان هایشان کشته شدند بیش از ۱۵۴۰۰ بود.

۸- صدف

احتمالا صدف ها زیباترین شکل پول در این فهرست هستند. پول صدفی روزگاری در همه ی قاره ها از جمله امریکا، آسیا، افریقا و استرالیا رایج بود. باستان شناسان شواهدی پیدا کردند که نشان می دهد دست کم از سال ۱۲۰۰ پیش از میلاد، از صدف ها به عنوان شیوه ای برای پرداخت استفاده می شد. هنوز هم در بعضی نقاط دورافتاده ی دنیا از صدف به عنوان پول استفاده می شود.

۹- نوک تیر

استفاده از این پول باستانی در مناطق شمالی دریای سیاه رایج بوده و اولین معادل پول در این منطقه شناخته می شود. ارزش نوک تیرها به دلیل مقاومت جنس برنزی آن ها و کاربردشان به عنوان اسلحه بود. این پول ها در اشکال مختلفی ساخته می شدند و در نهایت شکلی شبیه به ماهی و دلفین پیدا کردند.

۱۰- پنیر پارمزان

مردم ایتالیا شیفته ی پنیر هستند. علاقه ی آن ها به پنیر به قدری است که بانک های ایتالیایی پنیر پامزان را به عنوان روشی برای پرداخت می پذیرند. از سال ۱۹۵۳، یک بانک محلی قرص های بزرگ پنیر پارمزان را به عنوان وثیقه ای برای وام های تجاری کوچک قبول می کند.

۱۱- در بطری

در بخش هایی از کشور کامرون، درهای شیشه ی نوشیدنی ها که با جایزه همراه هستند به عنوان پول استفاده می شود و به همین دلیل رقابت جدی ای در میان شرکت های تولید کننده ی نوشیدنی وجود دارد.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 25فروردین 1397، کدخبر: 6499715 ،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
0
0
خیلی جالب بود بسیار ممنونم از سایت خوبتون
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
چه اطلاعات جالبی واقعا چیزایی که حتی به فکر ما هم نمیرسه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
0
0
همین ها ارزششان از ریال ایران بیشتر است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین