پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۲۳۸۴۳
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶
اينجا بندرعباس است. پالايشگاه ستاره خليج‌فارس که به‌گفته مسئولان، بزرگ‌ترين پالايشگاه توليدکننده بنزين در جهان به شمار مي‌رود؛ پالايشگاهي که زماني محل دعواي دو دولت شده بود و درصد پيشرفتش را هر يک از دولت‌ها به دوران خود نسبت مي‌دادند. همان پالايشگاهي که مهرماه سال گذشته در يک روز، هيئت‌مديره‌اش با تغييرات اساسي روبه‌رو شد؛ اتفاقي که البته به گفته برخي منابع آگاه به سبب تلاش مديرعامل قبلي براي خواباندن اين صنعت و به تعليق‌درآوردن آن تعبير شده بود و زنگنه، سريعا جلوي آن ايستاد. اين پالايشگاه حالا رنگ‌وبوي ديگري دارد.

شعار سال: قرار است پس از اين گذشته پرفرازونشيب و پرهياهو، توليد بنزين فوق يورو5 را تا پايان سال جاري به 105ميليون ليتر در کشور برساند. عليرضا صادق‌آبادي، مديرعامل شرکت ملي پخش فراورده‌هاي نفتي، در نشست خبري اخير خود خبر داده فاز دوم پالايشگاه ستاره خليج‌فارس در کمتر از يک ماه ديگر با حضور رئيس‌جمهور افتتاح مي‌شود و فاز سوم در انتهاي سال ٩٧ به مدار مي‌آيد. او همچنين وعده داده به احتمال زياد از واردات بنزين هم تا اواخر ارديبهشت‌ماه خلاص مي‌شويم، البته ناگفته نماند که اين مقام مسئول بر پيش‌شرط ميزان مصرف و تقاضا هم تأکيد مي‌کند. «شرق» اين فرصت را مغتنم می‌شمارد تا دوباره بحث وجود مافياي بنزين را از سوي مسئولان محک بزند. از او درباره وجود مافيايي مي‌پرسم که به اعتقاد برخي کارشناسان سنگ لاي چرخ توليد بنزين در پالايشگاه ستاره خليج‌فارس گذاشته بودند. صادق‌آبادي البته با اين مفهوم کمي مشکل دارد و مي‌گويد: «از مافيا خبر ندارم، اما عده‌اي تجارت مي‌کنند و جلوي تجارتشان را نمي‌شود گرفت. ما هم بايد به اين زنجیره بپيونديم و در زنجيره صادرات فراورده قرار بگيريم او در ادامه صحبت‌هايش موضوع را به عدم مسئوليت‌پذيري هم پيوند داد و گفت:«ممکن است يک عده در جايي از دنيا بگويند مافياي بنزين داريم. هرکسي در دنيا دنبال سود خود است، اما نمي‌شود همه‌چيز را مافيا اطلاق کرد». او ادامه مي‌دهد: «اينکه بگوييم مافياي بنزين نگذاشته پالايشگاه خليج‌فارس ساخته شود، اين‌طور نيست. در کشور نهادهاي امنيتي زيادي وجود دارد و اين‌طور نيست که برخي از جايي از دنيا مافيا ايجاد کنند و ما هم کاري نکنيم
اين مقام مسئول معتقد است بهترين راه‌ براي توجيه ضعف خود آن است که بگوييم مافيا بوده که نگذاشته اينجا را بسازيم، اما بايد توجه داشت که وقتي قيمت بنزين در بازه 60 تا 70 سنتي است و در داخل کشور بنزين را هزار تومان مي‌فروشيم، فاصله زيادي بين اين دو قيمت وجود دارد و در تجارت هم همه به دنبال سود خود هستند. بايد توجه کنيم که کاهش مصرف بنزين، موجودي قابل توجهي ايجاد مي‌کند که با درآمد آن مي‌توان رشد براي کشور را به همراه آورد و روي آن بايد تمرکز کرد.
صادق‌آبادي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود از افتتاح فاز دوم پالايشگاه ستاره خليج‌فارس در کمتر از يک ماه ديگر با حضور رئيس‌جمهور خبر داد. او درباره وضعيت توليد بنزين يورو٤ در پالايشگاه‌هاي اراک، تبريز، اصفهان و آبادان توضيح داد: به طور کلي از اين پالايشگاه‌ها ٣٢ ميليون ليتر در روز بنزين يورو٤ توليد مي‌شود و متوسط عملکرد روزانه ٢٨ ميليون ليتر است. ميزان توليد بنزين يورو٤ در پالايشگاه ستاره خليج‌فارس ١١ميليون ليتر در روز است. صادق‌آبادي درباره چشم‌انداز توليد بنزين يورو4 در انتهاي سال ۱۳۹۷ گفت: به‌طور‌کلي ميزان توليد بنزين يورو4 تا انتهاي سال ١٣٩٧ به ٢٨ ميليون ليتر و ظرفيت ٢.٥ ميليون ليتر در پالايشگاه لاوان تا شهريور به سه ميليون ليتر مي‌رسد. ظرفيت بنزين يورو4 در پالايشگاه آبادان هم به نه تا ١٠ ميليون ليتر مي‌رسد که دو ميليون آن بنزين سبز است.
او درباره توليد بنزين يورو٥ هم گفت: توليد بنزين يورو٥ در فاز اول ستاره ١٢ ميليون ليتر در روز بود که در فازهای دو و سه به ٣٦ ميليون ليتر مي‌رسد. به طور کلي بايد طبق قانون هواي پاک از ١٠٥ ميليون ليتر توليد بنزين در کشور ٨٨ ميليون ليتر تا سال ۱۳۹۹ طبق استاندارد يورو باشد که اين هدف تا آخر سال ٩٧ محقق مي‌شود.

نه درصد رشد مصرف بنزين در سال 96
مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي درباره متوسط مصرف بنزين در کشور، اظهار کرد: متوسط مصرف بنزين در ماه فروردين‌ ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۳ درصد رشد داشته و ميزان نفت‌گاز نيز ۱۰ درصد رشد داشته است. به‌طور کلي متوسط ميزان مصرف بنزين در سال ۱۳۹۰ نسبت به سال ۱۳۸۹، ۵.۹۳ درصد، در سال ۱۳۹۱ نسبت به سال ۱۳۹۰، ۷.۸۵ درصد، در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال ۱۳۹۱، ۱.۷۴ درصد، در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۹۲، دو درصد، در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳، ۵.۲۸ درصد رشد داشته و پيش‌بيني مي‌شود در سال ۱۳۹۷، نه درصد رشد مصرف داشته باشيم.

سال 97، سال اورهال پالايشگاه‌ها
صادق‌آبادي تأکيد کرد: در سال ۱۳۹۷ تقريبا همه پالايشگاه‌ها وارد تعميرات اساسي و نيمه‌اساسي مي‌شوند و سعي شده برنامه اورهال طوري باشد که کمترين تأثير را در متوسط ميزان توليد داشته باشد.
امضاي قرارداد يکي از پالايشگاه‌هاي سيراف با شرکت چيني
صادق‌آبادي با اشاره به فرايند تکميل پالايشگاه سيراف، گفت: ال‌سي چهار پالايشگاه نافذ شده است و يکي از پالايشگاه‌ها براي انعقاد قرارداد با يک شرکت چيني در حال مذاکره است. در سه پالايشگاه ديگر هنوز قرارداد APC نافذ نشده است، اما کنسرسيومي از شرکت‌هاي ايراني در حال مذاکره هستند.

پيش‌بيني تأثير تحريم‌هاي احتمالي عليه ايران بر پالايشگاه کشور
او در مورد تحريم‌هاي احتمالي عليه ايران و تأثير آن بر پالايشگاه‌هاي کشور، اظهار کرد: در حال حاضر تجهيزات مختلف همه پروژه‌ها خريداري شده است. تجربه ايران در صنعت پالايشگاه‌سازي فوق‌العاده است. ايران توانست پيچيده‌ترين تجهيزات را در پالايشگاه ستاره بسازد، بنابراين نمي‌توان گفت اگر تحريم‌ها بازگردد، نمي‌توان کاري کرد. در تحريم‌ها ظرفيت‌هاي بسياري در کشور ايجاد شد و نمونه آن ساخت پالايشگاه ستاره است که بزرگ‌ترين پالايشگاه دنيا محسوب مي‌شود.

کاهش ۱۵۰۰ميلياردتوماني بودجه پالايش و پخش
مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي از کاهش هزارو 500 ميلياردي بودجه شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي در سال ۱۳۹۷ خبر داد و گفت: هر سال در يکي از رديف‌هاي بودجه بندي به نام عوارض توسعه و نوسازي وجود داشت که پنج درصد از عوايد اين شرکت به نوسازي خطوط لوله و زيرساخت‌ها اختصاص مي‌يافت که اين بند در سال ۱۳۹۷ حذف شده است و بايد از راه‌هاي ديگر تأمين شود.
او در ادامه با بيان اينکه بودجه ۲۶۰ميليون‌يورويي از سوي رئيس‌جمهور براي ستاره تصويب شد، اظهار کرد: از اين ميزان ۱۲۰ ميليون يورو از محل فروش فراورده تأمين شده و ۱۲۰ ميليون يورو هم از صندوق توسعه ملي نافذ مي‌شود؛ از سوي ديگر در اين مدت طلب زيادي از سازندگان و پيمانکاران اخذ شده و مشکلي در اين رابطه وجود ندارد.

آخرين ميزان توليد بنزين در فاز دوم ستاره
بازديد از پالايشگاه خليج‌فارس که در سه فاز قرار است توليد بنزين در کشور را بر دوش بکشد، زماني طولاني نبود. اما همين زمان اندک کافي بود تا مشخص شود تلاش‌ها براي اين حميت ملي تا چه اندازه است.
محمدعلي دادور، مديرعامل پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج‌فارس در حاشيه بازديد از اين پالايشگاه در مورد آخرين ميزان توليد بنزين در فاز دوم پالايشگاه ستاره خليج فارس، گفت: در ابتدا از اين فاز ۱۱ ميليون ليتر بنزين توليد شد که به ۱۶ ميليون ليتر رسيده و در پنج ارديبهشت‌ ماه به 24 ميليون ليتر مي‌رسد؛ کيفيت آن هم فوق يورو۵ است. او با بيان اينکه طراحي اين پالايشگاه براساس بنزين يورو4 است، افزود: با اين حال اکنون بنزين فوق يورو5 است زيرا براساس استاندارد يورو5، بايد کمتر از ۱۰ باشد که بنزين ستاره کمتر از نيم PPM گوگرد دارد.

هيچ خارجي‌اي در پالايشگاه نيست
احد آبادمبيک، رئيس آتش‌نشاني پالايشگاه ستاره خليج‌فارس، هم در تأييد اين حرف مديرعامل مي‌گويد: اروپا هنوز نتوانسته استانداردي براي بنزين توليدي پالايشگاه ستاره خليج‌فارس تعريف کند. اين در حالي است که يک خارجي در اين پروژه نيست و همه کارها را ايراني‌ها انجام داده‌اند. ‌
او همچنين بر ايمني بالاي پالايشگاه تأکيد کرده و مي‌گويد: پالايشگاه ستاره خليج‌فارس، تنها پالايشگاهي است که تيم مداخله سريع درخصوص نجات جان کارکنان و حفاظت از تأسيسات و جان کارکنان تشکيل داده و با توجه به شرايطي که در پالايشگاه حاکم است، به علت استقرار تيم‌هاي آتش‌نشاني در طول شبانه‌روز به‌صورت آماده‌باش تاکنون حادثه منجر به جرح و آسيب به تأسيسات رخ نداده است.

واردات قطعات از چين و کره در زمان تحريم
بهزاد مهدوي‌کامياب، مدير بخش ساخت سايت مشکلات حضور پيمانکار (خاتم‌الانبيا) در اين طرح را اين‌گونه برمي‌شمرد: «مرحله اول حضور شرکت فرادست انرژي فلات در پالايشگاه به سبب وجود تحريم‌ها و کمبود نقدينگي با مشکل همراه بود. مجبور شديم خيلي از تکنولوژي‌ها را وارد کنيم، اما پس از برجام روند کار پالايشگاه تسريع پيدا کرد و مشکل نقدينگي، واردات و ساخت هم حل شد که موجب شد بهره‌برداري پالايشگاه سرعت يابد
کامياب در رابطه با مشکلات واردات قطعات در زمان تحريم‌ها نيز اين‌گونه مي‌گويد: در آن زمان با مشکل روبه‌رو شديم و بسياري از سفارش تجهيزات اروپايي خودبه‌خود لغو شد و مجبور شديم واردات قطعات و برخي از مواد اوليه را از کره و چين داشته باشيم، اما اکنون اگر دوباره تحريم شويم، ديگر آموخته داريم و مي‌توانيم مشکل را خودمان حل کنيم.

حقوق اندک کارگران با وجود توليد بالاي ستاره
کمي در پالايشگاه مي‌چرخم و با چند نفر از کارگران هم‌صحبت مي‌شوم. با وجودي که اوضاع توليد در پالايشگاه خوب پيش مي‌رود، اما به نظر مي‌رسد اوضاع آنها چندان بر وفق مراد نيست. آنها مي‌گويند مجبور هستند 16 تا 17 ساعت در روز کار کنند، اما حقوقشان همان يک‌ميليون‌و 200 هزار تومان است و آن هم با تعويق به دستشان مي‌رسد.
طناب اقتصاد ايران آن‌قدر بد گره خورده که مشخص نيست چرا هر کار درست و اصولي‌اي هم که انجام شود، باز هم يک جاي کار مي‌لنگد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 2 اردیبهشت 97، شماره: 3129


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین