پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۲۶۷۴۷
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۵
حاتمی یزد گفت: در حال حاضر وضعیت بازار ارز و سکه در ابهام به سر می‌برد؛ یعنی همه در تحلیل این بازاردر ابهام، دودلی، تردید و در ناامیدی هستند و کسی نمی‌داند چه باید بکند.

شعارسال: احمد حاتمی یزد مدیرعامل اسبق بانک صادرات در خصوص تحولات بازار ارز اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت بازار ارز و سکه در ابهام به سر می‌برد؛ یعنی همه در تحلیل این بازاردر ابهام، دودلی، تردید و در ناامیدی هستند و کسی نمی‌داند چه باید بکند.

وی افزود: همه منتظرند ببینند دلار 4200 تومانی بانک مرکزی تحقق پیدا می کند یا خیر. بنابراین ما باید منتظر آماری از طرف دولت باشیم که بگوید تا به حال چه تعداد ال سی با این ارز 4200 تومانی باز کرده است.

این کارشناس بازار ارز گفت: چون نمی‌دانیم بانک‌ها عامل دستورالعمل‌های‌شان را آماده کرده‌اند و برنامه تخصیص ارز در حال جا افتادن است یا خیر. ما امیدوارم جا بیفتد ولی همه چیز در گرو هفته آینده است که ترامپ بگوید از برجام بیرون می‌آید یا خیر.

وی ادامه می‌دهد: البته پیش‌بینی من این است که بیرون آمدن یا نیامدنش تاثیر عملی مهمی ندارد و شاید وی خروج یا باقی ماندن کشورش را در برجام اعلام نکند و این مساله را به صورت شمشیری بالای سر اقتصاد ایران نگه خواهد داشت. این بی‌ثباتی به محیط ناامید و غیرفعال اقتصادی‌مان دامن می‌زند و در واقع اقتصاد کشور ما از این بلاتکلیفی لطمه بیشتری خواهد خورد تا اینکه ترامپ به صورت شفاف اعلام کند به برجام پایبند خواهد ماند یا خیر.

حاتمی یزد گفت: بعضی از دولتمردان ما فکر می‌کنند اگر آمریکا از برجام بیرون بیاید ما می‌توانیم ارتباط قوی‌تری با شرق داشته باشیم و تمرکز خود را بر برقراری رابطه با چین و روسیه قرار داده‌اند. البته به نظر من این اشتباه بزرگی است زیرا روسیه و چین به هیچ وجه جدا از آمریکا در گذشته تصمیمی نگرفتند و در تمام قطعنامه‌هایی که در سازمان ملل علیه ایران مطرح بوده علیه ما رای داده‌اند. در حال حاضر نیز مشکلات بسیاری در نقل و انتقال وجوه از چین برای کشور ما وجود دارد.

وی اظهار کرد: چین در حال حاضر بزرگ‌ترین خریدار نفت کشور ماست ولی پول نفت‌مان را آزادانه در اختیارمان قرار نمی‌دهد تا بتوانیم از هر جا خواستیم خرید کنیم و همان‌گونه که مشاهده می‌کنید، بسیار اصرار کرده و برای ما محدودیت ایجاد کردند که با پول نفت فقط از چین خرید کنیم که این مورد نیز بی دردسر و راحت نیست؛ یعنی استفاده از پول ایران بابت نفت در چین مستلزم هزینه‌های گزافی است. بنابراین نمی‌شود به چین دل بست و هر چه بیشتر به چین وابسته شویم، آن‌ها بیشتربه دنبال سوء‌استفاده از روابط‌‌شان با کشور ما خواهند بود.

این کارشناس اقتصادی تصریح می‌کند: اگر این مساله را که چین در معاملات تسلیحاتی با چه شرایطی با ما حساب و کتاب می‌کند، نادیده بگیریم بازهم شرایط تجارت با چین به هیچ وجه برای کشور ما مطلوب نیست. بنابراین تنها جایی که باقی می‌ماند که بتوانیم وارد مذاکره شویم، به توافقاتی برسیم و بده بستانی با آن‌ها داشته باشیم، کشورهای اروپایی است.

حاتمی یزد بیان کرد: یعنی به آمریکا، چین و روسیه نمی‌توان دل بست. امیدوارم دیپلمات‌های ما بتوانند با اروپا به توافقی برسند؛ آن هم به گونه‌ای که توافق، تابع تصمیمات آمریکا نباشد، چون جنگی که آمریکا با ما راه انداخته به طور حتم ادامه خواهد داشت و تحریک کننده اصلی نیز در این داستان نتانیاهو و حکومت اسراییل است و پایانی نیز برای این دشمنی نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

وی گفت: در حال حاضر تا هفته آینده این ناامیدی، ابهام، دودلی و تردید ادامه خواهد داشت. یکی از چیزهایی که به پایان این تردید می‌تواند کمک کند، همین است که دولت و بانک‌ها در دادن ارز 4200تومانی تا حدی سریع‌تر و فعال‌تر شوند. سپس برای تجار و صنعتگران اعم از دولتی و خصوصی و خصولتی‌ها تعدادی ال سی باز شود تا آن‌ها نیز رضایت داشته باشند، این امر تا حدبسیاری باعث می‌شود که التهاب در بازار فروکش کند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نود اقتصادی، تاریخ انتشار: 16اردیبهشت1397 ، کدخبر: 2112090: www.90eghtesadi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین