پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۳۲۰
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس با اشاره به قرارداد ایران با بوئینگ برای خرید و تحویل 120 فروند هواپیما گفت: هیچ هواپیمای بوئینگ به ایران تحویل داده نشد.

شعارسال: طی هفته های گذشته مقامات ارشد بوئینگ در موضع‌گیری جدید از تعویق تحویل اولین سری هواپیماهای سفارشی به ایران خبر دادند. گفته می‌شود موعد تحویل هواپیماهای ۷۷۷ به ایران از سال‌جاری میلادی به سال ۲۰۱۹ موکول شده است.

این در حالی است که خبرها حاکی از آن بود که ترامپ به‌دنبال ابطال توافقنامه بوئینگ و ایران است. روزنامه صهیونیستی جروزالم پست مدعی شد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا تلاش می‌کند توافقنامه شرکت بوئینگ و ایران را باطل کند. این روزنامه صهیونیستی در گزارشی به قلم «میچل ویلنر» در پایگاه اینترنتی خود نوشت: دولت دونالد ترامپ در حال اجرای طرحی است که قرارداد 16 میلیارد دلاری ایران و شرکت هواپیماسازی بوئینگ را ابطال کند.

هفته گذشته یک روزنامه‌نگار آمریکایی توئیتی منتشر کرد و در آن به نقل ازمقامات بوئینگ اعلام کرد موعد تحویل هواپیمای ۷۷۷ به ایران به سال ۲۰۱۹ موکول شده است.

در پی این توییت، خبرگزاری رویترز در تماس تلفنی با مقامات بوئینگ، درباره این تصمیم از آنها سوال کرد و مقامات بوئینگ اعلام کردند که برای جت‌هایی که قرار بود امسال به ایران تحویل دهند، مقاصد جدیدی پیدا کرده‌اند. مدیرعامل بوئینگ در گفت‌وگوی تلفنی با رویترز اشاره کرد که به علت افزایش تقاضا، بوئینگ دیگر نگران نیست که سقوط توافق هسته‌ای به خط تولید جت ۷۷۷ این شرکت آسیب بزند و صدها شغل را به مخاطره بی‌اندازد.

دنیس مویلینبرگ، مدیر اجرایی ارشد بوئینگ گفت: امسال ما هیچ تحویل هواپیمایی به ایران در زمان‌بندی خود نداریم و تولید این هواپیماها مطابق با روند تحولات دولت آمریکا به تعویق افتاده است.

این در حالی است که بوئینگ در سال ۲۰۱۶ توافق کرد که ۸۰ فروند هواپیما به ایران بفروشد. از این میان، ۱۵ هواپیما از سری جت ۷۷۷-۳۰۰ER برد بلند بودند که بوئینگ برای آنها مجوز صادرات دولت آمریکا را دریافت کرده بود. قرار بود ۳ فروند از این جت‌های ۷۷۷ امسال به ایران تحویل شوند، اما بوئینگ دوباره نوبت تحویل آنها را با خریداران دیگر خود عوض کرده است و آنها را به امارات تحویل خواهد داد.

پایگاه خبری المانیتور به نقل از یک مدیر ارشد بویینگ خبر فرستاده شدن بوئینگ‌های ایرانی به امارات نوشته است: حس آشنایی وجود دارد که بوئینگ، کشورهای دیگری نظیر امارات را برای فروش سفارش‌های ایران در نظر گرفته است.

*مذاکره ایرلاین ایرانی با آمریکایی‌ها برای خرید ۲۰ هواپیمای بوئینگ

اما در حالی تحویل هواپیماهای بوئینگ به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در‌هاله‌ای از ابهام قرار گرفته که مدیرعامل قشم‌ایر از مذاکره با این شرکت آمریکایی برای خرید ۲۰ فروند هواپیما خبر داد. محمود شکرآبی در حاشیه افتتاح کترینگ هما درباره برنامه نوسازی ناوگان،‌ گفت: توسعه ناوگان هواپیمایی در حال حاضر به شرایط خاص کنونی بستگی دارد، با توجه به وضعیتی که برای ارز پیش آمده، مقداری دست و بال ما -در نوسازی ناوگان- بسته شده است.

وی با بیان این‌که همه ایرلاین‌های ایرانی به دنبال این هستند که ناوگان خود را نوسازی کنند، افزود: در این راستا با کمپانی‌های ایرباس، بمباردیه و بوئینگ در حال مذاکره هستیم. این مذاکرات در حال پیگیری است، اما یک سری مشکلات وجود دارد.

وی با بیان این‌که در این رابطه تفاهمنامه‌هایی امضا شده است، ادامه داد:‌در بحث ایرباس هم روی هواپیماهای 320 و 319 کار می‌کردیم که در حال نهایی شدن است، حدود 15 فروند است که البته با 2 تا 3 فروند شروع می‌شود.

مدیرعامل قشم‌ایر در خصوص مذاکره با بمباردیه نیز گفت: در حال مذاکره این شرکت برای خرید 10 فروند هواپیما هستیم.


فرود هواپیماهای برجامی در باند بد عهدی


در همین راستا، گفتگویی با یکی از نمایندگان مجلس انجام شد که بدین شرح است:

سید احسن علوی نماینده سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع قرارداد هواپیمای بوئینگ گفت: مجلس از مسئولین وزارت راه و شهرسازی در مورد این قرارداد و همچنین قرارداد ایرباس توضیح خواستند. وی با بیان اینکه چون این قراردادها بین المللی و مهم بود کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ورود کرد، افزود: مسئولین وزارتخانه با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن ارائه اسناد و مدارک قرارداد به کمیسیون، در مورد محتوای قرارداد توضیحات لازم را دادند.

رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: قرارداد با هواپیمایی ایرباس برای تحویل 80 فروند هواپیما بوده که تا کنون حدود 13 یا 14 هواپیما تحویل شده و تحویل بقیه هواپیماها به تدریج ادامه دارد.


فرود هواپیماهای برجامی در باند بد عهدی


علوی گفت: اما قرارداد با بوئینگ برای تحویل 120 فروند هواپیما بود که تا کنون هیچ هواپیمایی تحویل نشد. وی افزود: ظاهرا در خصوص بوئینگ بحث تحریم مطرح است که دستور ممانعت فروش داده شده ولی هنوز قطعی نشده است.

رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس افزود: سرمایه گذاری بیشتر از طریق فاینانس و بخش خصوصی است و باید صبر کرد و منتظر بحث برجام بود. علوی افزود: اگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا از برجام خارج نشود، برای اجرای این قراردادها جای امیدواری است. به گفته وی مدت زمان اجرای قرارداد بوئینگ برای تحویل هواپیماها 10 ساله است.

رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس در خصوص اخذ ضمانت لازم برای تحویل هواپیماها و اجرای قرارداد، تصریح کرد: از محتوای قرارداد اطلاع ندارم اما چون قرارداد بین المللی است حتما ضمانت های لازم گرفته شد. علوی تاکید کرد: مجلس پیگیر قراردادهای بین المللی است و اجازه نمی دهد تا منافع ملی و بیت المال هدر رود.

**بخاطر اعتماد به قوانین بین‌المللی با بوئینگ قرارداد بسته شد

همچنین موسوی لارگانی در گفت وگویی در خصوص سنگ اندازی های آمریکایی ها برای شرکت هواپیمایی بوئینگ و ایجاد تاخیر در تحویل هواپیماها به ایران، گفت:کشورهای طرف قرارداد در برجام از جمله ایالات متحده تعهداتی را بر عهده گرفتند که باید به آن عمل کنند. نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: کشورمان بر اساس اعتماد به قوانین و معاهده های بین المللی اقدام به عقد قرارداد با شرکت هواپیمایی بوئینگ کرد لذا آمریکا اجازه ندارد از تحویل هوایپماها جلوگیری کند.


فرود هواپیماهای برجامی در باند بد عهدی


وی با اشاره به اینکه ناوگان هواپیمایی کشورمان فرسوده شده و بر همین اساس مسئولان اقدام به خرید هواپیما کردند، ادامه داد: البته باید یادآوری کرد که رهبر انقلاب در همان زمان بیان کردند که اولویت کشور موضوع اقتصاد و معیشت است اما مسئولان به سمت عقد قرارداد با شرکت بوئینگ حرکت کردند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه مدیرعامل بوئینگ باید پاسخ دهد چطور هزینه ساخت هواپیماها را از کشورمان دریافت می کند اما در زمان تحویل خودداری می کند و شروط آمریکا را مدنظر قرار می دهد، تصریح کرد: بوئینگ در سال ۲۰۱۶ توافق و تعهد کرد هشتاد فروند هواپیما به شرکت هواپیمایی ایران ایر تحویل دهد اما با اظهارنظر اخیر مدیرعامل این شرکت به نوعی این قرارداد منتفی شده است.

بر اساس این گزارش، تحویل هواپیماهای پسا برجامی هنوز در حالی از ابهام قرار داد و نمی توان در مورد تحویل آنها نظر قطعی را مطرح کرد اما به نظر می رسد این اتفاقات و موضع گیری های اخیر دولتمردان آمریکایی و همچنین استعفایفخریه کاشان به عنوان یک تاجر بین‌المللی که نفر اول قراردادهای ایران با شرکت های هواپیمایی بوده است به تصمیمدنیس مویلنبرگ، مدیر ارشد اجرایی شرکت بوئینگ در مورد تحویل ندادن هواپیما به ایران بی ربط نباشد و باید منتظر ماند و دید که مسئولان کشورمان درباره نتیجه هواپیماهای پسابرجامی به مردم چه گزارشاتی می دهند.‌

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری الف ، تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1397، کد خبر: 3970211183، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین