پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۲۲۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
همزمان با قرارگرفتن صنعت خودرو در ردیف نخست تحریم‌های آمریکا، محدودیت تأمین قطعه و برخی خود تحریمی‌های داخلی موجب شده چراغ هشدار صنعت خودرو روشن شود.

شعار سال: مختل‌شدن روند تأمین قطعه در دو ماه اخیر موجبات کاهش تولید خودرو را فراهم آورده و چشم‌انداز بازار انواع خودروهای داخلی را در نیمه دوم امسال مبهم کرده است. تنش قیمت و عرضه در حالی حرف نخست این روزهای بازار خودروهای داخلی است که در سمت عرضه نیز مشکلات تأمین قطعه زمینه کاهش تولید خودرو را فراهم کرده است؛ موضوعی که باعث شده خودروسازان خواستار اتخاذ تدابیری برای تسهیل روند تخصیص ارز، ترخیص قطعات مورد نیاز خود از گمرک و خروج خودرو در فهرست قیمت‌گذاری شورای رقابت شوند. این موضوع باعث نامه‌نگاری 23خرداد‌ماه امسال انجمن خودروسازان با وزیر صنعت برای چاره‌جویی و رفع این مشکلات شده است.

از تحریم‌های آمریکا تا خودتحریمی

دبیر انجمن خودروسازان مصوبه دولت در زمینه ممنوعیت واردات کالا بدون انتقال ارز و دپوی قطعات وارداتی در گمرکات برای سپری شدن فرایند تخصیص ارز را موجب اخلال در روند تأمین برخی قطعات مانند‌ آی‌سی‌یو، قطعات الکترونیک، رینگ پیستون و کاسه نمد و کاهش تولید خودروهای داخلی دانست و گفت: بررسی وضع تولید خودرو در سه سال گذشته بیانگر این واقعیت است که خودروسازان مشکلی برای تأمین نیاز بازار به‌خودروهای داخلی در شرایط عادی ندارند. احمد نعمت‌بخش افزود: آمارها نشان می‌دهد تولید خودروهای سواری در سال 95 بیش از 40 درصد، در سال 96 بیش از 15درصد و حتی در دو ماه نخست امسال 31 درصد نسبت به‌مدت مشابه سال‌های قبل رشد داشته است اما این موانع موجب کاهش 20 درصدی تولید انواع خودروهای داخلی در خرداد‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته شده است. به‌گفته او، وقتی واردات قطعه بدون انتقال ارز ممنوع می‌شود این امر موجب اختلال در روابط تجاری قطعه‌سازانی می‌شود که تا‌کنون بدون انتقال ارز از شرکای اروپایی خود قطعات را خریداری و سپس پول آن را پرداخت می‌کردند. هرگاه به این موضوع اعتراض کرده‌ایم اعلام شده 90 درصد این قطعات بدون انتقال ارز به کشور وارد شود مشروط به آنکه منشأ یورو نداشته باشد؛ درحالی‌که اغلب قطعات از اروپا وارد می‌شود. نعمت‌بخش افزود: این شرایط نه‌تنها موجب توقف رشد بلکه باعث کاهش تولید خودرو از خرداد‌ماه امسال شده است. به‌گفته او، یکی دیگر از مشکلات صنعت خودرو تنگناهای حمل‌ونقل قطعات از طریق کشتی است زیرا در گذشته این کار با خطوط مختلف کشتیرانی صورت می‌گرفت اما اکنون به حمل کالا با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ملزم شده‌ایم. دبیر انجمن خودروسازان گفت: قرار گرفتن خودرو در گروه نخست اولویت‌های کالایی برای تخصیص ارز ناشی از قرار گرفتن این صنعت در نوک پیکان تحریم‌های آمریکا بوده است اما اکنون بعد از ثبت سفارش واردات قطعات، متأسفانه در نوبت تخصیص ارز در بانک‌ها گیر می‌کند که این امر موجب دپوی قطعات وارداتی در گمرک شده است. به‌گفته او، اخیرا نیز بوروکراسی تازه‌ای برای تخصیص ارز واردات قطعات وضع شده است زیرا در گذشته براساس فهرست اعلام شده نسبت به ثبت سفارش، در نوبت تخصیص ارز سامانه نیما می‌ماند اما اکنون باید ادارات کل تخصصی نیز در این زمینه اعلام نظر کنند و این بوروکراسی‌ها موجب خودتحریمی صنعت خودرو شده است.

تولید خودرو «ناقص» شد

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، گفت: در چند هفته اخیر تولید خودرو در کشور کاهش یافته ضمن آنکه درصد قابل‌توجهی از خودروها نیز به‌دلیل کسری قطعه، ناقص تولید شده و در کف کارخانه‌ها متوقف شده‌اند. محمدرضا نجفی‌منش، با تأکید بر اینکه متأسفانه در کنار تمام مشکلات داخلی و خارجی، انباشت قطعات و مواداولیه وارداتی تولید قطعه در گمرک، جدیدترین مشکل صنعت قطعه‌سازی است به ایسنا گفت: قطعات و مواداولیه وارد گمرک شده اما این سازمان برای ترخیص آن ها کد ۱۴ رقمی بانک مرکزی را طلب می‌کند و وقتی ‌برای دریافت کد ۱۴ رقمی به بانک مرکزی مراجعه می‌کنیم، می‌گویند کد وقتی صادر می‌شود که تخصیص ارز مربوطه در سامانه نیما صورت گرفته باشد که آن نیز با مشکلات و تأخیر فراوانی همراه است.

چشم‌انداز مبهم بازار خودرو

دیروز منصور معظمی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از ثبات نسبی و کاهش التهاب‌های اخیر در بازار خودرو خبر داد اما در مقابل برخی فعالان صنفی در گفت‌وگو با همشهری از کاهش عرضه برخی خودروهای داخلی مانند محصولات گروه سمند و پژو و تأثیر آن بر افزایش 2میلیون تومانی قیمت این خودروها در حاشیه بازار تأکید کردند. با وجود این دبیر انجمن خودروسازان در مورد وضعیت بازار خودرو با توجه به کاهش تولید اعلام کرد، سرازیر شدن نقدینگی سرگردان به سمت بازار خودرو موجب رشد تقاضای کاذب شده است به‌نحوی که به محض باز شدن سامانه فروش هجوم برای خرید خودرو موجب اختلال در سامانه می‌شودو 90درصد افرادی هستند که به‌دنبال دلالی هستند. در نامه‌‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کردم قیمت هر کالا در بازار را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند اما در دو ماه نخست امسال که مدام رشد تولید خودرو را شاهد بوده‌ایم هجوم تقاضای کاذب موجب شکل‌گیری حاشیه بازار خودرو شده است. نعمت‌بخش، افزود: تنها راه محدود کردن تقاضا در بازار خودرو خروج از قیمت‌گذاری دستوری و استفاده از تجربه دهه 70 یعنی عرضه خودروهای تولید داخل به نرخ سه تا پنج درصد کمتر از قیمت‌های حاشیه بازار است تا به مرور انگیزه سودجویی در بازار خودرو از بین برود. وی تأکید کرد: در نشست اخیر با شرکت‌های اروپایی راهکارهایی برای کمک به تأمین قطعات را بررسی کردیم که امیدواریم محقق شود اما درصورتی که مشکلات تأمین قطعات و کاهش تولید تداوم یابد، وضعیت روشنی پیش روی صنعت و بازار خودرو نخواهد بود.

سایت ش


عار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 27 تیر 97، کد مطلب: 23495، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
0
0
این هم خودروسازی پیزوری ما
کی میخواید متوجه بشید این کارهارو باید به دست انقلابیون بسپارید
م.ص76
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
0
0
خب خوبه دیگه با همین چرا یکدفعه میان قیمت ماشین رو خود به خود دو برابر میکنن
س.د76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین