پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۲۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
مدیرکل امور عشایری سمنان با اشاره به خشکسالی در استان از توزیع ۱۸ هزار و۵۰۰ تن جو علوفه‌ای در بین عشایر طی سال گذشته خبر داد و گفت: برای سال جاری ۲۰ هزار تن جو پیش بینی شده است.
شعار سال: مدیرکل امور عشایری سمنان با اشاره به خشکسالی در استان از توزیع ۱۸ هزار و۵۰۰ تن جو علوفه‌ای در بین عشایر طی سال گذشته خبر داد و گفت: برای سال جاری ۲۰ هزار تن جو پیش بینی شده است.

حمیدرضا حسینی ، بابیان اینکه برآورد ریالی خسارت سرمازدگی به عشایر استان در دست پیگیری قرار دارد، ابراز داشت: برف و بوران ماه گذشته باعث گرفتار شدن عشایر در مسیر عبوری کوچ شمال دامغان منطقه قوشه، میان جاده مهدی‌شهر و منطقه افتر سرخه شد.

 وی بابیان اینکه خسارت سرمازدگی به عشایر استان کمتر از پنج درصد است، افزود: با کمک بسیج عشایری هشت تن علوفه، ۵۰ تخته چادر و ملزومات ازجمله نان و سوخت گازوئیل در بین عشایر سمنان توزیع و ۲۰ بلوک گله سامان‌دهی شد که اگر این امر صورت نمی‌گرفت افزایش تلفات بیش از این مقدار در استان دور از انتظار نبود.

* اختصاص ۹۱میلیارد تومان اعتبار برای تامین خشکسالی در عشایر

مدیرکل امور عشایری استان سمنان بزرگ‌ترین مشکل عشایر را خشک‌سالی عنوان کرد و ابراز داشت: ۹۱ میلیارد تومان اعتبار برای کاهش مشکلات خشک‌سالی مناطق عشایر در نظر گرفته شد که سال گذشته برای گذر از این بحران ۳۱ میلیون لیتر آب‌رسانی سیار در مسیر کوچ و سامانه‌های استقراری، خرید منبع ذخیره آب و تانکرهای آب‌رسان، مرمت و لایروبی قنوات، چشمه‌ها و چاه‌ها صورت گرفت.

حسینی ضمن بیان اینکه با توجه به تأثیر مستقیم خشک‌سالی بر زندگی عشایر بحث تأمین نهاده‌ها نیز در امور عشایری پیگیری می‌شود، تصریح کرد: وضعیت مراتع در قشلاق با شرایط خوبی همراه نیست لذا ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن نهاده دامی جو علوفه‌ای در بین عشایر توزیع‌شده است.

وی افزود: پنج هزار و ۵۰۰ تن به‌صورت مدت‌دار و ۱۳ هزار تن به‌صورت یارانه دار نهاده دامی بین عشایر برای دام‌ها توزیع شد و طبق پیش‌بینی در سال جاری، با توجه به شرایط ۲۰ هزار تن نهاده دامی و علوفه‌ای منظور خواهد شد.

* انجام ۴۵درصد کوچ برون استانی

مدیرکل امور عشایری استان سمنان ضمن بیان اینکه امسال به دلیل گرمای هوا و مناسب بودن پوشش گیاهی در مناطق قشلاقی کوچ بهاره زودتر از موعد انجام شد، ابراز داشت: آغاز کوچ بهاره ۱۵ اردیبهشت بود اما امسال از ۱۵ فروردین آغاز شد و بر این اساس دو میلیون لیتر آب‌رسانی در مسیر کوچ عشایر انجام شد.

حسینی در ادامه با اشاره به نامناسب بودن میانگین بارش نزولات آسمانی در استان سمنان طی سال جاری، گفت: حدود ۴۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش بارندگی مواجه بودیم و چشمه‌سارها و قنوات ازنظر منابع آبی دچار افت شدید شدند لذا بخش عمده‌ای از کوچ امسال ماشینی انجام شد.

وی افزود: بخشی از عشایر استان سمنان درون کوچ و حدود ۴۵ درصد جمعیت آن‌ها بیرون از استان کوچ می‌کنند و اغلب در مناطق ییلاقی مازندران، تهران و البرز مستقرشده و فصل ییلاقی را در استان‌های هم‌جوار می‌گذرانند که کوچ آن‌ها نیز از طریق ماشین انجام شد.

* توزیع ۴۰میلیارد ریال تسهیلات

مدیرکل امور عشایری استان سمنان بابیان اینکه به‌منظور جبران خشک‌سالی پرداخت منابع تسهیلاتی به مبلغ ۷۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال از سال گذشته آغازشده است، ابراز داشت: اخیراً نیز ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات مجدد در بین عشایر توزیع شد.

حسینی در ادامه تصریح کرد: در قالب‌بند ب ماده ۵۲ سرمایه در گردش ۳۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه با سود چهار درصد و با بازگشت پنج‌ساله طی سال گذشته در بین عشایر استان توزیع شد.

وی افزود: برای تأمین علوفه باهدف پرواربندی و جبران خسارات ناشی از خشک‌سالی ۲۷ میلیارد ریال نیز در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه چهار درصد در بین عشایر طی سال ۹۷ باهدف تأمین نقدینگی و جبران خسارت ناشی از خشک‌سالی توزیع می‌شود.

* اشتغال ۷۰ نفر در بخش عشایر

مدیرکل امور عشایری استان سمنان بابیان اینکه سال گذشته ۹ هزار و ۳۳۰ تن گوشت قرمز و شش هزار و ۴۰۰ تن شیر و انواع فرآورده‌های لبنی توسط عشایر استان تولید شد، ابراز داشت: پیش‌بینی می‌شود با منابع تسهیلاتی خوبی که در نظر گرفته‌شده است امسال نیز بتوانیم همین میزان تولید را در استان شاهد باشیم.

حسینی در ادامه تصریح کرد: بحث تأمین نقدینگی برای حفظ جمعیت دامی عشایر و جلوگیری از فروش دام مولد در دستور کار قرار دارد که با حمایت از تولیدات عشایر طی سال گذشته ۷۰ اشتغال جدید ایجاد و پیش‌بینی‌ها حاکی از تعهد اشتغال ۷۰ نفر دیگر در سال جاری است.

وی بابیان اینکه ۱۶ هزار متر مربع معادل ۳۵ درصد صنایع‌دستی استان توسط عشایر تولید می‌شود، افزود: با حمایت از صنایع‌دستی در بین عشایر علاوه بر توانمندسازی بانوان و حفظ صنایع‌دستی به اشتغال نیز کمک خواهد شد که تأمین تسهیلات بانکی در این بخش نیز با جدیت دنبال می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1397، کدخبر: 4280387 ، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
0
باید به عشایر بیش از همه در زمینه های مختلف رسیدگی بشه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین