پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۳۷۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹
سخنگوي توانير اظهار داشت که بيش از ­يک سوم مصرف برق کشور يعني حدود 21 هزار مگاوات از مصرف شبکه برق در تابستان مربوط به وسايل سرمايشي است.

شعارسال: محمودرضا حقي فام در نشست خبري امروز با اشاره به اينکه اگر استانداردسازي مناسبي در وسايل سرمايشي انجام شود و در صنعت ساختمان نيز عايق کاري خوبي داشته باشيم نياز به برق براي سرمايش کاهش مي يابد.

وي افزود: براي تجهيزات سرمايشي صنعت برق به کمک سازمان استاندارد آمده و رتبه بندي انرژي انجام داده است اما اهرمي نداريم که واردات وسايل سرمايشي که اغلب انرژي بر هستند را محدود کنيم و يا توليدات داخلي را که با مصرف انرژي بالايي توليد مي شود را کنترل کنيم.

حقي فام درباره وسايل سرمايشي که وارد مي شود نيز گفت: گمرک، استاندارد، وزارت اقتصاد و اموردارايي و وزارت سمت براي برطرف کردن اين مشکل بايد به وزارت نيرو کمک کنند.

وي افزود: آمارها نشان مي دهد راندمان­­­ تجهيزات سرمايشي مورد قبول نيست و شوراي عالي انرژي بايد براي همگرايي همه دستگاه هاي مربوط به موضوع کمک کند.

سخنگوي توانير تاکيد کرد: بسياري از تجهيزات سرمايشي راندمان پاييني دارند به طور مثال کولرهاي آبي هم انرژي بر و هم مصرف بالاي آب دارند که بايد راهي براي اين موضوع پيدا کنيم.

حقي فام گفت: در زمان اوج ­­مصرف برق 5 هزار و 500 مگاوات کسري توليد داريم که اين ميزان طبق برآورد نياز مصرف اگر با رشد 5 درصدي محاسبه کنيم همه­ روزهاي مرداد و هفته اول شهريور با مشکل محدوديت تامين برق مواجه خواهيم بود اما اگر رشد مصرف 3 درصدي که درحال حاضر با اين رشد مصرف مواجه هستيم داشته باشيم اعمال محدوديت مصرف (خاموشي) تا دو هفته آينده خواهد بود و بعد از آن به تعادل مصرف مي رسيم.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا همه­­­5 هزار و 500 مگاوات کسري توليد از طريق خاموشي جبران مي شود، افزود: اعمال مصوبه تغيير ساعت اداري و خاموشي وسايل سرمايشي و روشنايي بعد از ساعت کار ادارات و همچنين اعمال حدود 4 تا 5 هزار مگاوات در بازه زماني اوج ­­مصرف اين کسري جبران مي شود.

شدت مصرف انرژي در ايران بيش از سه برابر مصرف جهان است

سخنگوي توانير گفت:­ شدت مصرف انرژي در ايران 3 و 2 دهم مصرف جهاني است که اين رقم نگران کننده است و به اين معني است که مصرف انرژي بري کالاهاي ما بالاست.

محمودرضا حقي فام در ادامه نشست خبري امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اينکه فقط 65 روز از تابستان مصرف برق بيش از 52 هزار مگا وات است گفت: بنابراين بايد انرژي بري کالا را کاهش دهيم و بهره وري­تجهيزات برقي را بالا ببريم و در صنعت ساختمان عايق بندي درستي داشته باشيم که همه اينها حدود ده هزار مگا وات مصرف برق را کمتر مي کند.

وي افزود: با کاهش درجه کولر آبي و افزايش دما کولرهاي گازي به ازاي هر درجه 5 درصد مصرف انرژي کاهش مي يابد.

حقي فام با تاکيد بر اينکه حتما به سرمايه گذاري در بخش ساخت نيروگاه نياز داريم اما اصلاح الگو و افزايش بهره وري­­وسايل برقي يکي از ملزومات اين صنعت است.

سخنگوي توانير در مورد کاهش تلفات برق در شبکه سراسري نيز گفت: تلفات برق از 15 و نيم درصد به 10 و 6 دهم درصد رسيده است.

وي افزود: تبادل برق با کشورهاي همسايه نياز به سرمايه گذاري در اين صنعت را کاهش خواهد داد مانند کشور روسيه که به شبکه برق اروپا متصل است که اين روند باعث مي شود ايران به هاب انرژي منطقه تبديل شود که اين موضوع به اقتصاد انرژي و ثبات سياسي کمک مي کند.

حقي فام گفت: سياست ما اينست که در پيک مصرف از کشورهاي همسايه کمک بگيريم و برق مورد نياز را وارد کنيم اما متاسفانه امسال به دليل افزايش دما واردات برق به حداقل رسيده و صادرات نيز به دليل تامين نياز داخل نداريم.

وي در پاسخ به اين سوال که چرا بعد از چند سال هنوز به شبکه برق اروپا متصل نشديم تا در پيک تابستان بتوانيم نياز خودمان را از ساير کشورها تامين کنيم گفت: تبادل برق دو شيوه دارد اول اينکه يک منطقه از کشور را به شبکه برق ساير کشورها وصل کنيم و برق مورد نياز آن منطقه از کشور تامين شود و دوم سنکرون است که نيروگاههاي کشورها به هم وصل مي شود که البته ملاحظات گسترده اي دارد بنابراين ما از روش اول استفاده مي کنيم ولي براي استفاده از شبکه برق همسايه هاي شمالي برنامه داريم و بطور آزمايشي متصل شديم و در حال بررسي و رفع مشکلات آن هستيم.

سخنگوي توانير درباره اعمال نشدن جدول خاموشي ها گفت: دو عامل موجب تعارض در اعمال جدول خاموشي مي شود يکي امکان خطا در پيش بيني ديسپاچينگ چون جدول خاموشي ها از دو روز قبل پيش بيني مي شود و مورد ديگر وجود نقص فني در شبکه است که اين دو عامل موجب مي شود خاموشي ها بر اساس جدول بطور دقيق اعمال نشود.

حقي فام افزود: انطباق جدول خاموشي با اعمال محدوديت مصرف به حدود 95 درصد رسيده است.

وي در مورد خسارت هاي ناشي از اعمال خاموشي نيز گفت: هموطنان براي جبران خسارت ناشي از خاموشي مي توانند به سايت شرکت هاي توزيع و يا خود شرکت ها مراجعه کنند و اين شرکت ها موظفند در مدت ­يک ماه به موضوع رسيدگي کنند.

سخنگوي توانير گفت: ابتداي هر سال 1200 تومان از هر مشترک شهري و حدود 600 تومان از هر مشترک روستايي از طريق قبوض برق دريافت مي کنيم و به محض ابلاغ قانون بودجه مناقصه اي براي بيمه گذار مشخص مي شود که پارسال بيمه دي بيمه گذار خسارت هاي ناشي از خاموشي بود و بيش از 15 ميليارد تومان بابت خسارت ها پرداخت شد.

وي افزود: امسال نيز در حال برگزاري مناقصه هستيم تا بيمه گذار براي پرداخت بيمه ناشي از خسارت خاموشي ها مشخص شود و اگر پوشش بيمه اي افزايش يابد مي توانيم پوشش بهتري بدهيم و اگر کمتر شود سقفي براي پوشش بيمه مشخص مي شود که بطور متوسط براي هر مشترک سه ميليون تومان در نظر گرفته مي شود.

حقي فام گفت: کميته اي براي تشخيص خسارت از طريق خاموشي ها و يا نوسان برق تشکيل شده که در صورت شکايت مشترک مبني بر خسارت ناشي از نوسان برق مشخص شود.

وي از همه مشترکان به دليل­­­محدوديت مصرف در بخش هاي خانگي و صنعت عذرخواهي کرد و گفت:­ اطمينان مي دهم همه همکاران ما در صنعت برق تلاش خود را براي کاهش محدوديت ها انجام مي دهند و اگر همکاري آنها نبود وضع نابهنجاري بوجود مي آمد.

وي افزود: نياز مصرف برق حدود 57 مگاوات بود در حاليکه ميزان توليد برق ما 52 هزار مگاوات است و اين کمبود ناشي از کمبود منابع آبي است چون آبي که پشت سد داريم نبايد با ريسک خالي شود بنابراين در ماههاي آينده با محدوديت آبي مواجه خواهيم شد.

حقي فام افزود: با افزايش دماي هوا و پايداري آن مواجه هستيم و بيش از يک و نيم درجه افزايش دما نسبت به پارسال داشتيم که نتيجه آن اعمال محدوديت در شبکه سراسري شد که اين محدوديت را بين صنايع و ادارات تقسيم کرديم.

سخنگوي توانير گفت: اصلاح الگوي مصرف از ضروريات است که از انرژي و آب کشور صيانت خواهد کرد.

وي افزود: نياز مصرف در زمان پيک روز 1500 تا 2000 مگاوات بيشتر از پيک شب است و در روزهاي پايان هفته مصرف در پيک روز و پيک شب بخاطر تعطيلي ادارات به يکديگر نزديک مي شود.

وي درباره انتشار آماري که در فضاي مجازي بر اساس آن مشترکان برق ايران يکي از کشورهاي کم مصرف برق محسوب مي شوند نيز گفت: در کشورهايي مانند فنلاند ، آمريکاي شمالي و کشورهاي اروپايي کل مصرف انرژي خانه از طريق برق تامين مي شود در حاليکه در ايران هر خانه اي علاوه بر اشتراک گاز اشتراک برق هم دارد و اگر اين دو را با هم جمع کنيم مصرف انرژي در کشورمان بيش از ساير کشورها است.

بطور مثال در کشورهاي اروپايي، کانادا و آمريکا پخت و پز با اجاق هاي برقي انجام مي شود و سيستم گرمايش و سرمايش آنها نيز برقي است و آنها فقط برق مصرف مي کنند در حاليکه در کشور ما علاوه بر برق از نوع ديگري از انرژي يعني گاز نيز استفاده مي کنيم ، بنابراين جمع اين دو انرژي نشان مي دهد ميزان مصرف ما در انرژي بيش از بيشتر کشورهاي دنياست.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری آریا، تاریخ انتشار: 31 تیر 1397 ، کدخبر: 20180722153816096،www.aryanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
0
0
این شد بیان صورت مسئله، راهکارت چیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین