پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۲۹۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۷
یک کارآفرین یزدی در این همایش گفت: کارگروه های استان بجای اینکه کارگروه باشند کارگره هستند و بجای حل مشکلات صنایع وقتی مراجعه می کنیم به ادارات و دستگاه های دولتی با ناراحتی ادارات استان مواجه می شویم. بانک ها قوانین جلوی ما می گذارند و کارگروه را قبول ندارند.

شعارسال: شامگاه داغ تابستانی یزد در سالن همایش اتاق بازرگانی یزد به مجالی برای نقد عملکرد نهادهای دولتی حوزه صنعت و اقتصاد و تریبونی برای کارآفرینان توسعه گرای یزدی تبدیل شد.

نخستین جلسه از سلسله نشست های گفت و گو و راهکارها به صورت گفت و گوی بخش خصوصی با استاندار و مدیران در اتاق بازرگانی یزد برگزار شد و چند فعال در حوزه های مختلف به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

در این نشست انتقاد از التهابات بر سر مساله ارز، افزایش قیمت‌ها، بیمه تامین اجتماعی، مالیات و بی‌توجهی بانک‌ها به پرداخت به موقع تسهیلات، بی‌توجهی ادارات و دستگاه‌های دولتی به دستورات و بخشنامه ها و ابلاغیه های دولتی و نگرانی بخش خصوصی از آینده فضای کسب‌ و کار، از موضوع های مورد توجه در این نشست بود.

انتقاد از بی‌توجهی بانک‌ها به مصوبات کارگروها

محمد تقی خالقیه، تولیدکننده حوزه کاشی و سرامیک در استان یزد با انتقاد از تعرفه های گمرکی و چالش های بانکی گفت: گمرک کالای ایران در برخی کشورها مانند پاکستان چند برابر است در حالی که ما با این کشورها همسایه ایم و اشتراکات زیادی داریم.

وی با بیان اینکه مشکلات حوزه صنعت استان برای تولیدکنندگان به قوت خود باقیست و کارگروه های تشکیل شده نیز موثر نبودند ادامه داد: کارگروه های استان بجای اینکه کارگروه باشند کارگره هستند و بجای حل مشکلات صنایع وقتی مراجعه می کنیم به ادارات و دستگاه های دولتی با ناراحتی ادارات استان مواجه می شویم.

خالفیه با بیان اینکه بانک ها قوانین جلوی ما می گذارند و کارگروه را قبول ندارند اضافه کرد: هیچ یک از کارگروه های ایجاد شده دردی از صنعت دوا نکرده و بانک ها خودشان را از استان جدا می دانند.

وی با انتقاد از وضعیت ارزی در سطح کشور و تاثیرات آن بر تولید و صادرات گفت: مشخص نیست در تخصیص های ارزی که در کشور صورت گرفته است سهم استان یزد چقدر بوده و چه کسانی در یزد ارز گرفتند.

این فعال صنعتی عنوان کرد: متاسفانه برخی با ارز دولتی تعداد 2700 فرغون وارد کردند و چون کار کارشناسی نشده انجام می شود صنایع و تولیدکنندگان باید از آن ضربه بخوردند.

وی بیان داشت: متاسفانه رانت و فساد زیاد است و خصولتی ها از آن بهره می برند و خصوصی ها خسارت می دهند.

انتقاد از خام فروشی، رانت و فساد در صنعت و اقتصاد

نماینده تولیدات شیمیایی و سلولزی استان نیز در سخنانی با انتقاد از خام فروشی در پتروشیمی گفت: بزرگترین مشکلات واحدهای استان یزد در این حوزه تامین مواد اولیه است.

مزیدی با بیان اینکه متاسفانه به دلایلی که هنوز معلوم نیست پتروشیمی ها میزان عرضه مواد اولیه را کم کردند افزود: چون تقاضا زیاد است، رانت ایجاد شده و قیمت مواد اولیه از محصول تولید شده گرانتر است.

وی با انتقاد از عدم نظارت بر نحوه توزیع و میزان عرضه ادامه داد: چون پتروشیمی ها صادر می کنند و کمتر از میزان نیاز کشور در بازار عرضه می کنند و توجهی هم به شورای رقابت ندارند موجب فساد شده است.

نماینده تولیدات شیمیایی و سلولزی استان اظهار داشت: پتروشیمی که با گاز مملکت و ارز دولتی تولید می کند چرا نباید مواد اولیه را در بورس عرضه کند تا مشکلات واحدهای تولید در تامین مواد اولیه نیز حل شود.

وی افزود: در سه ماه گذشته 50 درصد مدت مشابه سال قبل هم نتوانستیم مواد اولیه را تامین کنیم.

دلالی و رانت، ضد توسعه است

رئیس انجمن نساجی استان که به نمایندگی از واحدهای نساجی سخن می گفت نیز با انتقاد از وضعیت فعلی اظهار داشت: طبق امار تامین اجتماعی، دو هزار واحد نساجی در یزد داریم و در گذشته نیز مردم یزد از این راه امرار معاش داشتند که به گواه تاریخ و در سنگ های مسجد جامع ذکر شده بنابر این نساجی یک صنعت کاملا بومی است.

وی با انتقاد از بی توجهی ها به این صنعت و با اشاره به افت و افول وضعیت تولید فرش در استان یزد گفت: چرا فرش در کاشان رشد داشته و در یزد که از قدیم بوده رفته رفته ضعیف شده و امروز کمتر از پنج واحد فعال در این زمینه داریم.

دستمالچیان با بیان اینکه هیچ کس صنعت را به اندازه صنعتگران دوست ندارد عنوان کرد: دید مسئولان در حوزه صنایع برای رفع مشکلات نیست و باید با صنایع و تولیدکنندگان مهربانتر باشند.

وی با انتقاد از دلالی هایی که منجر به نابودی صنعت نساجی شده افزود: در این صنعت گرفتار دلال هستیم و چک های برگشتی زیادی داریم و دلالان از پرداخت مالیات فراری هستند اما ما تولیدکنندگان مسئول پیدا کردن آن ها و وصول مالیات شدیم.

دستمالچیان با تاکید بر اینکه برخی مشکلات موجود ارتباطی با تحریم و استکبار و خارجی ها ندارد بلکه ریشه آن در مدیریت داخل کشور است گفت: تولید و تجارت همیشه یکجا دیده شده در حالی که نباید اینطور باشد.

وی با بیان اینکه نه اخراج کارگر را تحمل می کنیم و نه می توانیم ادامه بدهیم تصریح کرد: به دلیل تعرفه ترجیحی بین ایران و ترکیه، بسیاری از واحدهای نخ ریسی محصول خود را صادر می کنند و ما تولیدکننده ها که به نخ نیاز داریم به مشکل برخورده و توان تامین مواد اولیه را نداریم.

فعال حوزه نساجی بیان داشت: عدم مشارکت بخش خصوصی در تصمیم گیری های دولتی چالش هایی را ایجاد می کند که شایسته است در این زمینه تجدید نظر شود.

ادارات دولتی مشکل اصلی معدن استان هستند

نماینده بخش معدن استان از گروه معادن فلزی و زغال سنگ نیز در این نشست با تشریح ویژگی های معدنی استان و همچنین اشاره به میزان اشتغالزایی معادن گفت: ادارات دولتی مشکل اصلی صنعت و معدن استان هستند.

سعیدی فر با اشاره به سنگ اندازی های دولت پیش پای معدنکاران یزدی و وجود انبوهی از مشکلات اظهار داشت: ادارات یزد توجهی به درخواست های بخش خصوصی در حوزه معادن ندارند و مانع تراشی می کنند.

وی با اشاره به روند نامناسب استعلامات از ادارات دولتی تصریح کرد: از 100 درصد درخواست هایی که به ادارات می رسد تنها با 30 درصد آن موافقت می شود و 70 درصد از درخوست ها بی پاسخ می ماند.

سعیدی فر عنوان کرد: لازم است برای حل مشکلات، ادارات مختلف در این راستا با نگاه به رفع موانع برخورد کنند.وی بیان داشت: متاسفانه در مواردی، کشمکش هایی با دستگاه هایی مانند منابع طبیعی در استان یزد ایجاد می شود که پس از سه سال دوندگی، در نهایت باید شکایت کنیم و قوه قضائیه به داوری بیاید و ما را نجات دهد.

راه نجات کشور حمایت از بخش خصوصی واقعی است

دیگر فعال صنعتی بخش خصوصی نیز با تاکید بر اینکه برای برون رفت از مشکلات فعلی باید با تمام توان و نه فقط به صورت حرف و کاغذ از بخش خصوصی واقعی حمایت شود گفت: باید سرمایه گذاری دولتی و شبه دولتی ممنوع شود و این موضوع مکتوب شود.

شجاع با بیان اینکه مشکل اصلی تولیدکنندگان مواجه شهدن با اقتصاد دولتی است افزود: حل برخی مشکلات به عهده استان است و استان توان رفع موانع و مشکلات پیش روی ما را دارد اما برخی از مشکلات ما نیز به عدم ثبات و عدم پیش بینی تولیدکنندگان است.

وی با تاکید بر اینکه تمامی تولید کنندگان برای فردای خود نمی توانند برنامه ریزی کنند عنوان کرد: متاسفانه این روزمرگی ها همه را آزرده خاطر کرده است که لازم است در این زمینه قانونگذار ورود کند.

فعال صنعتی حوزه فولاد استان با بیان اینکه بخشنامه های دولتی و دستوری از چالش ها و مشکلات صنعت استان هستند تصریح کرد: ما نمی توانیم اقتصاد دولتی و دستوری کار کنیم چراکه بر اساس کار کارشناسی نیست.

گلایه‌های بخش خصوصی نشان از کم کاری دستگاه‌هاست

استاندار یزد نیز با رویی گشاده شنونده سخنان بی پرده صاحبان صنایع استان یزد بود و با استقبال از آن ها اظهار داشت: فعالان عرصه‌ های مختلف صنعتی با فعالیتی که سال ها در این عرصه دارند نسبت به مشکلات و مسائل موجودشان آگاهند لذا ما باید گفته ‌های این عزیزان را بشنویم و در راستای رفع مشکلات آنها اقدام کنیم.

محمود زمانی قمی با بیان اینکه مردم هر گاه متوجه باشند که مسئولان تلاش می‌کنند راضی هستند و مدیران باید راست بگویند و راست عمل کنند تا مردم نیز با آنها همراه شوند، خاطرنشان کرد: دولت نباید در برابر صنایع باشد یا طوری باشد که برخی فکر کنند رقیب ان ها است بلکه باید در حمایت از بخش خصوصی و تسهیلگر امور باشد.

وی با بیان اینکه صنعتگران استان مسائل و مشکلات خود را به صورت مکتوب ارائه کنند افزود: اینکه دستگاه های اداری استان کم کاری کنند و بخش خصوصی گلایه داشته باشد قطعا پیگیری می کنم و اگر دستگاهی دستورات را مورد توجه قرار ندهد بازخواست می کنم.

استاندار یزد تصریح کرد: نباید برخی برای دریافت مجوز چند سال دوندگی کنند و پس از حکم دادگاه بتواند کار خود را راه بیاندازند، این مسئله نشان از کم کاری دستگاه‌ های استان است که امیدواریم در آینده شاهد این مسئله در استان یزد نباشیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تابناک، تاریخ انتشار: 4مرداد1397 ، کدخبر: 635140: www.tabnakyazd.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
0
متاسفانه کارگروه ها هم دچار بروکراسی اداری شده اند
این کارگروه ها میتونن به کشور خدمت کنن اما با کار تشکیلاتی درست
م.ص76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
0
0
مدت طولانی هست که به امید بخش های خصوصی برای حل مشکلات این چنینی دل بسته ایم
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین