پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۳۸۳۳۸
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
بانک مرکزی دیروز لیستی از شرکت های دریافت کننده ارز دولتی را در راستای تاکیدات رییس جمهور و پس از پیگیری های فراوان رسانه ها منتشر کرد.اما انتشار این لیست با انتقادات فراوانی در افکار عمومی همراه شد. مهمترین نقد وارد بر لیست انتشار یافته،گزینشی و ناقص بودن لیست است.
شعار سال: پس از اینکه روز گذشته بانک مرکزی لیست مربوط به دریافت کنندگان ارز رسمی را منتشر کرد، اولین واکنش رسانه ای نسبت به لیست منتشر شده، تاکید بر ناقص بودن این لیست بود.آنچه در این لیست آمده بود صرفا 62 قلم کالا بود که ارز دولتی گرفته بودند و بخش عمده ای از کالاها در لیست آورده نشده بود، از مهمترین این کالاها می توان به خودرو، دارو، تجهیزات پزشکی، برخی مواد و تجهیزات صنعتی و ....، نام برد .

اما این تنها انتقاد به این لیست نبود، مورد دیگری که سوال برانگیز است، وجود کالاهایی در این لیست است که به نظر نیازی به دریافت یارانه ندارند، این دسته از کالاها یا در کشور تولید می شوند و اتفاقا میزان تولید آن ها کفاف نیاز داخل را می دهد(مانند چای، تایر خودرو سواری و ..) یا ظرفیت های تولید آن ها به طور کامل در کشور وجود دارد . با اختصاص همین یارانه به تولید کنندگان این کالاها می توان شاهد خودکفایی در تولید آن ها بود(مانند کودهای فسفاته و پتاسه، عدس و ..) و در نهایت وجود کالاهایی است که به نظر جزء مایحتاج اساسی مردم نیست(مانند تستر، سشوار و ...).


شاید شبه برانگیزترین مورد این لیست، وجود شرکت های است که ارز رسمی را برای استفاده در حوزه تخصصی خود دریافت نکرده اند.

شرکت داروسازی که برای واردات بخارشو ارز دریافت کرده اند

شرکت داروسازی جابرابن حیان سهامی عام (دریافت 587،071 یورو ارز دولتی) ، شرکت دارو سازی رها اصفهان (با دریافت   172،654 یورو ) و همچینین شرکت دارویی به بان شیمی (دریافت 38،090 یورو از بانک مرکزی و 13،727 یورو از سامانه نیما) هر سه در فهرست واردکنندگان بخارشور قرار گرفته اند و ارز رسمی برای واردات این کالا دریافت کرده اند.

اما شرکت های داروسازی در این لیست تنها نیستند شرکت های خودروسازی هم در این لیست حضور دارند. براساس لیست منتشره از سوی بانک مرکزی تعدادی از شرکت های خودرویی با تعرفه دولتی ارز ۴۲۰۰ تومانی، اقدام به واردات چای و چای ساز و قهوه ساز کرده اند.
شرکت رهروان خودرو پیشگامان نگین جنوب با دریافت ۱۳۴.۲۴۲ هزار یورو ارز دولتی دست به واردات لوبیا چیتی زده است و شرکت ماموت خودرو نیز با دریافت ۳۴۶۱ یورو ارز دولتی در لیست وارد کنندگان چای، چایساز و قهوه ساز حضور دارد و شرکت ایران خودرو یک  میلیون و 875 هزار دلار ارز دولنی برای واردات تایر خودرو سواری دریافت کرده است.

این لیست شامل یک شرکت واردکننده پارچه نیز هست که با تغییر اساسنامه خود به میزان ۱۲۰ هزار یورو لوبیا «چیتی» وارد کرده است و همچنین یک شرکت بتنی که در عرصه سنجش بتن در حال فعالیت بوده است و  ١۴٠ هزار یورور برای واردات چای و ٧ هزار یورور برای واردات کاغذ دریافت کرده است. شرکت الکترو ممتاز پیشه هم که قرار بوده تابلوهای برق تولید کند، یک میلیون یورو ارز دولتی برای واردات ذرت برای خوراک دام دریافت کرده است.

اما به نظر سوال برانگیزترین شرکت های دریافت کننده ارز مربوط به دو شرکت هانا تجارت ترولیت و صنعت ساحل پرشیا است، این دو شرکت 67 درصد از حجم ارز دولتی تخصیص داده شده به واردات کاغذ روزنامه را دریافت کرده اند اما نکته جالب نبود رد پایی از این دو شرکت چه در آدرس ثبتی شان و چه در بازار کاغذ است.

به نظر می رسد وضعیت بازار ارز از آنچه که پیش از این تصور می شد اسفناک تر است و عده ای از این بلبشوی ارزی در حال سوء استفاده های کلان هستند. در نبود شفافیت کافی در پرداخت ارز دولتی از سوی بانک مرکزی و نبود نظارت بر روی شرکت های دریافت کننده ارز ، آینده بازار ارز نابسامان تر از امروز خواهد شد چرا که عملا شرکت ها در نبود معیارهای شفاف و بدون در نظر گرفته شدن سابقه فعالیت شان می توانند ارز دولتی دریافت کنند و حتی بدون پاسخ گویی به هیچ نهادی آن را هزینه کنند، حال می خواهد این ارز صرف واردات کالا شود و یا اینکه با نرخ  هشت هزار تومان در بازار آزاد فروخته شود.

امید است با توجه به تاکیدات فراوان رییس جمهور و هچنین پیگیری افکار عمومی منجر به افزایش شفافیت در عملکرد نهادها و وزارت خانه های مربوطه و نیز طراحی ساز و کار مناسب جهت نظارت بر فعالیت شرکت ها، در آینده نزدیک شاهد کاهش رانت ارزی و ساماندهی بهتر در بازار باشیم.

منابع:

روزنامه شرق شماره 3183
خبرگزاری خبرآنلاین
خبرگزاری تسنیم
کانال تلگرامی آخرین اخبار


اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی شعار سال
 
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین