پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۵۶۲
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
مصرف برق کشور در روزهای اخیر اوج گرفت و از 56 هزار مگاوات عبور کرد. جهشی بی‌سابقه که البته در ثبت آن، افزایش دما و پایداری هوای گرم بی‌تأثیر نبود. پیش‌بینی این است که امروز دمای هوا بالاتر نیز برود و به همین خاطر در همه بخش‌های کشور، شاهد افزایش مصرف برق باشیم. بزودی پیک سال گذشته شکسته خواهد شد.

شعار سال: سال گذشته، بیشترین مقدار لحظه‌ای مصرف برق کشور در روز بیستم تیرماه در ساعت ۱۶ و ۳۸ دقیقه به میزان ۵۷ هزار و ۹۷ مگاوات به ثبت رسید که در مقایسه با پیک ۵۵ هزار و ۴۴۲ مگاواتی سال ۹۶ که در تاریخ هشتم مردادماه سال گذشته رقم خورده بود، رشدی سه درصدی داشت. برآورد شده که اوج بار امسال به 58 هزار و 500 مگاوات برسد و صنعت برق هم برای تأمین 59 هزار مگاوات آمادگی دارد. این برآورد با در نظر گرفتن مؤلفه‌هایی نظیر افزایش یک تا 1.5 درجه دما و افزایش یک میلیونی مشترکان محاسبه شده است. اما از آنجایی که تاکنون رشد مصرف امسال نسبت به سال گذشته بیش از حد انتظار بوده است، با ادامه روند کنونی احتمال وقوع خاموشی وجود دارد. از این رو شرکت توانیر چند روزی است که مدام هشدار می‌دهد که ادامه این روند ممکن است تأمین پایدار برق را به خطر بیندازد و از مردم و مشترکان برق در سراسر کشور می‌خواهد که مصرف برق خود را مدیریت کنند.

اوج بار برق چه زمانی است؟
ساعت‌های اوج بار ۱۲ الی ۱۶ و ۲۰ الی ۲۳ است که به گفته شرکت توانیر اگر در این ساعات، مشترکان اقدام به کاهش و مدیریت مصرف برق کنند، احتمال خاموشی برنامه‌ریزی شده در تابستان سال‌جاری به صفر خواهد رسید.
در اطلاعیه این شرکت آمده است که برای تأمین پایدار برق همه هموطنان بخصوص در استان‌های گرمسیر، بیش از هر زمان دیگر به مدیریت مصرف برق در ساعات اوج بار نیازمندیم و از مشترکان می‌خواهیم که کارکنان صنعت برق را در ارائه هرچه بیشتر خدمات و تأمین برق پایدار یاری کنند.

راهکارهای ساده برای کاهش مصرف برق
کاهش مصرف برق چند راهکار ساده دارد. آسان‌ترین کار خاموش کردن یک لامپ اضافه است که به گفته همایون حائری، معاون وزیر نیرو اگر هر مشترک تنها یک لامپ اضافه را خاموش کند، حدود یک هزار مگاوات صرفه‌جویی خواهد شد. ساخت نیروگاه برای تولید این یک هزار مگاوات نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم دارد.
اما راهکارهای دیگری نیز وجود دارد. برای مثال در کولرهای آبی تا حد امکان از دور کند کولر استفاده شود. دمای مناسب برای تنظیم ترموستات در کولرهای گازی نیز بین ۲۴ و۲۵ درجه سانتیگراد است. برای جلوگیری از خاموشی در تابستان امسال نیاز است که هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرفشویی و جاروبرقی به‌طور همزمان بویژه در ساعات اوج بار استفاده نشود. محمد حسن متولی‌زاده مدیر عامل توانیر درباره سهم وسایل سرمایشی از مجموع برق مصرفی کشور در تابستان می‌گوید: در این فصل حدود ۲۲ هزار مگاوات یا معادل ۴۰ درصد از مصرف برق کشور، به وسایل سرمایشی اختصاص دارد که مشترکان در صورت توجه و دقت در چگونگی استفاده از وسایل سرمایشی، می‌توانند به میزان زیادی مصرف برق خود را کاهش دهند.

هر یک درجه افزایش دما، 1300 مگاوات رشد مصرف
مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق درباره رابطه افزایش دما با رشد مصرف برق می‌گوید: «هر یک درجه سلسیوس افزایش دما، 1300 مگاوات رشد مصرف به دنبال خواهد داشت. پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که امسال یک تا 1.5 درجه گرم‌تر از سال گذشته باشد. اما پنج تا هفت درصد افزایش مصرف در روزهای اخیر، حتی با در نظر گرفتن تعداد مشترکان، باز هم طبیعی نیست.» وی ادامه می‌دهد: «با اعتقادی که به همکاری مشترکان داریم، انتظار می‌رود که بزودی این نرخ رشد کاهشی می‌شود
رجبی تعداد مشترکان برق کشور را حدود 36 میلیون اعلام می‌کند و می‌افزاید: «امسال با معضل استخراج بیت کوین نیز مواجه هستیم. در حال حاضر برآورد می‌شود که 500 مگاوات از برق مصرفی کشور مربوط به این بخش باشد که با تصویب لایحه ارسال شده به هیأت دولت، نسبت به این موضوع واکنش نشان خواهیم داد
جریمه پرمصرف‌ها و بازدارندگی مصرف
اگرچه دولت در حال جذب همکاری بخش صنعت و کشاورزی و اصلاح ساعت کار ادارات به منظور کاهش مصرف در پیک است اما یکی از ابزار‌های بازدارنده مصرف، قیمت است. کشش مصرف نسبت به قیمت موضوعی است علمی که به نظر می‌رسد امسال در صنعت برق خودنمایی خواهد کرد. چراکه قرار است برای پرمصرف‌ها 16 درصد افزایش تعرفه رقم بخورد و نوعی تعرفه تنبیهی برای این بخش نسبت به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، خواهد بود.
سخنگوی صنعت برق می‌گوید: «حدود 10 درصد از مشترکان برق کشور پرمصرف هستند و بزودی قبض‌های جریمه شده خود را دریافت خواهند کرد. احتمال دارد که با دیدن این جریمه‌ها مصرف خود را مدیریت کنند تا از این وضعیت خارج شوند. این موضوع روی میزان مصرف تأثیر خواهد داشت که در پایان تابستان درباره آن به جمع بندی خواهیم رسید.» این در حالی است که شنیده می‌شود تعرفه برق در ساعات اوج بار سه برابر ساعات خارج از پیک است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 5 تیر 98، شماره: 7092


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین