پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۹۱۶۳
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸
رئیس شورای اسلامی شهر تهران از عدم تعیین تکلیف مصوبات دولت در حوزه کمک به مترو و اتوبوس گلایه کرد.

شعار سال: محسن هاشمی عصر امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث خط ۱۰ مترو و توسعه شمالی خط ۷ مترو با اشاره به تاریخچه ریل در کشور گفت: اولین خط ریلی ایران بین بازار و بندر انزلی در سال ۱۲۲۷ زده شد و شنیده‌ام که لوکوموتیو بخاری آن در اداره کل راه استان گیلان به نمایش گذاشته شده و جالب این است که آخرین خط ریلی نیز در همان محور رشت- گیلان اخیرا با حضور رئیس جمهور افتتاح شده است.

وی با بیان این که روحانی هنگامی که رئیس جمهور شد در مورد حمل و نقل گفت که دولت من دولت ریلی است و اولویت ما در ریل است گفت: با این حال می‌بینیم که ۷ سال از دولت گذشته و وضعیت مناسبی در ریل گذاری ندارد.

وی با بیان این که از تاریخ ریل در ایران ۱۷۰ سال می‌گذرد و تنها ۱۰ هزار و ۳۰۰ کیلومتر ریل گذاری در ایران انجام شده، ادامه داد: در ۴۲ سال اخیر ۴ هزار کیلومتر ریل در کشور ساخته شده و وضع جمهوری اسلامی نسبت به دو رژیم قاجار و پهلوی بهتر است.

وی با اشاره به تاریخچه مترو گفت: بیش از ۴۵ سال از عمر مترو در ایران می‌گذرد و تنها حدود ۲۰۰ و خورده‌ای کیلومتر خطوط ریلی در تهران ایجاد شده و در حالی که باید سالی ۱۵ کیلومتر خطوط ریلی در تهران می‌ساختیم و تنها کمتر از ۵ کیلومتر احداث داشتیم و این در حالی است که در ساخت اتوبان وضعیتمان بهتر است، به گونه‌ای که باید ۴۳۰ کیلومتر اتوبان ساخته می‌شد، اما ۵۰۰ کیلومتر داریم و این نشان می‌دهدکه در یک برهه مدیریت شهری به سمت حمل و نقل خصوصی رفته است و این در حالی است که حمل و نقل ریلی و مترو آنقدر مزایا دارد که هیچ نکته منفی برای سرمایه گذاری ندارد و با این که همگان این مسئله را قبول دارند، اما پولی برای آن درنظر نگرفتند و بسیاری از مصوبات نیز عملیاتی نشده است.

وی با بیان این که سال‌ها پیش طرح تات (تونل- ایستگاه- تجهیزات) تصویب شد گفت: قرار بود که ۵۰ درصد تامین تجهیزات مترو با کمک دولت انجام شود، اما می‌بینیم که این مسئله نیز تا حدودی اجرایی نشد.

وی با بیان این که در خط شش و هفت به دلیل نبود تجهیزات نتوانستیم افتتاح داشته باشیم گفت: ۹۰ کیلومتر متروی تجهیز نشده داریم به گونه‌ای که برای خط هفت فایناس عمل نکرد، برای خط شش تجهیزات ثابت و متحرک خریداری نشد و برای خط سه مترو ناوگان تامین نکرده‌ایم و می‌بینیم از ۲۰۰ کیلومتر مترویی که ساخته شد حدود ۹۰ کیلومتر تجهیز نشده است. در حالی که براساس قانون قرار بود در حوزه خرید تجهیزات حمایت دولت را داشته باشیم.

وی با بیان این که از سال ۹۵ تصویب شده که دو میلیارد یورو برای کمک به شهرداری‌ها تجهیزات بخرند، اما با این که ۴ سال از آن مصوبه گذشته وزارت کشور این پروژه را عملیاتی نکرده است، ادامه داد: ما ۴ کارخانه واگن سازی بیکار داریم که می‌تواند ۲۰۰۰ واگن بسازد و اگر دولت هم کمک کند می‌توانیم بیکاری را از این کارخانه‌ها دور کنیم و پیشنهاد می‌شود که چند جلسه ویژه در دولت برای نجات این کارخانه‌ها گذاشته شود و متاسف هستیم که در این جلسه به غیر از استاندار از وزارت کشور هیچ مسئولی نیامده است.

وی ادامه داد: سه سال قبل یک مراسم بزرگ با حضور رئیس جمهور و چند وزیر برگزار شد و مصوبه اتوبوس که بسیار پیشرفته هم بود به همه وزرا ابلاغ شد که ۱۹ هزار اتوبوس و ۴۰ هزار مینی بوس توسط ۱۰ کارخانه ایرانی ساخته شود که مراسم مفصلی هم گرفته شد، اما هیچ خروجی نداشته است و سه سال است این مصوبه مانده است در حالی که ما در سال جهش تولید هستیم و باید به شوخی بگویم که جهش تولید فقط دوختن ماسک نیست بلکه تولید اتوبوس و واگن را نیز شامل می‌شود و پیشنهاد می‌شود که در یک سال باقی مانده جلساتی برگزار کنید تا این مشکلات حل و فصل شود.

هاشمی افزود:‌جهانگیری معاون اول ۴ الی ۵ جلسه برای پیگیری مشکلات برگزار کرده، اما متاسفانه مصوبات خانه به خانه می‌ماند و اتفاقی نمی‌افتد.

وی با اشاره به حوادث اخیر در متروی تهران گفت: اگر وضعیت به همین منوال پیش برود سیستم مترو شکست می‌خورد چرا که واگن‌های ما برای سال ۷۶ و ۷۷ است و ۲۵ سال از عمر آن می‌گذرد و عمدتا بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار کیلومتر کار کرده‌اند و نیازمند اورهال هستند و دیدید که دو هفته پیش حادثه‌ای در مترو رخ داد و یک واگن به دلیل شکسته شدن بوژی موجب بروز حادثه شد چرا که واگن‌ها قدیمی هستند و باید اورهال شوند و دولت باید به ما کمک کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خطاب به شهردار تهران نیز گفت: یک درخواست را داریم سه سال است مطرح می‌کنیم و آن بحث تی او دی و درآمد زایی از پهنه‌های حمل و نقل است و از حناچی می‌خواهم آن را دنبال کند. چرا که ما قرار است ۴۰ کیلومتر مترو بسازیم و ساخت هر کیلومتر میلیارد‌ها تومان هزینه دارد ومدام خبرنگاران از من می‌پرسند که پول ساخت این مترو را از کجا می‌خواهید بیاورید در حالی که میتوان با تی او دی و مجوز ساخت مجتمع‌های ایستگاهی آن را تامین کرد.

وی افزود: سال‌هاست که شرکت نمایشگاه‌ها اعلام کرده که به ازای ساخت دو برج نمایشگاهی به ما زمین می‌دهد، اما حالا کار شروع شده، اما تفاهم نامه روشن نیست و این در حالی است که این روش تامین مالی در کشور‌های پیشرفته پذیرفته و هیچ ایرادی هم توسط شهرسازان به این شیوه وارد نیست.

وی خطاب به محمد رئیس قرارگاه خاتم الانبیا گفت: خط هفت را به شما دادیم، اما حالا در دادگاه هستیم چرا که یک روزی به اصرار خط هفت را به شما دادیم و بعد از آن بازرسی کل کشور گفت که چرا این خط را به خاتم الانبیا دادید و پرونده ما در بازرسی شعبه ۱۳ مفتوح است و چند بار گفته‌اند که ما به خاطر دادن متروی تهران به قرارگاه مورد اتهام هستیم و بار‌ها هم به شما گفتیم که این موضوع را پیگیری کنید و هنوز کار گیر است.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ، تاریخ انتشار 18 شهریور    99، کد خبر:   99061813919، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین