پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۰۴۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۲
وزارت کشاورزی هند قصد دارد با برنامه ریزی منسجم و با حضور در بازارهای جهانی، صادرات محصولات کشاورزی خود را به ۱۰۰ میلیارد دلار رسانده و از این طریق درآمد کشاورزان را به بیش از ۲ برابر میزان فعلی افزایش دهد. این درحالیست که در طول سال های اخیر به دلیل کاهش قیمت محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی، میزان صادرات هند در این بخش با کاهش همراه بوده است.

شعارسال: صادرات محصولات کشاورزی هند طی بازه ده ساله ۲۰۱۴-۲۰۰۴ به ۵ برابر افزایش پیدا کرده و از ۸.۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۴ به ۴۲.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ رسیده است. همچنین تراز تجاری بخش کشاورزی این کشور طی این مدت با افزایش ۷ برابری از مثبت ۷.۳ میلیارد دلار به ۲۷ میلیارد دلار رسیده است.

اما طی دوسال اخیر میزان صادرات محصولات کشاورزی در هند دچار کاهش شده و در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به ترتیب به ۳۲ و ۳۳ میلیارد رسیده است.

همچنین مازاد تجاری بخش کشاورزی نیز طی این مدت به مثبت ۹.۵ میلیارد دلار و مثبت ۷.۸ میلیاد دلار کاهش پیدا کرد که نشان دهنده اوضاع وخیم بازار محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی است.

طبق پیش بینی های صورت گرفته در سال جاری نیز میزان صادرات محصولات کشاورزی در هندوستان به ۳۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

کاهش قیمت در بازارهای جهانی دلیل اصلی کاهش صادرات کشاورزی هند

پیش نویس سیاست صادراتی دولت هند، محصولات قابل رقابت در بازارهای جهانی را برنج، گوشت، ادویه جات، میوه و سبزیجات، قهوه، قند، دانه های روغنی و آجیل دانسته است که حدود ۸۰ درصد از سبد صادراتی هند را پوشش می دهد.

مطالعات اخیر در هند نشان می دهد، طی سال های اخیر علیرغم رقابتی بودن کالاهای هندی در بازارهای جهانی به دلیل کاهش قیمت محصولات مشابه خارجی، میزان صادرات هند با افت مواجه شده است.

هند به دنبال صادرات ۱۰۰ میلیارد دلاری محصولات کشاورزی

وزارت کشاورزی دولت هند به دلیل کاهش صادرات محصولات کشاورزی و درآمد کشاورزان خود در تلاش است تا افزایش صادرات محصولات کشاورزی به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار تا سال ۲۳-۲۰۲۲ را محقق نماید.

این موضوع از طرف وزیر کشاورزی هندوستان و گزارش کمیته دالوی هندوستان تایید شده است و طبق سیاست جدید دولت هند درآمد کشاورزان در این بازه چندساله از طریق رشد صادرات، افزایش پیدا خواهد کرد.

ناهماهنگی وزارت بازرگانی هند با سیاست صادراتی وزارت کشاورزی هند

اما بر خلاف گزارش وزارت کشاورزی هند، وزرات بازرگانی این کشور هدف صادراتی در بخش کشاورزی تا سال ۲۳-۲۰۲۲ را حدود ۶۰ میلیارد دلار پیش بینی کرده است؛ که با رقم اعلامی از سوی وزارت کشاورزی هند تفاوت فاحشی دارد.

نکته ی جالب در آمار منتشر شده از سوی دو وزارتخانه دولتی هند ناهماهنگی این دو دستگاه دولتی با یکدیگر است و تحت این شرایط مشخص نیست مسئول محقق کردن رشد صادرات در هند چه دستگاهی خواهد بود.

با اینحال در نظر گرفتن سیاست حمایت از افزایش صادرات محصولات کشاورزی، یکی از سیاست های اصلی دولت هند است که تمامی وزارتخانه های این کشور بر آن اتفاق نظر دارند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی مقاومتی نیوز، تاریخ انتشار: 3اردیبهشت1397 ، کدخبر: 52042: www.moqavemati.net
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
0
0
کاش دولت ما و دستگاه دیپلماسی ما هم یاد بگیرن
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
0
کاش یکم مسئولینمون عبرت بگیرن
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین