پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۹۵۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
کاهش منابع آبی و سوء مصرف آب در بخش‎های مختلف از جمله در بخش کشاورزی یکی از مسائل مهم کشور است و بر این اساس مدیریت منابع آب در برنامه‎های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت یک ضرورت اساسی است.

شعار سال: جلال محمودزاده، نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این مطلب گفت: متاسفانه عمده آبیاری انجام شده در سطح کشورمان سنتی است و در حال حاضر تنها دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی آبی تحت پوشش آبیاری مکانیزه است و براساس برنامه ششم توسعه این رقم باید به حدود پنج میلیون ۵۰۰ هزار هکتار برسد.

وی افزود: در حال حاضر بیشتر مزارع از طریق سیستم غرق آبی در کشور آبیاری میشود و این در حالی است که راندمان این روش در بهترین حالت ۳۵ درصد است. با توجه به مصرف حدود ۸۷ تا ۹۰ درصد آب کشور در بخش کشاورزی متوجه می‏شویم که اتحاذ راهکارهایی برای مدیریت منابع آب و ارتقای روش های آبیاری از چه اهمیت بالایی برخوردار است.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه شاهد کاهش میانگین بارندگی در کشور هستیم و از آبهای زیر رمینی هم به شدت در حال بهره برداری هستیم، گفت: این مسئله اتخاذ راهکارهایی برای مدیریت منابع در کشتهای بهاره را هم الزامی میکند و میطلبد که سرمایهگذاریهای مناسبی هم برای ترویج استفاده از سیستمهای نوین آبیاری در کشور به اجرا در بیاد که خوشبختانه در دولتهای یازدهم و دوازدهم شاهد تحرکات و تصمیمهای مناسبی در این حوزه هستیم که باید سرعت آنها افزایش یابد.

محمودزاده همکاری دولت و کشاورزان و ذی نفعان در حوزه بهره برداری از منابع آب را دو مولفه مهم در موفقیت برنامههای صرفه جویی در مصرف آب و مدیریت منابع آبی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در قوانین بالادستی کشور از جمله در مواد ۳۱ تا ۳۶ برنامه ششم توسعه توجه مناسبی به مدیریت منابع آبی کشور صورت گرفته است و مجلس هم برای بهره برداری دولت از این مواد قانونی و اجرای برنامههای مد نظر در این حوزه آمادگی همکاری دارد.

وی اصلاح الگوی کشت را یکی از راهکارهای مهم در مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: باید با ایجاد مشوقهایی کشاورزان را تشویق کرد که به سمت کشت محصولاتی که نیاز کم تری به آب دارند بروند و از کاشت محصولات آب بر خصوصا در مناطقی که مشکل آب حادتر است پرهیز کنند.

محمودزاده اجرایی شدن این مهم را در گرو ایجاد توجیه اقتصادی برای کشاورزان در حوزه کاشت محصولات کم آب بر دانست با اشاره به سیاست مناسب در حوزه خرید تضمینی گندم، گفت: چنین اقداماتی باید در سایر حوزهها گسترس یابد.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: استفاده از روشهای نوین کشت و به عنوان مثال جایگزین کردن نشاء کاری به جای کاشت دانه یکی از راهکارهای مهم در این حوزه است و در کشت های بهاره باید با فرهنگ سازی و هماهنگی کشاورزان محدودیت هایی برای محصولات آب بر هم در برخی مناطق ایجاد شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی دولت، تاریخ 25 بهمن 96، کد مطلب: 305009: www.dolat.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
به تنهایی با جلوگیری اصول مند از روش غرقابی میتونن مشکل کمبود اب تو کشورو براحتی تعدیل کنن
.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
0
0
با مدرنیزه کردن وسایل کشاورزی و گذاشتن بودجه برای تعمیرات و قرار دادن تسهیلات به راحتی میشه بازه رو چند برابر کردن
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۱
0
0
یعنی اینقد سخت مدیریت استفاده اب در کشاورزی ؟؟؟؟؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین