پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۹۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
بزرگ‌ترین دستاورد هفته فرهنگی - اقتصادی قم در لبنان، شناسایی بازار بزرگی همچون لبنان و شهر نبطیه برای ارائه محصولات و تولیدات استان قم است.

شعار سال: به گفته دکتر شریعتمدار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان از دو سال قبل با توجه به وجود اشتراکات فرهنگی شهر نبطیه لبنان و قم و علاقه وافر مردم لبنان به خصوص مردم جنوب این کشور به انقلاب اسلامی ایران و به‌ویژه به شهر مقدس قم که خاستگاه انقلاب اسلامی به شمار می‌رود پیشنهاد برپایی هفته فرهنگی اقتصادی قم در لبنان و در شهر نبطیه به مسئولان این دو شهر ارائه شد که با استقبال آنان مقدمات برپایی آن از همان دو سال گذشته در دستور کار قرار گرفت.

پس از انجام مقدمات کار و انجام رایزنی‌ها قرار شد تا در ایام مبعث حضرت رسول اکرم(ص) این نمایشگاه در شهر نبطیه لبنان برپا شود که به دلیل برگزاری انتخابات پارلمان این کشور و حساسیت‌هایی که در این زمینه وجود داشت با توافق طرفین مقرر شد تا هفته فرهنگی اقتصادی قم در لبنان در تاریخ ۱۹ لغایت ۲۵ اردیبهشت‌ماه در شهر نبطیه برگزار شود.

مسئولان شهر نبطیه و همچنین حزب الله لبنان میزبانی از هیأت اعزامی قم برای برپایی این رویداد فرهنگی را پذیرفتند و کلیه امکانات لازم از قبیل محل برپایی نمایشگاه و همچنین اسکان کاروان قمی بر عهده طرف لبنانی بود که به بهترین شکل ممکن صورت گرفت.

محل برپایی نمایشگاه مجتمع تازه احداث ریفوری در خیابان مرجعیون شهر نبطیه بود که این محل در واقع مرکز این شهر به شمار می‌رفت و اگر بخواهیم موقعیت آن را با مکانی در شهر قم مقایسه کنیم می‌توانیم بگوییم که محل برپایی نمایشگاه موقعیتش همانند سه راه بازار قم بود که دسترسی خوبی برای بازدید کنندگان داشت.

در روز مراسم افتتاحیه خیابان منتهی به محل برپایی نمایشگاه پر از جمعیت بود و در بین حاضرین طیف‌های گوناگون مردم از مذاهب و طوایف مختلف به چشم می‌خورد و حضور مسئولان لبنانی نیز بسیار پررنگ بود و برای آنان حضور قم در شهر نبطیه بسیار با اهمیت بود و از این رو کلیه امکاناتشان را برای برپایی هر چه بهتر این مراسم و رویداد فرهنگی بسیج کرده بودند.

از چهره‌های شاخص حاضر در مراسم افتتاحیه حجت الاسلام سید هاشم صفی الدین رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان و همچنین دکتر محمد فتحعلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان بود که سید هاشم صفی الدین در سخنرانی نسبتاً طولانی‌ خود در مراسم افتتاحیه به ویژگی‌های شاخص شهر مقدس قم و همچنین اشتراکات فرهنگی قم و نبطیه اشاره کرد و این رویداد را گامی نخست در عرصه افزایش تعاملات بین این دو شهر که سابقه دینی و مذهبی دارند برشمرد.

نمایشگاه هفته فرهنگی قم در لبنان در فضایی به مساحت ۳ هزار متر مربع و در قالب ۴۰ غرفه مختلف فرهنگی، هنری، صنایع دستی، اقتصادی و مراکز علمی و حوزوی و نیز غرفه‌هایی ویژه کودکان و نوجوانان از روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه به صورت رسمی میزبان مردم شهر نبطیه لبنان بود.

در اطراف شهر نبطیه شهرها و روستاهای کوچکی نیز وجود داشتند که مردم این مناطق نیز در قالب گروه‌های مختلف برای بازدید از نمایشگاه به شهر نبطیه می‌آمدند.

استقبال از بخش‌های مختلف نمایشگاه هفته فرهنگی اقتصادی قم در نبطیه لبنان به گونه‌ای بود که نه تنها برای مسئولین و دست‌اندرکاران استان قم بلکه برای مسئولان لبنانی نیز این حجم استقبال تعجب آور بود و در مراسم‌های مختلف در حاشیه برپایی این رویداد این موضوع را به صراحت از پشت تریبون اعلام می‌کردند.

اهدای بیش از دو هزار اثر خوشنویسی به بازدیدکنندگان

یکی از بخش‌هایی که مورد استقبال زیاد بازدیدکنندگان قرار گرفت غرفه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم بود که حضور ۵ نفر از اساتید پیشکسوت رشته‌های مختلف هنری بازدیدکنندگان را برای در این غرفه برای مدت زمانی متوقف می‌کرد و در اکثر ساعات نمایشگاه، این غرفه مملو از بازدیدکنندگان بود.

حسن دلیر، رئیس اداره هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم که سرپرست تیم اعزامی اداره ارشاد را نیز بر عهده داشت در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در طول برپایی نمایشگاه هفته فرهنگی اقتصادی قم در لبنان بیش از دو هزار اثر توسط اساتید خوشنویسی آقایان ناصر طاووسی و استاد علی رضاییان کتابت و به بازدیدکنندگان هدیه داده شد و استاد محسن مقدادی در رشته نقاشی، استاد اسدالله فقیه در رشته نگارگری و استاد علیرضا قراگوزلو در رشته گرافیک کارگاه‌های زنده هنری داشتند که با استقبال خوب بازدیدکنندگان مواجه شد و در کنار آن بیش از ۱۰۰ اثر مختلف از هنرمندان قمی در قالب رشته‌های گوناگون هنری نیز در به نمایش در آمد.

اجرای برنامه گروه باستانی کاران استان قم نیز مورد استقبال خوب بازدیدکنندگان قرار گرفت و این گروه پنج نفره از ورزشکاران قمی هر زمان که مبادرت به اجرای برنامه می‌کردند تقریباً همه بازدیدکنندگان را به سمت خود متوجه می‌کردند و حاضرین نیز چندین بار به‌واسطه اجرای جالب توجه این گروه مورد تشویق قرار می‌دادند که وقتی شهردار نبطیه این استقبال مردم شهر از این رشته ورزشی ایرانی را دید قول داد تا مکانی را برای فعالیت جوانان علاقه‌مند به این رشته به عنوان زورخانه شهر نبطیه احداث کند.

استقبال لبنانی‌ها برای فعالان اقتصادی قم غیر منتظره بود

غرفه‌های اقتصادی حاضر در نمایشگاه نیز مشتریان خودشان را داشتند و استقبال از غرفه‌های سوهان و صنایع دستی و برخی دیگر از مواد غذایی از جمله عسل و خرما به گونه‌ای بود که چند روز مانده به پایان کار نمایشگاه تقریباً همه محصولات آنان به فروش رفته بود که این استقبال برای فعالان اقتصادی غیر منتظره بود و برخی‌ها می‌گفتند که اگر می‌دانستیم چنین استقبالی صورت می‌گیرد حجم بیشتری از محصولات را به لبنان می‌آوردیم.

غرفه‌های مختلف دیگر در این نمایشگاه نیز مورد استقبال بازدیدکنندگان بودند که پرداختن به هر یک از آنان در این گزارش نمی‌گنجد.

در حاشیه برپایی هفته فرهنگی قم در نبطیه شاهد رویدادهای جانبی دیگری نیز خارج از محل برگزاری نمایشگاه بودیم که مهم‌ترین آن‌ها برافراشتن پرچم حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران در بوستان حضرت معصومه(س) شهر نبطیه، دیدار دست‌اندرکاران برپایی هفته فرهنگی با استاندار نبطیه، علامه عبدالحسین صادق امام جمعه نبطیه، نقولا درویش کشیش کلیسای شهر نبطیه و محمد رعد نماینده برجسته پارلمان لبنان، برپایی چندین نشست فعالان اقتصادی قم و نبطیه، همایش فارغ التحصیلان لبنانی جامعه الزهرا(س)، اجرای نمایش بی کلام خدا خوب است توسط گروه تئاتر قمی در مدارس شهرهای مختلف، اجرای تواشی گروه جانبازان قمی تحت عنوان قمر بنی‌هاشم (ع) در شهرهای مختلف، نشست هنرمندان و شاعران قم و نبطیه و نیز نمایش فیلم سینمایی محمد (ص) در سینمی شهر نبطیه از جمله مهمترین برنامه‌های جانبی بود.

نمایشگاه دائمی عرضه محصولات قم در لبنان دایر شود

معاون امور زائرین استاندار قم که مسئولیت برپایی این نمایشگاه را بر عهده داشت نیز در تشریح دستاوردهای برپایی هفته فرهنگی اقتصادی قم در لبنان، اظهار داشته است: یکی از اهداف برگزاری این رویداد در حقیقت شناساندن فعالیت‌های فرهنگی و اقتصادی قم و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان در این عرصه‌ها بوده که البته باید عنوان کرد این نمایشگاه تنها قطره‌ای از پتانسیل استان قم بوده است.

یونس عالی‌پور که در مراسم افتتاحیه یکی از سخنرانان اصلی بود؛ در سخنرانی‌اش علاوه بر تشریح مزیت‌های فرهنگی، مراکز علمی و حوزوی قم به توانمندی‌های اقتصادی و تولیدی استان نیز به طور مفصل اشاره داشت که به گفته خودش بعد از سخنرانی برخی از مسئولان حاضر در مراسم در گفتگو با وی از این ظرفیت قم در بخش اقتصادی و تولیدی تعجب کرده بودند و باور این موضوع برایشان سخت به نظر می‌رسید.

به گفته وی استقبال مردم لبنان از این نمایشگاه به حدی بوده است که مسئولین شهرهای بیروت، بعلبک و صیدا نیز پیشنهاد داده‌اند تا چنین رویدادی در این شهرها از سوی استان قم تکرار شود و برخی از مسئولان اقتصادی و بازرگانی لبنانی هم اعلام آمادگی کردند تا کلیه امکانات لازم در اختیار ما قرار گیرد.

عالی پور گفت: آنچه برای لبنانی‌ها اهمیت دارد این است که این ارتباطات و مراودات بین دو شهر قم و نبطیه ادامه داشته باشد و در همین راستا آنها پیشنهاد دادند تا نمایشگاه دائمی عرضه محصولات استان قم در لبنان دایر شود که امیدواریم این امر که گامی مؤثر در راستای توسعه صادرات غیر نفتی و نیز تقویت اقتصاد مقاومتی و کمک به اشتغال داخل است محقق شود.

معاون امور زائرین استاندار قم معتقد است که نمی‌توان در داخل کشور نشست و بدون آنکه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها را به دیگران بشناسانیم توقع افزایش صادرات داشته باشیم.

سفر هیأت ۱۰۰ نفره‌ از فعالان اقتصادی و بازرگانان لبنان به قم

وی عنوان کرد: در زمان برپایی نمایشگاه هفته فرهنگی اقتصادی قم در لبنان این موضوع برایمان روشن شد که کالاهای ایرانی از مواد غذایی گرفته تا صنایع دستی و صنعتی مورد استقبال مردم لبنان است و از آنجا که لبنان کشوری است که عمده نیازهای خود را وارد می‌کند می‌توانیم برای تأمین کالاهای مورد نیازشان وارد عمل شویم و فعالان اقتصادی و تجار قمی و ایرانی باید از این ظرفیت حداکثر بهره‌برداری را انجام دهند که در راستای افزایش تعاملات فعالان اقتصادی قم و لبنان قرار شد تا هیأت ۱۰۰ نفره‌ای از فعالان اقتصادی و بازرگانان لبنانی برای بازدید از بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی پس از ماه مبارک رمضان به قم سفری داشته باشند تا مقدمات تبادلات تجاری فراهم شود.

عالی پور گفت: در همه دیدارها و سخنرانی‌ها از اینکه در لبنان کالاهای ایرانی کمی وجود داشت گلایه می‌کردیم و مسئولان لبنانی هم علاقمند بودند تا راه‌های افزایش تبادلات بازرگانی مورد بازنگری قرار گیرد و موانع بر سر راه بر داشته شود.

در مجموع می‌توان عنوان کرد که برپایی هفته فرهنگی اقتصادی قم در لبنان که با توان بخش خصوصی صورت گرفته و کمتر از بخش دولتی استفاده شده است اقدام موفقی در شناساندن قم به عنوان شهری مذهبی، فرهنگی و اقتصادی به مردم شهر نبطیه و منطقه جبل عامل لبنان بوده است و استقبال گسترده مردم جنوب لبنان و شهر نبطیه از این نمایشگاه به گونه‌ای بود که به گفته دکتر اجمد کحیل شهردار نبطیه درخواست‌های مکرری برای تمدید زمان نمایشگاه از سوی گروه‌های مختلف مردمی داشتیم که امکانش فراهم نبود.

دکتر محمد مهدی شریعتمدار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در پایان این رویداد اعلام کرد که چنین استقبالی تاکنون از یک هفته فرهنگی به این گستردگی سراغ نداریم و این امر به برکت نام حضرت فاطمه معصومه (س) و همچنین نام قم به عنوان شروع کننده نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) است و مردم جبل عامل به انقلاب اسلامی، امام راحل و مقام معظم رهبری عشق می‌ورزند و علاقه زیادی دارند.

دکتر محمد فتحعلی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان که علاوه بر حضور در مراسم افتتاحیه روز دیگری نیز به بازدید نمایشگاه آمده بود در دفتر یادبود نمایشگاه نوشت: خداوند توفیق داد که برای اولین بار استان قم و استان نبطیه به صورت مشترک نمایشگاهی از محصولات فرهنگی و اقتصادی قم را به نمایش بگذارند؛ این دو استان از تاریخ و پیشینه قوی دینی برخوردارند و این‌گونه رویدادها می‌تواند به تعمیق ارتباطات فرهنگی کمک کند و امیدواریم بتوانیم برپایی این گونه رویدادها را با همت سایر مسئولین و مقامات عالی رتبه دو کشور ایران و لبنان گسترش دهیم.

بزرگ‌ترین دستاورد هفته فرهنگی قم در لبنان را می‌توان شناسایی بازار بزرگی همچون لبنان و شهر نبطیه برای ارائه محصولات و تولیدات استان قم برشمرد و از طرفی نیز بر سر زبان افتادن نام شهر مقدس قم جایی که ریشه در علم و اجتهاد دارد و سرمنشأ حرکت انقلاب اسلامی بوده است در بین مردم منطقه جبل عامل که آنان نیز جهاد و علم را از گذشته خود به ارث برده‌اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 11خرداد 97، کدمطلب: 4311337 ، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
0
0
اگر قراره که کشور های لبنان و سوریه برای ما و کلاهای ما نفع داشته باشن باز میشه امیدوار بود به اینده
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
0
0
اینکه قم میاد و در کشور های اسلامی دیگه تبلیغ کالای دولت اسلامی رو میکنه خیلی خوبه
ولی نشون دهنده کم کاری دیپلماسی دولت در این زمینه هست
م.ص76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین