پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۴۶۱
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰
معاون عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به بحران خشکسالی و کمبود آب در استان گفت: برای آبیاری نهال‌های کشت شده در کانون‌های گرد و غبار، مشکل کمبود آب داریم.

شعار سالمعاون عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به بحران خشکسالی و کمبود آب در استان گفت: برای آبیاری نهال‌های کشت شده در کانون‌های گرد و غبار، مشکل کمبود آب داریم.

فرامند هاشمی‌زاده اظهار کرد: اکنون به دلیل خشکسالی‌ها، کمبود آب در تمام حوزه‌ها وجود دارد. مشکل آب کشاورزی در خوزستان مطرح است. حتی برای تامین آب شرب نیز مرتب در حال برنامه‌ریزی هستیم که بتوانیم از بحران کمبود آب گذر کنیم.

وی با بیان اینکه مشکل کمبود آب برای آبیاری نهال‌های کشت شده در عرصه‌های ریزگرد نیز وجود دارد، افزود: نمی‌توانیم بگوییم که این مشکل وجود ندارد اما اکنون این بحران صد درصدی نیست.نهال‌های کشت شده در کانون‌های ریزگرد خوزستان و از جمله عرصه فوق بحرانی جنوب شرق اهواز آبیاری می‌شوند و میزان سبزینگی این نهال‌ها بالا است.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان ادامه داد: در سطح ۲۰ هزار هکتار از عرصه فوق بحرانی جنوب شرق اهواز، نهال‌کاری شده که میزان سبزینگی این نهال‌ها نزدیک به ۷۵ درصد است. ادامه عملیات نهال‌کاری در کانون‌های ریزگرد، تا رسیدن به سطح ۳۵هزار هکتار بعد از فصل گرم امسال پیش‌بینی شده است.هاشمی‌زاده با اشاره به درخواست وزارت جهاد کشاورزی برای تامین و تخصیص ۶۰۰میلیون مترمکعب آب به منظور انجام عملیات مهار و مقابله با گرد و غبار در ۳۵۰ هزار هکتار از کانون‌های ریزگرد خوزستان گفت: با تخصیص این میزان آب موافقت شد. البته باید توجه داشت که این ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب برای کانون‌های خوزستان و برای انجام عملیات‌های مختلف مرطوب‌سازی و نهال‌کاری پیش‌بینی شده، اما اکنون مشکل این است که با کمبود آب مواجهیم.

وی اظهار کرد: عملیات مالچ‌پاشی در سطح نزدیک به ۱۰ هزار هکتار در کانون‌های ریزگرد اطراف حمیدیه و سوسنگرد در حال انجام است و سال گذشته نیز ۱۲ هزار تا ۵۰۰ هزار هکتار در عرصه‌های مختلف استان مالچ‌پاشی شد و برنامه‌ریزی برای مالچ‌پاشی در سال جاری نیز به همین میزان است.

از دست دادن ۵۰ درصد تولید برق بر اثر خشکسالی

رئیس شورای پایایی منطقه‌ای شبکه برق خوزستان نیز گفت: کاهش ۵۰ درصدی توان تولید برق نیروگاه‌های برق آبی ناشی از خشکسالی محرز شده و باید با راهکارهای مدیریت مصرف همچون اصلاح دمای سرمایشی شرکت‌ها، تاسیسات و تغییر ساعت کار ادارات بخشی از کمبود تولید برق را مدیریت کنیم.محمود دشت بزرگ اظهار کرد: با وجود مشکلات کمبود نقدینگی، تعمیرات دوره‌ای و میان دوره‌ای نیروگاه‌های حرارتی تا نیمه خرداد به اتمام می‌رسد و این نیروگاه‌ها آمادگی تولید ۴۰۷۰ مگاوات را در تابستان خواهند داشت.وی افزود: با وجود بارش‌های اردیبهشت، آورد آب به دریاچه سدهای برق‌آبی ۴۳ درصد کاهش داشته و به همین دلیل ۵۰ درصد از تولید برق آبی را از دست داده‌ایم و تنها توان تولید ۳۶۶۰مگاوات در این بخش وجود دارد.

رئیس شورای پایایی منطقه‌ای شبکه برق خوزستان یکی از مهم‌ترین مناطق مشکل‌دار را در ناحیه شمال استان دانست و تصریح کرد: از دو سال پیش لزوم ایجاد سه نیروگاه سیار ۲۵ مگاواتی در سه نقطه اولویت‌دار شوش، اندیمشک و دزفول مطرح شده و با وجود اینکه در حوزه مسوولیت ما نبود، برای آنها زمین تهیه کرده‌ایم که تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.دشت بزرگ افزود: در شرایط کنونی باید مدیریت دمای سرمایشی در دستور کار قرار بگیرد و روابط عمومی‌های شرکت‌های برق آن را پیگیری کنند. باید از دمای ۱۷ درجه در منازل و شرکت‌ها به سمت دمای رفاه که همان ۲۴ درجه است حرکت کنیم تا با صرفه‌جویی بهینه مشکلات به حداقل رسیده و کمبود تولید برق جبران شود.

وی اظهار کرد: برای عملیاتی کردن کاهش مصرف، تغییر ساعات اداری را از ماه‌جاری پیگیری می‌کنیم.رئیس اداره پایایی و امنیت شبکه برق کشور نیز در این جلسه گفت: موضوع پایایی شبکه بسیار مهم است و تشکیل این شورا نیز به همین دلیل بوده است.محمد ابراهیم‌نژاد ادامه داد: مدیریت شبکه به‌صورت سنتی دیگر پاسخگو نخواهد بود و برای پایداری شبکه باید به سمت رویکردهای نوین دانش بنیان حرکت کنیم.وی افزود: در چهار یا پنج استان مشکل تامین برق وجود دارد و باید همه با هم تلاش کنیم تا تابستان ۹۷ را با کمترین نگرانی از خاموشی پشت سر بگذاریم.

عدم اختصاص اعتبار برای لایروبی کارون

معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز گفت: در طول سه چهار سال گذشته تاکنون اعتباری برای لایروبی رودخانه کارون تخصیص داده نشده است.مصطفی شبه اظهار کرد: ردیف اعتباری لایروبی رودخانه کارون حذف نشده است اما در این زمینه تخصیصی نیز داده نشده است.وی افزود: متاسفانه با توجه به اینکه پولی برای پرداخت در دولت وجود ندارد، شاهد آن هستیم که تخصیصی نیز برای اعتبار مورد نیاز برای لایروبی رودخانه کارون انجام نمی‌گیرد تا بتوان در رودخانه کارون اقدامات لازم را انجام داد.معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: برخی از طرح‌هایی که در کارون انجام می‌شود با استفاده از اعتبارات داخلی استان است. اجرای این طرح به منابع استان و تخصیص‌هایی که در این زمینه انجام می‌گیرد، وابسته است.شبه اظهار کرد: طرح‌هایی با اولویت‌بندی برای اجرا در رودخانه کارون وجود دارد که مطالعات آنها نیز انجام شده است و هر چه اعتبار برای رودخانه کارون تخصیص داده شود، می‌توانیم این طرح‌ها را در کارون اجرایی کنیم. به محض اینکه منابع لازم تخصیص داده شود ما می‌توانیم نسبت به اجرای طرح‌ها در این رودخانه اقدام کنیم.وی ادامه داد: پیگیر آن هستیم تا اعتبار مورد نیاز برای لایروبی رودخانه کارون تخصیص داده شود تا شاهد لایروبی و اجرای پروژه‌های مورد نظر در این رودخانه باشیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 5 خرداد 97، کدمطلب:۳۳۹۲۷۸۴، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین