پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۴۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۸
توان موشکی نیروهای یمنی با گذشت نزدیک به چهار سال از آغاز حمله ائتلاف عربستان نه تنها کاهش نیافته بلکه با ساخت موشک های بالستیک جدید خون تازه ای در رگ های مقاومت این کشور دمیده است.

شعارسال: یگان موشکی نیروهای مقاومت یمن روز جمعه از تولیدات موشکی جدید خود در حوزه بالستیک پرده برداشت. این نیروها اعلام کردند که با اتکا به قوای داخلی و بومی خود توانستند یک فروند موشک بالستیک با برد کوتاه را به صورت موفقیت آمیز آزمایش کرده و با این موشک بالستیک جدید مواضع عناصر وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی را در جبهه ساحل غربی هدف قرار دهند.

بر اساس گزارش منابع یمنی این موشک بالستیک جدید دارای ویژگی های منحصر به فردی بوده که به زودی اعلام می شود.

واحد موشکی نیروهای مقاومت یمن در طول سالهای تجاوز ائتلاف سعودی به این کشور توانسته با اتکا به قدرت متخصصان محلی خود بدون وابستگی به کشورهای خارجی سیستم های موشکی مورد استفاده اش را بهبود بخشد به طوریکه این موشکها در ابتدای کار از نوع ساده مانند موشکهای الصرخه بوده و به مرور زمان و با افزایش تجربه و تخصص نیروهای مقاومت یمن تبدیل به سیستم های موشکی زلزال و قاهر، النجم الثاقب و در نهایت موشکهای بالستیک برکان و بدر شده که نقش بسیار مهمی در هدایت روند جنگ و نبرد علیه متجاوزان سعودی طی سالهای گذشته تاکنون و ایجاد توازن قوا و تقویت قدرت بازدارندگی در برابر آنها ایفا کرده است.

به عنوان مثال می توان به موشک پیشرفته «برکان H۲» اشاره کرد که توسط مرکز پژوهشهای یگان موشکی یمن توسعه یافته است. این موشک یکی از بارزترین موشکهای بالتسیک با برد متوسط است که می تواند مسافتی در حدود ۹۰۰-۱۴۰۰ کیلومتر را بپیماید.

موشک مذکور به راحتی می تواند اهداف مطلوب در ریاض را منهدم کند بنابراین نیروهای یمنی از استان صعده که تا ریاض تنها ۹۱۹ کیلومتر فاصله دارد می توانند به راحتی پایتخت عربستان را هدف قرار دهند.

از این موشک بارها برای هدف قرار دادن فرودگاه ها و مواضع نظامی عربستان استفاده شده است. موشک زلزال ۳ نیز از جمله موشکهای ساخت داخل یمن و جزو موشکهای بالستیک است که می تواند مقادیر زیادی از مواد منفجره و سرهای منهدم کننده جنگی را با خود حمل کند.

طول این موشک به ۶ متر و تعداد ترکشهای آن ۱۰ هزار عدد برآورد شده است. این ویژگی ها باعث شده تا از این موشک تخریبی و ویرانگر برای هدف قرار دادن مواضع و اتاق های عملیات دشمن در محدوده جغرافیایی مشخص استفاده شود.

موشک «قاهر ام۲» نیز که به صورت گسترده از سوی نیروهای مقاومت یمن مورد استفاده قرار می گیرد دارای ویژگی های منحصر به فردی است به طوریکه برد این موشک به ۴۰۰ کیلومتر می رسد و سر جنگی به وزن ۳۵۰ کیلوگرم با خود حمل می کند.

دقت هدف گیری آن نیز به ۵ الی ۱۰ متر می رسد که نشانگر میزان دقت این موشک ساخت داخل دارد. موشکهای توشکا نیز موشکهای تاکتیکی زمین به زمین کوتاه برد به شمار می آید که کمترین برد آن ۱۲۰ کیلومتر است و یکی از دقیقترین موشکهایی محسوب میشود که ارتش های کشورهای عربی آن را در اختیار دارند.

این افزایش توان موشکی نیروهای مقاومت یمن در واقع تبدیل به اهرم فشاری بر ائتلاف سعودی شده که فکر نمی کرد نیروهایی که تجهیزات نظامی قابل ذکری ندارند و نمی توانند نهایتا چند ماه بیشتر در برابر حملات چند جانبه متجاوزان مقاومت کنند به این صورت دست به تولید موشک و بومی سازی فن آوری آن بزنند؛ اهرم فشاری که در حال حاضر به مثابه برگ برنده ای برای چانه زنی در مذاکرات بین المللی محسوب میشود به طوریکه کشورهای عضو ائتلاف سعودی و در رأس آنها عربستان و امارات در کنار سازمان ملل بارها خواهان توقف این حملات موشکی شده اند که خاک عربستان را در نوردیده و در آینده ای نه چندان دور خاک امارات را نیز در بر خواهد گرفت چرا که وزارت خارجه انگلیس اخیرا با انتشار بیانیه‌ ای نسبت به حمله موشکی به امارات هشدار داده و از شهروندان خود در این کشور خواست تا جوانب احتیاط را رعایت کنند.

وزارت خارجه انگلیس در وبگاه رسمی خود به همه اتباع خود در امارات و یا کسانی که قصد سفر به شهرهای این کشور به ویژه دبی و ابوظبی را دارند هشدار داد که اطلاعات لازم را درباره ماهیت تهدیدات علیه امارات دریافت کنند که مهمترین آنها احتمال شلیک موشک های بالستیک از یمن است.

سودان نیز که یکی دیگر از کشورهای شرکت کننده در ائتلاف سعودی است از اهداف در تیر رس موشکهای بالستیک یمن به شمار می آید. هشام شرف وزیر خارجه دولت یمن اعلام کرده بود که در مقابل توقف حملات ائتلاف سعودی علیه خاک یمن حملات موشکی نیروهای مقاومت علیه مواضع متجاوزان و نظامیان سعودی نیز متوقف خواهد شد.

موشکهای بالستیک و دو برد نیروهای یمنی آنها را از داشتن جنگنده های پیشرفته برای هدف قرار دادن اهداف مطلوب خود در دیگر کشورها بی نیاز می کند و در واقع نیروهای یمنی به موشکهای بالستیک خود به عنوان مهم ترین اهرم دفاعی در جنگ نابرابر کنونی نگریسته و بیش از پیش به دنبال تقویت آن هستند.

ائتلاف متجاوز سعودی برای فرافکنی و منحرف کردن افکار عمومی از ناتوانی خود و سیستم آمریکایی دفاع موشکی پاتریوت که با صرف هزینه هنگفت آن را خریداری کرده در دفع حملات موشکی نیروهای مقاومت یمن از همان ابتدا ایران را به توان موشکی یمنی ها گره زده به طوریکه عربستان و امارات در کنار مجامع بین المللی بارها مدعی شده اند که ایران تجهیزات نظامی از جمله موشکهای بالستیک به دست یمنی ها می رساند.

این در حالیست که یمن در حال حاضر تحت محاصره زمینی، دریایی و هوایی متجاوزان است. طرح این ادعا در واقع در بطن خود اذعان به قدرت موشکی نیروهای یمنی دارد چرا که عربستان نمی تواند بپذیرد این میزان از توان موشکی به دست خودِ یمنی ها محقق شده است. مسئولان نیروهای مقاومت یمن نیز بارها این ادعاها را تکذیب و اعلام کرده اند که قدرت دفاعی ارتش این کشور کاملا بومی و با وجود محاصره همه جانبه یمن توسط رژیم سعودی روز به روز در حال افزایش است.

محمد عبدالسلام سخنگوی رسمی جنبش انصار الله یمن تاکید کرده است: کسانی که مدعی‌اند ما نیرو و سلاح ایرانی در یمن داریم تا به الآن حتی نتوانسته‌اند یک سند و مدرکی رو کنند. متجاوزان با طرح چنین ادعاهایی به دنبال توجیه «شکست اخلاقی، انسانی، اجتماعی و نظامی» خود در یمن هستند.

«سید صادق الشرفی» یکی از اعضای انصارالله یمن نیز با بیان اینکه در یمن هیچ سلاح ایرانی وجود ندارد، گفت: اگر ما موشک‌های ایران را داشتیم، وضعیت به گونه دیگری رقم می‌خورد و شاهد مهاجرت دسته جمعی از شهرهای عربستان بودیم. هیچ سلاح زمینی، دریایی و هوایی از ایران به یمن نرسیده است. اگر حمایت تسلیحاتی ایران از یمن واقعا وجود داشت، می دیدید که اوضاع به صورت دیگری رقم می خورد.

ایران نیز بارها از طریق سخنگوی وزارت خارجه خود این ادعاها را تکذیب و اعلام کرده که طرح چنین مسائلی برای فرافکنی و وارد کردن اتهام به دیگران راه به جایی نخواهد برد. ائتلاف عربستان تلاش میکند تا با تشدید بمباران مناطق مختلف یمن به ویژه شهر صعده سکوهای پرتاب موشک نیروهای مقاومت یمن را از بین ببرد چرا که یکی از شهرهای پرتاب موشک یمن به اذعان ائتلاف سعودی شهر صعده محسوب میشود.

کسی در ابتدای تجاوز عربستان به یمن و شلیک چند موشک از سوی نیروهای مقاومت این کشور فکر نمی کرد که یگان موشکی یمنی ها بعد از گذشت نزدیک به چهار سال از آغاز این حمله به حدی از قدرت برسد که با شلیک موشک مواضع نظامیان سعودی را در خاک این کشور هدف قرار داده و حتی تهدید به حمله موشکی به امارات و سودان نیز بکند.

این میزان از پیشرفت تنها با اتکا به خود و توان داخلی در کنار تفکر و اعتقاداتی نمود پیدا می کند که تا الان با دست خالی و بدون کمک دیگر کشورها و صرف هزینه های میلیاردی برای خرید تجهیزات در برابر ائتلاف چندگانه عربی ایستاده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 11تیر1397 ، کدخبر: 4334295،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0
0
ا.ف75
من مانده ام که عربستان و آمریکا که از پس این برنامه هایم چگونه می خواهند با ایران مقابله کند که تامین کننده نیازهای یمن و قدرت‌های کوچک منطقه می‌باشد اینها خودشان نیز می‌دانند که توان موشکی آنها هیچگاه به پای توان نظامی ایران نمی رسد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین