پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۰۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۲
وزیر نیرو گفت: توان تولید نیروگاه‌های برق‌ آبی ما ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است که این به علت افت ذخایر آب در مخازن سدهاست.

شعارسال: رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: توان تولید نیروگاه های برق‌آبی ما ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است که این به علت افت ذخایر آب در مخازن سدهاست و ما امکان تولید برق به میزانی که سال پیش تولید کردیم را از این طریق نداریم. به عنوان مثال سدهای بزرگ ما که برق تولید می کنند در سال گذشته در همین زمان ۴ میلیارد مترمکعب آب داشتند و امسال به ۲.۳ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده‌اند.

وی افزود: سال گذشته ۹ هزار و ۳۰۰ مگاوات برق از نیروگاه های آبی گرفتیم اما امسال حدود ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات بیشتر نمی‌توانیم از این طریق برق تولید کنیم. این مقدار آبی که پشت سدها است طبیعتا باید برای تأمین آب شرب مردم نگهداری شود تا به بارش‌های آبی سال آینده برسیم.

اردکانیان با بیان اینکه گرمای پایدار مسئله دیگری است که ما با آن روبرو هستیم، گفت: اینکه در سال چند روز گرم شود طبیعی است اما امسال وضعیت متفاوت است که خاص ایران و منطقه ما نیست. این موضوع تقریبا نقاط مختلف دنیا را درگیر خود کرده است.

وزیر نیرو گفت: این گرمای پایدار باعث شده توان تولید هم تحت تأثیر قرار گیرد. افزایش یک درجه ای گرما ۱۵۰۰ مگاوات مصرف برق را بالا می‌برد.

وزیر نیرو یادآور شد: به طور طبیعی در هوای گرم دستگاه های سرمایشی کار بیشتری می کنند و حدود ۲۱ هزار مگاوات از ۵۵ هزار مگاوات اوج مصرف ما به دلیل کارکرد همین دستگاه های سرمایشی است. امروز ۵۲ هزار مگاوات توان تولیدی ماست و پیش بینی ما هم این است که امسال اوج بار مصرف ما حدود ۵۸ هزار مگاوات باشد. امیدواریم این میزان کمبود از ۵۲ تا ۵۸ هزار مگاوات را با مدیریت مصرف و همکاری که همه مصرف کنندگان می‌کنند بتوانیم پر کنیم. یعنی اگر ۱۰ درصد بتوانیم مصرف را کاهش بدهیم می توانستیم بدون خاموشی، تابستان را بگذرانیم.

وی افزود: با صنایع بزرگ مذاکراتی را در ماه های پایانی سال گذشته شروع کردیم و قراردادهایی با آنها منعقد کردیم که در مواقع اوج مصرف، با هماهنگی خودشان و بدون اینکه لطمه ای به تولیدشان وارد شود از مدار مصرف خارج شود و در ساعت غیر اوج، برق ارزان‌تری را دریافت کنند. با کشاورزان به توافق رسیده ایم که در ساعات اوج مصرف موتورهای برق را خاموش کنند و در ساعات خارج از اوج مصرف، برق رایگان دریافت کنند.

اردکانیان خاطرنشان کرد: بخش دیگر درخواست ما متوجه مصرف کنندگان خانگی است. مردم می توانند در مصرف برق نقش چشمگیری داشته باشند و دمای کولرهای گازی و محیط را به حدود ۲۵ درصد برسانند که این مساله نقش بسیار موثری در کاهش برق مصرفی دارد. امیدواریم با گذر از روزهای گرم از این شرایط عبور کنیم تا توان تولیدی کشور جوابگوی نیازها باشد.

وزیر نیرو اظهار داشت: برنامه های ویژه‌ای را برای به مدار آوردن دو نیروگاه جدید داریم و امیداوریم دو نیروگاه جدید به مدار اضافه شود؛ یکی نیروگاه کاسپین در شمال کشور و دیگری نیروگاه پرند. این نیروگاهها کمک خواهد کرد سایر نیروگاه‌ها مطابق برنامه فعالیت خود را انجام دهند.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 3مرداد 97، کدمطلب: 4356843،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
0
0
باید منابع دیگه ای برای افزایش تولید برق در نظر بگیریم
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین