پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۳۹۴
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۵
8 ماه بعد از استقرار اعضای فهرست امید در شورای پنجم شهر تهران، تغییراتی در روند مدیریت شهری ایجاد شده است. شورا با رویکرد جدید تصمیماتی گرفته، مصوبه‌هایی به ثبت رسانده و سعی کرده به مدیریت شهری سروسامان دهد. به سبب همین تغییرات، اعضای شورا دستاوردهایی را به دست آورده و گرچه از نگاه برخی از اعضا بعضی دستاوردها به تکامل نرسیده، اما برخی از این دستاوردها مورد ستایش قرار گرفته است. شورای پنجم که با انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران مدیریتی شهری را آغاز کرد. برخی از تصمیمات مهم را با همکاری هم اجرا کردند.

شعار سال8 ماه بعد از استقرار اعضای فهرست امید در شورای پنجم شهر تهران، تغییراتی در روند مدیریت شهری ایجاد شده است. شورا با رویکرد جدید تصمیماتی گرفته، مصوبه‌هایی به ثبت رسانده و سعی کرده به مدیریت شهری سروسامان دهد. به سبب همین تغییرات، اعضای شورا دستاوردهایی را به دست آورده و گرچه از نگاه برخی از اعضا بعضی دستاوردها به تکامل نرسیده، اما برخی از این دستاوردها مورد ستایش قرار گرفته است. شورای پنجم که با انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران مدیریتی شهری را آغاز کرد. برخی از تصمیمات مهم را با همکاری هم اجرا کردند.

بخشنامه ممنوعیت صدور هولوگرام در شهرداری و راه‌اندازی سامانه شفافیت در شهرداری از جمله این تصمیمات است. البته اعضای شورای شهر بر این باور هستند که با رویکرد فساد ستیزی در شهرداری فعالیت خود را شروع کرده‌اند و به سبب همین رویکرد، سامانه شفافیت در شهرداری راه‌اندازی شده تا شهروندان در جریان قراردادهای مالی شهرداری نیز قرار بگیرند. البته اعضای شورا با لغو مصوبه برج باغ‌ها، پرداخت 6 هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری در شبِ عید نوروز، کم کردن هزینه‌های شهرداری و... سعی کرده تغییرات موثری را برای بهتر شدن وضعیت شهر تهران و شهروندان انجام دهد. در اینجا، برخی از اعضای شورای شهر تهران به مناسبت 9 اردیبهشت(روز شوراها) دستاوردهای مهم شورای پنجم را تا به امروز عنوان کرده‌اند.

الویری: شفاف‌سازی، بیشتر در مدیریت شهری صورت می‌گیرد

مرتضی الویری، شهردار اسبق پایتخت و عضو فعلی شورای شهر تهران است. او که در شورای شهر فعالیت‌های گسترده‌ای دارد و هم‌اکنون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا هم هست، راه‌اندازی سامانه شفافیت شهرداری را مهم‌ترین دستاورد دوره پنجم شورا قلمداد می‌کند. الویری می‌گوید: «شفاف‌سازی در شهرداری و شورای شهر اتفاق مهمی بوده. به‌نظر من، شفاف‌سازی بیشتر در مدیریت شهری در حال اجراست؛ موارد بسیاری هم بوده. به عقیده من، برنامه‌ریزی دقیق برای راهبردی‌کردن برنامه سوم، اهمیت دارد. ساماندهی همکاری با شهرداری برای تنظیم و ارائه برنامه سوم شهرداری در دستور کار ماست».

خداکرمی: جلوی هدر‌رفتن پول گرفته شده است

ناهید خداکرمی ـ عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست ـ در این باره می‌گوید: «مهم‌ترین دستاورد ما همان شفاف‌سازی و پیشگیری از رخنه بیشتر فساد در لایه‌های شهرداری بوده است. کارهای بسیار خوبی در این زمینه انجام شده است. به گواهی خود شهرداران مناطق، جلوی نشت پول در مناطق گرفته شده و این موضوع، باورنکردنی بوده است. با تمهیداتی که اعضای شورای پنجم و آقای نجفی اندیشیدند، به میزان زیادی جلوی هدررفتن پول و فساد گرفته شد. دومین دستاورد مهم ما هم پایبندی به برنامه‌ها بوده است. با اینکه بخشی از برنامه پنج‌ساله دوم مورد مناقشه بود، پایبندی خودمان را به این برنامه اعلام کردیم».

نژادبهرام: پرداخت بدهی بدون استقراض، دستاورد مهمی بود

زهرا نژادبهرام ـ عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر ـ می‌گوید: «حفظ انسجام و آرامش شورای شهر و ارائه یک صدای مشترک در پاسخ به آرای مردم، از مهم‌ترین دستاوردهای ما در دوره پنجم بوده است. بعد از آن، انتخاب یک شهردار متناسب با آرای مردم مطرح بوده است که متأسفانه به دلیل بیماری آقای نجفی نتوانستیم بیشتر از این در خدمت ایشان باشیم. در این شرایط مهم‌ترین کاری که شورای شهر انجام داد، این بود که بدون استقراض در شب عید 6هزار میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری را پرداخت کرد و برای پرداخت حقوق و دستمزد نیز یک ریال استقراض نداشتیم. یکی دیگر از دستاوردهای شورای شهر نیز این بود که سیستم شفافیت را راه‌اندازی کرد و تا حدود زیادی توانست درخواست‌های مردم را در سطح شهر پاسخ دهد. همچنین شورا بودجه‌ای را مصوب کرد که در عین انقباضی‌بودن به اصلی‌ترین مسائل شهر (آلودگی هوا، ترافیک و حمل‌ونقل ریلی) بپردازد. در بافت‌های فرسوده نیز برای اولین‌بار بودجه‌ای نزدیک به 300هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد که حدود 7برابر اعتبارات سال گذشته در این بخش است».

حق‌شناس: انتظارات مردم عملی شد

محمدجواد حق‌شناس ـ رئیس کمیسیون فرهنگی‌اجتماعی ـ در این باره عنوان می‌کند: «من فکر می‌کنم شورای پنجم با هدف تحقق انتظارات مردم و وعده‌هایی که به آنها داده بود تشکیل شد؛ وعده‌هایی که به امور مدیریت شهری می‌پردازد. اداره کارآمد شهرداری تهران و کاهش رنج و مشکلاتی که در این شهر وجود دارد، از دستاوردهای شوراست. اعضای شورای پنجم با رویکرد افزایش کارآمدی سازمان بزرگ و شاید ابرسازمان شهرداری و با تأکید بر پاکدستی، روی کار آمدند. من فکر می‌کنم که عملکرد شهرداری در 7ماه گذشته و همین‌طور شورا در مجموع در راستای تحقق به این وعده‌ها و عمل به این انتظارات بود».

سالاری: شفاف‌سازی در مسیر تکامل قرار می‌گیرد

محمد سالاری ـ رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی ـ عنوان می‌کند: «من مهم‌ترین دستاورد شورای پنجم را شفا‌ف‌سازی می‌دانم. شورای پنجم توانست در همین مدت کوتاه، مبتنی بر باور و اعتقادی که به اصلاح امور داشت، نسبت به شفاف‌سازی در حوزه‌های مختلف اقدام کند. اساسا تصمیم‌گیری‌هایی که در اتاق شیشه‌ای باشد و توسط رسانه‌ها دیده شود، در مسیر درست قرار می‌گیرد. هم‌اکنون هم فضای مجازی به رسانه‌های خبری اضافه شده و یک‌جورهایی دمکراسی در شورای پنجم هم به چشم می‌آید. در نهایت، شفا‌ف‌سازی در شهرداری و شورای پنجم دستاورد گرانبهایی است؛ به جهت اینکه این مسیر به طور پیوسته باید رو به تکامل حرکت کند».

حبیب‌زاده: از تخلف در اجرای طرح تفصیلی جلوگیری شد

افشین حبیب‌زاده ـ عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل ـ معتقد است:‌ «اگر بخواهیم موضوعات مشترک کمیسیون‌های شورای شهر را در نظر بگیریم، به ‌نظر من یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای شورا و شهرداری در 7‌ماه گذشته فساد‌ستیزی بوده است. در این زمینه، کارهای خوبی انجام شده و قابل دفاع است. به هر حال، این کار یکی از ضرورت‌های اولیه‌ای بود که باید به آن پرداخته می‌شد. از مصداق‌های آن هم می‌شود به بخشنامه‌های صادرشده در طول این مدت اشاره کرد؛ مانند موضوع هولوگرام‌ها یا مصوبات خلاف طرح تفصیلی که در شوراهای معماری مناطق صورت می‌گرفت. تعدادی از دستورالعمل‌هایی که در این زمینه صادر شد، برای جلوگیری از تخلف در اجرای طرح تفصیلی بود. جلوی کارهایی که معروف بود به حوزه شهرفروشی و تخلفاتی که در صدور پروانه‌ها روی داده بود، گرفته شد. اینها مصداق‌هایی‌است که در مورد فساد می‌شود گفت».

نظری: از وضع سابق عبور می‌کنیم

حجت نظری ـ عضو کمیسیون فرهنگی‌اجتماعی شورای شهر ـ می‌گوید: «من معتقدم یکی از اتفاقات بسیار خوبی که در دوره پنجم شورا و مدیریت شهری افتاده، این است که مجموعه مدیریت شهری تلاش کرده خارج از حیطه وظایف و اختیارات مدیریت شهری عمل نکند (کارهایی که در دوره‌های قبلی به آنها پرداخته می‌شد) و به ریل اصلی خود برگردد. البته هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم. لازم است که به طور خیلی دقیق‌تر نسبت به تمام مناسباتی که در مدیریت شهری وجود دارد، تغییرات اساسی صورت بگیرد و به‌نوعی از وضع سابق عبور کنیم تا بتوانیم در شرایط مطلوب از نظر رای‌دهندگان 29اردیبهشت96 قرار بگیریم».

فخاری: تغییر رویکرد نسبی صورت گرفته است

الهام فخاری ـ عضو کمیسیون فرهنگی‌اجتماعی ـ می‌گوید: «اگر در هر حوزه شورای شهر بخواهیم از دستاوردها بگوییم، می‌شود در تمام کمیسیون‌های موجود، مسائلی را گفت. در حوزه مالی و اقتصادی تلاش شده که از افزایش بدهی‌ها جلوگیری و بخشی از آنها پرداخت شود. در برنامه‌وبودجه، هنوز اصلاحات به صورت اساسی صورت نگرفته ولی تغییر رویکرد نسبی رخ داده است. متأسفانه بودجه کاهش پیدا کرده است. در حوزه شهرسازی، موضوع بخشنامه هولوگرام، دستاورد مهمی بود. گرچه این اتفاق در بخش اجرایی و شهرداری روی داده اما خاستگاه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری آن شورای شهر بوده است». او ادامه می‌دهد: «یکی از تفاوت‌های شورای پنجم که از نکات خوب و مثبت محسوب می‌شود، گفت‌وگوهای اجتماعی‌است. گفت‌وگوی اجتماعی را بنده راه‌اندازی کردم و خوشبختانه در این کمیته، موضوعات مختلف شهری بررسی می‌شود. در واقع سعی بر این می‌شود که ذیحقان، ذیصلاحان و ذینفعان که از نهادهای تخصصی، انجمن‌های مدنی و شهروندان و مردم محله هستند در این نشست‌ها دور هم جمع شوند. تشکیل کمیته شفافیت، لغو مصوبه برج‌باغ‌ها و... از دیگر دستاوردهای شورای پنجم است»

نوری: شفاف‌سازی ویژگی شورای فعلی‌است

زهرا صدراعظم نوری ـ عضو کمیسیون سلامت و محیط‌زیست ـ می‌گوید: «انسجام، وحدت و هماهنگی اعضای شورا با وجود فرازوفرودهایی که وجود داشته، دستاورد مهمی به ‌حساب می‌آید. ما تلاش می‌کنیم و امیدوار هستیم که این روند تا پایان دوره پنجم شورا ادامه پیدا کند. در راستای اهدافی که شورا داشته، در بحث شفاف‌سازی، مبارزه با رانت نهادینه‌شده و فساد، اقدامات مؤثری صورت گرفته است؛ همین‌طور شورا مصوبات خوبی داشته و به‌دنبال آن اقداماتی که شهرداری صورت داده از نکات مهم ماست. شورا در موارد مختلف مقاومت کرده و می‌ایستد؛ مانند مقابله‌کردن با فساد، تخلف و کارهایی که به صورت پنهان انجام می‌شده است. کدری و پنهان‌کاری می‌تواند زمینه فساد و رانت را ایجاد کند و شورا به‌شدت با این مسئله مخالف است؛ به‌ خاطر همین، تلاش می‌کند که با شفاف‌سازی، فرایندها را اصلاح کند. در دوره‌های قبلی برخی جلسات، غیرعلنی برگزار می‌شد اما شورا امروز همه این جلسات را به صورت علنی برگزار می‌کند. هیچ‌یک از جلسات شورا غیرعلنی تشکیل نمی‌شود و هیچ موضوعی در جلسات پنهان مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. مثلا موضوع باغات همیشه یکی از مسائلی بوده که تصمیمات مربوط به آن، پشت‌ درهای بسته ‌گرفته می‌شده اما امروز در صحن علنی به این موضوعات پرداخته می‌شود». او ادامه می‌دهد: « بنابراین شفاف‌سازی، مبارزه با رانت نهادینه‌شده و فساد، از ویژگی‌های شورای فعلی‌است. جدیت در کار شورای پنجم وجود دارد و جلسات بسیاری برگزار می‌شود. می‌بینید که شهردار استعفا می‌کند ولی کار، متوقف نمی‌شود؛ شورا فعال است و شهرداری کار خود را انجام می‌دهد».

خلیل‌آبادی:انضباط و صرفه جویی در مسائل مالی

حسن خلیل‌آبادی ـ عضو کمیسیون فرهنگی‌اجتماعی- می‌گوید: «شورای پنجم نسبت به مشکلات گذشته در بخش مدیریت مالی و درآمدی شهرداری تهران، نوعی نظم و انضباط و صرفه‌جویی به وجود آورده است. در بخش درآمد توانسته‌ایم هزینه‌های جاری شهرداری را بپردازیم. دومین دستاورد مهم، موضوع شفافیت در شهرداری تهران است. سومین دستاورد ما این است که بتوانیم پاسخگوی همه مردم باشیم. چهارم اینکه با رویکرد اصلاح‌طلبی‌ای که شورا دارد، تلاش کرده مدیرانی با چنین گرایشی منصوب کند. شورای پنجم نگاه واقع‌بینانه‌ای نسبت به مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد. دوری‌جستن از کارهای نمایشی و کم‌عمق در حوزه فرهنگی و توجه کافی به انسان‌محوربودن شهر، از کارهای شورای پنجم است. با این نگاه زمینه آسایش و آرامش شهروندان فراهم می‌شود».

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار اردیبهشت 97، کدمطلب:14104، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین