پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۵۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
گزارش نظارتی از عملکرد یک‌ساله پارلمان دیروز در مجلس قرائت شد؛ گزارشی از اقدامات نظارتی پارلمان‌نشین‌ها در سال دوم مجلس دهم در بازه زمانی هفتم خرداد سال ۹۶ تا ۱۵ اردیبهشت‌ امسال.

شعار سال: براساس آنچه در این گزارش آمده، مجلس در سال دوم کار خود، در مجموع ۴۸ فقره قانون به رئیس‌جمهوری ابلاغ کرد. نکته جالب اما این است که مقایسه عملکرد دولت یازدهم در سال اول و دوم مجلس دهم نشان می‌دهد که تعداد روزهای تاخیر رئیس‌جمهوری در ابلاغ قوانین به دستگاه‌‌های اجرایی و روزنامه‌رسمی ۹۰۰ درصد کاهش یافته است.

تذکرات کتبی و شفاهی

همچنین در این گزارش آمده است، مجلسی‌ها طی دومین سال نمایندگی خود، ۲۴۳۶ تذکر کتبی و ۱۳۱۵ تذکر شفاهی به مسوولان اجرایی داده‌اند. بررسی تذکرات کتبی نشان می‌دهد پس از حسن روحانی رئیس‌جمهوری، مخاطب بیشترین تذکرات کتبی نمایندگان، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با محور جاده‌های شهری و روستایی و محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی با محور خرید تضمینی محصولات کشاورزی بوده‌اند؛ اما سید‌محمود علوی وزیر اطلاعات کمترین تذکر کتبی را از مجلسی‌ها دریافت کرد. البته در تذکرات شفاهی نمایندگان هم، رئیس‌جمهوری مخاطب بیشترین تعداد تذکرات شفاهی است اما در این تذکرات، وزیر دفاع با داشتن پنج مورد، کمترین تذکر شفاهی را از نمایندگان گرفته است. با این همه این گزارش حاکی از آن است که میزان تذکرات کتبی نمایندگان در سال دوم مجلس دهم، ۴۴ درصد کاهش یافته‌است. همچنین میزان تذکرات کتبی نمایندگان مجلس دهم در سال دوم، نسبت به اجلاسیه اول این دور، نه درصد کاهش یافته است. همچنین بررسی مقایسه‌ای عملکرد نظارتی مجلس در موضوع تذکر شفاهی که در سال اول مجلس دهم ۱۱۸۴ مورد و در سال دوم ۱۳۱۵ عدد ثبت شد، حاکی از افزایش ۱۱درصدی تذکرات شفاهی در اجلاسیه دوم است.

تذکرات خلاف قانون

نکته دیگر درباره تذکرات نمایندگان که در این گزارش به آن اشاره شده، آن است که تذکرات به سازمان‌هایی خارج از مجموعه دولت نظیر صداوسیما، قوه‌‌قضائیه و... داده شده که این امر از لحاظ آیین‌نامه داخلی مجلس، خلاف قانون محسوب می‌شود. در این گزارش به نمایندگان توصیه شده است که در ارائه تذکرات شفاهی این موضوع از سوی نمایندگان و هیات‌رئیسه مجلس مورد توجه قرار گیرد.همچنین نمایندگان در سال دوم کاری مجلس دهم، هزار و ۳۱۵ تذکر شفاهی به مسوولان اجرایی داده‌اند که میزان این تذکرها نسبت به سال اول مجلس دهم ۱۱ درصد افزایش داشته است.

سوال از وزیران

مجلسی‌ها همچنین طی مدت یک سال، ۸۳۴ سوال از وزیران پرسیده‌اند که از این تعداد ۳۹ سوال در صحن علنی بررسی شد و شش سوال نیز منجر به دریافت کارت زرد وزیران شده است. این تعداد سوال نمایندگان در اجلاسیه دوم مجلس دهم نسبت به اجلاسیه دوم مجلس نهم، ۲۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد. براساس این گزارش از کل سوال‌های مطرح‌شده، ۱۰۳ سوال مربوط به وزیر راه و شهرسازی و ۱۳۰ سوال نیز مربوط به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی از وزیران جهاد کشاورزی و نیرو بوده است. طبق گزارش معاونت نظارت مجلس، این آمارها نشان می‌دهد که در مقایسه با سال اول مجلس دهم، تعداد سوال‌های نمایندگان از وزیران رشد داشته است. از این تعداد سوال، در میان وزیران، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با ۱۰۳ سوال مخاطب بیشترین سوال و امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با ۱۰ سوال، مخاطب کمترین سوال نمایندگان بوده‌اند.

همچنین مقایسه تعداد و موضوعات مورد تذکر و سوال، ارتباط معنادار بین این دو ابزار نظارتی را نشان می‌دهد؛ به‌طوری‌که وزیران «راه و شهرسازی»، «جهادکشاورزی» و «نیرو» مخاطب بیشترین سوال و تذکر نمایندگان بوده‌اند و وزیر «اطلاعات» و «دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح» با کمترین سوال و تذکر مواجه بوده‌اند. همچنین در میان کمیسیون‌های مجلس، کمیسیون کشاورزی با ۱۲۰ سوال بیشترین و کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با یک سوال کم‌ترین سوالات ارجاعی را داشته‌اند. بیشترین تعداد سوالات مطروحه در صحن علنی مجلس نیز از علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با فراوانی ۶ سوال پرسیده شده است. نمایندگان مجلس، یک مورد از این سوالات را وارد دانسته و از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند. در پنج سوال دیگر اما پاسخ‌های وزیر را قانع‌کننده دانستند. مقایسه تعداد سوالات مطرح شده از وزرا در صحن علنی مجلس با اجلاسیه نخست که ۲۸ سوال در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفته بود، حکایت از افزایش ۳۹ درصدی طرح سوال از وزیران در صحن علنی مجلس دارد.

استیضاح وزیران

طی اجلاسیه دوم مجلس دهم، جلسه استیضاح سه وزیر «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، «راه و شهرسازی» و «جهادکشاورزی» مورد طرح و بررسی قرار گرفت که پس از رأی‌گیری، وزرای مربوطه در سمت‌های خود ابقا شدند.

رای اعتماد

مجلس دهمی‌ها سال گذشته تجربه رای اعتماد به فهرست وزیران پیشنهادی رئیس‌جمهوری را در کارنامه ثبت کردند. در سال گذشته، جمعا برای ۱۹ وزیر پیشنهادی، ۶ جلسه رأی اعتماد برگزار شد که در نتیجه به تشکیل دولت دوازدهم انجامید. پس از انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئیس دولت دوازدهم، مجلسی‌ها در دور اول جلسات رای اعتماد، ۱۶ نفر از ۱۷ وزیر پیشنهادی را به‌عنوان وزیر به کابینه دوازدهم فرستادند که در این میان وزیر پیشنهادی نیرو نتوانست رای اعتماد نمایندگان را کسب کند. همچنین برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز فردی معرفی نشده بود. در دور دوم نیز دو وزیر پیشنهادی «علوم، تحقیقات و فناوری» و «نیرو» توانستند برای تصدی این وزارتخانه‌ها از مجلس رای اعتماد بگیرند.

شکایت به کمیسیون اصل ۹۰

در این مدت ۲۶۰۸ فقره شکایت نیز به کمیسیون اصل۹۰ مجلس واصل شده است. همچنین بر مبنای آنچه در این گزارش آمده است، بررسی عملکرد کلی مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که در مجموع ۵۵ گزارش نظارتی ازسوی معاونت‌های پژوهشی این مرکز تهیه شده است.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 23 خرداد 97، کد مطلب: 3399897، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
0
0
اگه کارنامه خوبی میبود نباید وضعیت کشور از هر نظر به این داغونی میبود
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین