پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۵۲۰۶
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۷
میدان های شهری باید پاسخگوی نیاز زندگی اجتماعی و جمعی آنها در مقیاسی بالاتر از حد محلات باشند. میدان شهری باید بتواند تجمع و کنش بین شهروندان را بارور سازد.

شعارسال: میدان به محدوده ای ساکن، جمع پذیر ، یکپارچه و دارای زندگی جمعی برای شهروندان گفته می شود. یکی از عناصر اصلی شالوده شهر، به ویژه در شهرهای کهن، میدان های شهری هستند. بسیاری از میدان ها به عنوان سازمان دهنده کالبدی و فضایی عناصر پیرامون خود عمل می کنند(میدان نقش جهان) ولی بسیاری دیگر از میدان ها در شهرهای امروزی تنها نقش ترافیکی داشته و در شبکه حمل و نقل شهری مورد مطالعه قرار می گیرند. این میدان ها که به طور عموم در محل تقاطع شبکه راه ها پدید می آید، در ابتدا جنبه ارتباط دهنده ترافیکی داشته و در صورت سازمان دهی با شکل هندسی و کالبدی منظم، می تواند به عنوان مفصل سازمان دهنده عناصر کالبدی و فضایی پیرامون خود نیز عمل نماید. برخی از میدان های کهن شهری مانند میدان نقش جهان واجد این خصلت بوده اند. بسیاری از میدان های شهری، امروزه به عنوان فضای باز عمومی در شهر مورد استفاده قرار می گیرند(اهمیت نقش پیاده) در چنین حالتی لازم است تدابیر و امکانات لازم مانند فضای سبز، فضای نشیمن، فضای برگزاری مراسم، سرویس عمومی و ... در آن پیش بینی شود.

یک تعریف از میدان به ما می گوید که: میدان از تجمع خانه ها، دور تا دور یک فضای باز به وجود می آید در تعریف دیگری داریم؛ میدان به عنوان فضای باز شهری در قلب یک منطقه شهری متراکم جای می گیرد، دارای کف سازی بوده و با ساختمان های متراکم محصور شده و خیابان هایی آن را احاطه کرده است و در ارتباط نزدیک با آن واقع می شوند. عناصری در میدان قرار می گیرند که مردم را به طرف خود جذب کنند و ارتباط و تماس بین آنها را تسهیل می کند. تراکم جمعیت در میدان و گره شهری در زیبایی فضا موثر است و فضا را از سردی و بی روحی نجات می دهد.

میدان به عنوان یکی از اثرگذارترین فضاهای شهری در ذهن شهروندان است تا حدی که به طور معمول ساکنان یک شهر، مناطق مختلف شهرشان را توسط میدان های آن از هم باز می شناسند و ساده ترین راه نشان دادن نشانی به یک غریبه را راهنمایی وی از طریق میدان به عنوان نقطه شاخص شهری می دانند.

در طول تاریخ بیشتر میدان ها در کنار کارکرد و نقش ارتباطی، زمینه و فضایی برای انجام برخی از فعالیت های مهم اجتماعی و شهری بودند. همه انواع میدان ها از ویژگی کارکردی و کالبدی یکسان برخوردار نبودند بلکه برخی از آنها مانند میدان های عمومی، برخی از میدان های تجاری و بسیاری از میدان ها یا میدان محله ای به عنوان یک فضای مهم شهری، بسیاری از فعالیت ها و فضاهای مهم را در خود جای می دادند. بنابر این همواره نوعی همجواری و پیوند بین فضاهای مهم شهری و این گونه میدان ها وجود داشت.

میدان یکی از فضاهای باز شهری است که به طور معمول در محل تقاطع چند راه قرار دارد. میدان ها کارکردهای متفاوتی از جمله ارتباطی، اجتماعی، تجاری، ورزشی، نظامی و یا ترکیبی از چند کارکرد مزبور دارند. میدان ها در شهرسازی به معنای مکان فعالیت آگاهانه جمعی و منسجم ورای ساختن چند خانه منفرد می باشند. چنانچه در هند و مصر در سه هزار سال پیش از میلاد و در یونان نیز پانصد سال پیش از میلاد به صورت آگاهانه به وجود آمده اند.

به تعبیری دیگر، نقش میدان به عنوان فضای عمومی شهر و محله از همان آغاز از مصر باستان تا به امروز، جمع کردن بناها و عناصر شهری و محله ای بوده است و در واقع گردآمدن حول یک فضاست که آن را میدان نامیده اند بدین اعتبار میدان ها نخستین و ارزنده ترین فضاهای شهری هستند. هنگامی که از «آگورا»، «فروم»، «پیاتزا»، «پلازا» و میدان سخن به میان می آوریم، از فضای شهری صحبت می کنیم که دارای فضایی باز و به نسبت وسیع و معین است که کارکردهای متفاوتی از ارتباطی، اجتماعی، تجاری، ورزشی و یا ترکیبی از دو یا چند کارکرد مزبور دارد و به طور خلاصه مکانی برای مراودات اجتماعی، تجمع شهروندان و ارتباطات متقابل بین آنها است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت وزارت راه و شهرسازی، تاریخ انتشار:- ، کدخبر: -: www.mrud.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین