پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۳۵۷۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: با توجه به شرایط موجود در حوزه مسکن مى توان پیش بینى کرد نرخ اجاره در تابستان حدود 40 تا 50 درصد افزایش پیدا می کند.
شعارسال: محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شوراى اسلامى به وضعیت کنونی بازار مسکن اشاره کرد و گفت: متاسفانه در دولت سهم درستی از نیاز کشور به مسکن وجود ندارد بدین معنا که در صورت ورود به بدنه های دولت، هر کسی بدون تحلیل درست و برداشت صحیح از وضعیت مسکن نظرهای متفاوتی را ارائه می دهد.

او در ادامه بیان کرد: برخى از مسئولین در دولت اعلام می کنند که با توجه به وجود مسکن در کشور به میزان کافی، دیگر نیازى به ساخت و ساز مسکن وجود ندارد و تنها واحدهایى که در بافت هاى فرسوده نیازمند بازسازى و مقاوم سازى هستند را باید مورد توجه قرار دهیم این در حالیست که رئیس جمهور بارها اعلام کرد که درصدد اقداماتی برای تولید و رونق بازار مسکن هستیم.

رضایى با بیان اینکه بر هم خوردن تناسب میان عرضه و تقاضا باعث توقف تولید مسکن خواهد شد، افزود: براساس آمارهاى ارائه شده از سوى مرکز پژوهش های مجلس و حتی گزارش وزارت راه و شهرسازى در کشور با کمبود نزدیک به 3 میلیون واحد مسکونی روبرو هستیم ضمن اینکه سالی 800 هزار واحد جدید باید به دیگر واحدها اضافه شود اما این 800 هزار واحد به 400 هزار واحد تقلیل پیدا کرده است بدون آنکه هر سال نیاز سال گذشته برآورده شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه بحث کنترل و نظارت بر بازار مسکن از اهمیت ویژه اى برخوردار است و باید به طور حتم ضابطه خاصی برای قیمت مسکن و اجاره بها در نظر گرفته شود، اظهار داشت: چگونه است که دولت ضمن نظارت بر روی اجناس مختلف، اجازه افزایش قیمت کالاها را نمی دهد و هیچ نظارتى را بر قیمت مسکن ندارد؟ کالاهای مختلف از قیمت مشخصى برخوردارند و در صورت تصمیم صاحبان کالا براى افزایش قیمت باید اقدام به اخذ مجوز کنند و دولت سعى بر کنترل آنها دارد در حالى که در حوزه مسکن هیچ ضابطه مشخصی وجود ندارد یعنی یک دستگاه متولی که مسئول کنترل قیمت مسکن باشد تا قیمت مسکن متناسب با شرایط اقتصادی و تورم افزایش پیدا کند وجود ندارد.

به گفته رضایى، متاسفانه تولیدکنندگان و بنگاه ها بنا بر سلیقه و نظر ات شخصی خود اقدام به افزایش قیمت مى کنند که متاسفانه این موضوع به صلاح کشور نیست.

او با بیان اینکه در فصل تابستان که نیاز به مسکن و تقاضا افزایش پیدا می کند شرایط بسیار سخت تر از وضع حاکم می شود، گفت: با توجه به شرایط موجود در حوزه مسکن مى توان پیش بینى کرد نرخ اجاره در تابستان حدود 40 -50 درصد افزایش پیدا می کند که این موضوع نشات گرفته از نظارت ضعیف دولت در حوزه مسکن است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر آنکه موضوع افزایش قیمت مسکن و نرخ اجاره مربوط به قانون نیست که بخواهیم اقداماتى را جهت کنترل آن در دستور کار قرار دهیم بلکه وابسته به نظارت است و دولت باید به عنوان وظیفه ذاتی خود نظارت کافى در این حوزه را داشته باشد، گفت: در بحث کنترل قیمت مسکن باید سامانه اى در مناطق مختلف مختلف وجود داشته باشد که مشخص کند براى واحدها نسبت به طول عمرشان چقدر باید اجاره تعیین شود اما متاسفانه در حال حاضر چنین سامانه ای وجود ندارد و براساس سلایق شخصی قیمت ها تعیین می شود که با توجه به چنین وضعیتی شرایط بسیار سخت می شود.

او با بیان اینکه بسیاری از مردم هستند که درآمد زندگیشان به تولید انبوه مسکن گره خورده است، گفت: حدود 400 هزار مهندس در کشور وجود دارند که در حوزه مسکن فعال و درآمد مستقیم آنها از طریق ساخت و ساز به دست می آید، مسکن به عنوان موتور اقتصاد کشور تلقی می شود بنابراین در صورتی که فکری به حال بازار مسکن نشود به طور حتم به اقتصاد کشور لطمه وارد می شود اما متاسفانه با توجه به اینکه وضعیت خراب اقتصادی کشور، وضعیت کنونی مسکن می تواند شرایط کشور را سخت تر از وضعیت کنونی کند.

رضایی با اشاره به تاثیر به کار گرفتن مالیات بر خانه های خالی در بهبود وضعیت بازار مسکن گفت: بسیاری از افراد هستند که مسکن را به عنوان یک کالای سرمایه گذاری خریداری و خالی گذاشته اند، بنابراین با توجه به اینکه واحدهای بسیاری در کشور وجود دارد که خالی هستند مالیات می تواند نقش به سزایی را ایفا کند تا این واحدها در اختیار مردم قرار گیرد و تا حدودی از قیمت ها کنترل شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت با بیان اینکه متاسفانه در کشور شاهد شکل گیری یک سری از بازارهای کاذبی هستیم که قادر به هدایت و ایجاد جذابیت در سرمایه های مردم نیستند، خاطرنشان کرد: اکنون بیش از 1400 میلیارد تومان سرمایه در اختیار مردم وجود دارد اما دولت هیچ گاه قادر به هدایت پول های در اختیار مردم نبوده و قادر به هدایت سرمایه های در اختیار مردم به سمت نیازهای واقعی کشور نبوده است این در حالیست که در صورت هدایت درست سرمایه های مردم، بازار مسکن با این وضعیت روبرو نمی شد و وضعیت اقتصاد بهتر از وضع کنونی می شد.

او با بیان اینکه بانک مسکن به عنوان ابزار در اختیار وزارت راه و شهرسازی نقش به سزایی را می تواند در بهبود وضعیت بازار مسکن ایفا کند، گفت: ما توقع ساخت و ساز را از دولت نداریم بلکه انتظار ما این است تا دولت از طریق سیاست گذاری و قرار دادن تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تولیدکنندگان وضعیت بازار را بهبود ببخشد.

رضایی با اشاره به اینکه مدت ها قبل حدود 50 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی برای ساخت مسکن مهر به بانک مسکن اعتبار داده شده است، اظهار داشت: در حال حاضر بهترین شرایطی که در بانک ها برای دریافت وام وجود دارد با نرخ بازپرداخت 18 درصد است، مگر آنکه متقاضی مسکن پولی را در اختیار داشته باشد و آن را در صندوق سپرده گذاری کند تا بتواند معادل آن تسهیلات ارزان قیمت دریافت کند که متاسفانه این میزان وام معادل 45 درصد از نرخ آن خانه است و مابقی باید از جیب خود فرد پرداخت شود.

به گفته او، یکی دیگر از مشکلاتی که در زمینه وام با آن مواجه هستیم، پرداخت اقساط در کوتاهترین زمان است که عملا از درآمد فرد بالاتر است، بنابراین می توان گفت که این وام ها برای اقشار کم درآمد جامعه کارایی چندانی ندارد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: قیمت زمین در ایران نسبت به دیگر کشورها بالاست که این موضوع در کنار قیمت بالای مصالح، کارگر و بیمه باعث شده تا توان مردم برای خرید مسکن کاهش یابد دولت به طور حتم باید در این زمینه نظارتی داشته باشد تا از طریق کاهش قیمت ها مخصوصا کاهش قیمت زمین، قیمت تمام شده مسکن را کاهش دهد.

او با بیان اینکه وضعیت نامناسب مسکن در کشور به عملکر یک شخص بر نمی گردد بلکه وابسته به نگاه دولت است، گفت: دولت باید در بخش مسکن نقش به سزایی را ایفا کند و در صورتی که بتوانند با بانک ها همکاری داشته باشند در حوزه مسکن موفق خواهند بود.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه زیرساخت های لازم برای مسکن مهر که ساخته شده است مهیا نیست که این امر نشان می دهد سیاست و جمع بندی های نهایی در دولت همراهی کاملی را با یکدیگر ندارند که بتواند مشکلات را برطرف کند.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری  ایسکانیوز، تاریخ انتشار: 29خرداد 1397 ، کدخبر:  954183،www.iscanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
0
0
50 درصد رو دیگه داری چرند می گی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین