پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۴۴۸
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
وزیران خارجه كشورهای عضو«جی هفت»درپایان نشست دو روزه خود درژاپن با تقدیر از برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)، از آن به عنوان سنگ بنای محكم دیپلماسی در دنیا نام بردند.

شعار سال: نشست دو روزه وزیران امور خارجه كشورهای عضو «جی هفت» كه از روز یكشنبه 22 فروردین ماه جاری در شهر هیروشیما آغاز شده بود، شب گذشته با انتشار بیانیه ای به كار خود پایان داد.

اگرچه بیانیه این نشست دوشنبه شب از سوی رسانه های ژاپنی منتشر شد، اما قسمتی از آن كه مربوط به موضوع «برجام» است، امروز سه شنبه از سوی تارنمای «ژاپن نیوز» در بخش اخبار هسته ای این سایت خبری قرار گرفت.
كشورهای عضو « جی هفت » در این بخش از بیانیه خود تاكید كردند كه ما حمایت كامل خود را از نتایج حاصله از برنامه جامع اقدام مشترك بین المللی موسوم به «برجام» اعلام می كنیم وامیدواریم كه همه طرفین به تعهداتی كه نسبت به آن تاكید شده، پایبند باشند.
بیانیه می افزاید: «برجام» در واقع اساسی است مبنی بر اینكه كشورها نشان می دهند به قوانین بین المللی و پیمان منع تكثیر سلاح های هسته‌ای پایبند بوده و بر عاری سازی جهان از چنین سلاح‌هایی تلاش دارند.
اعضای «جی هفت» در بیانیه مشترك خود همچنین خرسندی و حمایت كامل خود را از توافق هسته‌ای حاصل شده میان شش قدرت بزرگ دنیا موسوم به1 +5 با جمهوری اسلامی ایران اعلام وتاكید كردند كه «برجام» امروز به سنگ بنای محكمی برای دیپلماسی فعال و استفاده از مذاكره و گفت و گو برای حل مشكلات بین المللی تبدیل شده است.
وزیران خارجه هفت كشور عضو این گروه همچنین با اعلام پایبندی خود به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای از كشورهایی كه عضو «ان.پی.تی» نشده اند، خواستند در راستای عاری سازی جهان از سلاح هسته ای به عضویت این پیمان در آیند.
این بیانیه همچنین به حق كشورها در داشتن صلح آمیز انرژی هسته ای تاكید كرده و از كشورهایی كه دارای چنین توانمندی هستند، خواسته است علاوه بردست نزدن به آزمایش های هسته ای، مقررات سازمان بین المللی انرژی اتمی را رعایت وبااین سازمان همكاری نزدیكتری داشته باشند.
«جی 7» یا «گروه هفت» متشكل از آمریكا، انگلیس، كانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن، حدود 50 درصد اقتصاد جهان را در اختیار خود دارند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:24 فروردین 1395 ، کد مطلب: 82032001 www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین