پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۲۸۸۴
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
صداهای ریوی صداهایی هستند که از حرکت جریان هوا درریه تولید می‌شوند و هنگام سمع ریه با گوشی پزشکی ممکن است شنیده شوند. این صداها می‌توانند طبیعی یا غیرطبیعی باشند.

شعار سال: صداهای طبیعی ریه :

۱- صداهای ویزیکولار : در تمام ریه غیر از روی استخوان جناغ و بین کتف ها شنیده می شود.در اثر عبور هوا از برونشیولهای انتهایی و آلوئول ها می باشد , مانند صدای نسیم و وزش باد در بین شاخه درختان است.در زمان دم نسبت به بازدم طولانی تر می باشد . (۳ به ۱ )

۲- صدای برونشیال ( توبولر ) : در اثر عبور هوا از راه های بزرگ هوایی می باشد , لذا روی تراشه و برونش های اصلی شنیده می شود.حالت زبر و خشن دارد و مانند عبور هوا از لوله می باشد.مرحله باز دم طولانی تر از مرحله دم است . ( نسبت دم به بازدم ۲ به ۳ )

۳- صدای برونکووزیکولار : در حد فاصل بین صدای برونشیال و ویزیکولار شنیده می شود.در طرفین استخوان جناغ و بین استخوان های کتف شنیده می شود. شبیه به وزش باد بوده و نسبت دم به بازدم مساوی است. ( نسبت ۱ به ۱ )

صداهای غیر طبیعی ریه :

این صداها دو دسته هستند که شامل :

الف ) صداهای پراکنده و ناپیوسته مثل رال یا کراکل

ب ) صداهای مدام و پیوسته یا موزیکال مثل ویزینگ و رونکای

۱- رال یا کراکل : در اثر تاخیر در باز شدن راه های هوایی شنیده می شود. رال نشانه تجمع مایع در ریه ها بوده و بیشتر در مرحله دم شنیده می شود.رال به دو نوع تقسیم می شود :

الف ) کراکل خشن : که رال خشن هم گفته می شود . شبیه قل قل است .از برونش های بزرگ می باشد با سرفه ممکن است از بین برود.در برونشیت و ادم حاد ریه بیشتر شنیده می شود.

ب) کراکل نرم : رال نرم یا کریپیتان هم گفته می شود.شبیه راه رفتن در برف و یا مالیدن چند تار مو در نزدیک گوش میباشد. رال ظریف یا نرم ناشی از تجمع مایع در آلوئول ها می باشد.در پنومونی و احتقان ریه شنیده می شود.



۲- رونکای ( خس خس ) : به صورت پیوسته و بیشتر از رال ادامه دارد.از راه های هوایی بزرگتر منشا میگیرد. در اثر عبور هوا از ره هوایی باریک شده ( در اثر ترشحات و ادم ) و انسداد نسبی است. با سرفه برطرف می شود. در دم و بازدم شنیده میشود و در بازدم طولانی تر است.

۳- ویزینگ ( سوت ) : از برونش های کوچکتر و برونشیول ها منشا میگیرد . مانند سوت زدن است.در بازدم طولانی تر می باشد . بیشتر در مبتلایان به آسم و آمفیزم شنیده می شود.



۴- فرکشن راب ( فروتمان ) : در التهاب پلور و زبری آن ( پلورزی ) و در افراد دارای Chest Tube شنیده می شود. این صدا شبیه صدای مالش دو لایه چرم , یا صدای مالیدن انگشت شست و اشاره به هم در نزدیک گوش , و یا صدای مالیدن انگشت یک دست به پشت کف دستی که روی گوش قرار دارد , می باشد. در قسمت تحتانی , قدامی و طرفی قفسه سینه بهتر شنیده می شود.با فشار گوشی روی قفسه سینه بهتر و شدید تر شنیده می شود. در دم شدیدتر بوده و با سرفه شدت آن زیادتر می شود.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت پرستاری ایرانیان، تاریخ 6 مرداد 95، کد مطلب: -: www.iraniannurse.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین