پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۱۲۵۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
سازمان هدفمندی یارانه در حالی قرار است ٢٦ فروردین ماه، نخستین یارانه نقدی سال ٩٧ را به حساب سرپرستان خانوار واریز کند که نرخ دلار روزهای گذشته به گونه ای افسارگسیخته از مرز ٦٠٥٠ تومان گذشت.

شعارسال:سازمان هدفمندی یارانه در حالی قرار است ٢٦ فروردین ماه، نخستین یارانه نقدی سال ٩٧ را به حساب سرپرستان خانوار واریز کند که نرخ دلار روزهای گذشته به گونه ای افسارگسیخته از مرز ٦٠٥٠ تومان گذشت.

مطابق معمول سال های گذشته، نرخ ارز در ابتدای هر سال روندی نزولی به خود می گرفت، اما در سال 97 شرایط متفاوت و عجیبی در کشور رقم خورد تا جایی که خیابان های منتهی به صرافی ها شاید صحنه هایی عجیب بود و در بازار، اغتشاشات ارزی شکل گرفت و دلار را که در ایام نوروز به کانال 5000 هزار تومان رسیده بود در نهایت در آشفته بازار دو روز گذشته از مرز 6000 تومان عبور کرد و مردم این بار نه در صف های طولانی سبد کالا، بلکه در انتظار خرید ارز با سرمایه های هر چیز اندک خود ساعت ها منتظر ماندند. البته در دو شب گذشته دولت وارد کار شد و بعد از پنج سال وعده، در نهایت به صورت دستوری نرخ دلار با نرخ 4200 تومان در تمام بخش ها تصویب شد.

این شرایط در حالی رقم خورد که سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام کرده که 26 فروردین امسال و در هشتاد و ششمین مرحله به ازای هر یارانه بگیر ٤٥ هزار و ٥٠٠ تومان واریز می کند، اما امروز شرایط اقتصادی مردم متفاوت با نخستین دوره پرداخت یارانه نقدی است.

در نخستین مرحله پرداخت یارانه نقدی، دولت در آذر ماه ١٣٨٩ که نرخ دلار حدود ١٠٨٥ تومان بود به هر یارانه بگیر حدود ٤١.٩ دلار پرداخت کرد.

با توجه به شرایط اقتصادی امروز و افزایش نرخ دلار، در صورتی که دولت بتواند در سیاست دستوری خود، دلار را با نرخ 4200 تومان به خریداران عرضه کند، دولت به هر یارانه بگیر معادل 10.8 دلار پرداخت می کند، اما اقتصاددانان معتقدند در نوسانات ارزی احتمال افزایش نرخ تورم وجود دارد که به طور قطع زندگی قشر متوسط و ضعیف جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد و این رقم یارانه دیگر گره گشای زندگی آنها نخواهد بود.

بنابر اعلام رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، مبلغ یارانه‌های نقدی برای پرداخت در سال ۹۷ مبلغ ۴۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

استاد اقتصاد بین‌الملل دانشگاه اصفهان در خصوص تاثیر نوسانات نرخ ارز بر افزایش قیمت کالاها و زندگی مردم به خبرنگار ایسنا گفت: افزایش نرخ ارز بیشتر بر کالاهای صنعتی که نیاز بیشتری به دلار دارند تاثیر می‌گذارد، البته به صورت غیرمستقیم نیز بر افزایش قیمت ها اثرگذار و شرایط تورمی ایجاد خواهد شد.

کمیل طیبی با بیان اینکه در شرایط نوسانات ارزی احتمال افزایش نرخ تورم وجود دارد، اظهار کرد: پیش بینی دولت برای سال 97، تورم تک رقمی بود اما با توجه به شرایط موجود احتمال دارد نرخ تورم دورقمی و به رقم 13 تا 14 درصد افزایش یابد.

هم چنین دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان با اعتقاد بر اینکه اگر سیاست ارزی و دستوری دولت به درستی اجرا شود کشور درگیر تورم افسارگسیخته نخواهد نشد، گفت: با اجرای سیاست ارزی و سایر اقدامات پیش بینی شده در بودجه 97 و برنامه ششم توسعه، نرخ تورم دورقمی خواهد شد اما شرایطی همانند رقم نخواهد خورد.

محمد واعظ پیش بینی کرد: در صورت ثبات شرایط موجود، احتمال می رود نرخ تورم در سال 97 تا حدود 15 درصد افزایش یابد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تابناک، تاریخ انتشار 22فروردین 96، کد خبر: 789261 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
0
0
وضع اقتصادی ایران در این دوره واقعا افتضاح شده است ؛ قیمت دلار بسیار افزایش یافته است و ارزش پول ملی بسیار کاهش داشته است
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
0
0
این مقدار اینقدر کم است که به نظرم اصلا نباید در رسانه ها گفته شود
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
0
0
واقعا هم من مواق این دوستمونم...این خبر ها نباید رسانه ای بشه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین