پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۹۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
شورای عالی آب پاکستان به دولت این کشور هشدار داده است که تا سال ۲۰۲۵ بحران آب بیشتر مناطق این کشور را در برخواهد گرفت. به همین منظور مسئولین این کشور با سیاست هایی از جمله بهبود بهره وری آب در بخش کشاورزی، ارتقاء زیرساخت های آب و مدیریت زیست محیطی به دنبال حل این مشکل هستند.

شعار سال: اخیرا شورای عالی آب پاکستان به مقامات دولتی هشدار داده است که در صورت انجام ندادن اقدامات جدی در برای حفظ و تولید منابع آبی، این کشور تا سال ۲۰۲۵ با بحران جدی آب روبرو خواهد شد.

در حال حاضر کمبود شدید آب تاثیر منفی ای بر بهداشت عمومی و اقتصاد پاکستان داشته است. امنیت ۸۰ درصد از آب عرضه شده در این کشور در خطر است و همین عامل همراه با کمبود آب و بیماری های ناشی از آن سبب از بین رفتن ۱.۴۴ درصد تولید ناخالص داخلی پاکستان شده است.

دولت پاکستان برای حل این مشکل تاکنون اقداماتی زیادی انجام داده است؛ ولی آنچه که در حال حاضر مورد نیاز است یک سیاست ملی جامع و هماهنگ در موضوع آب است.

تقریبا ۹۵ درصد از آب پاکستان برای کشاورزی استفاده می شود و ۶۰ درصد مردم این کشور به طور مستقیم در فعالیت های کشاورزی و دامداری اشتغال دارند و بیش از ۸۰ درصد صادرات آن مبتنی بر این بخش هاست.

پاکستان یکی از ۳۶ کشور دارای تنش آبی در جهان است

با وجود داشتن بزرگترین یخچال های جهان، پاکستان جزو ۳۶ کشور محسوب می شود که به شدت دچار تنش آبی است. این در حالی است که با سیر صعودی افزایش جمعیت این کشور تقاضا برای مصرف آب نیز بیشتر شده است.

بحران آب همراه با تنش های سیاسی پاکستان با کشورهای همسایه خود بر سر آب های مرزی، می تواند زمینه ساز تهدیدی جدی برای ثبات و امنیت این کشور باشد. بنابراین برنامه ریزی برای جلوگیری از آن ضروری به نظر می رسد.

به همین دلیل پاکستان به دنبال اهداف توسعه پایدار از جمله مدیریت با ثبات آب، بهره وری در استفاده از آن و مدیریت یکپارچه منابع آبی است و با توجه به پیش بینی بحران آب تا سال ۲۰۲۵ در پاکستان، مسئولین این کشور به دنبال افزایش ذخیره سازی آب در سفره های زیر زمینی، افزایش ۲۰ درصدی بهره وری در کشاورزی و دسترسی به آب سالم برای مردم هستند.

اقتصاد پاکستان به حفظ منابع آبی وابسته است

کارشناسان معتقدند سرمایه گذاری وسیع در بخش آب به توسعه اجتماعی و اقتصادی پاکستان کمک شایانی می کند. به همین دلیل این کشور نیازمند طرح ریزی یک سیاست ملی مناسب برای مدیریت یکپارچه منابع آبی خود است.

بنیاد آسیا نیز به پاکستانی ها اصول پنج گانه ای را برای گنجاندن در سیاست های ملی آب ارائه کرده است که شامل مواد زیر می باشند: بهبود دسترسی فقرا و بی خانمان ها به آب، تامین آب شهری و روستایی، حفاظت از حوضه آبی ایندوس و زیر ساخت های آن، بهبود نهادهای مدیریتی و حاکمیتی آب و ایجاد پایگاه علمی برای بررسی ابعاد اجتماعی آب.

در کنفرانسی که به تازگی برای ارائه راهکارهای حل بحران آب در پاکستان برگزار شده است نیز شرکت کنندگان بر بهبود بهره وری آب در بخش کشاورزی، ارتقاء زیرساخت های آب، مدیریت زیست محیطی، انتقال آب به مناطق خشک برای کشاورزی، بهبود ارتباطات مرزی و ورود بخش خصوصی به این موضوع، تاکید کردند.

اخذ مالیات و افزایش تعرفه ها در پاکستان جهت کاهش مصرف آب

با توجه به اینکه بخش کشاورزی ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل داده و بزرگترین مصرف کننده آب محسوب می شود، اگر یک میلیارد دلار برای هر میلیون هکتار از آب مصرفی در بخش کشاورزی اختصاص یابد، تولید کل ناخالص ملی در بخش کشاورزی سالانه از ۵۰ میلیارد دلار کنونی به ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

به همین ترتیب، دولت باید با بهره گیری از اخذ مالیات از مردم و افزایش تعرفه های مصرف آب تمرکز خود را بر بهره وری در استفاده از آب در سایر بخش ها از جمله کشاورزی بگذارد و از بهره برداری بیش از حد آب های زیر زمینی ممانعت نماید؛ تا از این طریق به نگهداری زیرساخت های آب، کاهش مصرف آن، تامین بودجه تصفیه آب و نگهداری و تعمیر سیستم های آبی کمک کند.

پاکستان قصد دارد تا سال ۲۰۴۷ به یکی از ۱۰ اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود؛ به همین دلیل و با توجه به اهمیت آب در اقتصاد این کشور، مدیریت صحیح منابع آبی یکی از الزامات تحقق این هدف است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مقاومتی، تاریخ انتشار 6 اردیبهشت 97 ، کد مطلب: 52558، www.moqavemati.net


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
0
0
مدیریت بحران آبی ما خود دچار یک بحران است که ناشی از فقدان یک مدیریت صحیح در کشور است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین