پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۰۵۴
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
این نکته کاملا بدیهی است که با قطع احتمالی برق حتی برای یک دقیقه تمامی مجتمع‌هایی که سرویس یوتیلیتی خود را از پتروشیمی فجر می‌گیرند ناچارا دچار قطع تولید(shut down) می‌شوند.

شعار سال: بررسی ها حکایت از آن دارد که به جز سه مجتمع تولیدی پتروشیمی بندرامام، رازی و فارابی که قبل از احداث منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در ماهشهر ساخته شده بودند، سایر مجتمع‌های تولیدی واقع در این منطقه سرویس‌های جانبی خود شامل آب، برق و بخار را از پتروشیمی فجر می‌گیرند و فاز دوم نیروگاه فجر نیز مدتی پس از خارج شدن فاز اول از سرویس نتوانسته به فعالیت خود ادامه داده و این واحد نیز از سرویس خارج شده بود.
معلوم نیست چرا پاسخگویان و روابط عمومی‌هایی که قرار است مسئولیت اطلاع رسانی و پاسخگوئی را بر عهده داشته باشند نمی‌خواهند این واقعیت را درک کنند که جمع زیادی از مخاطبان آنها کارشناسان و افرادی هستند که با مسائل تخصصی آشنا بوده و در انتظار دریافت پاسخ روشن و منطقی می‌باشند و هر مطلبی را آنگونه که آنها می خواهند نمی‌پذیرند.
منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی واقع در ماهشهر یکی از قطب های مهم پتروشیمی کشور است که تعداد زیادی از مجتمع های مهم و بزرگ تولیدی را در خود جای داده است. ویژگی مهم و ممتاز منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در این است که اولین مرکزی بود که تمامی شرکت‌های تولیدی برای صرفه جویی در استفاده از زمین و کاهش هزینه های احداث، واحد سرویس های جانبی خود را حذف کرده و مجتمعی تحت عنوان شرکت پتروشیمی فجر( که اخیرا نام خود را به شرکت فجر انرژی خلیج فارس تغییر داده) در این منطقه احداث شده تا وظیفه تامین آب، برق و بخار یا همان یوتیلیتی مجتمع‌های تولیدی مستقر در منطقه را عهده دار شود.
این نکته کاملا بدیهی است که با قطع احتمالی برق حتی برای یک دقیقه تمامی مجتمع‌هایی که سرویس یوتیلیتی خود را از پتروشیمی فجر می‌گیرند ناچارا دچار قطع تولید(shut down) می‌شوند. در گذشته که همه شرکت‌ها زیرمجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی محسوب می‌شدند شاید اتفاقات منجر به قطع برق چندان مشکل ساز نمی‌شد چون هرطور بود همه جزو یک خانواده محسوب شده و اصطلاحا از یک قلک ارتزاق می‌کردند. اما پس از خصوصی سازی پتروشیمی هر لحظه قطع سرویس دهی پتروشیمی فجر با زیان های میلیاردی شرکت‌های تولیدی مستقر در منطقه همراه شده و طبق قراردادهای منعقده میان آنها با پتروشیمی فجر با درخواست‌های حقوقی برای پرداخت غرامت مواجه می‌شدند. لذا اینکه در یک پاسخگویی ساده انگارانه زمان قطع برق کمتر از یک ساعت اعلام شده و گفته شود واحد مذکور مجددا وارد مدار شده زیان وارده بابت توقف کامل تولید و زمان و هزینه لازم برای راه اندازی مجدد و خسارت ناشی از عدم تولید در آن دوره را جبران نمی‌کند.
هفته گذشته یکی از دو فاز نیروگاه سرویس دهنده پتروشیمی فجر از مدار خارج شده و موجب توقف تولید در مجتمع‌های تولیدی مستقر در منطقه ماهشهر شد. اما روابط عمومی شرکت فجر انرژی خلیج فارس در پاسخ به علت قطع برق نیروگاه شماره یک این شرکت گفت: "متاسفانه یکی از واحدهای ما به دلیل نقص فنی‌ای که در یکی از تجهیزات پیش آمده بود در ناحیه یک از مدار خارج شد و برخی از مشتریان ما برای مدت کوتاهی کمتر از یک ساعت به برق دسترسی نداشتند. البته در این مدت بقیه سرویس‌ها مثل بخار و غیره نیز برقرار بوده است و در دسترس مشتریان قرار داشتند."(۱۴/۱۱/۹۸)
روابط عمومی این شرکت همچنین گفته توجه داشته باشید که نیروگاه ناحیه ۲ ما در مدار بوده است و دریافت‌کنندگان خدمات در این حوزه با هیچ کمبودی مواجه نشدند و تمامی سرویس‌ها برای آنها تامین می‌شد.
(این در حالی است که توضیح ذکر شده در رابطه با در مدار قرار داشتن ناحیه ۲ هیچ ربطی به دریافت کنندگان خدمات نیروگاه قطع شده ناحیه ۱ نداشته و کمکی به رفع مشکل آنان نکرده بود.)
گزارش‌های دریافتی توسط "نفتی‌ها" حکایت از آن دارد به جز سه مجتمع پتروشیمی بندرامام، رازی و فارابی که تاریخ احداث آنها پیش از تاسیس منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بوده و دارای واحد سرویس های جانبی مستقلی هستند به دلیل اختلال ایجاد شده در پتروشیمی فجر مشکلی بابت ادامه تولید نداشته اند ولی سایر شرکت‌های تولیدی واقع شده در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیی از جمله مجتمع های پتروشیمی خوزستان(با ظرفیت تولید ۶۵ هزارتن انواع اپوکسی رزین و بیس فنل)، بوعلی سینا( با ظرفیت تولید سالانه ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تن محصول و البته پس از آتش سوزی تنها تولید کننده ارتوزایلین)، تندگویان( تولید کننده محصولات مهمی مانند PET و PTA با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۱ میلیون و ۴۰۰ هزارتن انواع محصولات )، اروند( بزرگترین واحد تولیدی پی وی سی خاورمیانه با ظرفیت تولید بیش از ۲میلیون و ۸۰۰هزارتن وی سی ام، ای دی سی، انواع گرید های پی وی سی، آب ژاول و سود کاستیک)، کارون (با ظرفیت تولید ۸۰۰۰۰ تن در سال تولوئن دی ایزوسیانات ( TDI)  و متیل دی فنیل ایزوسیانات(  (MDI.، تخت جمشید ( با ظرفیت ۳۵ هزار تن در سال تولید  الاستومر  استایرن بوتادین رابر (SBR) و تولید پلی بوتادین رابر (PBR)  با ظرفیت ۱۸ هزار تن)، امیرکبیر ( با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۷۰۰ هزارتن محصولات پلیمری شامل پلی‌اتیلن سنگین، پلی‌اتیلن سبک و پلی‌اتیلن سبک خطی) و سایر مجتمع های متعلق به بخش خصوصی واقع در این منطقه از جمله شهید رسولی، شیمی بافت، رجال، دچار توقف کامل تولید(SHUT DOWN) شده اند.
نکته مهم تر آنکه اطلاعات دریافتی بیانگر آن است که قاز دوم نیروگاه فجر نیز مدت کوتاهی پس از توقف فاز ۱ نتوانسته به فعالیت خود ادامه دهد و این فاز نیز از مدار خارج می‌شود.
اما قابل تاسف اینکه مثل همیشه اعلام شده دلایل فنی این اختلال در دستور کار قرار داشته و در اختیار صنایع متقاضی قرار خواهد گرفت. وعده ای که معمولا بندرت دیده شده به آن عمل شود.
 در کنار این مطالب از آن تاسف بارتر ارائه آمارهایی از مباحث مربوط به قطع برق در همه دنیا و سپس اشاره به این موضوع است که عملکرد پتروشیمی فجر با آمار جهانی اختلاف قابل قبولی داشته و این موضوع نشان دهنده توانایی آنان است. اقدامی که می‌تواند این شائبه را به همراه داشته باشد که شاید شرکت فجر انرژی خلیج فارس در رابطه با قطع برق صورت گرفته و زیان شرکت‌های سرویس گیرنده نه تنها خود را نیازمند به عذرخواهی نمی‌داند بلکه به دلیل اختلاف قابل قبول آمار کار خود در مقایسه با آمارهای جهانی به نوعی هرگونه اعتراض یا ادعای حقوقی بعدی شرکت‌ها را غیرمنطقی می‌داند.
شاید اگر مدیریت این شرکت به جای بسنده کردن به یک اطلاعیه بسیار خام و تهی از هرگونه بار فنی شهامت آن را  داشت تا شخصا به بیان توضیحات لازم در مورد دلایل فنی این توقف تولید پرداخته و صادقانه با شرکت‌های متضرر شده از این توقف تولید بابت خسارت‌های میلیاردی ناشی از توقف تولید سخن می‌گفت مجموعه پتروشیمی و هلدینگ خلیج فارس به عنوان شرکت دارنده سهام اصلی آن می‌توانستند شاهد نقدپذیری مثبت تری در مورد شرکتی باشند که اکنون دومین سال حضور در بازار بورس و سهام کشور را تجربه کرده و باید شفاف بودن در عملکرد را به عنوان یک اصل پیش از ورود به بازار سهام و بورس کشور سرلوحه کار خود قرار داده باشد.
از سوی دیگر باید دید شرکت‌های متضرر شده از توقف سرویس دهی شرکت فجر انرژی خلیج فارس با این ضرر و زیان چگونه برخورد خواهند کرد؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وسایت نفتی ها، تاریخ 19 بهمن 98، کد مطلب: 27772: www.naftiha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین