پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۴۸۷
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
وزیر اسبق جهاد کشاورزی گفت: بعد از پیروزی انقلاب تنها چهار وزیر مسئولیت بخش کشاورزی را در اختیار داشته‌اند و هر بلایی سر کشاورزی کشور آمده تقصیر یکی از این افراد است که گردنش را بزنند یا حداقل بیاید از مردم عذرخواهی کند.

شعار سال: وزیر اسبق جهاد کشاورزی گفت: بعد از پیروزی انقلاب تنها چهار وزیر مسئولیت بخش کشاورزی را در اختیار داشته‌اند و هر بلایی سر کشاورزی کشور آمده تقصیر یکی از این افراد است که گردنش را بزنند یا حداقل بیاید از مردم عذرخواهی کند. به گزارش «سبزینه» به نقل از تسنیم، محمدرضا اسکندری، وزیر اسبق کشاورزی، اظهار کرد: از اوایل پیروزی انقلاب دو تفکر ما می‌توانیم و ما نمی‌توانیم در کشور وجود داشته است که تفکر ما می‌توانیم به ظرفیت‌های داخلی توجه داشته است؛ اما تفکر مقابل یا از ظرفیت‌های داخلی مطلع نیست یا نفودی هستند. وی افزود: در بخش کشاورزی نیز با وجود مشکلات کم‌آبی برخی به‌دنبال القای این تفکر هستند که ما نمی‌توانیم از ظرفیت بخش کشاورزی کشور استفاده کنیم؛ این درحالی است که برخی کشورها با وجود منابع به‌مراتب نامناسب‌تر، کشاورزی پیشرفته‌ای دارند. وی تصریح کرد: برای ایجاد یک واحد تولیدی باید چندین مجوز دریافت کرد و چندین سال برای آن وقت گذاشت که این امر در واقع باعث می‌شود از ظرفیت‌های کشور به‌درستی استفاده نشود. اسکندری گفت: طرح مقابله با ریزگرد‌ها در سال 87 تعیین شد؛ اما من که از وزارت جهاد کشاورزی رفتم این طرح بایگانی شد و وضعیت ریزگرد‌ها به‌شکل فعلی رسید. مسئولان وقت باید در این ارتباط بیایند پاسخگو باشند. اسکندری گفت: من به‌عنوان یکی از این چهار وزیر پس از انقلاب حاضرم با دیگر وزرا در جلسه‌ای برای مناظره یا محاکمه حاضر شوم و درباره وضعیت استفاده از منابع بخش کشاورزی در زمان مسئولیت خود پاسخگو باشم. وی افزود: نهضت سد‌سازی در چه دوره‌ای با سد‌سازی بی‌رویه باعث از بین رفتن منابع آبی کشور شد؟ مسئولان وقت باید بیایند پاسخگو باشند که چرا اجازه احداث این همه سد را در زمان خود داده‌اند. هر کسی (وزیری کشاورزی) که در این جلسه محکوم شد گردنش را هم بزنند یا حداقل بیاید از مردم عذرخواهی کند. مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر ادامه داد: آقای حجتی را قبول دارم و ایشان موضوع ما می‌توانیم را در بخش کشاورزی دنبال می‌کند؛ اما برخی هستند که نمی‌خواهند ایشان کار کند که این امر نیز باعث شده است فریاد ایشان بلند شود و این افراد موضوع آب را برای القای ما نمی‌توانیم تبلیغ می‌کنند؛ اما نمی‌گویند که می‌شود چگونه بهره‌وری مصرف آب را در بخش کشاورزی افزایش داد.

اسکندری اظهار داشت: برخی افراد در کشور ما نفوذ کردند و نمی‌خواهند ایران به‌جلو برود؛ این افراد مربوط به این دولت یا آن دولت نیستند و پس از انقلاب در برخی نقاط توانستند نفوذ کنند و ما نمی‌توانیم را تبلیغ می‌کنند.

«ما نمی‌توانیم‌» فریاد حجتی را نیز درآورده است

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با ارائه آماری شرایط فعلی منابع آبی کشور را بی‌سابقه اعلام کرد و گفت: در سال‌های 71 و 72؛ 61 میلیارد مترمکعب متوسط بارندگی‌ها بود، اما در سال زراعی جاری 175 میلیارد مترمکعب بارش وجود داشت که تا پایان سال نیز برآورد 220 میلیارد مترمکعب شده است که این رقم در 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. وی افزود: در سال 86 و 88 نیز حدود 280 میلیارد متر مکعب آب داشتیم که با خشک‌سالی مواجه بودیم. باید در نظر داشت که از 400 میلیارد مترمکعب حدود 200 میلیارد مترمکعب تبحیر می‌شود و تنها 130 میلیارد مترمکعب آب جاری می‌شود.

مخالفت پیوستن به کنوانسیون بین‌المللی بذور هستم

اسکندری درباره پیوستن ایران که کنوانسیون بین‌المللی بزور با اعلام مخالفت خود گفت: پیوستن به این کنوانسیون نفع زیادی برای ما ندارد و باید هسته‌های ژنتیکی خود را در اختیار دیگران قرار دهیم تا آن‌ها بعداً آن را به چند برابر قیمت در تولید داخل به ما بفروشند. وی افزود: آن‌ها با این کار می‌خواهند کشاورزی ما را کنترل کنند و هر موقع خواستند بذر را در اختیار ما قرار دهند و هر موقع نخواستند آن را قطع کنند. وی با انتقاد از نحوه صادرات کشور، به‌ویژه در بخش کشاورزی گفت: مسئولان وزارت خارجه در مذاکرات خود باید موضوع صادرات را جلو ببرند؛ زیرا اکنون ما در موضوع سیاست‌گذاری‌ها با مشکل مواجهیم. مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با طرح مثالی درباره صادرات مرغ به کشور عراق گفت: عراق حدود 600 هزار تن مرغ وارد می‌کند؛ اما با وجود این‌که ما بخش مشخصی از این صادرات را در اختیار داریم؛ اما آمار رسمی کشور عراق نیست، زیرا این صادرات از طریق بازارچه‌های مرزی انجام می‌شود. مرغ ایران در کشور عراق طرفدار زیادی دارد و در فروشگاه‌ها 200 تا 300 تومان گران‌تر از مرغ کشورهای دیگر به‌فروش می‌رسد؛ اما صادرات ما به این کشور به‌شکل مرسوم انجام نمی‌شود. وی در ادامه گفت: اگر از منابع کشور به‌درستی استفاده کنیم می‌توانیم غذای 300 میلیون نفر را تأمین کنیم که مستندات آن در یک بخش کارشناسی قابل ارائه است. مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در پاسخ به انتقادی از خود درباره واردات محصولات کشاورزی در زمان خود گفت: هیچ‌گاه صورتجلسه کمیسیون واردات را امضاء نکردم؛ اما باید توجه داشت که در زمان بنده کمیسیون پنج نفری درباره واردات تصمیم‌گیری می‌کرد که من تنها یک‌عضو آن بودم. وی افزود: برخی مرا متهم به این می‌کردند که تنها موافق تولید داخلم و در حق مصرف‌کنندگان نهایی ظلم می‌کنم؛ اما معتقد به تنظیم بازار از طریق تولید داخل بودم. اسکندری همچنین درباره عدم رعایت الگوی کشت در کشاورزی کشور گفت: قانون الگوی کشت باید لایحه می‌شد؛ این لایحه را در مرداد 88 به مجلس بردم؛ اما پس از رفتن من هنوز از مجلس بیرون نیامده است؛ همه می‌گویند باید الگوی کشت در بخش کشاورزی رعایت شود؛ اما در حقیقت برای رعایت آن نیازمند قانون هستیم. وی در پاسخ به انتقادی درباره وضعیت تولید گندم در زمان خود گفت: 11 میلیون و 860 هزار تن خرید تضمینی گندم در سال 86 انجام شد که بیش‌ترین میزان خرید تضمینی بوده است و گندم خارجی نیز به آن وارد نشده است؛ اما خودکفایی که امروز از آن صحبت می‌شود با در نظر گرفتن گندم وارداتی است. وی افزود: تک‌تک کارهایی که در بخش کشاورزی انجام دادم قابل دفاع است و هر کاری که از دست برمی‌آمده در زمان فعالیتم انجام داده‌ام؛ در حالی‌که در سال‌های اخیر شنیده می‌شود که سیب‌زمینی و پیاز منهدم شده است، اما در زمان بنده یک کیلوگرم سیب و پیاز منهدم نشد اگر غیر این است گردنم را بزنید. اسکندری با انتقاد از عدم پرداخت به‌موقع خرید تضمینی گندم گفت: ‌در صورتی‌که پول کشاورزان به‌موقع پرداخت شود انقلابی در بخش صورت می‌گیرد؛ در حالی‌که این امر یک حق مسلم کشاورزان است، اما پس از زمان بنده پرداخت خرید تضمینی کشاورزان با تأخیر همراه شد. وی افزود: تأخیر در پرداخت خرید تضمینی محصولات کشاورزان برنامه‌ریزی کشاورزان را به هم زده و مناسبات اجتماعی آن‌ها را دچار خدشه می‌کند.

قیمت گوشت قرمز در 10 سال اخیر 7 برابر شده است

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در ادامه صحبت‌های خود گفت: سال 92 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب اعلام شد؛ اما امروز هنوز نمی‌توانیم از تمام ظرفیت‌‌های کشور استفاده کنیم. وی افزود: گوشت قرمزی که در زمان وزارت بنده (سال 87) چهارهزارو800 تومان به قیمت وارداتی و هفت هزار تومان در قصابی بود، امروز هفت برابر شده است. وی با یادآوری خاطره‌ای گفت: در سال 87 به‌همراه مادرم به خوزستان رفتیم روز دوم فروردین در شلمچه بودیم که احمدی‌نژاد به من زنگ زد و گفت بادمجان در تهران یک‌هزارو 500 تومان شده است و من به ایشان عرض کردم که بادمجان جزو کالاهایی نیست که ما آن را کنترل قیمت کنیم.

بر سر بادمجان با احمدی‌نژاد جر و بحث کردم

اسکندری افزود: این محصول باید از مناطق گرمسیر به تهران می‌آمد و با توجه به این‌که در تعطیلات عید به سر می‌بردیم و کامیون‌ها اجازه تردد به تهران را نداشتند قیمت این محصول به یک‌باره گران شد؛ در همان مقطع من با ایشان درباره بادمجان جر و بحث کردیم و در نتیجه آن من در همان نقطه براساس هماهنگی‌‌های انجام شده با پلیس راه اجازه تردد کامیون‌های بادمجان را به تهران دادیم تا قیمت آن کاهش یابد. وی یادآور شد: در همان مقطع بادمجان در جنوب کشور 300 تومان، اما در تهران یک‌هزارو 500 تومان به‌فروش می‌رسید؛ بعد از طی چند سال مادرم با یادآوری آن خاطره به من گفت امروز بادمجان در اهواز 2 هزار تومان شده است آیا رئیس‌جمهور دیگر به فکر مردم نیست یا مردم دیگر بادمجان نمی‌خورند. مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر همچنین گفت: دولت باید بتواند در حال حاضر واردات گوشت را در بازار مدیریت کند تا نرخ آن به قیمت فعلی به فروش نرسد. وی افزود: بعضی وقت‌ها به قیمت‌ برخی کالاها اهمیت نمی‌دهیم و خارج از قیمت واقعی آن به فروش می‌رسد که گوشت قرمز نیز امروز قیمت غیرواقعی دارد.

قیمت تمام شده گوشت وارداتی 16 هزار تومان است

اسکندری افزود: در هشت ماهه سال 96، 390 میلیون دلار گوشت به کشور وارد شده است؛ اما باید توجه داشت که قیمت این محصول با در نظر گرفتن نرخ ارز روز نباید بیش‌تر از 16 هزار تومان در مراکز فروش به دست مصرف‌کنندگان برسد، اما مشاهده می‌شود که با قیمتی دو برابر این نرخ فروخته می‌شود. وی اشاره کرد: با همکاری مردم به‌دنبال آن هستیم که کسری گوشت قرمز را در داخل تولید کنیم و در سال‌های آینده علاوه‌بر این‌که به واردات نیازی نداشته باشیم، بلکه صادرات نیز انجام دهیم. مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر افزود: با این حجم از واردات گوشت قرمز اشتغال 20 هزار نفر از بین می‌رود و برای کشورهای دیگر اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند. اسکندری همچنین در پاسخ به کسانی که گندم وارداتی را به صرفه‌تر از قیمت داخلی می‌دانند، گفت: باید در نظر داشت که ما در جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم نه در قزاقستان. قزاقستان گندم خود را به‌صورت دیم تولید کرده و هزینه کم‌تری نسبت به ما دارد. وی افزود: افرادی که درباره کیفیت بد گندم ایرانی صحبت می‌کنند باید به آن‌ها گفت گندم تولید داخل کیفیتی به‌مراتب بالاتر از گندم وارداتی دارد و گندمی که به کشور وارد می‌شود معمولاً گندم‌های درجه یک نیستند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه ، تاریخ انتشار 28 فروردین 97، کدمطلب: 43046 ، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین