پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۴۶۱۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۵
محمد طبیبیان اقتصاددان پیشکسوت معتقد است اینکه به جای مسؤول بودن در برابر مردم و شرایط ایجاد شده، تنها پای توطئه دشمن وسط کشیده شود؛ مصداق مزخرف گویی است. مثل این است که جیرجیرکی در گوشه ای خلوت کرده و فقط تلاش می‌کند صدایی در فضا تولید کند!

شعار سال: تکانه های شدید "ارزی و طلایی" در حالی به جان اقتصاد و معیشت ایرانیان بی دفاع افتاده که بانک مرکزی به عنوان نهاد نظارتی و بازیگر اصلی این بازارها پس از سکوتی کشنده و مخوف در اطلاعیه‌ای این وضعیت افسارگسیخته را «عمدتاً ناشی از توطئه دشمنان کشور و در راستای ایجاد التهاب در اقتصاد و سلب آرامش روانی از مردم»دانست.

این موضع بانک مرکزی آن هم پس از آن سکوت طولانی، علاوه بر اینکه مردم را ناامیدتر کرده، اقتصاددانان کارکشته و پیشکسوت را هم به دلشوره انداخته است.

محمد طبیبیان یکی از کارشناسان تراز اول اقتصاد است که باور دارد این اطلاعیه از زبان هر فرد و نهادی، مصداق «مزخرف گویی» است و اصولا زشت و ناپسند است که مسؤولان اصلی در برابر این اتفاقات، از زیر بار مسؤولیت این بحران‌ها شانه خالی کنند و پای توطئه شمن را وسط بکشند.

آقای دکتر! اطلاعیه بانک مرکزی در خصوص نوسانات شدید بازار طلا و ارز را حتماً خوانده‌اید. این اطلاعیه تا چه حد شما را به عنوان یک اقتصاددان دارای سابقه اجرایی، قانع کرد؟

اینکه به جای مسوول بودن در برابر مردم و شرایط ایجاد شده عبارت توطئه دشمن وسط کشیده شود نه تنها از زبان بانک مرکزی بلکه از زبان هر فرد و نهادی مصداق مزخرف گویی است. مثل این است که جیرجیرکی در گوشه‌ای خلوت کرده و فقط تلاش می‌کند صدایی در فضا تولید کند!

معتقدم حاکمیت و دولت در برابر مردم مسرول هستند و زشت و ناپسند است اگر نام دشمن خارجی را وسط بکشند. دشمن واقعی آیا غیر از این سیاستهای افتضاحی است که خلق کرده اند؟ سنگر گرفتن پشت دشمن فرضی که برای مردم قانع کننده نیست.

این اظهارات شما در حالی است که اگر اشتباه نکنم شما از مدافعان دولت روحانی بودید...

بله. من برای ایشان پوستر چسباندم. بیانیه دادم و تبلیغ کردم. زمان انتخابات من در سفر خارجی بودم و برای رأی دادن به این دولت ۲۰۰ کیلومتر رانندگی کردم تا به صندوق رأی برسم. من با دیدن عملکرد دولت، ناامید شده بودم اما امروز ناامیدترم. اگر در زمینه های سیاسی، جنگ، حمله نظامی از دشمن خارجی و توطئه‌اش حرف بزنیم، قبول است اما در سیاستهای کلان که دلیلش روی میز خود آقایان است، مزخرف گویی است. آقایان نباید از خود سلب مسؤولیت کنند اینها پنبه همه چیز را زده‌اند.

به نظر می رسد شما با توجه به اینکه بازنشسته شده اید، حرفتان از مقام یک شهروند اقتصاددان هم شنیدنی است. واقعا تهدیدات ترامپ و خروجش از برجام را چقدر در ایجاد این جو متشنج دخیل می دانید؟

بله...خوشبختانه من بازنشسته شده‌ام و با آقایان ارتباطی ندارم اما به شدت نگران وضع اقتصادی مردم هستم. این روزها یاد این جمله ظاهرا خنده دار می‌افتم که مارادونا را ول کن، غضنفر را بچسب! سخنان و رفتار ترامپ تأثیر به مراتب کمتری نسبت به عملکرد نامطلوب دولت در حوزه کلان داشت که مصداق همان غضنفر است. باید مواظب همین غضنفرها می‌بودند.

من این حرفها را در حالی می‌زنم که اولین عضو هیأت علمی بودم که احمدی نژاد بازنشسته ام کرد اما امروز برای ایشان نسبت به روحانی احترام بیشتری قائلم. چرا که احمدی نژاد هر چه بود، رو راست بود. شلوغ بازی در می‌آورد و اوضاع را به هم می‌ریخت اما خودش بود نه مثل آقای روحانی که تمام حرف‌ها و وعده هایش را فراموش کرده و به حرف کارشناسان و حتی به حرف‌های دستیار ویژه اقتصادی‌اش هم گوش نمی‌دهد!

آقای دکتر! پس در مجموع شما دکتر روحانی را در امور مدیریتی، شکست خورده می بینید؟

قطعاً ایشان در ۳ زمینه مدیریتی شکست خورده‌اند. یکی اینکه در ساز و کارهای اجرایی پیدایشان نیست و معلوم نیست چه برنامه ای دارند. دیگر اینکه مدیران اقتصادی نامناسب انتخاب کرد و بعد هم در بعد فرهنگی و اجتماعی آرام آرام سوء مدیریتش را نشان داد و بین حرف و وعده و عملش فاصله بسیار است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری قدس آنلاین، تاریخ انتشار 8مرداد 97، کدمطلب: 612494، www.qudsonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
0
ا.ف75
من که میگم روحانی در زمینه مدیریتی زمین نخورده! مردن یادشون رفته که منظور روحانی از برجام 2 چی بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین