پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۴۷۹
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۱
شهردار تهران در آیین افتتاح میدانگاه امیرکبیر با بیان اینکه این پروژه از علائم تغییر رویکرد در شهر است، گفت: محور امیرکبیر آغاز پدیده‌ای نوین در مدیریت شهری تهران است.
شعارسال: پیروز حناچی شامگاه شنبه در آئین افتتاح پلازای (میدانگاه) امیرکبیر در منطقه ۱۴، گفت: طرح‌های کوچک مقیاس محله‌ای تاثیرگذاری فراوانی در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان خواهد داشت و تا پایان سال تعداد زیادی از این طرح‌ها افتتاح می‌شود.

حناچی افزود: این طرح یکی از علائم تغییر رویکرد در شهر است و شامل توجه به طرح‌های محلی شهرداری تهران است و از سوی دیگر تا آخر امسال تعداد زیادی از آن‌ها افتتاح خواهد شد.

تعداد بازدید : 13

حناچی افزود: این گونه طرح‌ها، مقیاس کوچکتر و تعداد بیشتری و تأثیرگذاری مشخص‌تری دارند.

به گفته شهردار تهران، یکی از قدم‌های شورا و شهرداری نحوه مدیریت این گونه فضا‌ها و مجموعه‌ها است.

وی در خصوص ارتباط این پروژه به موضوع TOD تشریح کرد: به نظرم محور امیرکبیر آغاز پدیده‌ای نوین در مدیریت شهری تهران خواهد بود بویژه که ایستگاه مترو در کنار آن قرار دارد و دسترسی به فضا را تسهیل می‌کند و این زیرساخت زمینه سرمایه‌گذاری‌های بعدی یعنی TOD را فراهم می‌کند.

حناچی همچنین گفت: تا آخر امسال ۱۲ ایستگاه مترو به بهره‌برداری خواهد رسید و قبل از ایام عزاداری، زنگ افتتاح خط ۱۰ مترو به صدا در خواهد آمد که منطقه ۲۲ را به منطقه ۴ متصل می‌کند.

رویکرد مدیریت شهری انسان محوری بجای خودرو محوری است

رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه رویکرد شورای پنجم انسان محوری به جای خودرو محوری است، گفت: در این رویکرد فضا‌های پیاده راه یا پاتوق شهری اهمیت ویژه‌ای دارد.

محسن هاشمی افزود: باید توجه داشت در بازطراحی و یا ایجاد میدانگاه‌ها، پیوستگی با حمل و نقل عمومی دیده شود.

وی ادامه داد: هدف توسعه حمل و نقل محور در کنار با هم بودن شهروندان محقق می‌شود و از این رو راهبرد مدیریت شهری مبتنی بر رویکرد انسان محوری، بجای خودرو محوری در شهر است.

هاشمی گفت: واقعیت این است که طی دهه‌های گذشته، شهر تهران شاهد غلبه رویکرد خودرو محوری بجای شهروند محوری بوده است و جهت توسعه شهر به تسهیل حضور خودرو‌ها در فضا‌های شهر تنظیم شده بود.

به گفته رییس شورای شهر تهران، در اکثر شهر‌های توسعه‌یافته جهان، رویکرد انسان محوری بجای خودرو محوری محسوس است و در این رویکرد، فضا‌های پیاده راه یا پاتوق شهری، که ترجمه‌های دیگری برای پلازا است، اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی افزود: البته به نظر می‌رسد برخی مدیران مناطق و مرکز شهرداری، نسبت به اهمیت حمل و نقل عمومی و بویژه مترو در طراحی شهری، و آسایش شهروندان توجه کافی ندارند که بطور نمونه در همین پلازای امیرکبیر، با وجود یک ایستگاه مترو در ورودی پلازا، پیوستگی با حمل ونقل عمومی در طراحی دیده نشده که در بسیاری از بازطراحی‌های میادین هم این مشکل وجود دارد در حالی که محور توسعه انسان محور شهر، حمل و نقل عمومی و با هم بودن شهروندان است.

هاشمی افزود: در برنامه سوم توسعه شهر تهران، شورای پنجم چندین پلازا را پیش‌‍بینی کرده که از مهمترین آن‌ها پلازای نیلوفری، در جنوب تهران است که هنوز به مراحل اجرایی نرسیده است و امیدواریم در یکسال باقی مانده، این پلازا اجرا و در دسترس شهروندان قرار بگیرد.

رییس شورای شهر تهران همچنین خطاب به شهردار گفت: ۱۵ میلیارد تومان برای ساخت پلازا هزینه کردید، اگر ۴ میلیارد تومان دیگر هزینه می‌کردید، ایستگاه متروی آن هم راه‌اندازی می‌شد.

وی ادامه داد: پارکینگی با هدف ساخت یک مال تجاری بزرگ ساخته شده بود که حالا نگاه کاسب‌کارانه به آن نزدیک به انسان محوری شده است. به این نقطه پلازا می‌گفتند و حالا اسمش را میدانگاه گذاشتند، من پیشنهاد دادم که اسم اینجا اگر پاتوق شهری هم بشود، خوب است.

وی همچنین گفت: پلازا‌ها شبیه قهوه‌خانه‌های بسیار بزرگ است که شهروندان را کنار همدیگر جمع می‌کند.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه ساخت ۵ پلازا در برنامه پنج ساله سوم دیده شده است، تاکید کرد: مهم‌ترین آن محور نیلوفری است و بهتر است آنجا هم هر چه زودتر ساخته و در اختیار مردم قرار داده شود.

هاشمی با اشاره ضرورت توجه به موضوع TOD اضافه کرد: در اینجا ۱۴، ۱۵ میلیارد تومان هزینه شد، اگر ۳ یا ۴ میلیارد تومان دیگر هزینه می‌کردید، ایستگاه متروی امیرکبیر هم افتتاح می‌شد؛ طی بازدیدی که داشتم کار زیادی از پروژه نمانده و می‌شد ایستگاه مترو آن را هم افتتاح کرد.

وی با بیان اینکه تمرکز مدیران شهری باید بر توسعه حمل و نقل عمومی باشد، تاکید کرد: در طراحی میدان‌های مهم مانند بهارستان و ... به خیابان و میدان توجه شده، اما به کریدور زیر زمینی که ۴۰ هزار نفر می‌خواهند در آن تردد کنند، بی‌توجهی شده است.

هاشمی همچنین با گرامیداشت فرارسیدن ماه محرم و ایام حماسه حسینی گفت: با گذشت ۱۴ قرن از شهادت سالار شهیدان، شاهد هستیم شور حسینی همچنان در قلوب انسان‌های آزاده جهان تازه است و هر ساله آتش این عشق جهانی به آزادگی، انسانیت و نیکی‌ها، برافروخته‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: در طول این ۱۴۰۰ سال، بار‌ها و بار‌ها رخداد‌هایی در جهت خاموش کردن این شعله ابدی، به وقوع پیوسته است. مرقد مطهر سیدالشهدا بار‌ها با خاک یکسان شده، و حتی به آب بسته شده است، اما اراده الهی و فطرت پاک انسانی، این پرچم را برافراشته نگهداشته و امروز هم شاهد هستیم با وجود کرونا، شور عاشورایی حتی با عمق و سوز بیشتری در دل دوستداران اباعبدالله علیه السلام زبانه می‌کشد.

هاشمی افزود: مهمترین وظیفه ما در برابر رسالت حسینی، تبدیل این شور به شعور، و این هیجان به رفتار و خلقیات حسینی است. اباعبدالله الحسین رسالتی نه تنها برای شیعیان و مسلمانان، بلکه برای انسان‌ها در همه تاریخ داشت، که مسیر رشد و تعالی را برویشان بگشاید، و آن‌ها را به فطرت پاک خویش بازگرداند. اصحاب و یاران حضرت، در سریع‌ترین زمان ممکن این مسیر نجات، و این راه بازگشت به خویشتن خویش، و خداگونه شدن را پیمودند؛ و اینک نوبت ماست که در زیر بیرق حسینی، در این راه گام برداریم.

وی ادامه داد: از نشانه‌های درستی و قبولی عزاداری بر سالار شهیدان، تحول و بهبود درونی است پس اگر پس از عاشورا به انسان‌های بهتر و دارای فضایل اخلاقی، صداقت، درستکاری، وفای به عهد و نیکوکاری بیشتری تبدیل شدیم، سیدالشهدا مهر قبولی بر عزاداری‌مان زده است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین روز پزشک را به قشر محترم پزشکان، و خادمان بخش سلامت که سخت‌ترین شرایط را در مقطع فعلی تجربه می‌کنند، تبریک گفت.

میدانگاه‌ها رضایت و استقبال شهروندان را در پی دارد

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران هم در این مراسم گفت: میدانگاه‌ها و پلازا‌های شهری سبب جذب شهروندان به فضا‌های شهری می‌شود و این امر در راستای انسان محوری خواهد بود.

علی اعطا افزود: این پروژه از پروژه‌های ارزشمند سازمان نوسازی و در راستای توسعه محیط شهر است که توسط شهرداری دنبال شده است.

وی در مقایسه این میدانگاه با پلازای میدان ولیعصر گفت: آن پلازا صد روز پس از ایجاد هم سوت و کور بود، اما در مورد پلازای امیرکبیر، طی بازدید شخصی اینجانب در روز گذشته مشاهده شد که با استقبال خوب مردم مواجه شده است.

اعطا ادامه داد: مجموعه میدانگاه امیرکبیر یک روز پیش از افتتاح علاقه و مشارکت مردم را به سوی خود جذب کرده است و چنین فضایی نیاز به برنامه بهره‌برداری دارد و باید برای آینده آن و بهره‌برداری از آن برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، این اتفاق سال گذشته در افتتاح پلازای هفت تیر صورت نگرفت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از همشهری آنلاین، تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹، کدخبر: ۵۴۲۶۵۶، www.hamshahrionline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین